• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie można znaleźć informacje o tego typu kolejowych wydarzeniach? Są jakieś grupy miłośników kolei w trójmieście? Z góry dziękuje za odpowiedź.

    • 30 1

  • prawde ci napisze yo

    raczej nie w najbliższym czasie, ale warto o tym rozmawiać

    • 9 0

  • ...."Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony".... (5)

    Przez kogo ?
    Jakich negocjacji ?
    Kogo z kim i za ile ???

    • 76 2

    • No wlasnie, prosimy o szczegolowe wyjasnienia dot. tego watku...

      • 10 0

    • jak ktoś nie chce to szuka powodu (3)

      Jak miasto chciało mieć nieczynne lotnisko za 100 mln pln to je zrobiło...a pociągu nie chce, bo nie będzie kasy na muzeum emigracji i openera...

      • 13 2

      • cały ten U.M. to jedne wielkie muzeum emigracji (1)

        • 4 2

        • myli ci się UM z RM

          ale co tam

          • 0 1

      • ...i na areczkę, flagi na świętojańskiej z jakichś nieważnych okazii i na drugą halę mini-olivię, zwaną filmowym czymś tam. i na kolejkę linową wzdłuż ulicy czołgistów, żeby słońce infobiksu nie musiało piechotą na bulwarek zasuwać, chociaż ma z górki. aha, no i na fontannę.

        • 3 1

  • Oprócz linii kolejowej do Oksywia, powinien być jeszcze tunel (2)

    i prom dla pieszych pomiędzy Śródmieściem a Oksywiem. To jest słabość miasta przedzielonego kanałem portowym. Dla Gdyni a szczególnie Oksywia byłby to nieprawdopodobny wzrost wartości nieruchomości.

    • 58 6

    • miejsce jest , ale wiesz - NIE DA SIĘ

      • 5 1

    • no właśnie dziwi, że tam żaden prom nie chodzi

      miedzy skwerkiem i oksywiem jakby fera śmigała, to i ludzie by skorzystali, i turyści by w mieście kupę hajsu zostawili. czemu tego nie ma?

      • 1 0

  • Uruchamiać jak najszybciej!

    Władze Gdyni patrzą niechętnie na powrót kolei do północnych dzielnic miasta.

    • 54 7

  • Szanowni redaktorzy! (1)

    Niestety artykuł nie przekazuje wiele. Rozumiem, że film miał zainteresowanym pokazać (w trybie przyspieszonym), najlepiej z pokazanym zegarem,że faktycznie było to TRZYNAŚCIE minut. Tymczasem mamy nic nie znaczące pierdoły i inne urywki. Chyba nie o to chodziło,panie Naskręt. Mam nadzieję,że alternatywa (red. Jamroz) stanie na wysokości zadania.

    • 17 24

    • Twoja wypowiedź też nie przekazuje wiele

      Nie wiadomo o co ci chodzi i po co strzępisz jęzor

      • 12 6

  • To dłużej niż autobusem.... (9)

    • 13 37

    • i w sedno (4)

      Nawet autobus w godzinach szczytu jedzie z Obluża do Gdyni w 8 min. Czyli i tak 5 min krócej. Na północ Gdyni potrzeba alternatywna drogę a nie pociąg który pewnie będzie podobnie potrzebny jak PKM.

      • 7 27

      • Ja ostatno z centrum jechałam 40 min , a za mną autobust więc nie wiem skad to 8 min (1)

        • 16 2

        • przypadek

          • 0 1

      • a ile jedzie w drugą stronę ? (1)

        a raczej stoi....

        • 7 1

        • a po co ci w drugą stronę jechać?

          w jedną stronę się tylko jedzie,
          wszyscy jadą w jedną stronę

          • 1 0

    • Pod warunkiem, ze KORKÓW nie ma !!!

      • 22 1

    • Tak dla połączenia kolejowego (2)

      W 13 minut nie ma szans aby dojechać autobusem z Centrum do Obłuża w tygodniu w godzinach szczytu. Jestem na tak dla połączenia kolejowego.

      • 29 1

      • prawda

        Masz racje ale w eksperymencie jest mowa o relacji odwrotnej czyli Obłuże Centrum i to bez uwzględnienia ruchu innych pociągów. Kolej jest fajna alternatywą ale nie może byc budowana zamiast. Oczywiście zamiast drogi

        • 2 12

      • Jezdze do Wrzeszcza, tym bardziej jestem na TAK

        • 9 1

  • Świetna informacja. (1)

    Teraz Pani wiceprezydent powinna zrobić wszystko aby uruchomić polaczenie.
    Nie zmniejszy to korków, bo ludzie są za wygodni i tak będą jeździć samochodami ale jedno co zmieni to zamknie niektórym buzie.

    • 17 3

    • jasne, nie ważne co i po co i na co i bez planu aby pozory zachować

      bo pomysł jet medialny
      a o konkretach i szczegółach już się nie chce pomyśleć,
      ja bym chciał wiedzieć dokładnie czy to się w ogóle opłaca i ile to będzie kosztowało i kto za to zapłaci i komu to się przyda

      • 0 0

  • (4)

    Kolej do Obłuża z Gdyni normalnie jeżdziła w latach 70 dowożąc do stoczni
    Marynarki Wojennej .Problemów w tamtym czasie z tym nie było .

    • 62 3

    • Wtedy nie było Szczurka więc nie było że się nie da

      • 11 4

    • w 90-tych jeszcze jeździła... (1)

      nawet zimą podstawiali w Chyloni parowóz....

      • 7 0

      • ze świętym Mikołajem

        • 0 0

    • wtedy samochodów nie było

      umknął ci ten "nieistotny" szczegół

      • 1 0

  • Myślę, że ważniejszy jest kierunek na Lotnisko niż na Oksywie. (1)

    Z Lotniska można próbować przedłużyć do Kosakowa czy nawet do Mostów.

    • 21 10

    • tylko po co....

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane