• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • On1984 (2)

    NIE DA SIĘ!!! bo cała kasa poszła na lotnisko co lepsze nadal idzie ponieważ utrzymanie tego obiektu też kosztuje...Po co na Oksywie puszczać SKM skoro i tak w 2017 stocznia zostanie sprzedana, problem sam się rozwiąże jak zwolnią pracowników. Ponura wizja ale hmmm być może możliwa

    • 29 4

    • (1)

      Co ty pie*rzysz. Ile tam pracuje ludzi, żeby miało to wpływ na korki ? Procent niewielki, wiec nawet tego nie odczujesz...

      Infrastruktura leży. Z estakady do płk. dabka zrobic dwa pasy, dalej tak samo na płk aż do ronda. Miejsca jest sporo.

      Autobusy pościć dołem, kontenerowa a przy wjeździe na estakadę - znak ze autobusy maja pierwszeństwo. Wkoncu nie jeżdżą w kolumnie a ten kawałek do przystanku nie przeszkodzi w niczym.

      Następnie wywalić ten bus pas i zrobic z niego do jeden z pasów do prawoskrętu: do portu, dalej na Oksywie i obluze.

      W tym schemacie sa trzy pasy, wiec środkowy zrobic do jazdy na wprost z możliwością skrętu w prawo, tylko przy obecnym zjeździe na obluze i Oksywie.

      To samo w druga stronę, jak wyjeżdża sie z oksywia, obluza ta zebrę usunąć przy wjeździe na estakadę dwa pasy ktore sie schodzą. Dalej juz jest okej.

      Wsio.

      • 0 1

      • On1984

        Ty piszesz co trzeba było by zrobić hmm OK ja napisałem jak widzą to nasze władze...z tego co widać nie mają w planie nic z tym zrobić bo sytuacja od lat się nie zmienia...jak dla mnie trzeba było by dobudować po jednym pasie na 3 drogach i jedno rondo ( po jednym pasie na Unruga w stronę Oksywia, po jednym pasie na Dąbka z Oksywia do Szperku , po jednym pasie na Kwiatkowskiego do estakady i rondo ulic Dąbka i Kwiatkowskiego ) to powinno rozwiązać sprawę ale na takie coś nie ma kasy bo idą na lotnisko z którego my mieszkańcy i tak nic nie mamy.

        • 0 0

  • Szczurek zdewastował Północ Gdyni

    • 38 8

  • (1)

    większość piszących mieszka chyba w odległych wsiach gdzie przejedzie jeden samochód na dzień i jest to wydarzenie...kto zna większe miasto w Polsce czy na świecie bez korków to cena cywilizacji i nikt nie woła o odwołanie władz ... no tylko pis-uary ale to myślący inaczej

    • 5 20

    • Anglia Newcastle

      Aglomeracjia 2mln i nie widzialem korkowm

      • 0 0

  • Tunel!!!

    Tunel pod wejściem do portu z Oksywia do Gdyni Centrum rozwiąże problem... O ile to technicznie możliwe... No i kasy żal....!

    • 13 7

  • Szcurek powinien siedzieć w więzieniu za lotnisko. Zeby powstała skm na północ Gdyni nalezy zmienic władze! (3)

    SKM do Pogórza Górnego rozwiąże wszystkie problemy komunikacyjne północnej Gdtni. Tylko przy Galeri Szperk powinien powstać ogromny parking dla samochodów z powiatu Puckiego.

    • 33 12

    • A jak ma wjechać SKM na Pogórze Górne? Pomyśl, zanim z czymś wyskoczysz. (1)

      • 1 2

      • A jak miało wjechac pkm na lotnisko Gdynia pajcu? Spójrz na mapę dżesiko/brajanku.......

        • 1 0

    • Proste i logiczne. Ale lepiej stawiać fontanny

      • 0 0

  • Gruszecka mówi że miała przyjemność

    z jazdy pociągiem, na filmie mignął też Guć. A my mieszkańcy ponad dwie godziny wracaliśmy do domu przez dwa miesiące i wtedy nikt z włodarzy nie chciał pojechać i przekonać się jak wygląda miasto za które odpowiadają po godzinach pracy. A taka jazda przyjemna już nie jest.

    • 30 4

  • to pokazuje cala nieudolnosc urzedasow z UM Gdynia i pajacow z Samorzadnosci

    i albo przy najblizszych wyborach zostana oni zwodowani do WC albo po wyborach po raz kolejny pokaza wam ze maja was w glebokim poszanowaniu na kolejne lata.

    • 32 6

  • (4)

    " Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny."

    To nie jest problem, na Hutniczej od lat funkcjonuje przejazd tuż obok Makro, szlaban zamyka się dosłownie na 15 sekund aby przejechała wolno lokomotywa, czyli podobnie jak przejechałby krótki szynobus. Niestety na większości rogatek szlabany są zamkniete 5 min przed i 5 min po przejeździe pociągu.

    • 30 5

    • (3)

      Ale koło piaskowej jest inny przejazd automat zamyka go na wiele minut przed przejazdem pociągu i potrafi się zrobić kolejka sięgającą działek za biedronka w Janowie nawet o godzinie 21 czyli wieczorem kto tam jeździ to wie

      • 5 2

      • czyli nie da się

        • 1 0

      • (1)

        tego automatu już do końca świata się nie da zmienić. Musi już być tak ustawiony?

        • 2 0

        • jak chwalili się miłośnicy kolei

          na tej wyremontowanej linii pociągi mogą jechać nawet 70 km/h - żeby oni mogli się chwalić szlaban zamyka się w taki właśnie sposób, a pociąg jedzie 30- 40.
          podobna sytuacja jest w Wejherowie gdzie przejazd jest zamknięty gdy SKM stoi na stacji

          • 0 0

  • trafny wpis o lotnisku(cytat): a nie mozna było zamiast lotniska budować skm do Pogórza Górnego?

    To lotnisko jest Gdyni potrzebne jak świni siodło, tam nie ma drug dojazdowych ,a korki są i bez lotniska
    Gdyby uruchomiono lotnisko to dojazd do niego byłby koszmarem, już teraz dojazd do ul Dąbka jest tragiczny, gdyby otworzyli lotnisko i zwiększył by się ruch drogowy to z centrum Gdyni na lotnisko jechało by się z godzinę !!!! po jaką cholerę oni to budowali ? przecież Gdańskie lotnisko jest blisko, i ma bardzo dobry dojazd , Gdynia nie ma innych potrzeb ? teraz walą kolejne miliony dla firmy doradczej, żeby wymyśliła jak wyjść z tego bagna, pogratulować !!!

    • 35 6

  • Pojechaliście w ciągu..

    ...a czekaliście ile?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane