• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Przed czasem?

    Przed wyborami! Taki jest sens tego przyspieszenia.

    • 18 6

  • Świetna inwestycja. Większość starych lini już wyremontowana, a od killku lat budują ciągle nowe (4)

    Coraz więcej osób korzysta też z komunikacji miejskiej. Dla porówna w Gdyni ucięto wydatki na komunikację miejską o 3 mln a liczba pasażerów drastycznie spadła.

    • 49 17

    • No właśnie kolega chyba nie na bieżąco. W Gdyni przywrócono część starych lini. W Gdańsku w związku z otwarciem nowej praktycznie uniemożliwoino sprawne poruszanie się komunikacją miejską pomiędzy Morena a wrzeszczem

      • 6 9

    • a tym czasem gdynia przywraca większość uciętych i nie jeżdżących liń

      • 5 6

    • Wazelina (1)

      • 3 16

      • Nie wazelina tylko fakty

        Daj człowiekowi pozytywnie pisać o inwestycjach, które popiera bez wyzywania go

        • 26 2

  • synchronizacja świateł do bani (1)

    Pieszy stoi i czeka oglądając pojawiające się na horyzoncie, przejeżdzające przed nosem i oodjeżdżajce z przystanku autobusy a światło nadal czerwone. Po co w takim razie przycisk do zmiany świateł? Żeby podnieść ciśnienie? Ludzie zaczynają przechodzić na czerwonym.

    • 34 6

    • Tak a propo przyciski nic nie dają bo to jest awaryjne uruchomienie świateł

      • 3 1

  • 5 dni do uruchomienia (1)

    rozkładów brak
    brawo ZTM!

    • 43 11

    • Dokładnie

      też próbuję się zorientować ile wcześniej będę musiała wychodzić rano na tramwaj niż obecnie na autobus żeby zdążyć do pracy i żadnego rozkładu jeszcze nie ma a zostało raptem parę dni...

      • 22 6

  • Prezydent Miasta nie zna histori (2)

    Trasa na Piecki-Migowo była planowana z początku lat 80-tych.
    Gdy budowano ul. Rakoczego z Kartuskiej już wtedy wydzielono miejsce na
    torowisko. Adamowicz mówiąc że dekadę temu nie było tego nawet w planach
    przypisuje sobie zasługę i pomysł. Wiadomo-kampania wyborcza

    • 70 14

    • Zna ale KŁAMIE

      • 22 1

    • . identycznie przystanek PKM Śródmieście - Gierek zrobił wyjscie na wiadukt!!

      adamowicz w tym czasie mlaskał u jankowskiego

      • 29 4

  • Chodniki na Bulońskiej

    Czy chodniki na Bulońskiej wchodziły w zakres robót tak jak wynika z informacji ? W tej części pod górkę to raczej tylko naprawiano miejsca po wykopach bo ogólnie ich wygląd psuje estetykę tego odcinka.

    • 34 4

  • Kont

    Kontrewolucją, rewolucja to marksistowskie, lewackie określenie!!

    • 2 11

  • Zadam odszkodawania za halas z pkm I tranwaju ze yym czym musze do ppracy jezzzic

    • 10 26

  • Jak to światła do poprawki? (1)

    Super inteligentny Tristar ich nie wyreguluje sam?

    • 58 4

    • Przeciez to chodziło o 10%...

      • 2 1

  • a gdzie film?

    jw

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane