- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (163 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"
Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.
W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.
W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..
W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).
- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.
O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.
Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów
Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".
W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?
- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.
Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy
Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.
Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.
Czas pracy samochodu wydłużony
Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.
Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?
- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.
Miejsca
Opinie (197) 5 zablokowanych
-
2022-05-17 11:03
No to czas zburzyc fasade samozadowolenia urzednika (2)
Posiadam samochod EV na zielonych tablicach i dostalem mandat za nie oplacenie postoju.
System nie rozpoznal pojazdu ustawowo zwolnionego z oplat.
Mandat zostal anulowany ale wymagalo to od mnie poswiecenia czasu za ktory urzednik nie chce zaplacic.- 8 2
-
2022-05-17 13:44
(1)
I to jest realny problem, który powinien być uwzględniony w systemie rejestracji.
Albo prawidłowa identyfikacja koloru tablicy, albo automatyczne zweryfikowanie w systemie ewidencji pojazdów uprawnień do bezpłatnego parkowania.
Po co komu automatyczny system kontroli w którym każdą sytuację trzeba analizować "ręcznie".- 0 0
-
2022-05-17 13:59
przecież to nie o kolor chodzi tylko o numer
mam nadzieję że numery na tablicach o różnych kolorach są jednak różne
ewidentnie coś nie działa w systemie, ale to powinno być załatwione dosłownie na telefon- 0 0
-
2022-05-17 12:59
Ubeckie kontakty (1)
Ubecy najpierw dostali parkingi,potem patronaty a teraz płaszcz się po jądrach i krążą Polaków ,odebrać parkingi trzeba niech miasto ma
- 1 1
-
2022-05-17 13:46
To jakaś zaszyfrowana wiadomość?
- 0 0
-
2022-05-17 13:10
Byle tylko wydoic z pieniędzy
Rozszerzanie płatnych stref. Likwidacja miejsc postojowych i jeszcze hardcorowe sprawdzanie czy oby na bank zapłaciłeś. Nikt tak nas nie okradnie jak panstwo
- 7 0
-
2022-05-17 07:27
Stać ciebie na zakup samochodu to trzeba płacić za parkingi. (6)
- 31 41
-
2022-05-17 11:11
Jak ty zaczniesz płacić za chodzenie po chodnikach !!!!! (1)
Stać cię na buty ? trudno trzeba płacić !!!!!!
- 9 5
-
2022-05-17 13:00
Wyobraź sobie, że nie rozbijam namiotu na noc na chodniku
Nie rządam też jak samochodowe deje darmowego łóżka od miasta.
- 1 4
-
2022-05-17 11:28
Skoro stać ciebie na rower to z niego korzystaj a nie pchaj do pojazdów komunikacji miejskiej
- 4 3
-
2022-05-17 11:18
Skoro jeździsz autobusem płać za pobyt na przystanku
- 9 5
-
2022-05-17 10:38
Stać cię na oddychanie to płać opłatę klimatyczną! (1)
Powinna być dla wszystkich mieszkańców!
- 6 8
-
2022-05-17 10:58
Nie ma to jak porównać samochód do oddychania :D
Niektórzy faktycznie są mentalnie do nich przyspawani...
- 9 7
-
2022-05-17 12:28
Nie mandat ,a wystawienie nakazu zapłacenia haraczu !!!!!!
- 6 2
-
2022-05-17 12:21
Pół roku okradania spoleczenstwa za pomocą najnowszej technologii.
- 5 2
-
2022-05-17 10:36
Lepiej jest ukarać kilku niewinnych niż nie ukarać winnego. (3)
Tutaj mamy 100% pokrycia takiego porzekadła ;-)
- 1 6
-
2022-05-17 10:51
Więcej światła, nie rozumiem o co ci chodzi (2)
- 2 1
-
2022-05-17 11:12
To poczytaj o karach dla osób, które; (1)
Zapłaciły za parkowanie albo właśnie płaciły a karę i tak dostały. Artykułów jest sporo.
- 2 3
-
2022-05-17 12:10
Następny post ci odpowie.
- 0 0
-
2022-05-17 11:26
A kiedy w Gdyni?
Już pół roku opóźnienia. Kiedy w końcu ruszy w Gdyni?
- 3 17
-
2022-05-17 10:27
Na Przymorzu strefa jest dziurawa i nieprzemyślana
Przykładowo na Śląskiej wiele jest miejsc darmowych obok płatnych. Są to płatne są tak zrobione, że na chodniku zostaje pieszemu 1,2 m. Czy ktoś tam myśli?
- 3 3
-
2022-05-17 10:06
Niedawno parkowałem na ulicy Podgarbary (zakazu już nie ma) na Głównym Mieście.
Dlaczego nie ma tam żadnego parkomatu ?
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.