• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Policjanci receptą na zatkane skrzyżowania?

Maciej Korolczuk
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zazwyczaj obecność policji na skrzyżowaniach wynika z awarii sygnalizacji, zdarzenia drogowego albo imprezy masowej. Ich pomoc może się też okazać przydatna podczas szczytu komunikacyjnego by zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo. Zazwyczaj obecność policji na skrzyżowaniach wynika z awarii sygnalizacji, zdarzenia drogowego albo imprezy masowej. Ich pomoc może się też okazać przydatna podczas szczytu komunikacyjnego by zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo.

Wjeżdżanie na czerwonym świetle na skrzyżowanie, blokowanie ruchu, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu - przyczyn powodujących kolizje, wypadki i większe korki - zwłaszcza podczas komunikacyjnych szczytów - jest wiele. Są jednak proste sposoby, by temu zapobiec. Oprócz fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości jednym z nich jest też sama obecność patroli ruchu drogowego na newralgicznych skrzyżowaniach w mieście.



Czy obecność policji na skrzyżowaniach podczas komunikacyjnego szczytu zmniejszyłaby korki i poprawiła bezpieczeństwo?

Dotąd najprostszą metodą walki z kierowcami łamiącymi przepisy były kontrole ruchu drogowego, wspomagane przez fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości. Te ostatnie często okazują się jednak nieprzydatne w "miejskich" warunkach, a więc podczas szczytu komunikacyjnego, gdy na drogach robi się gęsto i ciasno. Wówczas o płynności ruchu - głównie na skrzyżowaniach - decyduje zazwyczaj kultura kierowców. A z tą jak wiadomo - bywa różnie.

Kierowcom wymuszającym pierwszeństwo, wjeżdżającym na skrzyżowania bez możliwości jego opuszczenia, często na późnym pomarańczowym czy nawet czerwonym świetle można jednak zaradzić. W dużych aglomeracjach - takich jak Trójmiasto - w godzinach przeważnie popołudniowego szczytu na newralgicznych skrzyżowaniach pojawia się prewencyjnie patrol ruchu drogowego.

Radiowóz stoi w widocznym miejscu, nie powoduje utrudnień w ruchu i już sama jego obecność (tylko przy włączonych sygnałach świetlnych) powoduje, że wielu kierowców przypomina sobie o podstawach ruchu drogowego. Choć brzmi to banalnie, to jak pokazuje praktyka, w obecności przypatrujących się policjantów trudniej używa się klaksona, łatwiej przychodzi też nam przepuszczanie pieszych, rowerzystów, a czerwone światło nie jest już tylko sugestią do zatrzymania pojazdu.

Jednym z miejsc, gdzie przydałaby się obecność policji jest skrzyżowanie Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem. Jednym z miejsc, gdzie przydałaby się obecność policji jest skrzyżowanie Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.
Takich miejsc, gdzie już sama obecność policji szybko okazałaby się pożyteczna, nie brakuje także w Trójmieście. Tylko w Gdańsku policjanci wskazują sześć lokalizacji, gdzie kierowcy potrzebują ich pomocy: skrzyżowanie Chłopskiej z Jagiellońską i Czerwonym Dworem zobacz na mapie Gdańska, Chłopskiej z Obrońców Wybrzeża i Bora Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, Czarnego Dworu z Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej z Do Studzienki i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego z Niedźwiednikiem i Potokową zobacz na mapie Gdańska oraz na odcinku Al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na wysokości posesji nr 11. W Gdyni kierowcy wymieniają przede wszystkim skrzyżowanie obwodnicy z ul. Morską. zobacz na mapie Gdyni

Jak przekonują funkcjonariusze, ich asysta i pomoc kierowcom w sprawnym i bezpiecznym poruszaniu się po drogach nie ogranicza się tylko do sytuacji wyjątkowych np. kierowania ruchem w razie wypadku czy awarii sygnalizacji, ale także w dni powszednie. Z drugiej strony policjanci przyznają, że jest ich zbyt mało, by móc "obstawić" wszystkie skrzyżowania, a priorytetem zawsze pozostanie bieżąca obsługa zdarzeń drogowych, których podczas 3-godzinnego szczytu w całym Trójmieście jest kilkadziesiąt.

- W tych rejonach, w godzinach popołudniowego natężenia ruchu, kierowane są patrole ruchu drogowego, które obejmują te miejsca szczególnym nadzorem. Należy zaznaczyć, iż policjanci pojawiają się w tych miejscach, jeżeli akurat nie mają zgłoszenia o zdarzeniu drogowym, bo w pierwszej kolejności zawsze jadą na interwencję - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreśla, obecność policjantów i oznakowanych radiowozów na skrzyżowaniach przede wszystkim ma oddziaływać prewencyjnie na kierowców, pieszych i przyczyniać się tym samym do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

- Poza tym oddziaływaniem prewencyjnym, nie obyło się we wskazanych rejonach bez represji, i tak w I półroczu 2017 na wskazanych skrzyżowaniach policjanci ruchu drogowego ujawnili 121 wykroczeń popełnianych przez kierujących wobec pieszych, jak i popełnianych przez samych pieszych. W zakresie kierujących pojazdami funkcjonariusze zwracają uwagę na wykroczenie polegające na wjeździe na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości jego opuszczenia - zablokowanie skrzyżowania skutkuje powiększeniem korków, bo tamuje się przejazd w innym kierunku. Ponadto policjanci zwracają szczególną uwagę na nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, tamowanie i utrudnianie ruchu, czy też niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - dodaje Ciska.

Opinie (181) 1 zablokowana

  • Tristar nie działa (1)

    posłanie policji w te rejony to dowód, że tristar to strata kasy

    • 0 0

    • zamiast pitolić dyrdymały

      Weź się jeden z drugim przejdź do któregoś z Centrów Zarządzania Ruchem i zapoznaj się z systemami, na pewno pokażą i wytłumaczą.

      • 0 0

  • Ha już to widze (3)

    Jak leniuszki zaczynają pracować.....

    • 22 20

    • (1)

      zgłosiłem problem z blokowaniem się skrzyżowania Grunwaldzkiej z Partyzantów to odpowiedzieli, że problem nie istnieje... zarąbiście :D

      • 2 2

      • hehehhe zgloś reklamacje w Energi , to jest dopiero szopka i cyrk

        • 0 0

    • ha , widzę popłoch mamusiek na światłach , wyjać smartfona czy jednak policjant patrzy , poza tym uważam że to może zlikwidować korki , jak jeden ruszy na czas a drugi nie wjedzie na czerwonym i nie zablokuje skrzyżowania to będzie już lepiej

      • 11 1

  • Warunek jest jeden (8)

    Mają od razu reagować a nie siedzieć w samochodzie i oglądać joemonstera... San niech też świecą przykładem.

    • 46 7

    • Prawda jest taka że to kierowcy są korkotworcami. I tyle. (5)

      Na zielonym przejeżdża 7 aut a mogłoby 15 i więcej... warunek: wszyscy ruszają a nie po kolei z odstępami dużymi. Reszta działa na tej samej zasadzie, dynamika a nie spanie.

      • 14 0

      • to prawda ale problemem i to notorycznym jest to (3)

        cze maja czerwone a jeszcze 3-4 sie pcha i zapycha przejazd... przykład - skrzyzowanie na Słowaku z Potokową oraz Łostowicka z Kartuską....

        • 6 0

        • (2)

          w wystarzczy zdjąć klapki z oczu i pomyslec takze o innych a nie tylko o sobie

          • 2 0

          • Ale te gamonie co się pchająna czerwonymnie myślą (1)

            • 0 1

            • mam wrażenie że im lepszy samochód tym większy cymbał w środku

              • 0 0

      • spanie - smartfon a nie spanie , ludzie 3 minuty bez gapienia się w to g*wno nie potrafią wytrzymać , mam wrażenie że to smartfon rządzi niektórymi a nie oni smartfonem

        • 6 2

    • (1)

      jestem na tak , tak samo straż miejska mogła by pospacerować a nie wszędzie w każde mioejsce muszą wjechać autem , jakby im pupska do siedzeń przyrosły, oni mają potem kogoś gonić ... buhahahah przestępca by padł ze śmiechu jakby wiodział taką trzęsącą się galaretę toczącą sie za nim

      • 3 3

      • Straż miejska nie gania przestępców. To rola policji.

        Jeśli już widzę w mieście jakichś mundurowych na piechotę, to właśnie strażników. Policjantów nie pamiętam kiedy widziałem.

        • 0 0

  • poziom absurdu osiągnęlo w Gdańsku tzw "wpuszczanie" (2)

    jeżeli tłuku stoisz na początku korka, bo za tobą jest kilkadziesiąt aut, to nie wpuszczaj tych kilku samochodów z bocznych ulic, bo sam blokujesz ruch na ulicy którą się poruszasz. Dla tych kilku aut jesteś frajerem wpuszczającym cwaniaków którzy objechali korek, a dla tych co stoją za tobą jesteś frajerem który blokuje ruch.

    • 8 6

    • Burak się oburza, że inni są uprzejmi i kulturalni.

      • 2 0

    • podaj deski

      to ciebie na pewno nie wpuszczę

      • 2 0

  • ja nie rozumiem (2)

    czy to tylko w Polsce jest możliwe, aby puścić autobusy na skrzyżowanie, na które się zwyczajnie nie mieszczą ??? Jak przegubowiec wyjeżdża z Jana z Kolna i skręca w Grunwaldzką jadąc w stronę dworca, zatrzyma się przed linią warunkowego zatrzymania, to jego tył zostaje na lewym pasie, całego go blokując. A jak taki autobus ma inaczej przejechać ??? Idealnie pokazuje to sytuacja na filmiku, 1:03

    • 11 1

    • To musi być bardzo długi autobus, jeśli przód ma na Grunwaldzkiej, a tył na Jana z Kolna.

      • 0 0

    • to żeś się popisał

      Grunwaldzka i Jana z Kolna znajdują się innych miejscach miasta i nie ma możliwości skręcenia z Jana z Kolna w Grunwaldzką.

      • 1 5

  • Byle nie pasibrzuchy ze Straży Miejskiej (2)

    • 6 4

    • Dali ci mandat i masz uraz?

      Znaczy, że byli skuteczni. Następnym razem patrz gdzie parkujesz.

      • 0 0

    • oooo

      spojrzałeś rano w lustro i odbicie z kimś lub czymś się skojarzyło!

      • 1 1

  • bo od tego jest policja i straż miejska. Od tego oni są... Od tego są oni! Od tego są! (1)

    • 6 4

    • Straż miejska nie kieruje ruchem na skrzyżowaniach.

      Inne uprawnienia, inne zadania.

      • 0 0

  • dlaczego radiowóz (1)

    stoi na ścieżce rowerowej...?

    • 1 0

    • bo może
      bezkarnie i beszczelnie
      kto im da mandat?

      • 0 0

  • Niech se stoją oby tylko ruchem nie kierowali

    • 1 0

  • Skutecznie przyblokowano ruch nadmiernymi skrzyżowaniami równorzędnymi

    W Nowym Porcie i na Lilli Wenedy we Wrzeszczu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane