• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika tłumaczy, dlaczego nie chce tramwaju

ms
4 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Dlaczego tramwaj nie powinien jechać przez kampus - argumenty Politechniki Gdańskiej


Władze Politechniki Gdańskiej postanowiły wytłumaczyć, dlaczego nie zgadzają się na poprowadzenie trasy tramwajowej przez teren swojego kampusu. - To kwestia bardzo czułej aparatury badawczej, której nie można przenieść w inne miejsce - argumentuje rektor PG, prof. Jacek Namieśnik.



Przekonują cię argumenty PG?

O przebiegu nowej trasy tramwajowej w Gdańsku, łączącej południe miasta, Morenę i Wrzeszcz pisaliśmy wielokrotnie, ostatnio w listopadzie. Dokładny przebieg trasy nie jest jeszcze ustalony na 100 proc., ale największe kontrowersje budzi ostatni odcinek, przed "wpięciem" w al. Grunwaldzką.

Pisaliśmy o tym szczegółowo w artykule Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej.

Wiadomo natomiast, że niezależnie od tego, czy tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Do Studzienki, czy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na pewno nie pojedzie najkrótszą drogą - przez ulicę Siedlicką. Powód? Nie zgodziły się na to władze Politechniki Gdańskiej, do której należy ta ulica.
W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej. W tzw. decyzji środowiskowej dla budowy ul. Nowej Politechnicznej i trasy tramwajowej pod uwagę brane są tylko dwa warianty, które różnią się przebiegiem w pobliżu al. Grunwaldzkiej.

O argumentach przemawiających za takim stanowiskiem rektor, prof. Jacek Namieśnik, i pracownicy naukowi uczelni opowiadają w materiale filmowym.

Oto racje, które zdaniem PG przemawiają za poprowadzeniem tramwaju inną trasą niż przez ul. Siedlicką:

  1. W ostatnich latach ta przebiegająca przez kampus Politechniki Gdańskiej ulica zmieniła swój charakter. Pojawił się kompleks, w którym mieści się Centrum Nanotechnologii B, nowe oblicze zyskał także Wydział Mechaniczny.
  2. W obu budynkach zainstalowano bardzo cenną aparaturę kontrolno-pomiarową, dzięki której naukowcy mogą prowadzić specjalistyczne badania, dotyczące m.in. nowoczesnych implantów.
  3. Przejeżdżające tuż obok tramwaje zakłócałyby pracę aparatury, nie tylko za sprawą wstrząsów, które można zminimalizować, ale przede wszystkim prądu stałego, którym zasilana jest tramwajowa sieć trakcyjna - nawet jeśli prąd stały powoduje mniej zakłóceń, niż prąd zmienny, którego wpływ na aparaturę prezentowany jest na filmie.
ms

Opinie (282)

  • Przez PG, ale bliżej Do Studzienki

    Przecież ta linia może przebiegać koło budynku IOwa, przed nowym budynkiem ETI i między nim a starym budynkiem z LZWP. Oczywiście sama linia tramwajowa, a nie autostrada, o której marzy BRG.

    • 2 1

  • Miasto zapewne kombinuje żeby upchnąć tramwaj w tak bezsensownym miejscu, bo ma klienta na plac na którym stoi d.h. "Jantar"? Ma ucierpieć ulica i uczelnia, byleby deweloper był zadowolony? "Tak to się robi w Chicago"?

    • 7 1

  • O tramwajach najłatwiej wypowiadać się tym, którzy mieszkają daleko od tego cudu techniki. Obserwuję tramwaj który rusza na światłach razem z kilkoma-kilkunastoma samochodami. Samochody ledwo słychać, a tramwaj nawala jak potępieniec w piekle. Nowoczesność wymaga dbania o tabor jak i o torowiska. Bez tego nowoczesność zamieni się w .Nowoczesność. Łatwo można sobie wyobrazić, że torowisko za 10 lat będzie w fatalnym stanie, a syndyk miasta nie zgodzi się na finansowanie remontu. W takiej sytuacji oszaleć będzie chciała nie tylko aparatura.

    • 7 1

  • dobra odpowiedź z argumentami - to lubię! (4)

    Bardzo mi miło jako mieszkańcowi Gdańska, że Rektor PG wypowiada się rzeczowo i pokazuje wraz ze współpracownikami uzasadnione przyczyny. Dopiero teraz rozumiem stanowisko Politechniki. To odbiega od tak częstej dzisiaj nonszalancji i traktowania mieszkańców.
    Chciałbym, żeby tramwaj szedł ul. Siedlicką, ale rozumiem, że nie jest to możliwe.
    Szacunek dla jasności i argumentacji.

    • 53 16

    • jarales cos kolo dzisiaj

      sr*ly muchy bedzie wiosna d*po wlazie bez mydla

      • 1 1

    • (2)

      Chociaż jeden rozsądny

      • 9 4

      • (1)

        Poza tym to teren uczelni i robi co chce.

        • 5 5

        • No chociaż jedna osoba to rozumie ;)

          • 4 5

  • zryte berety (1)

    od tych tytulow paru ludziom z zarzadu politechniki porobily sie zryte berety-po zatym jakim cudem ulice siedlicka oddano politechnice,jakos nie slyszalem aby powstala praca rak pracownikow politechniki.i za ich prywatne srodki..To nie jest prywatny frolwark pana rektora i jego klakierow...

    • 4 3

    • prezydent oddal

      to jego powinno trojmiasto wypytac z przeslanek do tej decyzji.

      Warto bo zamkniecie dodatkowo utrudnia dzialania sluzb ratowniczych w tym rejonie miasta.

      • 1 0

  • (1)

    a po co tam ma byc ten tramwaj?autobus to za mało?

    • 5 2

    • tez wlasnie nie wiem

      mnie wystarczaja dwie linie autobusowe na sobieskiego i kolejne na jaskowej.

      • 1 1

  • Siedlicka (1)

    A kto stwierdził że ulica siedlicka należy Pg,jeszcze niedawno była to ulica publiczna tylko później ktoś wpadł na "genialny" pomysł i zamkneli ulice utrudniając życie kierowcom,gonić to PG,wymyślają betony przed głównym wejściem,zamknięte ulice, i co jeszcze?

    • 5 4

    • podpis prezydenta

      o tym zadecydowal.

      • 0 1

  • PG - pseudo naukowcy (2)

    Kto jak kto, ale uczelnia techniczna powinna jedynie wyciągnąć wnioski i wdrożyć je jako swoje opracowania naukowe.
    Przed wibracjami od ruchu tramwajów rozwiązania są znane i powszechne - można je sprawdzić w warunkach laboratoryjnych :-)
    Jeżeli chodzi o prądy błądzące, jeżeli nie ma rozwiązań to jest pole do pracy "naukowców". W ramach prac naukowych powinni opracować sposoby, żeby im prąd stały od tramwajów nie przeszkadzał. Można to później opatentować i czerpać zyski.
    Osobną sprawą jest pieszczenie się Miasta z PG. Mamy Specustawę ZRID, gdzie normalnych ludzi nikt nie pyta o zgodę. Robi się drogę, podziały działek i dopiero w trakcie budowy wypłaca odszkodowania za grunty.
    "drogowiec"

    • 5 5

    • trudno odróżnić... (1)

      prostotę (rozwiązań) od prostactwa (umysłowego)...
      Uczelnie posiadaja autonomię administracyjną.
      Nawet w stanie wojennym milicja stała pod płotem kampusa.
      A może marzą Ci się zawołania z '68?

      • 2 3

      • uczelnia i autonomia? to sie posmialismy :)

        na kazdej uczelni byli wspolpracownicy UB (to ze nikt nie zrobil pozniej weryfikacji kadry mialo ich ochronic przed zwolnieniem). Co wiecej byli zatrudnieni wojskowi. W przypadku wyrzucenia kogos ze studiow on byl pierwszym, ktory mogl wreczyc bilet do armii.

        • 1 0

  • Proponuje odlaczyc PG calkowicie od lini elektrycznych, odlaczyc serwery oraz internet bezprzewodowy

    zrobic wielki betonowy mur i nie wpuszczac z telefonami komorkowymi.

    wreszcie urzadzenia beda bezpieczne

    • 3 1

  • (11)

    Popieram stanowisko rektora!!

    • 180 98

    • (7)

      nie da się

      • 2 6

      • a samochody przejeżdżające nie oddziałowują na aparaturę PG? Dziwne....

        • 1 1

      • stanowisko rektora pokrętne (1)

        udaje że nie wie gdzie jest Kwadratowa na Siedlickiej
        i jaki łomot generuje

        • 9 7

        • Nawet jeśli generuje to dużo mniejszy niż tramwaj. Kwadratowa jest w jednym konkretnym miejscu, a nie na całej ulicy. Poza tym, jedyny moment kiedy może generować hałas czy drgania to wtedy, gdy na uczelni nikt nie korzysta z aparatur pomiarowych.

          • 11 3

      • (3)

        Nie da się to wybudować linii tramwajowej na terenie pg

        • 12 4

        • (2)

          E tam, wszystko się da. Wystarczy tylko chcieć :)

          • 8 7

          • (1)

            Ale zrozum człowieku, że władze pg nie chcą i to się nie zmieni

            • 10 3

            • Należy zmienić władze :)

              • 11 10

    • A akumulatory?

      Z tego co wiem w nowoczesnych tramwajach sa, albo moga byc zainstalowane akumulatory, ktore umozliwiaja przejechanie kilkuset metrow bez zasilania z sieci trakcyjnej. A jesli chodzi o drgania, to sam Pan Rektor przyznal, ze mozna je ograniczyc

      • 1 1

    • studenci PG po wykładach są tak zamuleni, że wpadaliby pod tramwaj (1)

      • 14 1

      • Jak widać na końcu filmu :D

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane