• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska:15 km dróg za miliard złotych do 2020 r.

Maciej Naskręt
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska. Budowa ul. Nowej Łódzkiej na południu Gdańska.

Miliard złotych ma kosztować budowa dróg, które usprawnią ruch na południu Gdańska. W latach 2014-2020 za te pieniądze ma powstać ok. 15 km dwujezdniowych tras.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni będą głosować uchwałę przygotowaną przez władze miasta mówiącą o przystąpieniu do sporządzenia Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe w Gdańsku. Jego realizację zaplanowano na lata 2014-2020.

Program nie jest tani. - By go zrealizować potrzebujemy miliard złotych. To jest połowa rocznego budżetu miasta - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Niemało, jednak z drugiej strony, to tylko o 150 mln zł więcej, niż będzie kosztował tunel pod Martwą Wisłą na Trasie Słowackiego.

W realizacji programu mają pomóc pieniądze unijne. - Wierzę, że w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej [po 2014 roku - przyp. red] zostanie uruchomiony program operacyjny, w którym znajdą się pieniądze na inwestycje w transport o charakterze lokalnym - przekonuje prezydent.

Jak oceniasz założenia programu budowy dróg na południu Gdańska?

Gdyby taki program powstał, Gdańsk musiałby znaleźć pieniądze tylko na część każdej z inwestycji. Na jakie dofinansowanie liczą władze miasta? - Założyliśmy, że będzie to ok. 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Ale są szanse, że dofinansowanie wzrośnie do 70 proc. - mówi zastępca prezydenta, Andrzej Bojanowski.

Na co poszłyby te pieniądze?

Przede wszystkim na ulice, wzdłuż których powstaną nowe linie tramwajowe. Chodzi o ul. Nową Bulońską, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową, ul. Nową Jabłoniową na Szadółkach, oraz ul. Nową Małomiejską wraz z ul. Nową Podmiejską, które połączą Trakt św. Wojciecha z powstającymi już pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Nową Łódzką. Szacunkowy koszt budowy tych tras wynosi ok. 685 mln zł.

W drugiej kolejności miasto przystąpi do zlecenia budowy ulic: Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Ich budowa miałaby pochłonąć ok. 333 mln zł.

Miliard złotych na drogi w południowych dzielnicach Gdańska nie oznacza, że inne dzielnice zostaną pozbawione inwestycji drogowych.

- W latach 2014-2020 planujemy przystąpić do budowy kolejnych odcinków Drogi Zielonej. Czy to będzie tunel pod Pachołkiem lub odcinek spinający ul. Marynarki Polskiej z budowaną aktualnie dwupasmówką przy Ergo Arenie okaże się po przeprowadzeniu analiz - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku

Do 2020 r. miałby też powstać most zwodzony nad Martwą Wisłą w Sobieszewie. Zastąpi on obecną przeprawę, czyli często zawodzący most pontonowy. Jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest też od aktywności władz samorządu województwa, a także gminy Pruszcz Gdański. Inwestycja bowiem znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej, a także wkracza na teren leżącej poza gdańskiej Wiślinki.

Sprawdź, które ulicę władze Gdańska planują rozbudować.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • Mamy koniec roku 2017. Żadna z tych dróg oznaczonych cyframi od 1 do 6 nie powstała...

    Tak miasto Gdańsk nagradza swoich mieszkańców którzy płacą do niego podatki...

    • 0 0

  • co??? (5)

    15 kilometrów w 9 lat i to za 1 miliard nowych złotych???to chyba jakaś kpina...

    • 90 23

    • wyłącz silnik, włącz myślenie i przesiądź się na tramwaj (1)

      to ci na pewno pomoże - nie będziesz musiał smucić

      • 6 6

      • człowieku

        jaki tramwaj? przecież nic nie jeździ, nawet rowerem nie idzie nigdzie się dostać, chorzy rządzący robią wszystko na raz, oni mogą sobie dolecieć do pracy helikopterem, a ja i tak wylece z roboty bo się spóźniłem, nie ważne że 3 godziny wcześniej z domu wyszedłem mając do pokonania max 10 km, heh chore miasto...gratuluję inteligencji "planujących"

        • 0 0

    • to nie jest 15 km w szczerym polu (1)

      to nie jest 15 km w szczerym polu tylo na zurbanizowanym, zabudowanym terenie, same wysiedlenia mieszkancow, wyburzenia budynkow i cala logistyka przedsiewziecia trwa...

      • 10 7

      • Wiesz, nawet w centrum działki nie kosztują tyle, popatrz na koszta rozbiórek

        na ul Słowackiego przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką - tereny o których mówi artykuł są na obżerzach, ceny są najniższe w 3city a teren jest raczej mało zurbanizowany i żadne wysiedlenia nie są potrzebne

        • 2 1

    • to nie kpina to PO :)

      budyń rulezzzzzzzzzzzzz

      • 9 13

  • (7)

    Słowackiego, W-Z i poszerzone drogi w dzielnicach południowych. Czy tylko Spacerowa ma być tutaj wąskim gardłem? Znając życie nie poszerzą, bo razem z tunelem wyjdzie za drogo. Pozdro

    • 0 6

    • Spacerowa nie jest wąskim gardłem. (6)

      Wąskim gardłem jest Opacka i Rybińskiego (dojazdy do Grunwaldzkiej) oraz skrzyżowanie Spacerowej, Wodnika i KIelnienskiej (i dalej Kielnienska). Poszerzenie Spacerowej bez udrożnienia jej końców guzik da!

      • 5 0

      • swiete slowa (4)

        Generalnie podpisuje sie pod tym co przedmowca napisal. Poszerzenie guzik da, bo i tak bedzie w Oliwie sie korkowac. Ot bedzie stal w korku zamiast na jednym pasie to na dwoch. dalbym sobie reke uciac, ze nawet na trojmiasto.pl byl prezentowany projekt przebudowy tego calego kociolka Oliwskiego, lacznie z poszerzeniem Czyzewskiego i zamknieciem Rybinskiego dla ruchu kolowego.

        • 3 0

        • (3)

          Dokładnie, na Rybińskiego powinien być deptak, przynajmniej od Grunwaldzkiej (jedno skrzyżowanie mniej!) do Wita Stwosza. W zamian za to można by poszerzyć Opacką i zrobić z niej szerokie, dwukierunkowe przedłużenie Pomorskiej. Z Wita Stwosza zrobić ewentualnie lepszy przejazd w górę przez Plac Inwalidów (w zamian za uszczknięcie placu można by lepiej zagospodarować tereny przy pętli)

          • 1 0

          • Mniej wiecej tak to opracowanie wygladalo. (2)

            Jesli mnie pamiec nie myli

            • 0 0

            • (1)

              Do tego dodać poszeżenie czyżeskiego i doprowadzenie 2x2 do Grunwaldzkiej tak aby móc wykorzystać jeszcze lepiej ten tunel pod torami i mamy odprowadzenie o jakim by można śnić.Ale pozostaje teraz kwestia skrzyżowania koło Reala oraz nie drążnego ronda po drugiej strony obwodnicy i jeszcze trzeba by przebudować całą tą kieleńską.

              • 0 0

              • Rondo jest drożne, to dalej są jaja - chociaż z dodatkowym pasem przy Biedronce jest trochę lepiej.

                • 0 0

      • no i kierowcy którzy potęgują korki trzymając odległości pomiędzy samochodami na 200-300 m.

        • 1 0

  • Gdańsk wytrwale i konsekwentnie... (6)

    ... zmierza do tego, by byc miastem co najmniej tak brzydkim jak Łódż... Miasto rozlane przestrzennie, oprzecinane dwupasmowymi drogami z wiaduktami itramwajami... Koszmar... Brak przestrzeni w ludzkiej skali... Ludzie jak gryzonie skanalizowani w tunelach... Osiedla na obrzeżach 10 km od centrum a w cenytrum miasta ogródki działkowe i dzielnice wypełnione patologią, ruinami, dziurami w ziemii i nieużytkami (dolne miasto, NOT, byłe zakłady mięsne itp...)...Kto to wymyślia? To jakiś koszmar...

    • 34 19

    • ogolnie zgoda, tylko troche tutaj juz miasto jest stawiane przed faktem dokonanym (5)

      Deweloperzy buduja tam gdzie im sie oplaca, czyli na obszarach tanszych i dalszych od centrum. W centrum spore tereny sa poblokowane np przez skomplikowane relacje wlascicielskie. Tak czy inaczej NIESTETY sporo Gdanszczan mieszka na dawnych obszarach wiejskich otaczajacych nasz piekny grod i teraz nie pozostaje nam nic innego jak duzym kosztem dociagnac do nich infrastrukture. ALE dobrze byloby, aby Gdansk pomyslal jak zintensyfikowac zabudowe w rejonach z juz istniejaca infrastruktura drogowa.

      • 8 3

      • (4)

        Gdańsk jako miasto byl konsekwentnie planowany i rozwijany do końca II wojny... Potem nastąpiła katastrofa, która trwa do dzisiaj... 2 przykłady : Al.Hallera i ul. Wojska polskiego. Zaplanowane jako arterie dla nowych osiedli zostały obklejone ogródkami działkowymi... Poza ciągiem samochodowo / tramwajowym Al.Hallera równolegle prowadzi linia kolejowa (skm) - dzisiaj nieczynna i zruinowana.... Zatem : infrastruktura istnieje!!! Takich przykładów jest oczywiście więcej... Po jakiego grzyba wyprowadzac budownictwo mieszkaniowe za miasto i korkować cały system?

        • 17 4

        • Dobrze mowisz. Ale ... (3)

          Ale Co miasto ma z dzialkowcami zrobic ? Druga sprawa to te wszystkie mieszkania na obrzezach. Nie wiem czy jest sens np. planami zagospodarowania blokowac inwestycje. W dodatku jak uzasadnic niemoznosc budowy bloku w jednym "szczerym polu", skoro sasiednia gmina wrecz zacheca do inwestowania doslownie za miedza. Ot i masz wolny rynek.

          • 2 0

          • A gminy ościenne nie są skore do dokładania się (1)

            Tu dochodzi wątek np Kowale, które bardzo promują sprzedaż działek w okolicach Gdańska i tam deweloperzy robią sobie raj ;). Np trasa nowa świętokrzyska miała iść aż do obwodnicy, ale kowale nie chcą się dołożyć, zatem idzie tylko do planowanej bulońskiej. I w ten sposób zmienia się ważność zjazdów i nowa świętokrzyska będzie bardziej prowadzona do POG niż do Obwodnicy.

            • 3 0

            • Masz na myśli Nową Starogardzką, która jest rozdzielna od planowanej Nowej Świętokrzyskiej (ma od niej odbijać w polu między Niepołomicką a Wielkopolską)

              • 0 0

          • Działkowcy

            W miejscu Ergo i PGE też _były_ działki ;] Wszystko się da, a kwadrat Hallera - Gdańska - Marynarki jak najbardziej nadaje się pod zwartą zabudowę mieszkaniowo-biurowo-usługową. Oby PGE i powstające obok MTG były tylko zaczątkiem.

            • 4 0

  • bedzie dobrze (11)

    jestem pewien ze sie uda. jeszcze rok temu pisowscy krzykacze pluli i wieszczyli totalka klape, a wystarczy wyjechac na miasto zeby zobaczyc ile sie buduje. Trzymam kciuki.

    • 106 62

    • Ale PiS ma rację - autostardy najdroższe w Europie (1)

      Przejechanie do Grudziądza i z powrotem kosztuje tyle, ile winieta na 2 tygodnie na wszystkie autostrady w Austrii. Teraz popatrz - państwo poręczało kredyt budowniczym autostardy i co gorsze państwo zwróci "inwestorowi" kasę jeżeli za mało kierowców będzie korzystarło z tej autostrady. I efekt mamy - drogie autostardy rozpadające się bo źle zbudowane. Gdyby nie było takich przepisów facet zbudowałby porządnie i na tyle tanio aby ludzie chcieli korzystać

      • 0 2

      • podróznik

        trche jeżdżę po europie i wszędzie opłaty są wyższe niż w Polsce.

        • 0 0

    • A głowa Cię nie boli ? (1)

      Przez cztery lata snuli wizualizację a teraz cały Gdańsk rozkopany . Ot takie polskie ruszenie na ostatnią chwilę . Uda się - skompromitować przed światem, to jest pewnik . A to że się buduje to żaden sukces, to obowiązek państwa wobec obywatela który płaci olbrzymie podatki na to żeby oni budowali . Za te podatki natomiast otrzymujemy totalną dezorganizację miasta bo urzędasy przespali cztery lata na snucie wielkich planów o KM i tego typu głupotach na które już wtedy było za późno aby to realizować . Ot takie porywanie się z motyka na księżyc . Ja tego cztery lata temu nie kupiłem i teraz stoję w korkach w rozpieprzonym mieście rządzonym przez nieudacznika firmowanego przez PO . Wisi mi czy miastem będzie zarządzało PO , PiS , SLD ,czy inny twór - mam tylko jedno oczekiwanie żeby coś robił a nie snuł wizualizacji przesypiając czas który nie patrzy na plany i sobie biegnie swoim tempem nie oglądając się na maruderów !!!

      • 13 28

      • mylisz wybory parlamentarne z gminnymi

        Dla przypomnienia teraz masz wybory do parlamentu, więc skąd te cztery lata.Po drugie tą zabawe z drogami mamy od 2 lat.

        • 2 0

    • Ciekawe ze nie widziałes budującego sie Gdańska w przeszłości poza 4 letnim czasem platformy. (6)

      Pewnie istniejacy odcinek A. Krajowej i Słowackiego lub remonty obwodowej to kosmici przyniesli?

      • 26 30

      • gosciu - w gdansku buduje gdansk - obwodnice buduje rzad.. (5)

        nie sciemniaj ze to zrobili pisowcy bo adamowicz rzadzi nie od 4 lat a jest kojarzony wlasnie z PO

        • 30 5

        • Dlatego właśnie, że od 13 lat rządzą Gdańskiem POpaprańcy, miasto wygląda jak wygląda. (4)

          Te wszystkie drogi trzeba było zbudować najpierw, a potem budować Gdańsk na Południu. Ale najłatwiej zacząć od pupy strony - nabudowali osiedli na 50 czy 80 tysięcy ludzi, zostawiając im dwie rozwalone dróżki na dojazd. Wyjście było jedno i bardzo proste: jak deweloper buduje osiedle - niech najpierw zbuduje drogę. Jasne, że mieszkania byłyby droższe, ale ludzie mieszkaliby i podróżowali do pracy, szkoły, kina i na zakupy jak ludzie, a nie jak bydło, które ma tylko pracować, stać w korkach, płacić podatki i głosować na jedną przenajświętszą opcję, która łaskawie pozwoliła im mieć mieszkanie w bloku przy śmierdzącym wysypisku śmieci, bez dojazdu, bez szkoły, bez przedszkola, bez sportu i rekreacji, za to z siedmioma kościołami.Już nigdy w życiu na Platformę!!!!

          • 8 11

          • Chciałbym zauważyć, że 13 lat temu PIS-u nie było. (3)

            Jak prześledzisz dokładnie historie kto rządził Gdańskiem to nigdzie nie znajdziesz, że jakiekolwiek wybory wygrał PIS lub partie gdzie Kaczyńscy byli poprzednio.Od dawien dawna w Gdańsku wygrywa PO, a przed nią Unia Wolności oraz wcześniejsze partie z których wywodzi się UW.

            • 7 2

            • (1)

              dlatego w Gdańsku jest syf, kiła i mogiła... a i tak każą sobie za to słono płacić.

              • 3 9

              • bardzo ciekawa wypowiedź prosze o rozwinięcie.

                • 1 1

            • No chyba że chodzi o Pana Franciszka Jamroza

              Wtedy to gratuluje odwołania, dla przypomnienia jest to człowiek skazany za przekręty i łapówkarstwo na dużą skalę.Może chcemy takiego kolejnego prezydenta. Ja mówie nie dziękuje.

              • 3 0

  • Żenada (2)

    15km w 6 lat? Cóż za ambitny plan! Nic tylko czekać z utęsknieniem ... na kolejne opóźnienia. Starożytni Rosjanie budowali więcej i szybciej...ech

    • 3 2

    • gdzie

      Rzym, a gdzie Krym?

      • 0 0

    • 15km w mieście a nie na bezdrożu pomyśl zanim coś napiszesz.

      • 2 2

  • 67 tyś zł za 1 mb drogi (2)

    a co Pan na to Panie Janku ?

    • 0 0

    • ale to koszt dróg a nie dróg i torowisk

      nie ma uzasadnienia cena tych dróg.... Jest ZA DROGO I TYLE

      • 0 0

    • A może najpierw doczytać do końca

      Pierwsze 3 drogi są z torowiskami i ich koszt znacznie zawyża pozostałe.Ponadto zerknij ile u nas sie zmienia jak się robi nową drogę. Jest wymieniana cała kanalizacja oraz od nowa kładzone kable energetyczne. Noi najważniejsze to to że mieszkamy na terenie morenowo, bagiennym i koszty są znacznie wyższe niż na terenie równinnym. Pomyśl ile będą musieli wyrównać, osuszyć i wymienić gruntu zanim droga powstanie.Jedynie co boli, że kupiłem mieszkanie i będę miał 6 lat budowy wokół, bo każda z tych dróg ma jakieś odniesienie do osiedla 5 wzgórz.

      • 2 0

  • Wychodzi 66,666zł za 1 METR drogi. (6)

    Półóżcie kostkę lepiej wszędzie za te pięniadze, przynajmniej się dziury nie zrobią w zime.

    • 2 5

    • to uwazam, ze nie tak znowu drogo (1)

      Pomysl, ze ten metr to ma od kilkunastu do kilkudziesieciu metrow szerokosci i musisz go pokryc np asfaltem, kraweznikami, torami i bog wie co tam jeszcze ma powstac a to wszystko na kilkudziesieciu m3 kruszywa, pod ktore tez trzeba roboty ziemne wykonac. Wszystkim marudzacym o kosztach proponuje zalozenie firmy budowlanej i start w przetargu.

      • 6 1

      • garguś kilometr tej drogi będzie kosztował 67 mln złotych

        NIGDY NIGDZIE DROGA NIE KOSZTOWAŁA TAK DROGONawet w niemczech, a są to zwykłe osiedlowe drogi a nie autostrady

        • 0 1

    • Koszt nawierzchni to niewielki procent kosztów budowy drogi. Duże koszty to (1)

      roboty ziemne - nasypy, wykopy, palowanie, zbrojenie gruntu i stabilizacja skarp geosyntetykami, podbudowy z klińca i tłucznia, uzbrojenie w sieci kanalizacji deszczowej, teletechnicznej, przekładanie i modernizacja istniejących sieci kanalizacji sanit., deszcz., ciepłown., teletechn., elektr. kolidujących z projektowaną drogą. No i na końcu wyposażenie drogi w oznakowanie poziome i pionowe, sygnalizację świetlną, ekrany akustyczne itp. itd. Porównywanie kosztów nawierzchni z kosztem całej drogi to nieporozumienie. Uważasz że można to zrobić taniej to stań do przetargu i buduj.

      • 4 0

      • Do tego dochodzą torowiska i sieć trakcyjna. W Warszawie 20 km drogi kosztowało ponad 2mld zł.

        • 2 0

    • wychodzi 66 tysięcy 666 zł

      Wiadomo taniej się nie da. Przy taki9ch kosztach to lepiej nowe miasto zacząc budować

      • 2 2

    • E tam po prostu Miliard poważniej wygląda

      dla wyborców Budynia/Donka (ojca Kasi) z faweliPrzymorza

      • 1 4

  • WYBORY TUZ TUZ :)

    jak zwykle, tuz przed wyborami machaja marchewka:)

    • 2 1

  • Tanio jak barszcz! (10)

    Najdrozsze drogi na swiecie i najgorsze ich wykonani. Wystarczy kilka minut deszczu i mamy tor wodny. Budujac drogi najważniejsze jest aby te drogi słuzyły lata i nie musiały byc zaraz remontowane. Po cenie tak powinno byc ale w praktyce zaraz bedzie remont i zalane pobocza. Czy ktos pomyslał o udroznieniu okolicznych rowów? Pewnie nie bo te miliardy sa tylko na drogi.

    • 127 23

    • PiS wróć! Polaczek miał rację co do autostrady, Polaków nie stać nią jechać

      a tu jeszcze Grabarczyk robi płatne drogi ekspresowe. Niestety nawet obwodnica będzie płatna, Tusk niby jest miejscowy a nic w tym kierunku nie robi, Schetyna chociaż załatwił u siebie darmową obwodnicę. Teraz 15 km za miliard. Czyli jeden kilometr drogi za ok 67 mln złotych czyli 15 mln ok. euroNawet w Niemczech - gdzie robocizna jest duuuuużo droższa - drogi nie są tak drogie. Rozumiem że wykup ziemi w centrum byłby drogi, ale na południu? Przecie działki tam są tanie jak za barszcz...

      • 0 3

    • Tylko nawierzchnia betonowa (1)

      Przy tego typu nawierzchni nie ma problemu z koleinami a eksploatacja bez remontow przewidziana jest na 40 lat. Koszty budowy podobne do nawierzchni asfaltowej. W Niemczech praktycznie wszystkie nowe drogi buduje sie w technologii betonowej. Mam nadzieje, ze ktos pojdzie po rozum do glowy i zacznie myslec ekonomicznie. Bo 40 lat bez remontow to kupa oszczednosci !!

      • 7 0

      • Nie wszystkie nowe ale i stare! To za czasów Hitlera powstała betonowa 22

        • 0 1

    • Ja pi........le !

      to dopiero promocja ! Za platfusow mamy najtansze drogi ! Oby do wyborow .

      • 0 2

    • im więcej dróg i parkingów dla samochodów na górnym tarasie (1)

      tym więcej wody na ulicach dolnego tarasu Gdańska i Wrzeszcza. Próba likwidacji korków przez poszerzanie dróg to tak jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa - doraźnie zwiększa ryzyko lokalnych powodzi na dolnym tarasie miasta

      • 7 2

      • u mnie na tarasie wody nie ma

        wszystko spływa rynną

        • 2 1

    • Slaby gospodarz

      Adamowicz, chcesz wydawac miliardy to naucz sie oszczedzac miliony- oddajesz kosciolowi dzialki warte grube miliony a dziwisz sie ze nie ma kasy na infrastrukture.

      • 7 2

    • (1)

      Po gwałtownej burzy, kóra przeszła nad Trójmiastem, część ulic została zalana. Tak się stało ze skrzyżowaniem ul. Platynowej i Małomiejskiej na Oruni Górnej.

      • 9 3

      • tak piszą

        • 4 0

    • System odwadniania drogi to też część drogi. Przynajmniej tak powinno być ...

      • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane