• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • super

    Wreszcie pozytywna informacja, zostawię autko w domu i będę mogła wreszcie bez korków dojechać z Gdyni do Gdańska:)

    • 5 2

  • heh (2)

    1. Nie wiem dlaczego to wogóle jest kolej metropolitalna, po co tworzyć nowe spółki, prezesów i to wszystko co mogło by byż zainwestowane w formie funduszy w nowe projekty - to raz.

    2. PKM, SKM, MZKZG, ZKM, ZTM, PKT, wszyscy święci, nie może być druga linia SKM??

    3. Skoro w Gdyni tylko 3 przystanki, to dlaczego dopiero po 2015?

    4. Linia do Kościerzyny w remoncie, dlaczego nie można raz robić bałaganu, raz zmieniać rozkłady, raz komunikację zastępczą tworzyć, tylko robić bałagan dwa razy w ciągu 4 lat?

    5. Po co nowe stacje, zamiast realizacji Wielkiego Kacka? w artykule czytamy, że niby będa korki, URZEDNICY : prosze wybrać taki projekt, innowacyjny, tani i dogodny dla mieszkańców by zaoszczędzić NASZE PIENIĄDZE, TAK NASZE A NIE WASZE!
    Jest tyle możliwości, mamy tulu zdolnych architeków i studentów - myślę że taki konkurs zorgaznizować i coś się znajdzie...
    Tymbardziej że nastawnia ma zostac, wiec po co nowe stacje?

    6. GDYNIA STADION - prywatny inwestor?
    No tak, a jak sprzeda centrum handlowe, zbankrutuje to co, zamknie przystanek? LUDZIE PRZEWIDUJECIE, chyba GDYNIĘ STAĆ na parę ton kostki brukowej i dwa biletomaty?

    7. Brawa dla Gdńska że buduje tę trasę, be=ędziemy nią jeżdzić bo nie bedzie innego wybory, a poludniowe dzielnice Gdańska zawsze na szarym końcu w rozbudowie komunikacji, od paru lat się ta tendencja odwraca...cieszę się :)

    LUBIĘ I GDAŃSK I GDYNIĘ, TYMBARDZIEJ NIE ROZUMIEM TYCH WICZNYCH KŁÓTNIO O WSZYSTKO I BRAKU POROZUMIENIA.
    Drodzy Panowie Prezydenci, odłóżcie szabelki, odłóżcie swój brak sympatii na bok, by działać dla mieszkańców, ale nie waszych miast, tylko całej metropoli - SKORO TAK SZUMNIE TYM MIANEM WSZYSTKO SIĘ OKREŚLA, metropolitalny, aglomeracyjny....itak dalej i tak dajej...

    • 7 3

    • (1)

      wybaczcie literówki, ale jak czasem czytam te newsy na temat wydawania naszych pieniędzy to mnie coś "trafia".....

      • 0 1

      • 1. Kolej Metropolitalna to projekt budowy nowej linii kolejowej tak jak Magistrala Węglowa albo Centralna Magistrala Kolejowa.
        2. Kiedyś było jedno PKP odpowiedzialne za kolej i jedno PKS odpowiedzialne za autobusy międzymiastowe i regionalne oraz 49 WPK i było znacznie gorzej. Poczytaj sobie czym zajmują się podmioty, które wymieniłeś i wówczas powinieneś zrozumieć po co są.
        3. Bo teraz nie ma pieniędzy.
        4. Bo teraz nie ma pieniędzy i potrzeby. Po za tym idea przyszła zbyt późno i nie ma czasu na zrobienie dobrych planów.
        5. Stacja jest w złym miejscu daleko od drogi i od osiedla. Peron pod wiaduktem byłby punktem przesiadkowym. Niestety w Trójmieście jest w zasadzie tylko jeden dobrze zrobiony węzeł kolejowo-miejski - Gdańsk Główny. Częściowo dobrze zrobione są Gdynia Główna, Sopot Kamienny Potok, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa. Pozostałe węzły są nie wykorzystane.
        6. Jest coś takiego jak partnerstwo publiczno-prywatne. Prywatny kapitał ma zysk w postaci łatwiejszego dojazdu klientów oraz powierzchni handlowo-reklamowej. W przypadku kiedy prywatny właściciel zamknął by centrum handlowe peron nadal będzie w rękach państwowych.
        7. Południowe dzielnice a w zasadzie cały Górny Taras były "pokrzywdzone" ze względu na trudne warunki terenowe dla transportu szynowego. Dominujące jeszcze do niedawna Konstale 105Na nie mogły pokonywać tak stromych tras, stąd nie było sensu ich budowy (nie dałoby się ich eksploatować). Obecnie mamy już tramwaje, które radzą sobie w warunkach górskich stąd są budowane kolejne linie tramwajowe w tych dzielnicach.
        8. Problem stosunków gdańsko-gdyńskich jest taki, że nie ma u nas jedno dużego ośrodka tak jak jest w aglomeracjach warszawskiej, poznańskiej, szczecińskiej czy łódzkiej a z drugiej strony pozostałe ośrodki są znacznie mniejsze i nie ma czegoś takiego jak w aglomeracji katowickiej. Niestety Gdańsk jest zbyt mały by pełnić rolę dominatora natomiast Gdynia zbyt wielka by oddać tą rolę. Podobną sytuację mamy w aglomeracji bydgosko-toruńskiej oraz po części w przypadku Kielc i Radomia jednak tam znaczna odległość pomiędzy miastami powoduje, że oddziaływanie jest mniejsze.

        • 1 1

  • JAKIE TO K.... FIKAKOWO DO CH..???

    ...

    • 4 0

  • A co z Gdańskiem Głównym?

    A jak będziemy dojeżdżać na lotnisko z Gdańska Głównego?
    To nie wiesz...
    Trójką podjedziesz do głównego, przesiądziesz się na 11 lub 6 do Wrzeszcza, a potem do wprost do Kolei Metropolitarnej
    A no tak, ale to proste...

    • 2 1

  • Ekolog

    P rosze odrestaurowac piekne budynki stacji g dansk-osowa i jeszcze istniejaca od 100 lat stacja gdansk-klukowo.

    • 4 0

  • ekolog

    KIELENSKA to jest OSOWA dawniej wiocha w powiecie kartuskim -jak zwykie duzy artykul otumiajacy normalnie myslacych

    • 2 0

  • i git

    każda stacja sie przyda

    • 1 1

  • tylko nie Gdynia i nie PKP, bo wszystko zepsują!

    Ostatnio odprowadzałem córkę na pociąg na dworcu Gdynia Głowna, wyjeżdżała na obóz z grupą zorganizowaną. Takiej przebudowy i "modernizacji" na miarę XXI wieku jeszcze nie widziałem, porażka! Podróżni z bagażami w reku co chwilę napotykają na ciężkie drzwi (ogromne drewniane, potem szklane), ktore trzeba z wielką siłą otwierać. Nawet w Biedronkach zainwestowali w automatykę i otwieraja się same. A tu co chwile przeszkoda. Potem wejście na peron - tylko schody tradycyjne. Dalej aby dostać się pod wiatę na peronie trezeba przejść przez teren niezadaszony. Pociąg, który rozpoczynał bieg w Gdyni przyjechał w ponad półgodzinnym opóźnieniem, o czym cała masa podróżnych nie była należycie informowana - stałem pod megafonem i nic nie mogłem zrozumieć, co też ważnego męski głos do nas usiłuje powiedzieć. Podróżni wokół też nic nie rozumieli - a nagłosnienie też po modernizacji. Już nie wspomnę jakie było zachowanie konduktora w wagonie z miejscami do lezenia, gdy wreszcie pociąg nadjechał. Nie polecam nikomu podróżowania PKP, myślałem, że coś tam sie zmieniło, ale widać...stabilizacja.

    • 6 2

  • Ile to bedzie jechało (3)

    Ile czasu będzie jechał taki pociąg z Kościerzyny do Gdyni.

    • 1 0

    • obecnie 1h 20min (2)

      po modernizacji ok. 1h

      • 0 0

      • (1)

        Niecałe 50 minut. Przy czym najwolniej pomiędzy Gdańskiem Osową o Gdynią Wielkim Kackiem.

        • 0 0

        • kto ci tych bajek naopowiadał?

          to nie pendolino, tu cudów nie ma...

          • 0 0

  • A czy

    do Norwegii też dojadę

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane