• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • GDYNIA - FIKAKOWO? Fikakowo to nazwa osiedla (które znajduje się w dzielnicy Wielki Kack) i jest oddalone od torów kolejowych o ładne kilkaset metrów

    • 2 0

  • Popieram przemówcę (1)

    Na Wielkim Kacku znajduje się masa osiedli o różnych handlowych nazwach - Fikakowo jest jedną z nich. Najbliższe przystanku będzie osiedle Solna (też Panoramy). Mieszkańcy Fikakowa będą raczej dojeżdżać Chwaszczyńską i Wielkopolską do stacji Karwiny, która powstanie kilka lat szybciej, więc ludzie się do niej przyzwyczają. Może na mapce wygląda na to, że Fikakowo ma blisko do stacji w linii prostej, ale w rzeczywistości nie ma tam innych dróg niż pieszo przez błoto i chaszcze. I tak trzeba zjechać do Chwaszczyńskiej. Nazwa Fikakowo jest zatem totalnie nietrafiona. Równie dobrze można by tą stację nazwać Warszawa Ursus.

    • 4 0

    • Brawo!!! Właśnie!!!

      • 0 0

  • zbyt blisko

    Przystanek Fikakowo jest zbyt blisko przystanku pod ul. WIELKOPOLSKĄ, co jest nieekonomiczne i niezgodne ze standardami transportu szynowego. Powinien być bliżej ul. Ornej i Starodworcowej (szkoła i autobus). A co z planowanymi niegdyś przystankami przy ul. Olkuskiej (Mały Kack) i Nałkowskiej (Karwiny II)? Tam mieszka więcej potencjalnych pasażerów niż przy ul. Nowodworcowej. Z tego co się orientuję, to właśnie przystanek Fikakowo stał pod znakiem zapytania.

    • 5 0

  • Mały Kack Witomino

    Mały Kack Witomino

    TYCH STACJI RÓWNIEŻ NIE POWINNO ZABRAKNĄĆ!!!

    Witomino to byłby strzał w 10. Wykonanie od stacji 1 km drogi i super dojazd ;)

    • 4 0

  • Cos tu jest nie tak (2)

    Stacja o nazwie Fikakowo zupelnie nie trafiona, Orna ok, Wlk Kack po przesunieciu ok, ale FIKAKOWO???

    Gdzie zniknela stacja Maly Kack - Witomino pytam ???
    NO GDZIEEE, znowu jakis Pan/Pani pomieszali w dokumentach.

    Co Wy powietrze chcecie wozic???
    To po co ta kolej jest tworzona, jesli sie nie zapewnia potokow podroznych, ktore to potoki zamieszkuja sasiadujace z linia tereny.

    Po co dublowane stacje obok siebie ?????
    Fikakowo obok Karwin, Stadion obok Wzgorza.
    Zlikwidowac ten Stadion, zbudowac na srodku dluzszy peron Wzgorze laczacy Hale, CH Wzgorze i stacje SKM.
    Kibice do stadionu dojda te pare krokow, po drugie sie uspokoja po kolejnym przegranym meczu Arki

    • 5 2

    • W dodatku

      Fikakowo jest oddzielone od torów naturalną doliną potoku Źródło Marii. Różnice terenu są pokaźne. Rozumiem że wszyscy mieszkańcy Fikakowa zimą grzecznie zasuwają po schódkach 1.5 km żeby dostać się na stację? Oj ludzie trzymajcie mnie...

      • 0 0

    • Naprawde bez sensu te przystanki

      • 0 0

  • ekolog

    dojechanie do stacji samochodem i oplacenie parkingu na czas dojechania do pracy i powrot do samochodu jest drozsze niz dojezdzanie do pracy samochodem .tyle w temacie ,tu sa bzdury i brednie opisywane aby pensja rosla dla urzednikow -- jak twierdza sami /urzednicy urzeduja a nie pracuja/ nawet sie potwierdza -godziny urzedowania np;

    • 2 1

  • Kolej

    Do pełnego szczęścia brakuje odcinka Gdynia - Most a już zupełna pełnia tp do Rewy

    • 0 0

  • kolej

    Gdynia - Mosty i dalej do Rewy

    • 0 1

  • Co to za stacja Gdynia Fikakowo???? (1)

    Czemu nie zostanie Wielki Kack??? Czyżby na Fikakowie mieszkali jacyś Radni Gdyni???

    • 2 0

    • figa ze stacji

      • 0 0

  • Gdynia -za mało przystanków

    są takie osiedle jak altoria czy na polanie, na których dużo ludzi mieszka a nie ma ich na mapie. Do 2015 roku powstaną jeszcze trzy osiedla w tym rejonie. To właśnie tam powinien być przystanek. Dużo ludzi posiadajacych tam mieszkania i kredyty będzie jeździć koleją zamiast autobusami.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane