• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • no nie wiem

    Wybudują wydadzą kasę a potem linię zamkną . Obecnie przejazd z Karwin do Gdańska autem (obwodnicą i trasą WZ) to 25-30 min a koleją przez lotnisko z przesiadką przy nowej Abrahama w Gdańsku ma trwać ok 50 min. Pytam to kto wsiada do pociągu? Ja wybieram auto.
    Ps. I zakładają ze pociągi na trasie Gdynia Kościerzyna mają jechać z prędkością do 120 km /h to chyba muszą tory szczelnie ogrodzić w miejscach zabudowanych i parkowo-leśnych.

    • 4 5

  • tzn.. ile konkretnie kasy da Gdynia ??? (3)

    bo do kolejki SKM dokłada się w minimalnym , buduje sobie lądowisko w Kosakowie

    • 4 10

    • Pruszcz

      daje więcej, może niech KM pociągną lepiej do Pruszcza? Tam też jest lotnisko :)

      • 2 3

    • a ile kasy dostają miasta z funduszy unijnych

      Gdańsk 2 miliardy 600 milionów
      sopoty /podobno miasto/ 380 milionów
      a ...
      Gdynia 180 milionów.
      nic dodac nic ujac

      • 3 0

    • "bo do kolejki SKM dokłada się w minimalnym"

      nawet tego minimum nie powinna dokładać, wystarczy popatrzeć jak wyglądają gdyńskie przystanki. SKM powinno płacić dla mnie oraz innym mieszkańcom Gdyni odszkodowanie za codzienny stres, wszechwładną szpetność konstrukcyjną i jakościową, wynikającą ze złych projektów, materiałów i wykonawstwa tam gdzie próbowali coś zrobić a wyszła całkowita estetyczna klęska.

      No ale aby zaskarżyć SKM i odebrać im pieniądze i udziały Władze Gdyni powinny mieć jaja!!

      • 1 0

  • Dobrze, ale gdzie jest OPAT? (3)

    • 6 2

    • A po co Gdyni OPAT ? Będzie miała lotnisko w Kosakowie.

      • 3 4

    • jak to gdzie?

      na lotnisku w Kosakowie :D

      • 1 2

    • Na Leszczynkach

      Od Chylońskiej do przystanku SKM Grabówek

      • 0 2

  • co za bełkot trzeba się bardzo natrudzić

    by z gdyńskiego nic nie robienia wysmażyć taki artykulik.
    W skrócie gdynia ma jakieś tory ale nie ma kasy na infrastrukturę, bo większość wtopiła w lotnisko i infoboxy (rok 2020 ha ha ha).
    Z kwoty 760 mln pln o której tu mowa ponad 90% zainwestowane zostanie w Gdańsku i to Gdańsk będzie miał nowocesne połączenie ze swoim lotniskiem, gdynia jak zwykle nic.
    Najwyżej popłacze że jak zwykle została pominięta przez wstrętną PO i Gdańsk.

    • 5 7

  • KARWINY > WZGÓRZE KIEDY?

    Proste pytanie, czyli w teorii w 2016 pojadę z Karwin na Wzgórze? To ważne, zastanawiam się nad kupnem domu.

    • 3 0

  • Nie jestem z Gdyni tylko z Gdańska ale uważam że...

    ...planowana stacja Gdynia Fikakowo powinna jednak nazywać się Gdynia Wielki Kack. Choćby ze względu na to że leży właśnie w Wielkim Kacku! Podobna sytuacja miała miejsce w Gdańsku. Pierwszą stację za lotniskiem nazwano Gdańsk Banino gdzie Banino w ogóle tam nie jest usytuowane tylko kilka sporych kilometrów dalej! Nie wiem po co te dziwne niekompetentne zmiany w nazwach i nie wiem komu ma to służyć i pomóc!

    • 18 0

  • (1)

    ale głupota...pieprzą o oszczędnościach, a chcą budować stację Fikakowo. Pomijam bzdurną nazwę, ale przecież cały czas funkcjonuje stacja Wielki Kack. Jest tam peron, który wystarczy zmodernizować, wyremontować i gra. Po co wydawać jak można zaoszczędzić -tego nie kumam. Druga rzecz to komunikacja. Pewnie będzie służył, tym którzy mieszkają w okolicy, bo dojazd kiepski. Ludzie w znacznej większości będą korzystać ze stacji pod Wielkopolską.

    • 7 4

    • Podzielam rację!!!

      • 3 1

  • Gdyni zależy na wysokim poziomie jakości transportu publicznego, (3)

    ale w tym przypadku jest to uzależnione od kondycji finansowej spółek podległych PKP S.A.lub Marszałkowi.
    Więc w kwestii rozwoju transportu zbiorowego szynowego Miasto Gdynia w porozumieniu z ww. Spółkami powinno uczestniczyć w szerszym projekcie pn. Modernizacja Infrastruktury szynowej i trolejbusowej w Aglomeracji NORDY. Celem uporządkowania całej infrastruktury szynowej na terenie Gdyni, ale i innych gmin, które podpiszą stosowne porozumienie z nią. A to m.in. dlatego, że w najbliższym czsie rozważane są również realizacje centrów przesiadkowych komunikacji lokalnej, w rejonie róznych pętli z Głównym Centrum Integracyjno-Przesiadkowym Gdynia-Główna oraz budowy tam centrum z prawdziwego zdarzenia jak również dworca autobusowego regionalnego i komunikacji dalekobieżnej oraz miejskich-dzielnicowych. Miały trwać prace nad wytypowaniem stacji Gdynia-Śródmieście, dla której w bieżącym roku planowane było opracowanie dokumentacji projektowej, oprócz wizualizacji z górną Trasą Czerwoną/Różową jakoś nic się o niej nie wspomina, jak i równiez o PKM w Kierunku Oksywia? A przecież o ich opracowaniu i wyborze zadecydują m.in. plany inwestycyjne nie tylko PKP odnośnie przebudowy linii kolejowej, ale te większe a nawet kolosalne miastotwórcze dla miasta i regionu.

    Co prawda przedstawiono jakiś tam obecnie obowiązujący czy też nie harmonogram wdrażania kolejnych etapów budowy przystanków Kolei Regionalnej wg przygotowanej na potrzeby mglistej koncepcji? Nic nie mówi się o konkretach, czy realizację mogą opóźnić dotąd nierozstrzygnięte spory i niejasności dotyczące własności gruntów - tzn. czy istnieją do dziś nierozstrzygnięte spory albo niejasności związane z ustaleniem lub pozyskaniem nieruchomości? Z tego co pamiętam taką miłą lekkostrawną paplaniną karmi się nas od poprzedniej unijnej perspektywy gdzie tyle miało być w tym zakresie zrobione, a okazuje się, że przez nieudolność kolejnych POlitycznych ministrów i Prezesów PKP, oddaje się pieniądze, które tyle miał zmienić na pozytywy w regionie.

    Jedyny pozytyw to ten gdzie Gdynia a zwłaszcza osobiście Prezydent Szczurek włączył się w odrestaurowanie historycznej części dworca, ale i tak widać, że POlitycznie dobierani zarządcy nie POtrafią nim obecnie zarządzać;)) O peronach przebudowie już nie chcę wspominać bo to wstyd, hańba, żenua. Sam będę musiał wybierać nocne odjazdy i przyjazdy odprowadzając znajomych, aby się przed nimi nie czerwienić ze wstydu.
    Jedyna rada do władz miasta to podświetlone duże tablice informujące w rożnych językach, że patałachy za rządów ... zgotowały estetyczną klęskę najpiękniejszemu z miast.

    Więc zapytam Pana Marka jakie działania podejmie lub już dzisiaj podejmuje miasto, by w większym stopniu powiązać z koleją różne systemy transportu zbiorowego (kolej, może szynobus/tramwaj, trolejbus autobus)? Przypomnę, że na przejmowanych terenach b.Dalmoru i SR"Nauta" są tory kolejowe jak również jak sama nazwa mówi Międzytorzu i Muzeum Emigracji?

    Jak ze strony miasta wygląda wywieranie nacisku na Przewodniczącego Komisji Sejmowej Skarbu, Ministra Transportu i PKP, spółki kolejowe,oraz Urząd Marszałkowski,.. presji wywieranej w celu zagwarantowania i podniesienia jakości transportu publicznego realizowanego za pośrednictwem kolei? W końcu przejmowane tereny przez SKARB PAŃSTWA do czegoś zobowiązują. Choćby postawienia tam ogromnego pomnika KONIA, które właśnie to zwierze wniosło ogromny wkład i wysiłek co lekką ręka sprzedajemy. PRZY BUDOWIE STADIONU użyto słowawytrychu i szybko Marszałek POstawił przystanek kolejowy i bez oglądania się wyłożył kasę na stół, a tu co jest grane? Wszyscy mówią, że coś trzeba zrobić w związku na związek, i ple , ple tak aby dużo gadać i nic nie POwiedzieć konkretnego. W pewnym sensie to bardzo dobry PiaR, dla polepszenia sondaży, ale nam chodzi o konkrety - aż strach pomyśleć, co by było, gdyby tego bodźca jak perspektywa finansowania unijnego nie było. Motywacja do przeprowadzenia zmian byłaby wtedy nie tylko znacznie mniejsza, ale pewnie żadna. Oby tylko kasa nie poszła na rozrost ministerialnych i marszałkowskiej biurokracji i opracowywaniem raportów do raportu.

    W kontekście właściwej komunikacji Gdyni z regionem jest niezwykle trudna odpowiedź, bo oczywiście można długo wymieniać - poczynając od superszybkich pociągów, poprzez systemy obsługi miast czy regionów, ale skupmy się na dzielnicach i zobaczymy ile jest do zrobienia?

    Moim skromnym zdaniem powinno miasto wejść w spółkę z PKP i zmodernizować za unijne środki finansowe Z-d Transportu Szynowego w Chyloni tak aby była to firma działająca w branży nowatorsko-innowacyjnej instytucji publicznych. A rodzaj świadczonej przez nią działalności oprócz remontu i modernizjacji został w Europejskiej Klasyfikacji Działalności sklasyfikowany jako: Kierowanie i udział w pracach mających na celu zwiększenie efektywności gospodarowania, innowacji, nowych technologii transportu szynowego.

    No i ciągle powraca w moich niezdarnych denuncjacjach Budowa Zimowego Centrum Sportowo-Rekreacyjnego DONAS, a do jego obsługi kolei zębatej na początku wożącej piach z urobków przy inwestycjach na szczyt góry celem jej odpowiedniego uformowania i podwyższenia o ok. 100 m.

    Kiedyś zaproponowano mi wyjazd do Budapesztu na konferencje org. przez NOT, na początku zrezygnowałem myśąc sobie niech pojadą inni, którzy mało znają to miasto, ja często tam bywałem a nawet w nim pomieszkiwałem, ponieważ miałem narzeczoną Pićni i wydawało mi się że wszytko tam znam. No ale koledzy mnie przekonali, że to połączone z innym spojrzeniem na Budapeszt. I faktycznie ten wyjazd był najbardziej pozytywnym wrażeniem już na początku zobaczyłem wspaniałą cześć górsko-wyżynną tego miasta i łącząca dolną stację Városmajor znajdując się nieopodal placu Moszkvater ze stacją górną na wzgórzu Széchenyiego. Trasę liczącą łącznie 10 stacji kolejki zębatej i powiązanej z nimi wyciągami krzesełkowymi. Nie wspomnę o podobnych rozwiązanich w Sofii i innych miastach.

    W Gdyni należałoby rozważyć także kolej magnetyczną pomiędzy Dzielnica Prestiżu a Terminalem Lotniczym Gdynia-Kosakowo.

    • 4 16

    • "PRZY BUDOWIE STADIONU"

      dla jasności dodam, że chodziło mi o PGE Arene.

      • 0 0

    • ...kolej magnetyczną pomiędzy Dzielnica Prestiżu a Terminalem Lotniczym... (1)

      po co? Ryszard K. do swojego jeta podjedzie limuzyną...
      zresztą robienie kolei dla potencjalnie jedynego użytkownika mija się z celem.

      • 2 4

      • idąc bezczelnym sposobem myślenia

        to Sylwia Gruchała będzie miała nie tylko CH"Wzgórze" ale i przyległy przystanek SKM/PKM , bo jest twarzą tego centrum handlowego jako rodowita Gdynianka, mistrzyni no i piękna kobieta.

        Jak już wcześniej wspominałem są jakieś zależności polityczne czy prawne pomiędzy Miastem Gdynia a Urzędem Marszałkowskim, a Spółkami PKP/PKM/SKM, które są odrębnymi uczestnikami obrotu cywilno-prawnego, bo nawet twórca koncepcji dr Wołek ostatnio w tym temacie się nie wypowiada. Miasto co prawda czyni wszelkie starania dla usprawnienia komunikacji transportu publicznego w zakresie jednostek mu podległych i posiadanych kompetencji, ale z pustego i Salomon nie naleje. Odnośnie Spółek i Spóleczek PKP tam to jest dopiero rejwach. Pewnie miasto prowadzi uzgodnienia w zakresie koordynacji zamierzeń rozwojowych z planami kolei m. in. w zakresie modernizacji linii, przystanków i odpowiedniej estetyki a trafiwszy na beton kolejowy z akceptacją polityczną rządzących. Skoro wszystkim Pomorzanom zależy na skutecznej i przyjaznej mieszkańcom komunikacji kolejowej, to jak często i kiedy ostatnio, a przede wszystkim z jakim skutkiem, nasi przedstawiciele RADNI i urzędnicy wojewódzcy spotykają się z przedstawicielami PKP S.A. celem omówienia bieżących potrzeb w tym zakresie, uchybień, problemów i rozwiązań wspólnych dla Trójmiasta i SKM?PKM/PKP?

        Miasto Gdynia powinno zapytać mieszkańców o ich ocenę takiego planu i sposobu funkcjonowania kolei w tym konkretnym kontekście - regionie i mieście oraz powody takowej dysproporcji między Gdańskiem a Gdynią?

        Napisać jasno kiedy będą organizowane kolejne spotkania lub badania, ponieważ to dotyczy nasz wszystkich?

        Nie można mówić"wstępnie ustaliły zasady finansowania budowa trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia", a my dbamy i nie wiedzieć jak ta komunikacja wygląda i będzie oddziływała na teren i zamieszkałych tam ludzi oraz tych przyjeżdżających do Gdyni jako turyści, czy Dworce; PKP,PKS, Lotniska, Statki,... Pytając tylko o konkrety uzyskamy właściwe odpowiedźi, która może jako mieszkańca, nie usatysfakcjonuje, ale pozwoli zrozumieć na czym stoi miasto, województwo(region) dzięki czemu będę mógł pomyśleć nad wsparciem działań UMGdyni, Gdańska czy innych. Dlatego, że mi zależy na poważnym potraktowaniu tego tematu.

        • 2 3

  • mack (1)

    Przecież jeśli będą jeździć stare pociągi po tych torach to i tak nikt nie będzie nimi jeździć

    • 5 3

    • Już jeżdżą nowe...

      Bardzo wygodne szynobusy z Newagu.

      • 1 0

  • Dajcie spokój, nie będzie stacji Fikakowo. Ona ma być "kiedyś" czyli nigdy. Do tego czasu to nawet urzędnicy zrozumieją, że to bez sensu.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane