- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (161 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (211 opinii)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 4 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.
To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.
Mamy szansę na duże pieniądze.
Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.
Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.
Trudniej będzie wykorzystać środki.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.
Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.
Nie zabraknie inwestycji w transport.
Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.
Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.
Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.
Wraca temat OPAT.
OPAT w formie drogi ekspresowej.
Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.
- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Dla kogo największe dofinansowanie?
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.
Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.
21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.
Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.
W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.
Pomorskie nie dostanie najwięcej.
Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.
Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.
Opinie (285) 8 zablokowanych
-
2013-06-10 13:40
Tylko nie dawajcie żadnej kasy dla Gdyni..
Jeszcze nam S. zbuduje kolejny infobox koło swojego domku.
- 2 7
-
2013-06-10 12:34
Renowacja stadionu żużlowego kiedy? (3)
- 1 5
-
2013-06-10 12:40
A po co (2)
Dla garstki kibiców i I ligi to nie ma sensu. O ekstraklasie możemy zapomnieć na długo.
- 3 1
-
2013-06-10 13:12
Przydałaby się Gańskowi (1)
jakaś speedwey arena
- 1 3
-
2013-06-10 13:39
Ja się pytam po co by miała się przydać.
Mam wielki stadion, który jeszcze długo nie będzie zarabiać. Jedyne co to można pomyśleć, czy lepiej go na czas rozgrywek ligi żużlowej nie dostosować do zawodów.
Kolejnej areny nam nie potrzeba, bo szał na żużel już się skończył.- 1 1
-
2013-06-10 13:04
Tylko aby pisiaki tego wszystkiego nie zniszczyly
Jednym wielkim, niekonczacym sie sledztwem.
- 4 8
-
2013-06-10 12:48
Trzeci od końca
Na łeb mieszkańca jesteśmy na miejscu trzecim od końca.
- 4 0
-
2013-06-10 07:28
Dzielenie skóry na niedżwiedziu. (1)
najpierw te środki musimy otrzymać od UE a z tym cieńko.
- 20 16
-
2013-06-10 11:58
już mi opat
ty to potrafisz zniechecic człowieka
- 1 2
-
2013-06-10 11:56
wszystko fajnie tylko jakas mądra ogrodnik gdyńska nasadziła drzew
i jak teraz wykopiecie ten tunek mądre gdyńske parówy
- 2 6
-
2013-06-10 06:36
(4)
no to będzie szansa na niezłe łapówki i kręcenie lodów na boku za EU-kasę
- 31 26
-
2013-06-10 11:52
19 mld do wywalenia w błoto
no to wojewoda juz zaciera ręce, wydamy 3 razy na ten sam kawałek drogi. i ni ebedzie ani kasy ani drogi.
- 0 2
-
2013-06-10 07:29
(2)
to wbijaj i kręć ,kto ci broni
- 2 3
-
2013-06-10 07:55
Życie schamiało a interes publiczny i dobro kraju stały się pojęciami zbędnymi żeby się nimi zajmować. Na pierwsze miejsca wysunęły się nieudolność, kłamstwo, kolesiostwo i przyzwolenie na rabunek wszystkiego co do ciężko wypracowanego dobra publicznego należy.
- 2 3
-
2013-06-10 07:49
za ciasno przy tym korycie, kolesie wmurowali swoich
- 5 4
-
2013-06-10 11:12
Sposób na OPAT
Według mnie, sprawę OPAT powinno się zacząć od połączenia portu gdyńskiego z zakończeniem obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni Cisowej. To stanowiłoby mniej więcej połowę kosztów budowy całego OPAT-u i byłoby strawniejsze do przełknięcia przez decydentów. Upieranie się przy budowie od razu całej tej drogi blokuje od lat tę potrzebną inwestycję, której projektowane koszty w wysokości co najmniej miliarda złotych skutecznie straszą tych, którzy mogliby podjąć decyzje o jej budowie.
- 8 2
-
2013-06-10 10:57
bez propagandowej napinki zdaje się że budżet UE wcale nie został jeszcze zatwierdzony przez europarlament a nawet jeśli zostanie to z czego się tak właściwie cieszyć?Z kolejnych setek mld długu nowych kredytów za które kiedyś trzeba będzie zapłacić?Jestem ciekaw ile firm budowlanych tym razem ud.. różne cwaniaki z okołorządowych agencji czy firemek prowadzonych przez kumpli nowaka
- 1 0
-
2013-06-10 10:41
do łopat bracia rodacy
można za to wybudowac 10 ECSow, pomożecie
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.