• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły mieszkańców na odkorkowanie Gdyni

Michał Sielski
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM. Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM.

Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, darmowe przejazdy komunikacją publiczną dla posiadaczy samochodów oraz odtworzenie linii SKM z Obłuża - to pomysły gdynian na odkorkowanie miasta, które utknęło w zatorach wraz z początkiem remontu Estakady Kwiatkowskiego. - Pracujemy nad tym od lat - odpowiadają władze Gdyni.



Jak zmniejszyć korki na północy Gdyni?

Korki w czasie popołudniowych szczytów komunikacyjnych to w Gdyni temat numer jeden ostatnich dni. Dotyka nie tylko kierowców, ale też pasażerów komunikacji publicznej, bo niektórzy "podróżują" z centrum Gdyni na Obłuże przez dwie godziny. Są i tacy, którzy kilka kilometrów do domu wolą przejść na piechotę, bo i tak są szybciej niż autobus, który do tej pory jechał ok. 20 minut.

Czytaj więcej: Cieszmy się ze wstrzymanego remontu.

Przyczyną korków jest kolejny remont Estakady Kwiatkowskiego, który według planów ma potrwać do 5 grudnia. Czy do tego czasu czeka nas kompletny paraliż komunikacyjny? Niekoniecznie, bo już teraz widać, że kto tylko mógł, przesiadł się do pociągów SKM. Urzędnicy zamontowali też dodatkową sygnalizację świetlną, która ma pomóc rozładować korki. Rozwiązaniem mogłaby być dodatkowa droga do portu - ale na budowę tzw. Drogi Czerwonej Gdynia nie ma pieniędzy.

Czytaj więcej: Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu.

Mieszkańcy: są możliwości, potrzeba odwagi

Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni. Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni.
Mieszkańcy Gdyni przekonują jednak, że działać trzeba już teraz, a część proponowanych rozwiązań wymaga minimalnych nakładów finansowych.

Na pewno jednym z nich jest wyznaczenie buspasa na ul. Janka Wiśniewskiego. Mogłyby po nim jeździć także taksówki i jednoślady. Nie jest to pomysł rewolucyjny, bo buspas w tym miejscu funkcjonuje - ale tylko przy okazji festiwalu Open'er, pozwalając wygodniej dojechać na koncerty fanom muzyki.

- Przyjmując założenie, że jeden autobus przegubowy jest w stanie przewieźć 175 osób, zaś standardowy 100 osób, to jest to odpowiednio 35 lub 20 samochodów wiozących po pięć osób. Jeśli zaś przyjmie się realistyczne założenie, że jeden samochód wiezie średnio 1,5 osoby, to okaże się, że w jednym tylko w autobusie linii 194 zmieści się kierowców i pasażerów ze 115 samochodów. Tylko przez 60 minut między godz. 15 a 16 autobus odjeżdża w kierunku Pogórza Górnego 9 razy, co zapewnia podaż 1575 miejsc. A jest to tylko jedna z 15 linii kursujących tą ulicą - wylicza Łukasz Piesiewicz, jeden z twórców petycji, która już została wysłana do władz Gdyni.
Autobusami - przynajmniej w czasie remontu - mogliby za darmo jeździć kierowcy posiadający przy sobie dowód rejestracyjny samochodu.

SKM na północ Gdyni? "Zawsze chcieliśmy"

Inna grupa chce również budowy linii SKM do Obłuża. Infrastruktura kolejowa w postaci nasypów w dużej mierze jeszcze istnieje. Inicjatywa społeczna "Północna Gdynia" proponuje, by wyznaczyć linię w tej trasie.

- Ten pomysł ma już dobrych kilka lat i jako samorząd pracujemy nad nim z wojskiem, koleją, portem. Tyle że w każdej z wersji jesteśmy petentem, który niewiele może w relacjach z tymi instytucjami, bo kluczem są inwestycje w infrastrukturę kolejową, których miasto nie może przeprowadzić. Oczywiście nie poddajemy się, stąd stałe zabiegi o przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic miasta. Przypomnę, że to Gdynia była miastem, które najmocniej wspierało władze województwa w walce o realizację PKM. Skończyło się na tym, że zbudowano ją w Gdańsku, który początkowo jej nie chciał, bo wolał tramwaj. Dopiero teraz PKM jest mozolnie wydłużana w kierunku Gdyni Głównej - przekonuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Skoro nie SKM, to może szybszy dojazd do pociągu? Kolejny pomysł to uruchomienie na czas remontu autobusów, które dowoziłyby pasażerów do stacji SKM Grabówek.

- To najszybszy sposób, by mieszkańcy północnych dzielnic mogli się przesiąść do pociągu. Usprawnienie miałoby polegać na wydłużeniu linii 163, 198 oraz utworzenie dodatkowej linii autobusowej dowożącej pasażerów do stacji Grabówek SKM od strony ul. Osada Kolejowa - z tymczasowym zawracaniem w bocznych uliczkach - dodaje Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wnioskodawców, wśród których jest sześć stowarzyszeń.

Opinie (521) 8 zablokowanych

  • 1. Przedłużenie Władysława IV mostem w strone Oksywia

    2. Arteria 2x2 pasy od północnej strony Pogórza, Obłuża i Oksywia
    3. Przebudowa Hutniczej i etsakada na Puckiej.
    4. Alternatywna trasa dla Czernickiego
    Odważnie ale bez tych zmian dalszy rozwój północnych dzielnic Gdyni będzie się wiązał z jeszcze większymi problemami komunikacyjnymi.
    Rozwiązania typu buspasy,SKM itp to pudrowanie kiły. Zresztą rozwój miasta potrzebuje rozwiniętej i zdywersyfikowanej infrastruktury. Gdynia powinna być miastem w którym chce sie mieszkać a nie podróżować środkami transportu publicznego. Zresztą jak miasto chce mnie zmusić do niego jeżeli opłaty za przejazd są kosmicznie wysokie.

    • 5 0

  • Codzienny korek od Chwaszczyna (1)

    W zeszłym tygodniu została uruchomiona sygnalizacja na wysokości masztu w Chwaszczynie. Spowodowało to powstanie rano gigantycznego korka na długo przed rondem w Chwaszczynie. A to spowodowało ok. 40 minutowe wydłużenie dojazdu do Gdyni.
    Rozumiem, że ci, co tam mieszkają chcą kiedyś wjechać na główną drogę, ale im skrócono czas oczekiwania o 5 minut, a pozostałym wydłużono czas dojazdu o 40 minut.
    Czy to miało sens?

    • 2 0

    • S6 trasa kaszubsks potrzebna od zaraz!!!!

      • 0 0

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny

    • 2 0

  • Nie przesiądę się do autobusu (1)

    Jeżdżę autem i to lubię, cenie mobilność. poza tym codziennie rozwożę dzieci do szkoły i żłobka. nie dam rady zrobić tego busem - być o 7.40 w szkole na cechowej i do 8.00 w żłobku na pogórzu. A potem do pracy. Czuję się z tym całkiem normalnie. Więc poproszę aby także mnie traktować poważnie i uwzględnić moje potrzeby jako kierowcy. Bus pas na Janka? Tępy, beznadziejny i głupi pomysł. Wydłuży korki i nic więcej. Urzędnicy- Zamiast zmuszać ludzi do przesiadki do autobusu pomyślcie jak usprawnić ruch samochodowy. to jest prawdziwy problem a nie buspasy na drodze z dwoma pasami

    • 3 1

    • Przesiądę się do autobusu

      @Gosiawa, to że ty nie masz możliwości przesiąść się do SKM/ZKM, bo masz małe dzieci do odwiezienia to ok. Pamiętaj, że nie wszyscy są w takiej sytuacji. Jak nie masz małych dzieci, to nie musisz się aż tak sprężać logistycznie zazwyczaj. Nawet jeśli tylko część ludzi przesiądzie się na SKM/ZKM, to i tak na tym zyskasz, bo samochodów będzie mniej i korki mniejsze. Nie chodzi o to by zakazać samochodów i utrudniać życie kierowcom, chodzi o stworzenie różnych korzystnych wariantów komunikacji, z których każdy wybierze optymalny dla siebie. Teraz cierpią wszyscy: kierowcy stoją w korkach, pasażerowie autobusów stoją w korkach, a rowerzyści męczą się na beznadziejnie zaprojektowanych ścieżkach

      • 0 0

  • jedyny pomysł to....

    ....wykopanie Szczurka, za lotnisko i brak tunelu do hutniczej, wiem wiem, nie da się. ( tzn zrobić tunelu a nie wykopać prezydenta hehe)

    • 5 0

  • no

    najlepsze są szlabany między chylońską a hutnicza........jak w Indiach

    • 3 0

  • Korki (1)

    zmienić szefa który zatwierdza organizacje ruchu

    • 2 0

    • to szefowa...

      • 0 0

  • korki

    Oni z tego nic sobie nie robią

    • 2 0

  • Trutka na Szczura

    Nie wiem jak wy ale ja temu gryzoniowi nie dam juz wiecej zrec. Nic nie robia gamonie w sprawach najbardziej newralgicznych typu korki, zamiast tego spuszczaja sie na siebie nawzajem przy kolejnych infoboksach, szkolach filmowych i innych bzdurach drugiej-trzeciej potrzeby. Panie Szczurze rozliczymy Pana, niech o to Pana dyńka nie boli...

    • 2 0

  • kochana estakada

    problem z estakadą Kwiatkowskiego nie jest od dzisiaj,stała kilka lat niedokończoną inwestycją,przejazd przez stocznię jak modernizowano ul.Wiśniewskiego , moje pytanie do władz Gdyni jest proste , czy naprawdę wszyscy fachowcy wyjechali , że nie można zastosować innego rozwiązania na przeprowadzenie remontu łożyskowania wiaduktu , remont za remontem tego samego , a firmy wykonujące zarabiają.
    Naprawdę nie ma innych rozwiązań technicznych............

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane