• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły mieszkańców na odkorkowanie Gdyni

Michał Sielski
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM. Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM.

Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, darmowe przejazdy komunikacją publiczną dla posiadaczy samochodów oraz odtworzenie linii SKM z Obłuża - to pomysły gdynian na odkorkowanie miasta, które utknęło w zatorach wraz z początkiem remontu Estakady Kwiatkowskiego. - Pracujemy nad tym od lat - odpowiadają władze Gdyni.



Jak zmniejszyć korki na północy Gdyni?

Korki w czasie popołudniowych szczytów komunikacyjnych to w Gdyni temat numer jeden ostatnich dni. Dotyka nie tylko kierowców, ale też pasażerów komunikacji publicznej, bo niektórzy "podróżują" z centrum Gdyni na Obłuże przez dwie godziny. Są i tacy, którzy kilka kilometrów do domu wolą przejść na piechotę, bo i tak są szybciej niż autobus, który do tej pory jechał ok. 20 minut.

Czytaj więcej: Cieszmy się ze wstrzymanego remontu.

Przyczyną korków jest kolejny remont Estakady Kwiatkowskiego, który według planów ma potrwać do 5 grudnia. Czy do tego czasu czeka nas kompletny paraliż komunikacyjny? Niekoniecznie, bo już teraz widać, że kto tylko mógł, przesiadł się do pociągów SKM. Urzędnicy zamontowali też dodatkową sygnalizację świetlną, która ma pomóc rozładować korki. Rozwiązaniem mogłaby być dodatkowa droga do portu - ale na budowę tzw. Drogi Czerwonej Gdynia nie ma pieniędzy.

Czytaj więcej: Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu.

Mieszkańcy: są możliwości, potrzeba odwagi

Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni. Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni.
Mieszkańcy Gdyni przekonują jednak, że działać trzeba już teraz, a część proponowanych rozwiązań wymaga minimalnych nakładów finansowych.

Na pewno jednym z nich jest wyznaczenie buspasa na ul. Janka Wiśniewskiego. Mogłyby po nim jeździć także taksówki i jednoślady. Nie jest to pomysł rewolucyjny, bo buspas w tym miejscu funkcjonuje - ale tylko przy okazji festiwalu Open'er, pozwalając wygodniej dojechać na koncerty fanom muzyki.

- Przyjmując założenie, że jeden autobus przegubowy jest w stanie przewieźć 175 osób, zaś standardowy 100 osób, to jest to odpowiednio 35 lub 20 samochodów wiozących po pięć osób. Jeśli zaś przyjmie się realistyczne założenie, że jeden samochód wiezie średnio 1,5 osoby, to okaże się, że w jednym tylko w autobusie linii 194 zmieści się kierowców i pasażerów ze 115 samochodów. Tylko przez 60 minut między godz. 15 a 16 autobus odjeżdża w kierunku Pogórza Górnego 9 razy, co zapewnia podaż 1575 miejsc. A jest to tylko jedna z 15 linii kursujących tą ulicą - wylicza Łukasz Piesiewicz, jeden z twórców petycji, która już została wysłana do władz Gdyni.
Autobusami - przynajmniej w czasie remontu - mogliby za darmo jeździć kierowcy posiadający przy sobie dowód rejestracyjny samochodu.

SKM na północ Gdyni? "Zawsze chcieliśmy"

Inna grupa chce również budowy linii SKM do Obłuża. Infrastruktura kolejowa w postaci nasypów w dużej mierze jeszcze istnieje. Inicjatywa społeczna "Północna Gdynia" proponuje, by wyznaczyć linię w tej trasie.

- Ten pomysł ma już dobrych kilka lat i jako samorząd pracujemy nad nim z wojskiem, koleją, portem. Tyle że w każdej z wersji jesteśmy petentem, który niewiele może w relacjach z tymi instytucjami, bo kluczem są inwestycje w infrastrukturę kolejową, których miasto nie może przeprowadzić. Oczywiście nie poddajemy się, stąd stałe zabiegi o przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic miasta. Przypomnę, że to Gdynia była miastem, które najmocniej wspierało władze województwa w walce o realizację PKM. Skończyło się na tym, że zbudowano ją w Gdańsku, który początkowo jej nie chciał, bo wolał tramwaj. Dopiero teraz PKM jest mozolnie wydłużana w kierunku Gdyni Głównej - przekonuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Skoro nie SKM, to może szybszy dojazd do pociągu? Kolejny pomysł to uruchomienie na czas remontu autobusów, które dowoziłyby pasażerów do stacji SKM Grabówek.

- To najszybszy sposób, by mieszkańcy północnych dzielnic mogli się przesiąść do pociągu. Usprawnienie miałoby polegać na wydłużeniu linii 163, 198 oraz utworzenie dodatkowej linii autobusowej dowożącej pasażerów do stacji Grabówek SKM od strony ul. Osada Kolejowa - z tymczasowym zawracaniem w bocznych uliczkach - dodaje Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wnioskodawców, wśród których jest sześć stowarzyszeń.

Opinie (521) 8 zablokowanych

  • Jeżeli pracują nad tym od lat to znaczy że trzeba ich wywalić na zbity pysk. (1)

    • 7 1

    • o, bezrobotny pijak zaskowytał

      • 0 2

  • remonty ulic w nocy jak w Niemczech (1)

    Remonty ulic powinny byc robione nocą, wtedy nie b edzie korków

    • 4 1

    • yhy

      a co za roznica o której on bedzie pruł ten przegub na estakadzie skoro i tak pas bedzie nieprzejezdny

      • 0 1

  • "Pomysły gdynian" tzn. pomysły kilku lewaków (1)

    kolejne brednie fanatyków, dla których samochody to zło największe

    • 2 3

    • kolejny debil od mgły i brzozy

      • 1 0

  • Aby odkorkować miasto wystarczy logicznie zaplanować włączanie zielonego i czerwonego światła, a nie to co zrobiono na rondzie żołnierzy wyklętych w Gdańsku... To samo jest na świętojańskiej w Gdyni. Najpierw zapala sie światło zielone dla nas a dalej jest czerwone. A powinno być na odwrót. Światło zielone powinno się włączać najpierw na światłach przed nami a dopiero później dla nas aby można było wjechać na opróżniony odcinek drogi, natomiast światło czerwone najpierw powinno się włączać dla nas, a następnie dla odcinka przed nami... Ot to cała filozofia zapobiegania korkom...

    • 2 1

  • A może tak:

    1. Transport ciężarowy z portu - konieczność wyprowadzenia go alternatywną drogą wprost na obwodnicę lub poza miasto. Ciężarówek jest masa, są powolne i to głównie one korkują drogi dojazdowe do Obłuża / Oksywia i dalej.
    2. Transport szynowy - TYLKO on jest alternatywą dla samochodów i autobusów. Autobusy stoją i będą stały w korkach, dopóki bus pasy nie będą całkowicie niezależne, ale na to nie ma szans bez poszerzenia istniejących ulic. Prędzej czy później autobus utknie tak, jak samochody.

    • 2 0

  • Robotnicy

    Kolejna sprawa osób które tam maja pracować przy naprawę tej estakady? Gdzie oni kur są...? zarąb... Mtm. Godzina 12 jadę nikt nie pracuje, godzina 15 nikogo nie ma, godzina 19 nikogo nie ma, w nocy jadę nikogo nie ma. To kiedy oni Pracuja... Była zapowiedź że jak będzie taka potrzeba to na 2 zmiany będą pracować. Jest kur.. Potrzeba pracy 24h/8 dni w tygodniu a tam nawet godziny dziennie nie pracują. Nie zdążą skończyć jednego a szykuje się kolejna naprawa. Po zimie będzie estakada znowu zniszczona i koło się zamyka nie zdążą naprawić wszystkich łączen a już rozwali się następne.

    • 4 0

  • Odkorkowanie Gdyni

    Pracujemy nad tym od lat - odpowiadają władze Gdyni. Ale jak widać pracują kiepsko! Problemy komunikacyjne i to tak samo b. poważne są również w innych dzielnicach miasta. Vide Gdynia Zachód. W normalnym cywilizowanym świecie, wpierw zbroi się teren (media, drogi), a później inwestuje. U nas jest odwrotnie! Wcześniejsze zastrzeżenia mieszkańców są ignorowane i są zapewnienia ojców miasta że będzie dobrze, ... a potem masakra! No i oświadczenie Ratusza o braku funduszy. Śmieszne co ?

    • 3 0

  • Buspas na wiśniewskiego (1)

    Nie bus-pas na ul. Wiśniewskiego. Ktoś chce chyba doprowadzić mieszkańców dzielnic tzw sypialni do wrzenia. Alternatywą jest jazda autobusów i taksówek przez tzw obwodnica stoczni Gdynia. Świetnie zdawało to egzamin gdy przebudowywano Wiśniewskiego. Dzisiaj przy przerobie produkcyjnym stoczni ta droga jest prawie nie obciążona ruchem technologicznym.

    • 4 2

    • na wiśniewskiego w gdyni wystarczyłoby zmniejszyć ten pas zieleni po środku i wydłużyć lewoskręty do portu i już mniej korków by było zakładając że nie ma remontów oczywiście!!!

      • 1 0

  • a może metro?

    a może metro?

    • 2 1

  • Plany na wczoraj

    1. Tunel pod torami skm na ul.Północnej z bezpośrednim wyprowadzeniem go na obwodnicę Morska/Obwodnica - tam są wolne działki, można zrobić drogę!
    To rozładuje korki częściowo na Morskiej w Chyloni, spowoduje przekierowanie części tirów z Hutniczej i jednocześnie na estakadę od strony Płk. Dąbka trafi o 1/3 - nawet do 1/2 aut mniej bo skorzystają z północnego połączenia z obwodnicą.
    Obecnie ta trasa (serpentynami czyli ul.Czernickiego) jest omijana właśnie ze względu na szlabany i cały ruch idzie płk. Dąbka i w Estakadę
    2. Trzeba przebudować skrzyżowanie Płk.Dąbka i Estakada Kwiatkowskiego - już pod kątem dołączenia do niej jeszcze nieistniejącej drogi Derdowskiego która będzie drugą drogą dojazdową do Kosakowa oraz nowych osiedli za galerią Szperk a obok przecież jest wjazd na lotnisko a drogi dojazdowej nie ma!
    3. Przebudować węzeł estakady - Obłuże tak by utworzyć trzy bezkolizyjne zjazdy: Północny - może zostać jak jest w stronę Pogórza Górnego
    Wschodni - tylko dla kierunku Oksywie - może zostać jak jest po drobnych modyfikacjach (aczkolwiek ja bym puściła ruch dołem estakady tylko dla tego zjazdu)
    Zachodni - tylko dla Obłuża i nad tym zjazdem trzeba mocno pokombinować jak to sprytnie zrobić
    4. Gdynia Chylonia SKM - tam jest miejsce na ogromny parking dla samochodów i jest miejsce dodatkowo na zrobienie zajezdni autobusowej - tu korzystne by było puszczenie tej lini nie zakorkowaną Estakadą ale skorzystanie z ulicy Puckiej i już istniejącej infrastruktury - moim zdaniem bardziej korzystna i rozwojowa opcja niż przy SKM Grabówek (Leszczynki też nie ma miejsca)
    5 Zastanowić się nad wykorzystaniem istniejącej, zaniedbanej lini kolejowej która prowadzi do samego lotniska w Kosakowie

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane