• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Maciej Korolczuk
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego. Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego.

Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Który z pomysłów naszych czytelników wydaje się ci najlepszy?

Czytelnicy Trojmiasto.pl są zgodni: to kluczowe dla południa Gdańska skrzyżowanie głównych arterii prowadzących w kierunku centrum i Obwodnicy Trójmiasta.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.

Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego. Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego.

Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni



Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.

- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum. Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum.

Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami



Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.

- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami. Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.

- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.

Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy. Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy.

Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu



Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.

Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.

- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.

Opinie (332) 10 zablokowanych

  • Dziwny pomysł

    Dziwne to jest aby laicy mieli podpowiadać zawodowcom. Nie znajac uwarunkowań technicznych instalacji podziemnych istniejących i planowanych, zasad budowy dróg i mostów! To jest typowa proba kanalizowania niezadowolenia spolecznego. Oczekuję pilnego przedstawienia wariantów rozwiązania problemu przez specjalistow.

    • 7 2

  • Wariant nr 1

    Tylko nie 50m a przynajmniej 250m

    • 1 2

  • Prowadzić zakaz pojazdom spalinowym

    Udrożni i ludzie konno zaczną zmigac.

    • 3 3

  • Dlaczego autor artykułu zawęża liczbę opcji w sondzie do rozwiązań prosamochodowych? (1)

    Bez systemowego podejścia do kształtowania infrastruktury komunikacyjnej w naszej aglomeracji nie wyjdziemy ze ślepej uliczki niezrównoważonego rozwoju. Dlaczego autor nie czyta i nie uwzględnia uwag internautów umieszczonych pod artykułem o sposobach likwidacji korków na Armii Krajowej? Czyżby nie znał prostej prawdy że zwiększanie przepustowości węzłów drogowych dla pojazdów samochodowych nie likwiduje korków tylko przesuwa je gdzie indziej, a w długim okresie mnoży problemy związane z nadmiarem samochodów? Najwyższy czas się uczyć na błędach wielu innych aglomeracji świata. Stanie w wielopasmowym korku już się przejadło wielu myślącym mieszkańcom. Tylko skupienie inwestycji na rozwiązaniach lokalnej szybkiej kolei miejskiej może coś pomóc. Przecież te projekty już są poważnie brane pod uwagę dzięki myślącym aktywistom różnych grup inicjatywnych.

    • 6 8

    • O rany, w artykule o infrastrukturze drogowej mowia o samochodach. Skandal!

      A tak na powaznie - tramwajem wzdluz AK na trasie Srodmiescie-Kokoszki to bym nie pogardzil.

      • 1 5

  • Moim zdaniem lepiej wydać na wiadukty , przecież 40 mln to nie jest dużo dla miasta. A tak wydadza 20 mln na prowizorki i będzie to trwało latami

    • 11 2

  • Czy przypadkiem propozycja 2 w kierunku centrum - to nie są rozwiązania, które wygrały w poprzednim i ostatnim budżecie

    Co się dzieje z tymi zadaniami?

    • 1 3

  • Coś tam dobudujecie, coś zmienicie, a tymczasem za obwodnicą powstają całe osiedla (2)

    Będą tam mieli auta na rodzinę. Możecie latać te przecieki palcami i plasteliną, ale ilość aut, która przyrośnie i tak wam to zaraz zapcha. Tak było z Havla, z Tunelem, z Wykletych itd. Natomiast rozwiązanie jest już od dawna znane, tylko wymaga tzw. jaj. Trzeba ograniczyć ilość samochodów. I metody na to tez już od dawna są znane.

    • 6 5

    • Mozna tez zmniejszyc ilosc przyszlych uzytkownikow samochodow. (1)

      Zacznij od wykastrowania siebie. Pokaz innym jak zyc.

      • 2 3

      • Przecież nikt nie zabrania posiadania samochodu

        Tylko do centrum nie ma sensu nim wjeżdżać

        • 3 0

  • kłopoty z korkami WZ-Łostowicka

    Wszystkie opcje są kosztowne ale najlepsze rozwiązanie to budowa estakady w ciągu komunikacyjnym trasy WZ taka jak pierwotnie miało być .Po to są od tylu lat nasypy w pasie zieleni

    • 15 1

  • Wstyd..

    Tyle lat, i nic z tym się nic nie robi.. Nasypy są, spory wolny pas zieleni.. Wstyd dla urzędników, że nic nie robią.. żeby inni musieli za nich wymyślać pomysły, co z tym zrobić? Ech..

    • 16 1

  • znów prowizorki!!!!!

    A może w końcu zrobić coś docelowo do końca i zrealizować nad skrzyżowaniem wiadukt na przygotowanych nasypach!!
    Dlaczego znów wydawać nasze pieniądze na prowizorki

    • 18 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane