• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Maciej Korolczuk
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego. Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego.

Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Który z pomysłów naszych czytelników wydaje się ci najlepszy?

Czytelnicy Trojmiasto.pl są zgodni: to kluczowe dla południa Gdańska skrzyżowanie głównych arterii prowadzących w kierunku centrum i Obwodnicy Trójmiasta.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.

Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego. Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego.

Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni



Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.

- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum. Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum.

Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami



Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.

- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami. Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.

- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.

Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy. Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy.

Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu



Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.

Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.

- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.

Opinie (332) 10 zablokowanych

  • NASYP !

    kawałek nasypu już jest od 10 + lat i zamiast dokończyć to mędzą i ględzą

    • 0 1

  • Po co ta dyskusja Wybudować wiadukt i będzie po problemie

    • 0 0

  • Ale o czym tu dyskutować? (10)

    Wiadukty i po problemie

    • 225 28

    • wiadukt

      budowa wiaduktów jak bylo w koncepcji lat 80

      • 0 0

    • Chcesz budować wiadukty (4)

      a (były już) redaktor Naskręt, specjalista wysokiej klasy, lansował tezę o wyburzaniu istniejących wiaduktów

      • 11 1

      • Tu akurat wiadukt jest bardzo potrzebny. (3)

        To pomysł pana Kacpra Plażyńskiego, ostatnio lokalna władza też uważa, że ten pomysł jest dobry, zaczęła nawet mówić, że ten pomysł jest jej.

        • 8 9

        • O, tak, nawet usypał nasyp w czasach, kiedy jeszcze walił w pieluchy :D (2)

          • 12 4

          • Lokalna władza to rodzaj żeński, mówimy (1)

            usypała, waliła

            • 0 5

            • Kacper usypała i waliła?

              Ale co mnie tam, lewacka partia, to pewnie może sobie rodzaj wybrać...

              • 3 0

    • Po problemie na tym skrzyżowaniu. Po prostu problem przeniesie się gdzie indziej. Super pomysł - 400 mln żeby przenieść korek na węzeł Groddecka.

      • 5 5

    • Propozycja nr 3 wariant pierwszy ze znakiem stopu i powrót na Chełmie po południu zaj..ny i wtedy stoją wszyscy i Ci na Chełmie i Ci co jada dalej prosto. Brawo pomysł godny uwagi.

      • 4 0

    • Daj kasę

      Gdańska tylko w tym roku pożyczy 500 milionów złotych

      • 5 5

    • Propozycja, której nie ma... Takie "super" propozycje czytam w portalu...
      a jest to propozycja jedyna rozsądna, pod którą to skrzyżowanie jest częściowo przygotowane.

      • 26 4

  • Węzeł estakad (1)

    Niestety z tych propozycji tylko wydłużenie pasów skrętu mogło by zmienić coś na lepsze. Jednakże wszystkie pomysły w perspektywie kolejnych 5 lat nie zdadzą egzaminu. Mieszkam w Gdańsku od urodzenia i nie pamiętam czasów kiedy Armi Krajowej była ,,drożna". Jedyna nadzieja dla Gdańska i naszych władz, to wybudowanie węzła estakad w kierunku obwodnicy i centrum, lub przekształcenie Armii Krajowej w drogę ekspresową (wewnętrzną obwodnicę miasta) , z węzłem komunikacyjnym na wysokości skrzyżowania Havla z AK, z poszerzeniem do trzech pasów. Bawiący się w rządzących naszym miastem zbyt długo przeciągają tą inwestycje, mydląc nam oczy mniej potrzebnymi mieszkańcom przedsięwzięciami. Gdańsk się rozrasta, a rozwój komunikacji rozwija się zbyt wolno. Nasi planiści są 20 lat do tyłu za postępem.

    • 0 0

    • Dewelopery kaszubskie

      Niech finansują Stawiają budy bez drogi,ironia....

      • 0 0

  • (1)

    Nikt nie wpadł na to, ze brakuje tam wiaduktu? Nie po to są nasypy, żeby nasypać na nich wiadukt? Wiadukt tu, kolejne na lostowicka / kartuska, niedzwiednik.

    Koniecznie jeden przy wyjeździe z ujesciska i dołączeniu do wz.
    Na tym węźle widzę potrzebę zawiaduktowania w każdym kierunku. Inaczej się nie da!

    Albo zasypać dwa pasu i zrobić aleję drzew. Bo w trójmiejście mało jest lasów i jeszcze mniej ścieżek rowerowych i trzeba jeździć rowerkiem po drogach, które idą wzdłuż ścieżek rowerowych.

    • 1 0

    • Pomysł był... ale dla wsi ?Niech wieś płaci za użytkowanie drogi

      • 0 0

  • Hm...

    Rano korek-wieś najazd robi.Popołudniu wieś wyjeżdża,korek tworząc.Szkoda tych wiejskich robotników...Bierzta kredyt i w GDAÑSKU mieszkajta...

    • 1 0

  • Ja optuję za wysiedleniem słoików.

    • 4 0

  • Trzeba było dokończyć inwestycje za wczasu

    I wybudować wiadukt jak było w planach a nie zostawić nasypy i robić skrzyżowanie które zawsze było, jest i będzie przeciążone a pieniądze przep#$+@!.

    • 0 1

  • Urzędnicy na wszystkie propozycje odpowiadają: (21)

    Piniedzy nie ma i nie będzie.

    • 180 40

    • Odbierzemy mafiom watowskim i będą. (7)

      Już odebraliśmy i daliśmy biednym dzieciom . Tylko że nikogo nie z tej mafii nie złapaliśmy.

      • 22 18

      • a Schetyna dalej twierdzi , że zlikwiduje CBA ? (6)

        Jak to nie złapali . Prawie codziennie CBA kogoś przyskrzyni . Oglądaj TVP a nie TVN .

        • 16 20

        • Teeaz budka chce przywrócić wysokie emerytury sbekom (3)

          • 9 11

          • Wystarczy że "pezydęt" wprowadził komucha do trybunału konstytucyjnego. (1)

            • 14 6

            • Rzepliński I sekretarz p.o.p. członek PZPR

              • 0 0

          • Budka - nasz idol.

            • 3 0

        • Kogo?

          • 2 2

        • Haaaa hahahaha

          Hahahaha hahahaha hahahaha hahahaha hahahaha

          • 13 4

    • Widze ze ten portlal zmierza w strone fakt.pl (2)

      • 19 1

      • gumowy kręgosłup dobrze służy właścicielowi

        podobnych usłużnych i elastycznych co do prawdy pracowników zatrudnił, partia to lubi, partia to kocha i partia to nagradza

        • 2 0

      • Tu już dawno jest pudelek XD

        • 9 1

    • Pieniądze są!!!

      Są co roku dużo większe pieniądze wydawane na spłatę i utrzymanie wspaniałego stadionu wybudowanego przez Adamowicza

      • 3 2

    • Hjacynt z Bydgoszczu (5)

      To powiedzialem tez ja.

      Vincenty Hjacynt z PO.

      • 10 17

      • W godzinach szczytu trzeba wydłużyć cykle świateł. (4)

        I karać mandatami tych, co nie ruszają płynnie.
        Wtedy na jednorazowym cyklu przejedzie znacznie więcej samochodów.

        Nie jest to liniowa zależność 1:1 - więc dla przykładu:
        2x wydłużenie cyklu puści 3x więcej aut

        • 4 16

        • Karać mandatami tych, którzy jadą z nadmierną prędkością. (2)

          I to od 5km/h. Zdziwiłbyś się, jak szybko miasto by się odetkało.

          • 6 11

          • Kup system za kilkaset milionów, który odetka miasto. (1)

            System nie działa, bo d**ile nie potrafią płynnie jeździć, tylko zapierdol od świateł do świateł.

            Może by zamontować kamery i chociaż skasować głąbów za koszt Tristara?

            • 2 6

            • Na wiadukt na armii krajowej nikt nie wpadl?

              No to stojcie dalej...

              • 7 1

        • jak zbudować prom kosmiczny - pracownicy portalu trojmiasto radzą

          jak zbudować drapacz chmur - facet zjadł dżambodżeta - pracownicy trojmiasto pl radzą itd. itd.

          • 16 2

    • AK-Łostowicka-Havla

      Wnukom powiem tu miał być kiedyś wiadukt....Co maja urzędnicy do zaproponowania 20-lat po powstaniu nasypów ?

      • 16 3

    • Wystarczy nie wydawać pieniędzy na głupoty.

      • 15 0

    • Chyba w Gdynii...

      • 5 5

  • W skrócie

    Poszerzyć jadąc do góry na końcu lewa strona 40 metrów i przemalowac pasy lekko by szło po skosie ale 3 pasy aż do lewoskretu

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane