- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (173 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (120 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (68 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska
Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.
Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).
Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.
- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.
Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.
- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.
Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!
Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.
- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.
W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.
- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.
Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Opinie (99) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-19 10:24
no to mają troche do roboty, 3mam kcuki żeby sprawnie to wszytko załatwili
- 0 0
-
2008-01-19 10:53
wiocha z jedyną drogą i 8-pasów, ciekawe
w założeniach powinni zrobić 12-pasów, wtedy wiecej pieniędzy wypłynie z kasy na "DORADZANIE", i dalej zostaniemy z jedną drogą, dziurawą.
Ciekawy jestem, ile mojej kasy wydali na DORADZANIE, OPINIOWANIE, WIZJE ZBOCZENIA i UROJENIA, SPRZĄTANIE a ja wciąż poruszam się w błocie po kostki, brud i kretyństwo WIZJONERZY gorszy niż na najbardziej zapyziałej wsi.
Panowie specjaliści od wkładania kasy podatnika do swoich kieszeni - po co wam te wizje, gdy bierut planował przerobienie kolejki na metro, a na torowisku miał zrobić te wasze 8-pasów, drogę Sucharskiego, tunel lub wiadukt w porcie połączony z obwodnicą 8-pasmową , rozbudowa Toruńskiej do 4-pasów i nowy węzel Biskupia Górka i to wszystko po pierwszej ulewie zamieni się w kanały wypełnione szambem wypocin urzędnika!!!!
Skończ się, że doradzanie będzie więcej kosztować , niż budowa, dlatego pod wężeł podłożyć dynamit i zrobić jednopasmowe rondo o średnicy 10m, żeby żaden TIR nie wjechał.
Jeśli już f-ma doradcza, to ta co zawęziła Kartuską, na skrzyzowaniach nie można zawracać Bez zakazu), po co rozbudowywać, kiedy można zawęzić.- 0 0
-
2008-01-19 11:48
PLANY NA ZREALIZOWANIA D0 2011?? CHYBA DO 2051!!!
KAŻDY wie jak to w Gdańsku bywa. Dużo gadania , propaganda itp. Te budowy ,oddawanie odcinków 2 km co 5 lat , wybuduja jakąś ulice to jest 1 pas w każdym kierunku same wysepki wysokie krawezniki że karetki nie maja jak przejechać. szkoda gadania .
- 0 0
-
2008-01-19 11:51
Tunel, tylko tunel na W-Z
Moim zdaniem jak już ktoś chce ruszać to skrzyżowanie to należy puścić trasę W-Z od 3maja do elbląskiej pod ziemią górą lokalna dróżka z tramwajem, deptak kawiarenki...itd na miłość boską niech ktoś wreszcie dostrzeże że należy połączyć Stare Miasto z Dolnym Miaste !!!!!
- 0 0
-
2008-01-19 12:09
Przykryc tory i Radunie
Uważam że to jest naprawdę bardzo dobry pomysł i na tym fundamencie wybudować węzeł z prawdziwego zdarzenia. Samo przykrycie jest w miarę proste bo tory już są puszczone dołem, a ilość miejsca jaką tam się zyska będzie ogromna i można tam naprawdę zaszaleć. WZ powinna się kończyć estakadą i być bezkolizyjnym połączeniem Wawa - obwodnica przez trasę WZ. Takie pomysły mają jakiś sens. Oczywiście najlepiej wyprowadzić ruch z centrum miasta, ale na razie to widzę będzie mało realne.
a udrożnienie dzielnic południowych z Wrzeszczem - Oliwą poprzez rozbudowę Łostowickiej to już konieczność.- 0 0
-
2008-01-19 12:16
Przebudowy dróg
Przedewszystkim najgorsze dla przebudowy, budowy dróg w gdańsku są pojedyńcze osoby które swoimi protestami przedłużają czasy remontów a wiadomo ze takie inwestycje sa dla wszystkich a nie dla kilku wiecznych opornistów!!!! Czemu nie robi się większości prac także w nocy?? Bo przeszkadza to mieszkańcom a potem wszyscy jadą na budowlańsców że remontują tak długo a dla dobra wszystkich mieszkańców można sie poświęcić i skrócić czas remntów do minimum.
- 0 0
-
2008-01-19 13:07
a Słowackiego wiecznie zapchana wciąż czeka...i chyba sie nie doczeka...
- 0 0
-
2008-01-19 13:09
moze by sie wkoncy wzieli i rozbudowali droge z nowego portu przez most wantowy na obwodnice zeby tiry nie jezdzily przez centrum to znacznie rozladuje korki w centrum i zachowa nawierzchnię jezdni na dluzej!
- 0 0
-
2008-01-19 13:47
pomysły zastępcze
Korki w centrum gdańska rozładowałoby stowrzenie alternatywnych tras, zaś pomysły przebudowy centrum to jakieś chybione działania zastępcze.
Przez centrum jadą samochody:
- wyjeżdzające na Elbląg/Warszawę - tu może pomóc budowa obwodnicy południowej i trasy Sucharskiego (tunel Nowy Port - Stogi), obie inwestycje w planach
- dojazdy do pracy do Rafineri, Portu Północnego, ... ze Stogów, Olszynki - tu czekamy na nową Wałową i wspomniany tunel
- jadące z dzielnic południowych (Chełm, Orunia Górna, Zakoniczyn, ...) do Wrzeszcza, na Przymorze w drodze do pracy - tu potrzebna jest porządna trasa, biegnąca np. ciągiem ulic: Łódzka, Łostowicka, Sobieskiego, Miszewskiego (coś takiego jest na szkicach wieloletnich planów)
Jak już znajdą się pieniądze na powyższe inwestycje, to można myśleć o następnych, a bez tych inwestycji wszelkie przebudowy w Centrum będą jedynie próbą upchnięcia jezcze większej ilości samochodów na ograniczonym obszarze ulic wokół jednego, centralnego węzła.- 0 0
-
2008-01-19 14:00
życie bez korków - marzenie ....
Rozbudowa głównych węzłów komunikacyjnych w mieście - świetny pomysł. Byłoby dobrze aby oprócz Centrum pamiętano również o dogach dojazdowych. Mieszkańcy osiedli mieszkaniowych, które powstały w południowej części miasta (Orunia Południe, Moje Marzenie, Cztery Pory Roku, Kolorowe, Modre, Kowale, Ujeścisko, Pogodne, Górskiego, Świętokrzyskie, Pięciu Wzgórz...) potrzebują dróg dojazdowych. Codziennie stoimy w ogromnych korkach :(. Ul. Małomiejska, Świętokrzyska, Łódzka - tu są potrzebne po dwa pasy w każdą stronę i koniecznie ścieżka rowerowa!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.