• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • rondo to katastrofa komunikacyjna!

    ciekaw jestem kto w tak juz mocno zakorkowanym miejscu, jak wezel UE, w samym centrum miasta chce wcisnac rondo. przeciez wszyscy wiedza o tym doskonale ze nie ma nic bardziej korkogennego, tam powinien sie znalezc normalny wezel o bezkolizyjnych rozjazdach w kazdym kierunku, nawet jezeli trzeba by bylo cos wyburzyc, albo przesunac cala droge o parenascie metrow, jedynie taka konstrukcja jest w stanie rozwiazac problem korkow w tym miejscu.

    • 0 0

  • z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem (1)

    pisze sie osły "spowrotem" a nie "z powrotem", - co artykuł to rażace błędy a sani prosicie o ich nie popelnianie. Moze by tak sie doszkolic i przyklad dac...

    • 0 0

    • 'Spowrotem' to lepiej wróć do szkoły, geniuszu

      Albo jakąś książkę przeczytaj.. czy coś...

      No nie mogę - rośnie nam nowe pokolenie, które nie dość, że nie zna reguł poprawnej pisowni, to jeszcze wyzywa innych od osłów :/

      • 0 0

  • Żeby tylko nikt nie zapomniał o zlikwidowaniu korków na odcinku Gdańsk - Pruszcz...

    • 0 0

  • niech kombinuja!!!

    bo gorzej byc juz chyba nie moze ;)

    • 0 0

  • Chełm - Wrzeszcz

    ... i nie tylko dlatego, że często pokonuję tą trasę :)
    Dużą część ruchu na podwalu i wałach powodują mieszkańcy Gdańska, którzy z dzielnic południe jadą do pracy we Wrzeszczu, a potem z niej wracają (a nie tylko tranzyt). Chełm przez Sikorskiego i AK jest dość przejezdny, przydałaby się dwupasmowa z tramwajem Łódzka, albo powiedzmy równoległa do niej Wilanowska i jej przedłużenie, czyli Łostowicka, z Łostowickiej wiaduktem nad Kartuską w strone Moreny, potem nie jest źle, dopiero na koniec jest ... Słowackiego yh. ale Gdyby tą trasę na całej długości zrobić porządnie dwupasmową to myślę, że byłaby to ciekawa alternatywa dla przejazdu przez centrum

    • 0 0

  • od 20 lat samochodow przybylo moze 5 krotnie albo i wiecej

    a drog przybylo moze 10%, trzeba budowac, budowac nowe drogi, stawic wiadukty wysokie na 8 pieter, robic tunele, to jest bardzo proste, tylko trzeba chciec. W takim Bangkoku przez miasto jest poprowadzona siec wiaduktow, np wiadukt z Pruszcza do Gdyni, W Paryzu mamy obwodnice i kilometry tuneli, niestety w naszym kraju to jest nierealne,

    • 0 0

  • gdańsk = B A J L A N D I A

    kto im POdsuwa te "POmysły"
    geniusz tysiąclecia (...) waleNsa??

    • 0 0

  • Koniec korków w centrum? Wybudować nową drogę przelotową!

    Wbrew pozorom większość kierowców przejeżdża przez centrum Gdańska nie dlatego, że potrzebuje, ale dlatego, że nie ma innej alternatywy.

    Jednak dużym sukcesem jest to, że władze zauważyły problem! Miejmy nadzieję, że również zrozumiały, że nawet najbardziej gładka powierzchnia wyremontowanej jezdni nie zapewnia większej przepustowości - a wręcz ją pogarsza, bo zwykle po remoncie przybywa "inteligentnych" świateł. Wniosek: trzeba przestać udawać, że sieć drogowa zaprojektowana 30 lat temu przystaje do współczesnych realiów i wziąć się za nowe projekty, a nie tylko nieudolnie prowadzone remonty.

    O trzypoziomowym, a mimo to kolizyjnym węźle Okopowa nie ma co wspominać, bo jest to dzieło chyba na stałe wpisane w krajobraz Gdańska :)

    • 0 0

  • Armii Krajowej

    a mozeby tak ktos znow przywrocil normalne dzialanie swiatel na skrzyzowaniu Armii Krajowej i Lostowickiej..
    ...nie wiem kto w magistracie wzial pieniadze za modernizacje ich dzialania, ale od kilku miesiecy korki w kierunku obwodnicy na wszystkich 3 pasach siegaja od Lostowickiej do wiaduktu na Chelm - tu zmiany sa konieczne najszybciej..

    • 0 0

  • jakie korki w centrum??? (1)

    Jeżdżę codziennie przez centrum z Ujeściska bo inaczej się nie da i nie stoję w korkach. Do wrzeszcza dojeżdzam w 15 min o 7:10 wyjeżdżając z domu. Korki to są, ale na Łostowickiej, Jaśkowej Dolinie i Słowackiego. Tym niech się miasto zajmie w pierwszej kolejności oraz dojazdem bezpośrednim do obwodnicy.

    • 0 0

    • Jakie korki tak nieudolne władze miasta.

      Już nie mam sił i zdrowia słuchać i czytać tych nietupskich pomysłów. A to przebudowa Słowackiego miała się rozpocząć w .... już sam nie wiem kiedy. Same tylko ględzenie i narzekanie i snucie planów. Ostatni pomysł był, że Słowackiego wystarczy dwu pasowa, po jednym w każdym kierunku, bo będą inne drogi itd. A korki dróg dojazdowych do obwodowej to koszmar. Wzbudzają wśród kierowców i mieszkańców agresję i złorzeczenie zwłaszcza rano i do południa. A jak popada śniegu to już w ogóle prze..... . A władze miasta tylko planują i szczuję ludzi nowymi planami niekiedy bzdurnymi i nikomu niepotrzebnymi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane