• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • taaaa

    jedynym rozwiazaniem jest wybudowanie południowej obwodnicy, aby tiry jadące do Gdyni czy dalej na zachód od strony Wawki nie pchały się przez centrum miasta, dodatkowo jakiś oddzielny dojazd do portu, a nie jakieś dziwne projekty w centrum, owszem też sie remont przyda, ale bez przesadyzmów z 8 pasmową trasa...

    • 0 0

  • to tylko PRowy zryw

    Na razie kończą przetarg na firmę, która zrobi KONCEPT.

    Nie wiadomo, co to będzie. To są na razie wszystko suche dywagacje...



    Poza tym Gdańsk ma już taką s****zkę ze stadionem na EURO2012, że na nic innego nie starczy pieniędzy.



    A tak w ogóle to Estakada nad tym węzłem powinna zostać rozebrana i całe Podwale Przedmiejskie powinno być jednopasmową ulicą, po to żeby Główne Miasto i Dolne Miasto z powrotem było jednym organizmem.

    • 0 0

  • Najlepszy sposób

    Najlepszy sposób na korki , ścieżki rowerowe , których brak w centrum Gdańska , te co nie dawno zostały zbudowane , prowadzą do nikąd a pkanowana sieć ścieżek w Centrum Gdańska niepodoba mi się ze względu na brak połączenia huciska , do którego dochodzi istniejąca ścieżka od Błednika z Orunią przez Wały Jagielońskie i Okopową , bo najwięcej z tej trasy korzystają rowerzyści a władze miasta nic tam nie planują , a jechanie np od dwroca na Chełm przez Hucisko i 3 maja to dodatkowe 2km

    • 0 0

  • Coś z tym trzeba zrobić!!!

    Szanowni Państwo! Problem dojrzał na tyle, by sięgnąć po broń ostateczną, po pistolet wyborczy i jasno poinformować Pana Prezydenta (Pawła Adamowicza), że jeżeli jego "specjaliści" nie załatwią:
    a) Słowackiego w 100%, a aktualny projekt nie zostanie przedstawiony do publicznej dyskusji,
    b) Armii Krajowj nie zostanie włączona do Obwodnicy Trójmiasta,
    c)Nie zostanie rozpoczęta budowa Obwodnicy Południowej (pewnie brak nawet dokumentacji, temat skrzętnie ukrywany przed opinią publiczną), a od tego należało wszystko zacząć,
    d)nie ruszy się tematu pt "Nowa Wałowa', z przejściem nad (najprościej) lub pod Motławą i nie porzuci się wspaniałego pomysłu "Kładki prof. Peruckiego",
    To należy podziękować przy pomocy kartki wyborczej Panu Prezydentowi, a przede wzyskim jego ekipie, od wytyczańia tras komunikacyjnych w Gdańsku!?
    Proponuję za wszystkie wydawane na ten cel pieniądze, zlecic temat firmom niemieckim, holenderskim lub belgijskim (teraz już nie ma granic, a i złotówka ma się dobrze), a rozwiązania będą poprawne i napewno wszystich usatysfakcjonują.
    Pozdrowienia, szczególnie dla "Taaaa"

    • 0 0

  • tak jest... dymać frajerów!

    wybiorą firmę, która doradzi... genialne wyciąganie pieniędzy z publicznej kasy. doradzi, słono sobie policzy, podzieli się z kim trzeba, a czy coś z tego wybudują? czy to ważne, istotne, że kaska będzie, a frajerom dalej będzie się sprzedawało bajki o złotych górach

    • 0 0

  • Psedudobezkolizyjny węzeł za kilkaset milionów

    Blisko gęsto zabudowanego śródmieścia próba budowy "bezkolizyjnego" węzła za kilkaset milionów poskutkuje tylko przesunięciem korków w inne miejsce.

    Sposobem na korki w dłuższej perspektywie to tylko wzrost znaczenia komunikacji zbiorowej a na średnich i krótkich dystansach rowerowej i pieszej. W Kopenhadze rozumieli to od zawsze, w Paryżu zaczynają to rozumieć i zwężają jezdnie, W Londynie każą płacić za wjazd do centrum i w obu miastach rozbudowują system dróg oraz parkingów rowerowych i rowerów publicznych. U nas próba rozmowy na ten temat ze "sztabowcami" rozwoju miasta jak na razie nie daje rezultatów, m.in dlatego, że wielu spontanicznych dyskutantów fałszywie uważa, że korki dają się rozładować zwiększaniem możliwościu ruchu samochodowego.
    Pozdrawiam sceptyków wizji autostradowych

    • 0 0

  • zwiekszyc predkosc max. do 90 km

    na bialorusi tak zrobili w minsku i jakos tam nie ma korkow....kiedys bylo 50 km teraz jest 90 i jakos miasto sie nie korkuje ,,,, .dziwne jest np to aby moc przejechac kratuska na fali zielonyh swiatel to trzeba pruc prawie 100km.....

    • 0 0

  • budżet i Unia dadzą setki milionów? a wyjdzie jak zwykle....

    wiadukt nad torami kolejowymi wymaga remontu, a miasto na przebudowę dróg w Centrum miasta chce wydać aż 5 mln (tyle to pewnie zainkasują doradcy za opracowanie futurystycznego projektu, który trafi i tak do archiwum ). Dobrze będzie jak uda się przed rozpoczęciem remontu tego wiaduktu wybudować kawałek ulicy Sikorskiego łączący Tesco z Małomiejską. No i czeka nas powtórka z rozrywki, czyli kilkuletni remont podobny do remontu Błędnika z objazdami w kierunku Pruszcza przez Armii Krajowej - Sikorskiego - Małomiejską. Nie szkodzi, że to rozwiązanie zablokuje Armii Krajowej przecież jeżdżą już tamtędy tramwaje, a autobusy z dzielnic południowych oraz Pruszcza będą kończyć bieg na nowej pętli na ulicy Witosa ...

    • 0 0

  • nie zapomnijcie w tych projektach o skrzyżowaniu AK z łostowicką rzućcie górą po istniejących nasypach dwa wiadukciki na wprost i chociaż tam skończy się piekło popołudniu Na dole zrobicie węzły a dalej tam będzie piekiełko
    Podrapcie się pogłowie zanim coś zrobicie
    może więcej drobnych usprawnień pozwoli nam szybciej dojechać i wrócić choćby z pracy

    • 0 0

  • Kolego "rigl"- gdy się wie jak, wszystko można zrobić (1)

    Kilka lat pracowałem w Maastricht, początkowo mieszkałem w Bilsen (28 km od Mastricht) i jechałem do pracy 40 minut, potem przeniosłem się do Liege 43 km od Mastrichti) a do pracy jechałem tylko pół godziny (zaleta bliskości autostrady), miasto podobne do Gdańska wielkością (trochę starsze bo pamiętające czasy imperium rzymskiego), z kanałami, rzeką Maas, z piękną starówką, drogą szybkiego ruchu, łączącą autostrady z dwóch stron miasta, pięknymi parkami i świetnie zorganizowaną Akademią Medyczną, godną zwiedzenia przez nasze władze ( nie tylko gdańskie, ale i najwyższe, może dowiedziały by śię jak rozwiązać prosto i mądrze organizację służby zdrowia).
    Otóż rano korków nie trafiałem, po południu owszem były ale od 17 do 17.30, dalej znów było normalnie. Wszystkie rodzaje rozwiązań węzłów drogowych, wjazdów, zjazdów i wyjazdów, można znaleźć w setkach podręczników z tysiącami rysunków technicznych, opisów i fotografii, tyle że trzeba to kupić i co najgorsze, przeczytać. Jak do tej pory jednak, z tych możliwości nie chcemy korzystać. Dowiedziałem się natomiast, że z węzła "Szadółki", nie możemy skorzystać, uwaga, "bo jest za blisko węzła "Karczemki", co jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej. Czekam, kiedy nasi "Wodzireje" każą rozebrać węzeł "Słowackiego", jest jeszcze bliżej!? Dzięki tym przepisom (UE), musieliśmy wydać prawie 60 milionów na budowę "Obwodnicy Jasienia" co i tak nie rozładowało ruchu TIR'ów przez Trójmiasto! Wystarczyło podłączyć Armii Krajowej z Jabłoniową z ominięciem Szadułek, za połowę wydanych pieniędzy i pewnie nie trzeba by już było przerabiać węzła "Karczemki' a wszyscy mogli by łatwo opuścić Gdańsk, zmniejszając ruch w "Metropolii"!
    Zainteresowanym, dedykuję "Google maps" lub "Google Earth" i wszystko to można zobaczyć, nie wstając z za biurka. Myślę
    , że w Urzędzie Miasta i w Zarządzie Zieleni Miejskiej, komputer i internet są już dostępne. Maastricht, Brugie,Kolonię i Aachen, też tam można zobaczyć. Polecam. Na temat komunikacji rowewrowej (Londyn, Kopenhaga polecam koledze do przemyślenia, myślę że szczególnie jest to godne uwagi dla osób, pań i panów po czterdziestce. Nawt przy przejazdach z Gdańska do Sopotu, proszę wyliczyć czas i wysiłek! Zostańmy lepiej przy dobrze zorganizowanej komunikacji miejskiej lub przy własnych samochodach.
    Pozdrowienia

    • 0 0

    • taha

      Szkoda, że w swoich opowiesciach o Maastricht nie wzięłes pod uwagę, że
      -Holandia skorzystała 60 lat temu z planu Marschalla
      -wyprowadzenie ruchu na zachód w pobliżu Węzła Szadółki byłby totalną głupotą. Jadąc na zachód (np do Kokoszek) trzeba by było jechać kilka kilometrów obwodnicą
      -projekt budowlano wykonawczy płd obwodnicy Gdańska lezy w gestii GDDKiA. Termin wykonania to połowa b.r. Na początku lipca projekt bedzie opublikowany, a wykupy gruntów skarb państwa już przeprowadza.
      pozdrawiam

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane