- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (213 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (59 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (151 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (146 opinii)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska
Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.
Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).
Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.
- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.
Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.
- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.
Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!
Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.
- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.
W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.
- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.
Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Opinie (99) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-20 12:53
korki...
...a panowie z miasta ciągle żyją w świecie fantazji. Znowu jakieś konkursy, które będą powtarzane 12 RAZY!!! A co z kolejką linową na górę Gradową. Panowie S-F nas mieszkańców nie interesuje.
- 0 0
-
2008-01-20 13:47
Korki to problem? wystarczy jezdzic rowerem a można dużo czasu zaoszczędzić
- 0 0
-
2008-01-20 13:57
Tylko
Tylko wiadukty zapewniają płynność ruchu,
a więc " koniczynka" Dobrze że są głosy "za"
więcej ludzi to rozumie!- 0 0
-
2008-01-20 14:36
Zrównowazony rozwój (1)
- 0 0
-
2008-01-20 14:43
Dlaczeg tak późno ??
Dlaczego modernizacji Armii Krajowej nie zaczęto od przebudowy węzła Okopowa ????
- 0 0
-
2008-01-20 14:45
Miasta są dla ludzi, nie dla samochodów
należy rozwijać transporty publiczny(szynowy i drogowy) oraz drogi rowerowe.
I ograniczać wjazd samochodów do centrum.
Budowanie kolejnych "hajłejów" i parkingów to niszczenie przestrzeni publicznej, marnowanie miejsca i zatruwanie powietrza. Korków to i tak nie rozładuje, bo zawsze są gdzieś wąskie gardła, a samochody i tak zajmą każdą dostępną przestrzeń, ile by im się nie dało. Przykład trzeba brać z Danii i Holandii a nie z Hameryki z jej fetyszystycznym kultem automobilu. (żeby nie było - tak, mam samochód)- 0 0
-
2008-01-20 20:13
autor przesadził
trochę z tym drugim, jeszcze wyższym wiaduktem. Rozwiązanie węzła okopowej nie wydaje mnie się takie trudne - mam propozycję: niech rozpiszą konkurs - jak będzie kasa to warto będzie myśleć... Chociaż sądzę, że projektant da sobie radę.
- 0 0
-
2008-01-20 21:10
Konkretnie - jak zmniejszyć korki !
1. Estakada,która jest przy Bramie Żuławskiej - przedłużyć nad linią tramwaju wzdłuż Podwala Przedmiejskiego aż do UOP - tu skręt w prawo i zjazd na parter lub przedłużenie aż do Błędnika.
Odciąży zdecydowanie Podwale Przedm. i niechby tylko była do 2,5 t.
2. Nowa Wałowa - ułatwi dojazd i wyjazd ze Starego i Głównego Miasta - na Wrzeszcz i na Elbląską . Częściowo może prowadzić przez nieużywany teren stoczni, by odciążyć Plac Solidarności - a wejść na ul.Jana z Kolna w miejscu gdzie jest 2-pasowa .
Jana z Kolna do ronda przy Pl.Solidarności musi
być 2-pasowa.
3. Zrobić alternatywny przejazd z Armii Krajowej w dół - dla jadących w stronę rafinerii i Elbląga. Tzn. połączyć z ul. Stoczniowców i dalej przejść Trakt Św. Wojciecha mostem lub tunelem - dalej przez Olszynkę do Trasy Sucharskiego, która tamtędy pobiegnie łącząc most wantowy z obwodnicą połud.
4. Ul.3-Maja na styku z Armii Krajowej przedłużyć nad torami w stronę Traktu Św. W.
nową 2-pasową jezdnią, która by wchodziła na Trakt za wiaduktem przy U.Woj.
Tzn. torowisko przykryć nową jezdnią.
5. Armii Krajowej pomiędzy 3-Maja a Okopową musi być 4-pasowa w obu kierunkach - jest miejsce.
6. Tunel na węźle Okopowa - tylko na wjazd do centrum .
Na wyjazd od Huciska - 2 pasy wiaduktem na Elbląg, 1 pas na nawrotkę i 3 pasy w prawo na poszerzoną Armii Krajowej, a stąd zaraz w lewo na nową jezdnią do Traktu lub w górę na Chełm .
7. Na wjeździe od Pruszcza przy skrzyż. z ul.Toruńską - - część aut pojedzie prosto, ale też dużo może stąd się przedostać na 3-Maja .
Jak ? - rozwidlenie w lewo w tunel, którym dotąd wyjeżdżały auta z centrum i z tunelu skręt podziemny w lewo do Armii Krajowej na krótko i zaraz na 3-Maja i dalej do Błędnika .
Tu by trzeba nieco zmniejszyć parking przy Gildii.
8. Dokończenie trasy WZ i Słowackiego - oczywiste .
9. Trasa Sucharskiego i obwodnica południowa - budować jak najszybciej !
10. Wisłoujście i Nowy Port połączyć mostem lub tunelem, a zanim to się zrobi dać tam 2 promy a 1 z nich w weekendy.
11. Do Filharmonii Bałtyckiej uruchomić prom na 300 os. - wahadło . Część i tak przyjeżdża autami na parking.
ŻADNEGO MOSTU TAM NIE STAWIAĆ !
POWODZENIA !- 0 0
-
2008-01-21 09:10
Korki ...
Czyzby Prezydent Adamowicz wziął przykład z Premiera Tuska i doczekamy się CUDÓW w Gdańsku ? My w cuda nie wierzymy !
- 0 0
-
2008-01-21 09:58
na razie zwężją
co wy ludzie wierzycie w to przecierz na razie ulice są zwężane i utrudniany ruch np hallera (mickiewicza kościuszkijeszcze żle oznakowany brak znaku powrotu pasów na stare miejsce), podobnie trakt wojcicha, podobnie ko łobrzeska, w 2012 będziemy jeżdzili po 20/h ale może to lepiej może na prąd.
- 0 0
-
2008-01-21 10:22
jak to czytam to niezle sie bawie :)
LUDZIE to napial tusk, optymista jak jego stary :)czy wy to widzicie ja nasi drogowcy to robia?? bo ja tego nie widze...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.