• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zagospodarowanie Traktu Królewskiego

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj. Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj.

Zachowanie granitowych płyt, nie za dużo ławek i nowe krzewy oraz kilka lip, ale bez przywracania przedproży i tramwaju - to tylko niektóre wytyczne, które rekomenduje rada programowa do planowanego remontu Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Pierwsze prace mają ruszyć we wrześniu 2018 r.



Często bywasz na Drodze Królewskiej w Gdańsku?

Po kilku miesiącach wielogodzinnych spotkań i warsztatów, w czwartek oficjalnie zakończyła pracę rada programowa projektu przebudowy ul. Długiej i Długiego Targu. Składała się ona z konserwatorów zabytków, architektów, urzędników i historyków sztuki.

Miasto przeprowadziło też na swojej stronie internetowej ankietę w której pytało mieszkańców o to, co chcieliby zmienić w tym obszarze. Wzięło w niej udział 1,7 tys. osób.

Jakie zmiany na Długiej i Długim Targu rekomenduje rada programowa?

- Ważnym elementem będzie zieleń. Dr Katarzyna Rozmarynowska wyjaśniła, że historycznie drzewa pojawiały się lub całkowicie znikały na tym trakcie. Drzewa w mieście potrzebują przestrzeni i nie mogą przesłaniać fasad budynków. Jeżeli się pojawią, to tylko po słonecznej stronie ulic. Rekomendujemy głównie lipy drobnolistne [głównie w przestrzeni Długiego Targu - red.], żadnych tuj, nawet w ogródkach restauracyjnych - wyjaśnia Małgorzata Kolesińska, przewodnicząca rady, z Zarządu Dróg i Zieleni.
Główna dyskusja o potrzebie zmian na Drodze Królewskiej rozpoczęła się już kilka lat temu z powodu bardzo złego stanu nawierzchni. Na ul. Długiej jest ona głównie wykonana z czerwonych, granitowych płyt balastowych, pochodzących z przypływających kiedyś do Gdańska statków, a na Długim Targu jest z szarych płytek granitowych, które nie wytrzymały próby czasu i obecnie są zastępowane kostką brukową.

Trakt Królewski do podziwiania, a nie do siedzenia

- Nawierzchnia powinna tworzyć kompozycję określoną dokładnie w projekcie, nie narzucamy z czego i w jakim kolorze ma być wykonana, to będzie zależało od projektantów. Wnioskowaliśmy, żeby tam, gdzie można, zachować i odnowić płyty balastowe, które stanowią element historyczny - tłumaczy Kolesińska.
Rada jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproży przy ul. Długiej oraz linii tramwajowej, która funkcjonowała tam do 1959 r. Ogródki restauracyjne pozostaną, mają być tylko bardziej harmonijne, bez plastikowych donic i wygradzane przy pomocy kwiatów.

W ramach przygotowań do zmian, kilka tygodni temu testowano ustawianie ławek w różnych konfiguracjach.



Wyniki ankiety pokazały, że dla ludzi w tym obszarze najważniejsza jest przestrzeń, spacery czy spotykanie się ze znajomymi, dlatego też rada bardzo ostrożnie rekomendowała zwiększenie liczby ławek. Mają się one pojawiać maksymalnie co 30 m, bo Długa i Długi Targ to przede wszystkim miejsca do podziwiania.

- Chodzi o to, by nie zagracić tego terenu meblami miejskimi, żeby spróbować zrozumieć jego architekturę, a miejsca do siedzenia wynikały z logiki przestrzeni. Tak samo myślimy o oświetleniu, że te ulice muszą od czasu do czasu przejąć na siebie aurę świąteczności, więc zastanawialiśmy się jak ustawić choinkę, co zrobić z ogródkami, żeby podkreślały walory architektoniczne - wyjaśnia Jacek Dominiczak, z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, członek rady programowej. - Nie chodzi o robienie rewolucji, tylko o to, żeby było jeszcze lepiej niż jest teraz, a nie, by było inaczej.
Nie dla dużych imprez masowych i demonstracji

Ławki mają mieć spójny wygląd z koszami na śmieci, oświetlenie powinno być ekologiczne, wydajne i efektywne. Toalety publiczne mają być poza przestrzenią traktu. Rada sugeruje też, by w przestrzeni Traktu Królewskiego nie organizować imprez masowych, a jedynie cykliczne lub sezonowe wydarzenia o mniejszej skali. Wszelkie manifestacje i demonstracje powinny być dozwolone jedynie w określonych warunkach. Zaleca się usunięcia handlu ulicznego i działalności bez pozwoleń.

Rekomendacje te zostały obecnie przekazane do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która sporządzi specyfikację do dwuetapowego przetargu. Na podstawie przesłanych koncepcji i wizualizacji ma on wyłonić ostatecznych projektantów dla Drogi Królewskiej.

Najdalej we wrześniu 2018 r. powinny ruszyć pierwsze prace związane z przebudową tych ulic. Jednak zaczną się one nie od wymiany nawierzchni, ale od bardziej złożonych prac, które pochłoną znaczną część kosztów związanych z wymianą czy modernizacją wszystkich instalacji podziemnych.

Trakt ma odzyskać dawną świetność do końca 2019 r. kosztem ok. 50 mln zł.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Powinny być parkingi dla zamożnych zza obwodnicy. (7)

    • 69 36

    • Wyczuwam ironię (3)

      ale proszę też nie popadać w paranoję i traktować każdego kierowcę, tudzież pasażerów jak wrogów, leni, szkodników, pasożytów etc. To naturalne że do każdego centrum dużego czy małego miasta zjeżdżają się ludzie z okolic i oczywiste, że większość wybierze samochód ponad transport publiczny. Popieram wszelkie rozwiązania odciążające drogi (tramwaje, pkm, ścieżki rowerowe), ale miasto powinno być gotowe na przyjęcie pewnej ilości samochodów i tu odnośnie wypowiedzi menela z góry proponuję postawić również na budowę parkingów wielopoziomowych. Niesamowite, że 20 lat temu, gdy pierwszy raz zobaczyłem jak wygląda świat poza granicami naszego kraju, w centrum miasta (Brema) na każdym kroku wkomponowane w przestrzeń miejską (również starówkę) były takie parkingi. Właśnie one zapadły mi w pamięci i pytałem tatę dlaczego u nas takich nie ma:) Tak więc może czas w końcu coś zmienić w tej kwestii, planistów urzędników - gorąco zachęcam.

      • 5 2

      • (1)

        W Berlinie sobie poradzili z tym na inny sposób. Zakaz wjazdu dla starszych aut. Zostawiasz na obrzeżu i dalej komunikacją miejską / taxi. Moim zdaniem idealny sposób

        • 3 2

        • nie dla starszych, tylko bez odpowiedniego parametru. Starym rumplem benzynowym

          spokojnie wjedziesz z zieloną Umweltplakette, z dieslem tylko z DPF, no chyba, że wprowadzą niebieską

          • 0 0

      • bedzie

        Wielki parking w Forum Gdańsk.
        Kwestia są opłaty. ..

        • 3 0

    • A ja myślałem, że dla Bossów z falowca...

      • 2 0

    • (1)

      Dla zamożnych gdynian pożądane jest lotnisko

      • 17 2

      • Oni będą mieli kosmodrom.

        • 26 0

  • Żal starych kutych szyldow (8)

    Gdańska metaloplastyka to był top jeśli chodzi o Polskie miasta. Piękna robota, wysmakowane rękodzieło Tak niewiele jej zostało na Starym Glownym Miescie

    • 164 0

    • Stare Główne Miasto ... (6)

      albo Stare Miasto albo Główne Miasto - to dwie różne części średniowiecznego Gdańska.

      • 8 9

      • Racja (3)

        Nie działała mi opcja edytuj

        • 6 0

        • To się zdarza ale kilku "prawdziwych gdańszczan" (2)

          co to o Gdańsku nic nie wiedzą już zdążyło mnie zrugać ;)

          • 2 4

          • bo oni będą cisnąć o Piecki-Migowo, Strzyżę itp.

            na Wrzeszcz, do Zaspy i do Oruniiiiiiii

            • 1 1

          • Zapytaj ich o Giżycko, czy Węgorzewo...

            • 6 1

      • główne miasto = część zabytkowa = starówka (1)

        stare miasto = madison i okolice = część nowoczesna

        .... czyli dobrze napisał

        • 0 7

        • Starówka to jest w Krakowie.

          • 5 2

    • płachty z tworzywa są tańsze, mają krzykliwe kolory, powiewają na wietrze

      tłuszcza to lubi

      • 5 0

  • Długa

    A może tak darmozjady z rady programowej wyjaśnią jak to jest że odtworzone przedproża są przeszkodą na ul.Długiej z ogródki przy pubach już nie?

    • 12 1

  • 28 mln

    te ławki to często zapijaczone bezdomy oblegają, usiąść później po kimś takim to...co do Długiej byłym za przedprożami od strony słonecznej jak na Piwnej, jednak dodają uroku bardziej niż te wszystko zasłaniające parasole w ogródkach restauracyjnych

    • 5 0

  • Tylko Gdynię

    stać na zabytkową komunikację miejską - trajtek linii 326 a w Gdańsku jedynie wspomnienia

    • 3 0

  • Zakaz manifestacji

    to dobry pomysł bo to nie jest miejsce na protesty, dotyczy to również głównych szlaków komunikacyjnych.

    • 5 5

  • tradycja organizowania demonstracji na Długiej ma kilkusetletnią tradycję

    nie można, w imię ochrony interesów właścicieli ogóródków piwnych tego zakazywać.

    • 9 2

  • Jeżdzić kombajnem całą dobę po Długiej.

    • 3 0

  • rowerzyści:)

    aż dziw bierze, że rowerzyści nie robią afery, że nie ma ścieżki rowerowe środkiem "długiej" i muszą jeździć bocznymi :):) a idąc dalej powinien bym wprowadzony zakaz jazdy rowerem w na tym odcinku bo im się w głowach popie.....
    pozr i zycze miłego week;)

    • 9 1

  • nie żałujcie z tymi ławkami

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane