- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (128 opinii)
- 2 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (79 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (232 opinie)
- 5 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (269 opinii)
- 6 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (165 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie (315) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-22 08:42
Opinia wyróżniona
Bezpieczeństwo (7)
Jeszcze niech wyznaczą pasy na ślimakach aby na lusterkach wjeżdżać na obwodnicę. Węzeł Osowa pod tym względem jest całkowicie zacofany i bardzo niebezpieczny. Wystarczyłoby namalować odpowiednie linie. Jest tam dość szeroko aby zmieścić 2 ciężarówki, a do wymuszeń i stłuczek dochodzi tam bardzo często.
- 79 4
-
2021-12-22 13:27
Proponuję żeby każdy podpis w tej petycji... (3)
... zawierał powyżej treść że podpisujący zobowiązuje się dołożyć 50zł do tej inwestycji.
I zobaczmy ile wtedy będzie podpisów...- 1 4
-
2021-12-22 19:46
na razie dokładają dużo więcej do finansowania potrzeb Gdańszczan, którym się należy... (1)
- 0 1
-
2021-12-23 09:06
Ano nie. Budowa szkół i infrastruktury na polach kosztuje
nawet przy ludniejszych dzielnicach niż Osowa mamy do czynienia z permanentnym dofinansowaniem przez tereny bardziej centralne i intensywniej zurbanizowane.
- 0 0
-
2021-12-22 17:19
Ta
I co jeszcze wymyślisz ? Osowa to Gdańsk, pogódź się z tym i już nie płacz.
- 3 0
-
2021-12-22 09:16
W sprawie malowania (2)
zgłoście się do Szczurka i Łucyka. Mają kolosalne doświadczenie.
- 14 3
-
2021-12-22 10:24
Wbrew pozorom komentarz ma trochę sensu (1)
Gdyż węzeł leży w większości na terenie Gdyni
- 5 2
-
2021-12-22 10:58
Tylko dla ludzi, którzy nie wiedzą, jakimi drogami zarządzają poszczególne miasta, a jakimi GDDKiA
- 6 1
Wszystkie opinie
-
2021-12-22 07:01
(8)
Na pewno powstanie,trzymajmy kciuki!Niechay poprą to też wszyscy trójmiejscy włodarze,w tak ważnych sprawach dla mieszkańców śpiewajmy jednym głosem.
- 27 21
-
2021-12-22 09:21
Nie powstanie, bo zaraz będzie 900 głosów przeciwko.
Przecież to jest Osowa, tam zawsze przeciwko czemuś protestują. Otoczyć murem i dołączyć do Sosnowca.
- 11 3
-
2021-12-22 09:41
Powstanie (5)
mi Pani Aleksandara na plakacie wyborczym w 2018 roku obiecała "Nową świętokrzyską".
Ona się z tego wywiąże (ja to wiem). Potem obiecywała że w 2023 roku zacznie budowę pierwszego etapu Nowej świętokrzyskiej . Jak się wywiąże z obietnic to ja na nią znów zagłosuje ;-)- 3 3
-
2021-12-22 09:50
Hahaha))Ok)
- 3 4
-
2021-12-22 10:39
#nowy wał (3)
Druk rządowej propagandy w postaci 15 milionów ulotek Polskiego Ładu PiS kosztował podatników aż 4,5 miliona złotych. Problem w tym, że rzeczywisty koszt takiego druku jest dużo mniejszy. Taka usługa powinna kosztować około 650 tysięcy. Kto więc ukradł 4 miliony złotych?
- 4 1
-
2021-12-22 11:37
Znasz się na kosztach druku czy masz odruch psa pawłowa? (2)
- 1 2
-
2021-12-22 12:18
Gdańsk, ulotki dwustronne, składane A5 15000 szt 800zł x 1000 = 800 000zł, dalej daleko do 4.5mln zł. (1)
- 1 0
-
2021-12-22 13:17
color czy cz-b ?
- 0 0
-
2021-12-22 11:36
Dzięki Bogu, że mamy taki rząd.
Dadzą radę tam gdzie samorząd sobie nie radzi
- 0 3
-
2021-12-22 07:05
Szkoda na to pieniędzy. (4)
Mają auta i linie autobusowe.
- 30 80
-
2021-12-22 07:49
Ale to ma być kładka tylko dla rowerzystów... (1)
Aaa, to zmienia postać rzeczy, niech budują! Byle prędko!
- 7 6
-
2021-12-22 13:11
Niech budują naziemne przecież teraz są najpopularniejsze.
- 1 1
-
2021-12-22 08:03
Chore (1)
Też mieszkam w miejscu, które jest jak wyspa, nigdzie nie da się dojść bo porobili ulice bez chodników. Ekspansja podróżujących do i z pracy jest tak wysoka, że nie da się normalnie przespacerować. Osowa jest podobna- jak wyspa. Aż się prosi zrobić ciąg pieszy/rowerowy do Oliwy. Zróbcie wreszcie coś dla ludzi, nie dla aut.
- 16 8
-
2021-12-22 10:47
Sprzedaj ten apartamencik na tej wsi i przenieś się do cywilizowanego miejsca w Gdańsku.
- 6 9
-
2021-12-22 07:06
I bardzo dobrze! (5)
Mamy za oknami las do ktorego nie mamy jak dojsc.
Powinni wysiedlic z Osowej tych, ktorzy wczesniej protestowali bo ruch pieszych bedzie za duzy- 91 11
-
2021-12-22 07:09
(3)
Chyba ich spadkobierców... Przecież to było lata temu.
- 12 8
-
2021-12-22 08:05
Głupotę się dziedziczy
- 19 3
-
2021-12-22 08:06
To bylo ze 20-30 lat temu
Wiec teraz Ci obywatele sa na emeryturze max
- 4 6
-
2021-12-22 11:00
I teraz nie będzie
następny lament na Żabiance
- 1 1
-
2021-12-22 08:19
Wtf? Komu przeszkadza ruch pieszy? A obwodnica zakorkowana już spoko?
- 17 1
-
2021-12-22 07:08
Czy w 2023 r. ponownie Pan Kacper będzie obiecywał inwestycje w Gdańsku? (13)
Czy przysłowie "Obiecanki cacanki a głupiemu radość" wciąż jest aktualnie?
Czy tak buduje się wiarygodność?- 40 19
-
2021-12-22 07:14
Pan Kacper obiecywał jakieś inwestycje w Gdańsku? (5)
Pamiętam że jedyne co obiecywał, to pomniki i zielone torowiska i coś tam bredził o reaktywacji stoczni. Kacper i Dylcymena to ten sam mierny poziom. Gdańsk potrzebuje prezydenta w postaci twardo stąpającego technokraty, a nie bujających w obłokach populistów z odchyłami czy to narodowościowymi, czy to lewacko-liberalnymi!
- 9 12
-
2021-12-22 07:17
Czyli kogo masz na myśli? (1)
- 10 1
-
2021-12-22 13:03
W tym sęk
Że nikogo takiego nie widać na horyzoncie...
- 1 1
-
2021-12-22 07:35
Dodam jeszcze, że Kacper powilał kłamstwo prezydenckie podczas kampanii...
w postaci budowy przystanków do reaktywacji linii kolejowej do Brzeźna.
- 9 4
-
2021-12-22 09:35
Jooooo... Drugi Morawiecki by się przydał. (1)
Tak narzekał, że UE nie chce pozwolić na zdrowy VAT na żywność w Polsce a on by tak bardzo chciał i UE posłuchała i pozwoliła na ten VAT zerowy nawet od dzisiaj, więc nasz kochany Prezes Rady Ministrów już od lutego chce go wprowadzić. Hip hip, hurra..
- 4 0
-
2021-12-22 12:19
Najlepsze, że się okazało że oni nawet wniosku o 0 VAT na żywność nie wnieśli do PE.
- 3 1
-
2021-12-22 07:18
(2)
A co z obiecanek spełniła jej Sympatyczność?)
- 7 6
-
2021-12-22 09:32
A coś obiecywała, czy PiSzesz żeby PiSać?
- 4 1
-
2021-12-22 13:07
Chyba tylko łącznik do Niepołomickiej
Po długich walkach i z dużym obsuwem czasowym, ale wreszcie sprawa się klaruje. Innych spełnionych obietnic jakoś nie kojarzę.
- 1 1
-
2021-12-22 08:29
(2)
Pan Kacper może sobie pleść androny ile mu się podoba. Nawet jeśli zostałby prezydentem miasta (boże uchowaj!), to będzie jedynie wykonywał rozkazy. Najbliższe wybory będą na prawdę wyborem między dżumą, a cholerą. W poprzednich latach to był pikuś.
- 7 3
-
2021-12-22 10:40
Aha, ale tak to wszystko wina Dulkiewicz? (1)
- 2 2
-
2021-12-22 13:10
Na pewno jej winą jest angażowanie się w krajową politykę, zamiast skupić się na tym, co należy do urzędnika samorządowego opłacanego z podatków mieszkańców. Nie tędy droga.
- 3 0
-
2021-12-22 11:37
Na razie z wszystkiego się wywiązał
- 2 3
-
2021-12-22 07:09
Niech powstanie jak najszybciej! (2)
Dodatkowo mam pytanie, kiedy znikną rogatki kolejowe z Oruni i Chyloni i powstaną tam jakieś bezkolizyjne i bezpieczne możliwości przeprawienia się na drugą stronę torów kolejowych, a nie rogatki jak na kolei transsyberyjskiej czy w jakimś bantustanie...???
- 26 12
-
2021-12-22 08:31
Świadomy wyborca
Głosuj tak dalej.
- 3 4
-
2021-12-22 08:39
Jak PKP upadnie i powstanie sprywatyzowane
Dopiero jak skruszeje ten beton w PKP i zaczną myśleć o miastach jako o ludziach to coś się zmieni
- 7 1
-
2021-12-22 07:11
Już widzę ten środkowy palec pokazany przez ministra Gdańskowi A co to dla niego jakieś 800 podpisów? (5)
Przecież ci ludzie to nie jest elektrorat pisowski!
- 42 11
-
2021-12-22 07:13
Ciekawe czemu GDDKiA nie przewidziała rozbudowy o chodnik remontowanego wiaduktu? Na pewno byłoby taniej (2)
- 16 3
-
2021-12-22 08:03
Nie było by taniej
bo by były ogromne problemy z organizacją przejść dla pieszych na łącznicach. Sam wiadukt to w tym najmniejszy problem.
- 9 1
-
2021-12-22 08:06
Bo remont to nie rozbudowa
I wcale by nie było taniej, poza tym kładka z nikąd do nikąd nie jest potrzebna
- 7 2
-
2021-12-22 08:37
Świadomy wyborca
Jaki palec widziałeś przed 2015 rokiem?
- 1 1
-
2021-12-22 11:38
Bredzisz. Dzięki rządowi wreszcie ruszy rozubdowa szkoły w Osowej
- 2 4
-
2021-12-22 07:13
(2)
Gdyby to zależało od miejskich aktywistów, to mielibyśmy przejście naziemne i światła na obwodnicy :)))
- 47 9
-
2021-12-22 12:26
I do tego tramwaj i stację dla hulajnóg haha
- 6 1
-
2021-12-22 18:58
Światła na obwodnicy, w tym miejscu już kiedyś były.
Po tym skrzyżowaniu pozostała droga, którą jedzie się do CH Osowa - kiedyś przecinała obwodnicę i łączyła się, ze ślepą teraz, ul Kielnieńską.
- 0 0
-
2021-12-22 07:17
Kładka to jedno, przydałyby się również pasy dla rowerów w ciągu spacerowej... (7)
...dzisiejsza ścieżka urywa się obok leśniczówki w miejscu gdzie nie ma nawet jak bezpiecznie przejść na drugą stronę...
- 45 10
-
2021-12-22 08:03
Po co. Masz sciezki!
- 1 12
-
2021-12-22 08:06
Nic się nie urywa. (4)
Po prostu założono kontynuację jazdy drogą leśną, która jest bardzo dobrze dostosowana do ruchu rowerowego i prowadzi wprost do węzła Owczarnia, także dość bezpiecznego dla rowerzystów. Inna sprawa że nie wiadomo po co takie rozwiązanie skoro z Oliwy do Owczarni jedzie się szybciej Kościerską a nie Spacerową.
- 11 7
-
2021-12-22 08:31
(3)
Tym bardziej teraz, gdy Kościerska została utwardzona. Jedni się z tego cieszą, drudzy nie, ale faktem jest, że argument połączenia rowerowego Osowej z Oliwą teraz odpada. Kładka będzie przydatna jedynie klientom umierającego centrum handlowego. Temat kładki spóźniony co najmniej o dekadę.
- 9 5
-
2021-12-22 13:26
Do CH (2)
To sie jeździ bryko.. Gdzie zakupy włożysz
- 1 1
-
2021-12-22 14:47
Janusz na wsi to może i bryką ...
- 0 1
-
2021-12-22 17:37
do sakw umieszczonych na bagażniku
- 0 1
-
2021-12-22 11:10
Tak, jestem za! I na obwodnicy też pasy dla rowerów - najlepiej kontrapasy.
- 2 0
-
2021-12-22 07:25
Przypomnę, że jak powstawał ten węzeł to owczesne władze Gdańska mówiły, że (5)
już za chwileczkę już za momencik powstanie i kładka i bezkolizyjny (!) wjazd w Spacerową. Szczególnie to drugie, niezrealizowane, już kolejną (trzecią? czwartą?) dekadę uprzykrza wszystkim codziennie życie na odcinku Osowa-Oliwa. Takie to obiecanki urzędnicze. Za długo żyję, aby uwierzyć w zbieg nieprzewidzianych okoliczności, które temu musiały przeciwdziałać. Kit nam wciśnięto i tyle...
- 47 6
-
2021-12-22 07:38
Odnośnie podpisu pod foto i uwag w tekście (3)
Dlaczego pomiędzy Osową a Oliwą (Rynarzewem) rowerzyści na rowerach miejskich i szosowych pchają się na Spacerową? Bo w lesie jest fajna, ale niestety szutrowa droga. A remont Spacerowej był dekadę temu (oświetlenie, pobocza) i nic nie zrobiono w tym kierunku, aby był szybki, asfaltowy przejazd. Taki to rowerowy Gdańsk...
- 16 1
-
2021-12-22 08:35
(2)
Ta leśna droga jest naprawdę dobrze utwardzona. Jeździłem tamtędy kolarzówką. Nie żadnym gravelem, ale zwykłą szosą. Teraz doszła jeszcze utwardzona Kościerska. Dodatkowy pas dla rowerów w tej chwili jest niepotrzebny
- 4 6
-
2021-12-22 08:42
Chwila minęła i już jest potrzebny
- 3 3
-
2021-12-22 11:11
Droga już rozwalona
Teraz śnieg trochę wyrównał część nierówności, ale prawda jest taka, że ciężki sprzęt służb leśnych systematycznie psuje nawierzchnię tej drogi. Poza tym, Spacerowa ma generalnie jednostajny profil, a ta droga leśna - raz góra, raz dół, i tak parę razy - rekreacyjnie ok, ale komunikacyjnie, np. do pracy - masakra
- 7 1
-
2021-12-22 11:39
napisz wprost kto to obiecał
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.