• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 10:23 (22 grudnia 2021)
Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą. Mieszkańcy Osowej zabiegają, by kładka pieszo-rowerowa powstała między węzłem Wysoka a Owczarnią, by w bezpieczny sposób można było pieszo lub rowerem pokonać przejazd nad obwodnicą.

Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.Mapka




Aktualizacja: godz. 10:20



Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.



Czy kładka nad obwodnicą w Osowej powinna powstać?

Temat budowy kładki przez obwodnicę na wysokości Osowej nie jest nowy. Po raz pierwszy pomysł jej powstania pojawił się dwie dekady temu podczas budowy centrum handlowego Geant. Później wracał też m.in. jako element kampanii wyborczej.

W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.

Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola WażnegoJana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.

Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.

- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.

Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców



Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.

Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?



Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika. Obecnie jedyne połączenie prowadzi przez remontowany węzeł drogowy, gdzie brakuje chodnika.

Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne



Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".

Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.

- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową. Przez brak połączenia rowerowego między Oliwą a Osową rowerzyści zmuszeni są do jazdy ruchliwą ul. Spacerową.

Zebrano już ponad 800 podpisów



Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.

Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.

Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.

Petycję można podpisać tutaj.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Na pewno powstanie,trzymajmy kciuki!Niechay poprą to też wszyscy trójmiejscy włodarze,w tak ważnych sprawach dla mieszkańców śpiewajmy jednym głosem.

    • 27 21

    • Nie powstanie, bo zaraz będzie 900 głosów przeciwko.

      Przecież to jest Osowa, tam zawsze przeciwko czemuś protestują. Otoczyć murem i dołączyć do Sosnowca.

      • 11 3

    • Powstanie (5)

      mi Pani Aleksandara na plakacie wyborczym w 2018 roku obiecała "Nową świętokrzyską".
      Ona się z tego wywiąże (ja to wiem). Potem obiecywała że w 2023 roku zacznie budowę pierwszego etapu Nowej świętokrzyskiej . Jak się wywiąże z obietnic to ja na nią znów zagłosuje ;-)

      • 3 3

      • Hahaha))Ok)

        • 3 4

      • #nowy wał (3)

        Druk rządowej propagandy w postaci 15 milionów ulotek Polskiego Ładu PiS kosztował podatników aż 4,5 miliona złotych. Problem w tym, że rzeczywisty koszt takiego druku jest dużo mniejszy. Taka usługa powinna kosztować około 650 tysięcy. Kto więc ukradł 4 miliony złotych?

        • 4 1

        • Znasz się na kosztach druku czy masz odruch psa pawłowa? (2)

          • 1 2

          • Gdańsk, ulotki dwustronne, składane A5 15000 szt 800zł x 1000 = 800 000zł, dalej daleko do 4.5mln zł. (1)

            • 1 0

            • color czy cz-b ?

              • 0 0

    • Dzięki Bogu, że mamy taki rząd.

      Dadzą radę tam gdzie samorząd sobie nie radzi

      • 0 3

  • Szkoda na to pieniędzy. (4)

    Mają auta i linie autobusowe.

    • 30 80

    • Ale to ma być kładka tylko dla rowerzystów... (1)

      Aaa, to zmienia postać rzeczy, niech budują! Byle prędko!

      • 7 6

      • Niech budują naziemne przecież teraz są najpopularniejsze.

        • 1 1

    • Chore (1)

      Też mieszkam w miejscu, które jest jak wyspa, nigdzie nie da się dojść bo porobili ulice bez chodników. Ekspansja podróżujących do i z pracy jest tak wysoka, że nie da się normalnie przespacerować. Osowa jest podobna- jak wyspa. Aż się prosi zrobić ciąg pieszy/rowerowy do Oliwy. Zróbcie wreszcie coś dla ludzi, nie dla aut.

      • 16 8

      • Sprzedaj ten apartamencik na tej wsi i przenieś się do cywilizowanego miejsca w Gdańsku.

        • 6 9

  • I bardzo dobrze! (5)

    Mamy za oknami las do ktorego nie mamy jak dojsc.

    Powinni wysiedlic z Osowej tych, ktorzy wczesniej protestowali bo ruch pieszych bedzie za duzy

    • 91 11

    • (3)

      Chyba ich spadkobierców... Przecież to było lata temu.

      • 12 8

      • Głupotę się dziedziczy

        • 19 3

      • To bylo ze 20-30 lat temu

        Wiec teraz Ci obywatele sa na emeryturze max

        • 4 6

      • I teraz nie będzie

        następny lament na Żabiance

        • 1 1

    • Wtf? Komu przeszkadza ruch pieszy? A obwodnica zakorkowana już spoko?

      • 17 1

  • Czy w 2023 r. ponownie Pan Kacper będzie obiecywał inwestycje w Gdańsku? (13)

    Czy przysłowie "Obiecanki cacanki a głupiemu radość" wciąż jest aktualnie?
    Czy tak buduje się wiarygodność?

    • 40 19

    • Pan Kacper obiecywał jakieś inwestycje w Gdańsku? (5)

      Pamiętam że jedyne co obiecywał, to pomniki i zielone torowiska i coś tam bredził o reaktywacji stoczni. Kacper i Dylcymena to ten sam mierny poziom. Gdańsk potrzebuje prezydenta w postaci twardo stąpającego technokraty, a nie bujających w obłokach populistów z odchyłami czy to narodowościowymi, czy to lewacko-liberalnymi!

      • 9 12

      • Czyli kogo masz na myśli? (1)

        • 10 1

        • W tym sęk

          Że nikogo takiego nie widać na horyzoncie...

          • 1 1

      • Dodam jeszcze, że Kacper powilał kłamstwo prezydenckie podczas kampanii...

        w postaci budowy przystanków do reaktywacji linii kolejowej do Brzeźna.

        • 9 4

      • Jooooo... Drugi Morawiecki by się przydał. (1)

        Tak narzekał, że UE nie chce pozwolić na zdrowy VAT na żywność w Polsce a on by tak bardzo chciał i UE posłuchała i pozwoliła na ten VAT zerowy nawet od dzisiaj, więc nasz kochany Prezes Rady Ministrów już od lutego chce go wprowadzić. Hip hip, hurra..

        • 4 0

        • Najlepsze, że się okazało że oni nawet wniosku o 0 VAT na żywność nie wnieśli do PE.

          • 3 1

    • (2)

      A co z obiecanek spełniła jej Sympatyczność?)

      • 7 6

      • A coś obiecywała, czy PiSzesz żeby PiSać?

        • 4 1

      • Chyba tylko łącznik do Niepołomickiej

        Po długich walkach i z dużym obsuwem czasowym, ale wreszcie sprawa się klaruje. Innych spełnionych obietnic jakoś nie kojarzę.

        • 1 1

    • (2)

      Pan Kacper może sobie pleść androny ile mu się podoba. Nawet jeśli zostałby prezydentem miasta (boże uchowaj!), to będzie jedynie wykonywał rozkazy. Najbliższe wybory będą na prawdę wyborem między dżumą, a cholerą. W poprzednich latach to był pikuś.

      • 7 3

      • Aha, ale tak to wszystko wina Dulkiewicz? (1)

        • 2 2

        • Na pewno jej winą jest angażowanie się w krajową politykę, zamiast skupić się na tym, co należy do urzędnika samorządowego opłacanego z podatków mieszkańców. Nie tędy droga.

          • 3 0

    • Na razie z wszystkiego się wywiązał

      • 2 3

  • Niech powstanie jak najszybciej! (2)

    Dodatkowo mam pytanie, kiedy znikną rogatki kolejowe z Oruni i Chyloni i powstaną tam jakieś bezkolizyjne i bezpieczne możliwości przeprawienia się na drugą stronę torów kolejowych, a nie rogatki jak na kolei transsyberyjskiej czy w jakimś bantustanie...???

    • 26 12

    • Świadomy wyborca

      Głosuj tak dalej.

      • 3 4

    • Jak PKP upadnie i powstanie sprywatyzowane

      Dopiero jak skruszeje ten beton w PKP i zaczną myśleć o miastach jako o ludziach to coś się zmieni

      • 7 1

  • Już widzę ten środkowy palec pokazany przez ministra Gdańskowi A co to dla niego jakieś 800 podpisów? (5)

    Przecież ci ludzie to nie jest elektrorat pisowski!

    • 42 11

    • Ciekawe czemu GDDKiA nie przewidziała rozbudowy o chodnik remontowanego wiaduktu? Na pewno byłoby taniej (2)

      • 16 3

      • Nie było by taniej

        bo by były ogromne problemy z organizacją przejść dla pieszych na łącznicach. Sam wiadukt to w tym najmniejszy problem.

        • 9 1

      • Bo remont to nie rozbudowa

        I wcale by nie było taniej, poza tym kładka z nikąd do nikąd nie jest potrzebna

        • 7 2

    • Świadomy wyborca

      Jaki palec widziałeś przed 2015 rokiem?

      • 1 1

    • Bredzisz. Dzięki rządowi wreszcie ruszy rozubdowa szkoły w Osowej

      • 2 4

  • (2)

    Gdyby to zależało od miejskich aktywistów, to mielibyśmy przejście naziemne i światła na obwodnicy :)))

    • 47 9

    • I do tego tramwaj i stację dla hulajnóg haha

      • 6 1

    • Światła na obwodnicy, w tym miejscu już kiedyś były.

      Po tym skrzyżowaniu pozostała droga, którą jedzie się do CH Osowa - kiedyś przecinała obwodnicę i łączyła się, ze ślepą teraz, ul Kielnieńską.

      • 0 0

  • Kładka to jedno, przydałyby się również pasy dla rowerów w ciągu spacerowej... (7)

    ...dzisiejsza ścieżka urywa się obok leśniczówki w miejscu gdzie nie ma nawet jak bezpiecznie przejść na drugą stronę...

    • 45 10

    • Po co. Masz sciezki!

      • 1 12

    • Nic się nie urywa. (4)

      Po prostu założono kontynuację jazdy drogą leśną, która jest bardzo dobrze dostosowana do ruchu rowerowego i prowadzi wprost do węzła Owczarnia, także dość bezpiecznego dla rowerzystów. Inna sprawa że nie wiadomo po co takie rozwiązanie skoro z Oliwy do Owczarni jedzie się szybciej Kościerską a nie Spacerową.

      • 11 7

      • (3)

        Tym bardziej teraz, gdy Kościerska została utwardzona. Jedni się z tego cieszą, drudzy nie, ale faktem jest, że argument połączenia rowerowego Osowej z Oliwą teraz odpada. Kładka będzie przydatna jedynie klientom umierającego centrum handlowego. Temat kładki spóźniony co najmniej o dekadę.

        • 9 5

        • Do CH (2)

          To sie jeździ bryko.. Gdzie zakupy włożysz

          • 1 1

          • Janusz na wsi to może i bryką ...

            • 0 1

          • do sakw umieszczonych na bagażniku

            • 0 1

    • Tak, jestem za! I na obwodnicy też pasy dla rowerów - najlepiej kontrapasy.

      • 2 0

  • Przypomnę, że jak powstawał ten węzeł to owczesne władze Gdańska mówiły, że (5)

    już za chwileczkę już za momencik powstanie i kładka i bezkolizyjny (!) wjazd w Spacerową. Szczególnie to drugie, niezrealizowane, już kolejną (trzecią? czwartą?) dekadę uprzykrza wszystkim codziennie życie na odcinku Osowa-Oliwa. Takie to obiecanki urzędnicze. Za długo żyję, aby uwierzyć w zbieg nieprzewidzianych okoliczności, które temu musiały przeciwdziałać. Kit nam wciśnięto i tyle...

    • 47 6

    • Odnośnie podpisu pod foto i uwag w tekście (3)

      Dlaczego pomiędzy Osową a Oliwą (Rynarzewem) rowerzyści na rowerach miejskich i szosowych pchają się na Spacerową? Bo w lesie jest fajna, ale niestety szutrowa droga. A remont Spacerowej był dekadę temu (oświetlenie, pobocza) i nic nie zrobiono w tym kierunku, aby był szybki, asfaltowy przejazd. Taki to rowerowy Gdańsk...

      • 16 1

      • (2)

        Ta leśna droga jest naprawdę dobrze utwardzona. Jeździłem tamtędy kolarzówką. Nie żadnym gravelem, ale zwykłą szosą. Teraz doszła jeszcze utwardzona Kościerska. Dodatkowy pas dla rowerów w tej chwili jest niepotrzebny

        • 4 6

        • Chwila minęła i już jest potrzebny

          • 3 3

        • Droga już rozwalona

          Teraz śnieg trochę wyrównał część nierówności, ale prawda jest taka, że ciężki sprzęt służb leśnych systematycznie psuje nawierzchnię tej drogi. Poza tym, Spacerowa ma generalnie jednostajny profil, a ta droga leśna - raz góra, raz dół, i tak parę razy - rekreacyjnie ok, ale komunikacyjnie, np. do pracy - masakra

          • 7 1

    • napisz wprost kto to obiecał

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane