• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Czyli obwodnica Północna - baj, baj. (25)

    Moim zdaniem droga ekspresowa do Słupska to nonsens. Ale trudno, Trójmiasto skazane jest na megakorki.
    Planistom podziękuje przy okazji kolejnych wyborów, już niedlugo.

    • 42 116

    • Rozwiń (17)

      Mógłbyś rozwinąć swoją myśl ?

      • 22 4

      • Gdansk potrzebował obwodnicy południowej, (16)

        a Gdynia potrzebuje obwodnicy północnej bo się po prostu zakorkuje.

        • 18 23

        • Obwodnicą Gdyni będzie Trasa Kaszubska (15)

          I to będzie odpowiednik Obwodnicy Południowej. (Na obrzeżach miasta, w ciągu drogi krajowej, połączony ze "starą obwodnicą".

          • 23 12

          • Trasa Kaszubska nie będzie żadną obwodnicą (12)

            Kolego czy ty oglądałeś plany S6 że takie głupoty wypisujesz ? Jaka obwodnica ? Trasa z Gdyni do Słupska i tyle. Chciałbyś zaproponować mieszkańcowi Gdyni żeby np. z Gdyni do Redy jechał przez Lębork ? Węzły będą w: Koleczkowie, Szemudzie, Lęborku i Słupsku. Gdzie Ty widzisz połączenie drogowe z tych węzłów z np. Gdynią ? Problem z trasą S6 polega na tym że wygląda ładnie i sensownie ale z perspektywy gabinetu w Warszawie patrząc na mapę Polski. Z perspektywy lokalnej ta droga NIE MA SENSU. Ale decyzje podejmuje się w gabinetach.

            • 18 27

            • S6 Tobie pomorze (7)

              Jeżeli ruch na Słupsk i Lębork przeniesie się na TK to mówisz, że u Ciebie się nic nie zmieni ???
              A wręcz przeciwnie na obecnej drodze będzie mniejszy ruch, więc i tobie się polepszy.

              • 12 3

              • (6)

                Ruch na Słupsk i Lębork nie jest tak wielki, żeby była widoczna poprawa w Gdyni, Rumii czy Redzie zwłaszcza latem. I jak pisałem o wiele lepsze efekty były by gdyby droga kończyła się w okolicach Wejherowa, wielu turystów jadących nad Bałtyk wybrała by drogę jako alternatywę dla trasy przez Rede.
                Jak juz budują to czy nie można rozwiązać 2 problemów za jednym razem?

                • 2 15

              • Rozumiem, że mieszkasz w Redzie lub Rumi (5)

                jak dla mnie dalsza dyskusja nie ma sensu.
                A gwarantuje Tobie, że większość z Redy i Rumi i tak nie pojedzie obwodnicą (OPAT), bo leci ona tak, że musieliby mocno nadrabiać. a dla Wejherowa OPAT jest kompletnie nie opłacalny.

                • 7 4

              • Nie pisze o OPAT (4)

                Droga kaszubska powinna iść mniej więcej śladem drogi 218 wtedy OPAT nie byłby potrzebny. Jedna inwestycja rozwiązane 2 problemy

                • 2 6

              • Ślad drogi 218 (3)

                Nikt nie pozwoli na rozbudowę tej drogi, bo to sam środek lasu. Nie bez powodu ta droga leci tak, a nie inaczej. Droga biegnia w taki sposób aby objechać TPK i nie wycinać za dużo drzew.

                • 3 1

              • A dodam jeszcze, że w szemudzie ma być węzeł (2)

                tam na 224, która jest bardzo ładną drogą i jesteś na spokojnie w Wejherowie ;).

                • 2 1

              • też 224 (1)

                Owszem jest 224 ale dla mieszkańców Gdyni Rumii i Redy taki przebieg jako obwodnica nie ma sensu bo jest za daleko. A przebieg 218 lasu nie ma aż tyle, po za tym aktualny przebieg kaszubskiej tez będą ciąć las i to dużo, wiec na jedno w tym względzie wychodzi.

                • 2 7

              • Ale mieszkańcy Rumii i Redy

                Mają korzystać z dotychczasowych dróg, anie obwodnicy, bo żadna nie będzie miała dla nich sensu. Z dotychczasowych dróg jak się zabierze tranzyt, to będą mogli spokojnie jeździć.

                • 5 0

            • Co gorsze

              Nie tylko mieszkańcom północnej części trójmiasta ta droga w niczym mnie pomoże ale też turystom jadącym na półwysep. Ta droga powinna łączyć się z aktualną s6 w okolicach Wejherowa wtedy miała by większy sens jako obwodnica

              • 4 4

            • S6 jest potrzebna w koncu bedzie mozna szybciej dojechac do Berlina i dalej.

              DLA jednych trasa ta nie ma sensu dla drugich Lotnisko w Kosakowie..Chociaż obie inwestycje sa bardzo potrzebne.

              • 11 14

            • Trasa z Gdyni do Redy nie jest obwodnicą

              to trasa wylotowa. Tak samo obwodnica południowa wraz z planowana obwodnica metropolitalną nie prowadzi do Gdańska tylko wokół.

              • 12 2

            • ta droga to będzie katastrofa dla kaszub
              nasr*ne po całym wybrzeżu kawałki dróg tu ekspresówka tu obwodnica tu autostrada
              nikt nie myśli o remontach, zjazdach, czy małych objazdach
              lepiej zniszczyć turystykę i odciąć gospodarzy od swoich pól

              • 10 31

          • Na Hel ludzie będą jeżdzic przez Lębork (1)

            • 5 6

            • moze i tak ;)

              • 0 0

    • Troszeczkę rozumu, kolego (4)

      Obecna Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce, do tego przestarzała technicznie. Całkowicie rozumiem podjęcie decyzji o przesunięciu priorytetu OPATU na rzecz Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, bowiem właśnie tamtędy będzie prowadził ruch tranzytowy, przez co OT się odciąży. Jednocześnie, jeśli ciężarówki pojadą TK, to "małe Trójmiasto" też będzie doświadczało dużo mniejszego ruchu. Najpierw wybudujmy OM i TK a potem zobaczymy jak się ruch będzie odbywał w Rumii, Redzie, Wejherowie i dopiero wtedy można podjąć decyzję o OPAT.

      • 18 2

      • Ale OM i TK wcale nie odciążą drastycznie obwodnicy (3)

        Większość ruchu na Obowdnicy to nie jest żaden cholerny tranzyt, tylko ruch lokalny.

        • 4 10

        • to skad tyle tirow? (2)

          • 7 0

          • Tranzyt nie pojedzie nową obwodnicą (1)

            A dlaczego? Dlatego ze jest dalej. Po co masz jechać 24 km nową obwodnicą skoro starą dojedziesz w to samo miejsce przejezdzajac 16 km?

            • 1 5

            • tia to samo słyszałem przy OP

              Każdy mówił, że s7 i AK jest bliżej.
              I co wszyscy jeżdżą teraz OP.
              Mówisz 8km dłużej, a liczysz z dojazdem do TK czy bez. Pamiętaj, że aby pojechać obwodnicą i chwarzniejską i potem TK będziesz musiał zjechać zjazdem na obwodnicę, czyli 1 wyhamowanie, potem kolejny raz na Chwaszczyńską, która jest zakorkowana w tym miejscu, czyli kolejne wyhamowanie, a potem wjazd na TK i znów wyhamowanie.

              6km to dla ciągnika jadącego 90km/h zaledwie 4min i dalej twierdzisz, że ob będzie bawił się w hamowanie i ryzykował jazdę zakorkowaną obwodnicą, aby oszczędzić te 4min :P. Albo g... widziałeś, albo mało wiesz, jeżeli dalej tak myślisz. Zjazdy zostaną pewnie tak zaprojektowane, że większość kierowców właśnie wybierze jazdę OM.

              • 5 1

    • jeśli dtofa to nonsens...

      ...to z Ciebie ignorant. Widać po Twojej wypowiedzi, że TY z niej korzyści nie doświadczysz, co niekoniecznie jest równoznaczne z nonsensem :)

      • 1 0

    • moim zdaniem

      a kogo k...a obchodzi twoje zdanie, ...?!

      • 0 6

  • odpowiedź: JUGO

    Ja widzę: że Ty widzisz i słyszysz- to czego inni nie widzą i nie słyszą.
    Nie widzą, że Pomorze i Gdańsk zmieniają się na lepsze. Nie widzą, że Gdańsk wspaniale pozyskuje kasę z UE. Pewnie PISIORY zrobiłyby to to lepiej. a szczególnie pan Jaworski, dawny zarządca stoczni.....

    • 4 1

  • Ludzie jak Gdynia zbuduje za swoje OPAT (1)

    to będzie musiało to utrzymywać za swoje pieniądze mimo ze będzie to droga krajowa; zobaczcie jak jest z Estakada Kwiatkowskiego - kto ją utrzymuje - GDYNIA no ale ile można ; może Państwo coś w końcu by dało a nie tylko wyciągało z gminnej kasy;

    • 4 8

    • Estakada nie jest drogą krajową, nie kłam, tak samo OPAT nie byłby drogą krajową, a że drogi trzeba utrzymywać, ano trzeba.

      • 5 2

  • Wojewodztwo Srodkowoporskie (2)

    Widac z komentarzy ze Gdanskowu Slupsk jest nie potrzebny. Slupsk tez nie chce czuc sie w roli ubogiego krewnego i bardziej mu po drodze ze znienawidzonym Koszalinem ktory ma podobne problemy i bedzie je latwiej rozwiazywac wspolnie.
    Wojewodztwo pomorskie powinno sie zawierac w ramach dawnego wojewodztwa gdanskiego - powiaty Bytowski, Slupski, Leborski, Czluchowski powinny wejsc w sklad nowego wojewodztwa SRODKOWOPOMORSKIEGO. A chojnice niech decyduja same i tam im najblizej do Kujawsko-Pomorskiego.

    • 2 7

    • to ze w gdańsku obrodziło brunatnymi koszulami z poczuciem wyższości to nie znaczy że ich zdanie jest zdaniem Polskich gdańszczan

      • 4 0

    • Nowy prezydent Słupska (Biedroń)

      wybrany zgodnie z wolą ludu z pewnością postawi miasto na nogi...

      • 5 0

  • W tym kraju zawsze znajdą się malkontenci........

    Polak taki zwykły, statystyczny jak ja, wie więcej niż fachowiec, który ma wiedzę na dany temat...
    SKM może mogłaby być lepiej zarządzana, ale JEST i nie wyobrażam sobie innej komunikacji na trasie po której kursuje.Myślę o Trójmieście..
    OD 1989 ROKU LIKWIDOWANO LOKALNE POŁĄCZENIA KOLEJOWE, a teraz przywraca się je. Na ruinach przedwojennej lini kolejowej zniszczonej przez niemców powstaje PKM, czy to też źle ?
    Ktoś napisał o drodze expresowej do Szczecina. Ma rację - jest potrzebna. Ale województwo pomorskie tam nie sięga. My zbudujemy do Słupska, a województwo zachodniopomorskie ją dokończy do Szczecina. Jeśli zdobędzie, tak jak my dofinansowanie z UE.
    Cieszmy się z tego co mamy i walczmy o więcej !!!!!!!

    • 2 1

  • "Lwia część" to ile % ????

    • 0 1

  • drogi (4)

    Gdyby nie chore ambicje Szczurka, począwszy od lotniska - projekt OPAT byłby już gotowy, a grunty wykupione. Obecnie całe południe 3-miasta (łącznie z Kaszubami) jedzie co dzień do pracy do centrum i wraca po południu do domu. Czekam więc z niecierpliwością na PKM, drogę kaszubską i obwodnicę metropolitalną. A także S7 i inne drogi w pomorskim. Budujmy ile się da. Po roku 2020 nastąpi rychły koniec inwestycji. 6 tłustych lat przed nami - oby jak najwięcej bo potem bieda. Nie kłóćcie się, która droga jest ważniejsza. Wszystkie są ważne. Dopingujmy "górę", patrzmy im na ręce i rozliczajmy.

    • 12 7

    • Nie inwestuje się na cudzym gruncie (2)

      • 3 5

      • Np. w Kosakowie, hehe

        • 2 0

      • Rozumiem, że lotnisko w Kosakowie w całości położone jest na obszarze Gdyni?
        Ergo Arena położona jest w połowie w Sopocie, jednak to Gdańsk ponosił większość kosztów inwestycji, można? Można.

        • 7 0

    • Obwodnica metro - bzdura

      • 0 0

  • Czyli ten trup komuszy fatalnie zarzadzany SKM dostanie z Niemiec pieniadze na nowe sklady

    SKM to trzeba zlikwidowac i powywalac durni ktorzy tam trwonia pieniadze i nie potrafia zarzadzac, a nie im prezenty dawac. Co to za komuna i sepy rzucajace sie na kase z DE. Paranoja!

    • 3 3

  • budyn kiedy wiadykt lostowicka- Armi Krajowej (1)

    • 2 8

    • nie będzie go dopóki nie zrobią węzła 3 Maja

      Tylko wtedy ma on jakiś większy sens. W innych wypadkach zakorkuję się jeszcze bardziej AK i z Chełmu się już nie wyjedzie.

      • 6 1

  • Nie wiem ile z tego otrzyma Gdansk ale ale przydala by sie kolejka gorska laczaca wyzej polozone osiedla z centrum czy z

    Nad lasami z widokiem na cala zatoke Gdanska..to był by dopiero odjazd.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane