• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 430 mln zł oszczędności na budowie S7 z Gdańska do Warszawy

Maciej Naskręt
13 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej. Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej.

431 mln zł mogą zaoszczędzić drogowcy na budowie warmińskich odcinków drogi ekspresowej S7 z Trójmiasta do Warszawy. Na Pomorzu budowa ekspresowej S7 ma ruszyć w połowie tego roku.



Dlaczego kierowcy wybierają krajową "siódemkę" w podróży do Warszawy?

Dobre informacje dla rządu i ministra ds. infrastruktury i transportu płyną z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przy otwieraniu kolejnych kopert z ofertami na budowę kolejnych odcinków tej ekspresówki na Warmii okazuje się, że możliwe są milionowe oszczędności.

Olsztyński oddział GDDKiA zaplanował budowę ekspresówki na dwóch odcinkach. Pierwszy wiedzie od Miłomłyna do Olsztynka wraz z obwodnicą Ostródy (39 km) i został podzielony na cztery zadania (A - 9,2 km, B - 9,7 km, C1 - 8,8 km, C2 - 11,3 km).

Drugi odcinek, od Nidzicy do granicy województwa mazowieckiego, składa się z dwóch zadań (D1 - 9,1 km i D2 - 13,6 km).

Obecnie znamy oferty cenowe na wszystkie sześć odcinków wokół Ostródy i Nidzicy. Największe oszczędności (procentowo) wygenerowało zadanie A. Firma Budimex złożyła tam o 19 proc. tańszą ofertę (wynosiła ona ok. 292 mln zł) od kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na kwotę 362 mln zł.

Z kolei największą oszczędność w ujęciu kwotowym zapewnia propozycja firmy Budimex dla odcinka B. Tam oferta wykonawcy była o 134 mln zł niższa od kosztu inwestorskiego. To będzie najdroższy odcinek S7 na Warmii - jeden kilometr ekspresówki ma kosztować ponad 70 mln zł.

Skąd taka wysoka cena? Z powodu dużej liczby obiektów inżynieryjnych oraz trudnych warunków geologicznych, bowiem droga biegnie po podmokłym terenie. Ponadto powstanie węzeł zespolony z drogą krajową nr 16, która zostanie rozbudowana na dużym odcinku (wokół Ostródy) do dwóch jezdni.

Konsorcjum Salini, Impregilo i Todini chciało budować drogę za 995,9 mln zł. Ofertę jednak drogowcy odrzucili, ponieważ uznali ją za rażąco niską. Sprawa z odwołania konsorcjum trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która jednak podtrzymała stanowisko drogowców. Następna w kolejności jest oferta Budimexu, która opiewa na 1,318 mld zł.

Sęk w tym, że włoskie konsorcjum odwołało się od decyzji KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie. Ten uznał, że nie jest właściwy w sprawie i dokumentację przesłał do Sądu Okręgowego w Olsztynie. Z kolei sędziowie w Olsztynie uznali, że skoro centrala GDDKiA znajduje się w Warszawie, to tam powinien odbyć się proces. Pierwszą rozprawę wyznaczono na początek marca.

Pod koniec stycznia natomiast wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na budowę odcinka S7 Ostróda - Olsztynek. Oferty złożyły firmy Strabag Infrastruktura Południe (dawniej Heilit+Woerner ) na zadanie C1 z kwotą 299,2 mln zł oraz Strabag na zadanie C2 z kwotą 388,5 mln zł.

Czytaj też: 8,7 mld zł na przebudowę drogi do Warszawy

Wykonawcy mają zrealizować swoje zadania w 20 miesięcy, oferują też 10 lat gwarancji. Do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.

- Po upływie czasu na wniesienie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu oraz po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy, a następnie rozpoczęcie prac - mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.

Jeśli realizacja zadania B przypadnie firmie Budimex to budżet państwa zaoszczędzi w sumie 429 mln zł. Jeśli wygra spółka Salini oszczędności wzrosną o ok. 320 mln zł. Szczegółowe zestawienie kosztów za odcinki znajduje się poniżej.

- Nie jesteśmy dysponentem zaoszczędzonych pieniędzy. To raczej dobra informacja dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a także rządu. To tam zapadną decyzję, co zrobić z tą kwotą - mówi Karol Głębocki.

Ministerialni urzędnicy na razie decyzji nie podjęli.

Tak będzie wyglądać droga S7 między Gdańskiem a Elblągiem



Kiedy ruszy budowa S7 na Żuławach?

Prace na 40-kilometrowym odcinku drogi na Żuławach - z Gdańska do Elbląga - ruszą w czerwcu. 30 grudnia w ręce drogowców trafiło wydane przez wojewodę zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka, z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Kolejna decyzja, ale dla odcinka z Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa, ma ujrzeć światło dzienne jeszcze w lutym

Obecnie drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA zakończyli pierwszy etap postępowania przetargowego, w którym przyjmowali wnioski firm o dopuszczenie do zamówienia. Każdym z zadań zainteresowanych jest 13 firm i konsorcjów. Najpóźniej w tym miesiącu urzędnicy zaproszą je do składania ofert cenowych.

Zadanie A - odc. Miłomłyn - Ostróda Północ
Wykonawca: Budimex;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 362,562 mln zł;
Oferta wykonawcy: 292,292 mln zł;
Różnica: 70,270 mln zł (19,38 proc.);
Odcinek: 9,2 km;
Koszt za jeden kilometr: 31,770 mln zł.

Zadanie B  - odc. Ostróda Północ - Ostróda Południe
Wykonawca: Budimex (albo Salini);
Umowa: nie podpisana;
Kosztorys inwestora: 1 452,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 1 318,498 mln zł;
Różnica: 134,085 mln zł (9,23 proc.);
Odcinek: 18,4 km;
Koszt za jeden kilometr: 71,657 mln zł.

Zadanie C1 - odc. Ostróda Południe - Rychnowy
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 356,073 mln zł;
Oferta wykonawcy: 299,205 mln zł;
Różnica: 56,868 mln zł (15,97 proc.);
Odcinek: 8,8 km;
Koszt za jeden kilometr: 34 mln zł.

Zadanie C2 - odc. Rychnowy - Olsztynek
Wykonawca: Strabag;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 471,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 388,528 mln zł;
Różnica: 83,055 mln zł (17,61 proc.);
Odcinek: 11,3 km;
Koszt za jeden kilometr: 34,383 mln zł.

Zadanie D1 - odc. Nidzica Północ - Nidzica Południe
Wykonawca: Strabag;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 268,971 mln zł;
Oferta wykonawcy: 229,372 mln zł;
Różnica: 39,599 mln zł (14,72 proc.);
Odcinek: 9,1 km;
Koszt za jeden kilometr: 25,205 mln zł.

Zadanie D2 - odc. Nidzica Południe - Napierki
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 310,374 mln zł;
Oferta wykonawcy: 263,129 mln zł;
Różnica: 47,245 mln zł (15,22 proc.);
Odcinek: 13,6 km;
Koszt za jeden kilometr: 19,347 mln zł.

Suma
Łączny kosztorys inwestora: 3 222,146 mln zł;
Łączna oferta wykonawców: 2 791,024 mln zł;
Odcinek: 70,4 km;
Różnica: 431,122 mln zł (13,38 proc.);
Średni koszt za jeden kilometr: 39,645 mln zł.

Opinie (175) 6 zablokowanych

  • Świetna informacja (24)

    Tylko nic nie napisali, że Budimex chce wybudować te odcinki S7-mki z trzciny i tataraku.

    • 156 58

    • (7)

      Budimex jak zwykle doprowadzi parę firm z tamtych okolic do upadłości...

      • 39 6

      • Siebie w końcu też. Ta branża tak działa - Polimex, Hydrobudowa. Na budowie dróg publicznych i autostrad jeszcze nikt dobrze (1)

        nie wyszedł.
        "W całym 2014 r. grupa Budimex miała 191,97 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu do 300,48 mln zł w 2013 r (...)W 2014 r. grupa Budimex uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 4,95 mld zł w porównaniu do 7,75 mld zł przychodów w 2013 r."

        Oczywiście podwykonawcy są rozwalani w pierwszej kolejności.

        • 6 9

        • nie siebie, tylko swoja spolke corke

          • 3 0

      • (4)

        Ślepi w karty nie grają. Nikt nikogo nie zmusza do budowy dróg.

        • 20 4

        • Ale robotnika do pracy za marne grosze, ktorych nie dostanie, juz niestety tak (3)

          Zyje w kraju w ktorym kazdy chce mnie zrobic

          • 10 11

          • (1)

            Jedź na Zachód na benefity,tylko uważaj,żeby się nagle nie skończyły! Leni w Polsce nie potrzeba!

            • 13 9

            • Benefity srity

              Nie ma tak dobrze nikt po wysiąściu z samolotu nie jedzie do JC+ i benefitów nie dostaje. A nawet jak jedzie, to też nie dostaje. Żeby dostać jakikolwiek benefit trzeba mieć ichni status podstawowy czyli taki nasz pesel co trwa, żeby go dostać trzeba mieć jakikolwiek adres do dyspozycji, Żeby go dostać trzeba bulić za rent bo nikt nie jest chętny brać se na łeb potencjalnych beneficiarzy bez stałego dochodu.
              Jak taki ląduje z 5 funtami w kieszeni to albo wyląduje pod Tower Bridge po tygodniu albo zarobi na lewo 100 funciaków i z podkulonym ogonkiem wróci do domciu pierwszym autobusem na jaki będzie mógł zdobyć bilet.
              Europa to możliwości i kasa, ale dla ludzi z fachem i z głową a nie dla śmierdzących leni ze wschodniej jewropy.

              • 12 2

          • Załóż firmę i stań po drugiej stronie barykady. Zobaczysz jaki to miód.

            • 12 5

    • Prawo zamówień publicznych jest chore (11)

      I znów podwykonawca podwykonawcy, ludzie będą tyrać na śmieciówkach za śmieszne pieniądze a część i tak ich nie dostanie bo cześć firm zbankrutuje...

      • 23 9

      • (2)

        skoro tak lubia to niech pracuja. ty sie zajmij swoim zasilkiem.

        • 12 15

        • (1)

          Rozbraja mnie prostactwo takich ludzi jak Ty...

          • 6 6

          • jesli potrafia tylko tyle, ze jedna firma moze (jesli firma zechce) zatrudnic ich

            to czyja to wina? Moja? Rzadu?

            ICH. To jest ich zycie i oni musza za wczasu dbac o to, aby na rynku pracy byc potrzebni. Wielu moich znajomych remontowalo ostatnio mieszkania. Wszyscy brali jakichs fachowcow. Fachowcow tylko z nazwy. Jeden elektryk okazal sie solidny. Reszta to zlodzieje i nieroby. Wiecej klopotu z nimi niz pozytku.

            A mozna zalozyc, ze to sa ci bardziej ambitni i przedsiebiorczy. Na budowie bez zjechania kogos od gory do dolu lopaty nikt nie ruszy. Mowmy o konkrtnych przypadkach, a nie o biednych i wykorzystywanych "statystycznych". Znam kilka osob pracujachc na takich budowach. Z rozmow z nimi nie wynika, aby znowu tak im bylo zle. Konkrety, a nie "zbiorowa solidarnosc", bo tak nalezy.

            • 0 0

      • (3)

        Mylisz PZP z prawem pracy, głuptasku...

        • 4 2

        • (2)

          Jedno z drugiego wynika. Państwo pozwala aby przetargi wygrywały konsorcja zaniżające cenę która nierzadko balansuje na granicy opłacalności. Koszty trzeba ciąć a jednym z największych kosztów jest pracownik.

          • 7 3

          • (1)

            Prawo pracy piszą konsorcja, czy Sejm?

            • 1 2

            • Prawo pracy pisze rynek pracy

              Jesli jest malo pracy, to prawo pracy bedzie lamane. Jak jest duzo pracy, to pracodawca bedzie sie staral o pracownika.

              Jak z marchewka - jak na rynku duzo marchewki - cena jest niska.
              Jak na rynku brakuje marchewki - cena rosnie.

              Az tak proste. Prawo pracy troche dzikosc tego rynku temperuje, jednak jak ktos nie ma za co zyc, to pojdzie na czarno pracowac, a tam prawo pracy nie obowiazuje.

              • 2 0

      • to się jeden z drugim przedsiębiorca nauczy na własnej skórze (3)

        co to jest prowadzić firmę, zatrudnić ludzi, podpisac kontrakty, które gwarantują bezpieczeństwo wypłaty, wziąc kredyt obrotowy na start.

        A nie dwie koparki 3 chłopa i wielka firma, kasa w łapę na lewo, a potem zdziwieni, że ich wydymali na ostatnich rozliczeniach. Na każdego cwaniaka znajdzie się zawsze większy cwaniak.

        • 15 0

        • (2)

          zgadzam się z Tobą ale to jest własnie chore, państwo pozwala na tym żeby większy cwaniak wyrolował mniejszego ale na końcu tego łańcucha jest zawsze zwykły człowiek który chce po prostu zarobić na chleb i opłaty a tyra i zostaje z niczym

          • 5 5

          • dokladnie (1)

            Najbardziej zal tych ludzi co tyraja za grosze

            • 2 2

            • Mogli się uczyć. Szkolnictwo jest bezpłatne. Za grosze pracują ludzie bez żadnych kwalifikacji.

              • 4 4

    • A na koniec i tak nie będzie pieniędzy

      • 1 5

    • Wielkie g.... a nie ekspresówka (1)

      Dlatego jakość taka do d... Po tym się jechać bezpiecznie nie da, w szczególności w okolicach Elbląga.

      • 1 5

      • Bla,bla,bla... Zawsze wina drogi, nigdy nie kierowcy z d*py wołowej...?

        • 3 1

    • Hah, jak tylko zobaczyłem ten tytuł

      to samo dokładnie przyszło mi na myśl co do metody osiągnięcia tych oszczędności. Ale wywalenie w kosmos lokalnych firemek to też dobry przyczynek do "oszczędności"

      • 0 0

  • S7 (12)

    Budować, nie gadać. To i tak o 30 lat spóźniona inwestycja.

    • 167 9

    • Hej mlody junaku (4)

      Porzuc smutek zal, juz za 30 lat jasna dluga prosta!

      • 16 5

      • (3)

        A tego nie rozumiem A dlaczego być może?
        No być może, bo on jeszcze nie wie
        Dlaczego nie wie? No jak to nie wie? Ty popatrz, bracie! No? Młody człowiek chłopak, tak? Na warszawskim brzegu i dookoła pracują jego koledzy. Ty widzisz to? ()
        Przecież na tym piachu za 30 lat,
        Przebiegnie, Z PEWNOŚCIĄ, jasna, długa, prosta

        • 21 1

        • Panowie ja wam wszystko wyśpiewam (2)

          • 3 0

          • (1)

            powinni wpuszczać tylko w krawatach (siooooorb)

            • 4 0

            • Ja tu mięso mam

              • 4 1

    • Tak samo jak S6 - nie wiem czemu te procedury tak długo trwaja. Jakaś masakra. (1)

      • 6 2

      • Papiery :)

        • 3 0

    • może nie o 30 lat (3)

      ale na pewno o 10-15 lat. Najważniejsze, że ta inwestycja odciąży autostrade A 1 , gdyż będziesz miał ekspesdówkę w standardzie autostrady krótszą i jeszcze za darmo.

      • 8 0

      • O 30. (2)

        Jak byłem 18-latkiem po tej drodze jeszcze się śmigało.
        Jak byłem 25 latkiem, już się wlokło 70-tką w porywach wśród sznura tirów i traktorów.
        jak byłem 15 latkiem, już powinny być zaczęte procedury administracyjne celem budowy tej drogi, żeby spokojnie w 10-12 lat bez środków unijnych ją zbudować.

        • 3 0

        • (1)

          30 lat temu był rok 1985. Ty chyba niewiele pamiętasz z tamtych czasów, skoro ci się wydaje,że wtedy by były pieniądze "na budowę dróg w 10-12 lat". Polska wtedy była w najpoważniejszej zapaści gospodarczej czasu pokoju w historii, a stan finansów publicznych niech zilustruje dowcip jeszcze z lat 90.,że policjant, gdy odda strzał ostrzegawczy w powietrze,to już nie ma nabojów...

          • 3 0

          • mowa jest o tym, że ta droga była potrzebna już 20-30 lat temu

            i była równie ważna, a może i ważniejsza niż Gierkówka.
            A jakie są przyczyny że nie powstała, to wszyscy wiedzą.

            • 0 0

    • kierowco

      jedz, a nie gadaj

      • 1 0

  • (5)

    No to świetnie. Potrzeb jest bród. Będzie na co wykorzystać. Byle nie na kolejne ekrany.

    • 68 6

    • zamiast ekranow proponuje banery... (4)

      klola eulopy, budynia, klamacz, rokosowskiego, walec, niesiola, najmanka, misia kaminskiego...i tak dlugo mozna...starczy na cala "siudemke"

      • 8 29

      • ...

        A jak chcę pomniki jedynego prawdziwego wodza na kasztance, na przemian z papieżem, co 1 kilometr.

        • 12 14

      • "siudemke" ? (2)

        Nowoczesny patriotyzm a prehistorycznych ortografia - nie obrażając człekokształtnych :-)

        • 7 7

        • (1)

          Bystry jestes.
          Na polityke idź!

          • 4 4

          • siudemka pisze sie tak samo jak bul

            no przynajmniej raz udało mi się napisać cos poprawnie....hohohohoooo

            • 1 3

  • Oszczędności widać i czuć, droga między Elblągiem a Ostródą z muldami. (3)

    Nowa, a już z ograniczeniami prędkości.

    • 57 15

    • To prawda, porobili zakrętów na pustym polu i 100km/h (1)

      • 5 13

      • 100 km/h jest na wiadukcie w Bogaczewie i w okolicy linii kolejowej, Ty byś chciał teleporter?

        • 14 4

    • Super droga

      nie marudzić!
      Dla mnie ten odcinek nie różni się od autostrady (tyle, że nie ma bramek).

      • 10 2

  • Warunki techniczne - 100 % najniższa cena. (1)

    • 42 5

    • Oszczędności

      które bokiem wyjdą jak zawsze ale ktoś za to kasiorę wziął !!!!!!

      • 1 3

  • (4)

    Zamiast wydawać na nową drogę lepszym i tańszym rozwiązaniem byłoby postawienie fotoradaru co 2 km.

    • 32 18

    • sprzężonego z

      karabinem maszynowym

      • 15 0

    • (2)

      lepsza by była budowa nowej linii kolejowej na 160km/h z Gdańska przez Nowy Dwór Gd., Elbląg, Pasłęk do Ostródy. I wszyscy z NGD, NEB, NOS ładują sięgrzecznie do pociągu. A przy okazji poprawiamy połączenie wschodnich dzielnic Gdańska i okolicznych wsi. Ale u nas lobby paliwowe ma się świetnie i swoje interesy zawsze zabezpieczy. Miało być z dotacji 60:40 kolej:drogi, a jak zwykle będzie odwrotnie, albo i 20:80.

      • 9 5

      • Ta (1)

        jak się ma zatrzymywać w każdej dziurze w rodzaju "Pasłęk" to podróż do Warszawy będzie trwała 10 godzin nawet jak pociągi zaczną osiągać 160km/h w 10 sekund.

        • 5 5

        • tu nie chodzi o podróż do Warszawy.

          Od Tego jest linia nr 9 przez Tczew, Malbork, Iławę. Trasa, o której piszę miałaby mieć przede wszystkim charakter regionalny, a przy okazji można wytrasować parę pociągów do Warszawy z postojami tylko w większych miastach.

          • 6 3

  • A ile z tych oszczędności pójdzie na konto.... (3)

    • 36 20

    • twój tok myślenia jest symptomatyczny ....

      • 5 4

    • Pójdzie - ale nie na Twoje :)

      he he he

      • 2 0

    • dlaczego nie można dać odpowiedzi pod komentarzem ?

      • 0 2

  • No i fajnie. Asfalt się zkoleinuje po roku, a po pół - zapadnie podbudowa i nasypy. (4)

    Ale tanio to będzie ze ojej.

    • 54 25

    • (1)

      Piszesz z wehikułu czasu, czy siedziby konkurencji?

      • 8 4

      • z doświadczenia.

        • 5 3

    • wyższa cena nie gwarantuje jakości

      lepsze są więc tańsze oferty

      • 4 2

    • 3 miliardy za 70 km

      To są tak abstrakcyjnie duże pieniądze,
      że forumowi eksperci gotowi są nazwać to podejrzaną okazją.

      • 3 0

  • (5)

    A może Włosi po prostu nie chcą tyle na kraść? Powiedzieli i tak prawie miliard za 17 km. To albo warunkiem wygrania przetargu jest najniższa cena akbo robimy sobie jaja.

    • 15 40

    • (2)

      Słyszałem o zagraniach takich firm (włoskich, hiszpańskich), wchodzą na budowę, rozdłubią coś, i schodzą. W kosztorysie za te rozdłubania liczą sobie powiedzmy 10 x tyle ile to warte (obniżając wartości innych robót).
      Czyli g zrobią i zostawiają z tym inwestora bez pieniędzy.
      A generalna, niech trzyma tą kasę, bo jak zaczną się wnioski na roboty dodatkowe, które nie były objęte projektem albo wnioski zwiększające obmiar, bo w kosztorysie ktoś się pomylił o jedno 0 w paru pozycjach, to wtedy i tak ta kasa spłynie.
      Przy realizacjach na kolei, za takie wnioski przybyło ok 10 - 15% a potem firmy czekają po 2-3 lata od zakończenia budowy, aż kolei im zapłaci.

      • 8 3

      • Widać,że jesteś wybitnym ekspertem, szacunek!

        • 4 0

      • Firmy przede wszystkim zdobywają referencje dobrego wykonania, potem kasę.

        Firma bez referencji nie istnieje i nie może składać ofert przetargowych. To co piszesz to bzdury. Firmy zewnętrzne dają takie ceny bo nie kradną i wszystko pilnują Prawdą jest, że taki kierownik budowy może sobie postawić nowy dom za kasę pozyskaną podczas kontraktu za przysługi.

        • 2 2

    • miliard za 17km?

      ta galopująca inflacja nas kiedyś wykończy

      • 4 7

    • cena nie może być

      rażąco niska, tzn taka, która uniemożliwia zbudowanie drogi według standardów z SIWZ, chyba że chcemy aby rirma zaczęła i po pół roku zbankrutowała jak to było w wypadku wielu firm budujących na euro.

      • 6 0

  • Wybory, obietnice, kilometry dróg. (3)

    Panie Naskręt cóż za piękna propaganda. Partia będzie dumna.

    • 54 40

    • Panie

      Skręt pan jest wielki partyjny picer !!!!

      • 1 2

    • podaj swój adres - wyślę medal "trolla tygodnia" (1)

      Będzie budowany KOLEJNY odcinek drogi a ty wyskakujesz o wyborach i propagandzie.

      • 4 1

      • Ty swój też podaj

        Wyślę Tobie wibrator,poczujesz jak kolejne rządy rżną cię w anusa.

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane