• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 430 mln zł oszczędności na budowie S7 z Gdańska do Warszawy

Maciej Naskręt
13 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej. Drogowcy z GDDKiA zakładają, że na drodze S7 z Gdańska do Warszawy przez najbliższe 5 lat przybędzie 180 km drogi ekspresowej.

431 mln zł mogą zaoszczędzić drogowcy na budowie warmińskich odcinków drogi ekspresowej S7 z Trójmiasta do Warszawy. Na Pomorzu budowa ekspresowej S7 ma ruszyć w połowie tego roku.



Dlaczego kierowcy wybierają krajową "siódemkę" w podróży do Warszawy?

Dobre informacje dla rządu i ministra ds. infrastruktury i transportu płyną z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przy otwieraniu kolejnych kopert z ofertami na budowę kolejnych odcinków tej ekspresówki na Warmii okazuje się, że możliwe są milionowe oszczędności.

Olsztyński oddział GDDKiA zaplanował budowę ekspresówki na dwóch odcinkach. Pierwszy wiedzie od Miłomłyna do Olsztynka wraz z obwodnicą Ostródy (39 km) i został podzielony na cztery zadania (A - 9,2 km, B - 9,7 km, C1 - 8,8 km, C2 - 11,3 km).

Drugi odcinek, od Nidzicy do granicy województwa mazowieckiego, składa się z dwóch zadań (D1 - 9,1 km i D2 - 13,6 km).

Obecnie znamy oferty cenowe na wszystkie sześć odcinków wokół Ostródy i Nidzicy. Największe oszczędności (procentowo) wygenerowało zadanie A. Firma Budimex złożyła tam o 19 proc. tańszą ofertę (wynosiła ona ok. 292 mln zł) od kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na kwotę 362 mln zł.

Z kolei największą oszczędność w ujęciu kwotowym zapewnia propozycja firmy Budimex dla odcinka B. Tam oferta wykonawcy była o 134 mln zł niższa od kosztu inwestorskiego. To będzie najdroższy odcinek S7 na Warmii - jeden kilometr ekspresówki ma kosztować ponad 70 mln zł.

Skąd taka wysoka cena? Z powodu dużej liczby obiektów inżynieryjnych oraz trudnych warunków geologicznych, bowiem droga biegnie po podmokłym terenie. Ponadto powstanie węzeł zespolony z drogą krajową nr 16, która zostanie rozbudowana na dużym odcinku (wokół Ostródy) do dwóch jezdni.

Konsorcjum Salini, Impregilo i Todini chciało budować drogę za 995,9 mln zł. Ofertę jednak drogowcy odrzucili, ponieważ uznali ją za rażąco niską. Sprawa z odwołania konsorcjum trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która jednak podtrzymała stanowisko drogowców. Następna w kolejności jest oferta Budimexu, która opiewa na 1,318 mld zł.

Sęk w tym, że włoskie konsorcjum odwołało się od decyzji KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie. Ten uznał, że nie jest właściwy w sprawie i dokumentację przesłał do Sądu Okręgowego w Olsztynie. Z kolei sędziowie w Olsztynie uznali, że skoro centrala GDDKiA znajduje się w Warszawie, to tam powinien odbyć się proces. Pierwszą rozprawę wyznaczono na początek marca.

Pod koniec stycznia natomiast wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na budowę odcinka S7 Ostróda - Olsztynek. Oferty złożyły firmy Strabag Infrastruktura Południe (dawniej Heilit+Woerner ) na zadanie C1 z kwotą 299,2 mln zł oraz Strabag na zadanie C2 z kwotą 388,5 mln zł.

Czytaj też: 8,7 mld zł na przebudowę drogi do Warszawy

Wykonawcy mają zrealizować swoje zadania w 20 miesięcy, oferują też 10 lat gwarancji. Do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.

- Po upływie czasu na wniesienie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu oraz po przeprowadzeniu kontroli uprzedniej postępowania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy, a następnie rozpoczęcie prac - mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.

Jeśli realizacja zadania B przypadnie firmie Budimex to budżet państwa zaoszczędzi w sumie 429 mln zł. Jeśli wygra spółka Salini oszczędności wzrosną o ok. 320 mln zł. Szczegółowe zestawienie kosztów za odcinki znajduje się poniżej.

- Nie jesteśmy dysponentem zaoszczędzonych pieniędzy. To raczej dobra informacja dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a także rządu. To tam zapadną decyzję, co zrobić z tą kwotą - mówi Karol Głębocki.

Ministerialni urzędnicy na razie decyzji nie podjęli.

Tak będzie wyglądać droga S7 między Gdańskiem a Elblągiem



Kiedy ruszy budowa S7 na Żuławach?

Prace na 40-kilometrowym odcinku drogi na Żuławach - z Gdańska do Elbląga - ruszą w czerwcu. 30 grudnia w ręce drogowców trafiło wydane przez wojewodę zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka, z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Kolejna decyzja, ale dla odcinka z Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa, ma ujrzeć światło dzienne jeszcze w lutym

Obecnie drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA zakończyli pierwszy etap postępowania przetargowego, w którym przyjmowali wnioski firm o dopuszczenie do zamówienia. Każdym z zadań zainteresowanych jest 13 firm i konsorcjów. Najpóźniej w tym miesiącu urzędnicy zaproszą je do składania ofert cenowych.

Zadanie A - odc. Miłomłyn - Ostróda Północ
Wykonawca: Budimex;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 362,562 mln zł;
Oferta wykonawcy: 292,292 mln zł;
Różnica: 70,270 mln zł (19,38 proc.);
Odcinek: 9,2 km;
Koszt za jeden kilometr: 31,770 mln zł.

Zadanie B  - odc. Ostróda Północ - Ostróda Południe
Wykonawca: Budimex (albo Salini);
Umowa: nie podpisana;
Kosztorys inwestora: 1 452,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 1 318,498 mln zł;
Różnica: 134,085 mln zł (9,23 proc.);
Odcinek: 18,4 km;
Koszt za jeden kilometr: 71,657 mln zł.

Zadanie C1 - odc. Ostróda Południe - Rychnowy
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 356,073 mln zł;
Oferta wykonawcy: 299,205 mln zł;
Różnica: 56,868 mln zł (15,97 proc.);
Odcinek: 8,8 km;
Koszt za jeden kilometr: 34 mln zł.

Zadanie C2 - odc. Rychnowy - Olsztynek
Wykonawca: Strabag;
Umowa: nie podpisana (przetarg rozstrzygnięty);
Kosztorys inwestora: 471,583 mln zł;
Oferta wykonawcy: 388,528 mln zł;
Różnica: 83,055 mln zł (17,61 proc.);
Odcinek: 11,3 km;
Koszt za jeden kilometr: 34,383 mln zł.

Zadanie D1 - odc. Nidzica Północ - Nidzica Południe
Wykonawca: Strabag;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 268,971 mln zł;
Oferta wykonawcy: 229,372 mln zł;
Różnica: 39,599 mln zł (14,72 proc.);
Odcinek: 9,1 km;
Koszt za jeden kilometr: 25,205 mln zł.

Zadanie D2 - odc. Nidzica Południe - Napierki
Wykonawca: Strabag Infrastruktura Południe;
Umowa: podpisana;
Kosztorys inwestora: 310,374 mln zł;
Oferta wykonawcy: 263,129 mln zł;
Różnica: 47,245 mln zł (15,22 proc.);
Odcinek: 13,6 km;
Koszt za jeden kilometr: 19,347 mln zł.

Suma
Łączny kosztorys inwestora: 3 222,146 mln zł;
Łączna oferta wykonawców: 2 791,024 mln zł;
Odcinek: 70,4 km;
Różnica: 431,122 mln zł (13,38 proc.);
Średni koszt za jeden kilometr: 39,645 mln zł.

Opinie (175) 6 zablokowanych

  • Najważniejsze wygrać przetarg. Stąd niska cena. Potem się odbije protokołami dodatkowych prac / inspektorzy już zacierają ręce / i niepłaceniem podwykonawcom. Stary numera ale działa!

    • 5 1

  • szmal określa byt

    • 1 0

  • Obłuda urzęnicza !!

    Firmy aby wygrać przetarg zaniżają ceny, o czym wiedzą bardzo dobrze urzędnicy ! Ale cena jest najważniejsza, można pochwalić się , wykazać dobrymi wynikami. Potem firmy wykonawcze aby zrealizować plan kombinują, wyniki są różne. Często ofiarą padają podwykonawcy, bądź zwykli pracownicy firmy, którzy harują po godzinach za marne grosze. Bywa, że wykonawcy domagają się zapłaty za wykonanie dodatkowych prac, bo przecież nie mogą dopłacać do interesu (bo wygrali przetarg poniżej kosztorysu inwestorskiego ). Jak nie mogą się dogadać z Generalną to zwijają manatki a Generalna ma problem z nowym wykonawcą, znowu przetarg, znowu wygrani !!??
    Wystarczy trochę pomyśleć Ale urzędnicy są na to ślepi !! A niestety my nie mamy na to wpływu, bo chociaż władza się zmienia urzędnicy wciąż są nie do zastąpienia. U nas rządzą urzędnicy czy już to wiemy ?

    • 4 1

  • Cena niższa od kosztorysu = ktoś zbankrutuje (2)

    Kolejny idiotyczny przetarg w którym wygrywa najniższa cena. Generalny Wykonawca weźmie swoje a podwykonawców wyportkuje na gruba kasę. Scenariusz wielokrotnie powtarzany a łajzy z GDDiK chwalą się 'sukcesem".
    Tylko w Polsce - bezcenne

    • 5 2

    • to jest kosztorys inwestorski (1)

      czyli zrobiony przez zamawiającego. Wykonawca robi swój i może się zdarzyć, że jego kosztorys jest niższy. Przy czym sam ponosi ryzyko zaniżenia kosztów. Stąsd te oszczędności na razie czysto wirtualne , bo jeszcze ani jednej złotówki nie wydano na budowę.

      • 2 0

      • To tak jak kosztorys AC, wyliczą ci 8 tysięcy w serwisie, a w nie autoryzowanym zapłacisz np 3 tysiace, bo jikt nie utrzymuje garniturów, skórzanych kanap i sprzątaczki która non stop pucuje szyby. Gorzej jak trafisz do pana Mietka pod Żukowem to za 600zł zrobi ci tak ż "będzie Pan zadowolony" Nie można dać się zwariować i we wszystkin musi być wypośrodkowanie.

        • 1 0

  • Czyżby gruszki na wierzbie?

    "431 mln zł mogą zaoszczędzić drogowcy ale nie muszą."
    Jak znam rynek to robią wszystko, aby te pieniądze wydębić za wszelką cenę. A oszczędności to się dopiero podlicza po zakończeniu, odbiorze i rozliczeniu zadania.

    • 2 1

  • Oszczednosci???

    Obysmy z tymi oszczednosciami nie obudzxili sie z reka w nocniku!
    Inwestorowi podpisującemu umowę na kwotę rażąco poniżej kosztorysu inwestorskiego powinna zapalić się czerwona lampka, czy aby Wykonawca to nie:
    1.Firma mająca biuro w "teczce"
    2.Podnajmie Podwykonawców, weźmie "kasę" nie płacąc Im ,zniknie i Inwestor zostanie z tym "pasztetem "
    Podwykonawcy powinni przed przystąpieniem do wykonywania robot zarejestrować się u Inwestora,podpisać z nim tzw. cesje.
    Gdy tego nie zrobią pwene jest jak w banku ,że zostaną nabici w " butelkę"

    • 3 0

  • Z Gdańska do Poznania kończy się A1 na Świecu i dalej brauje nam trasy Expresowej!!!! (2)

    • 3 2

    • Mój Borze!

      To straszne!

      • 2 1

    • s 5

      od nowych Marzów ( skrzyżowanie z A 1) do granicy województwa wielkopolskiego jest w trakcie przetargu. Dalej do Gniezna w budowie. Od Gniezna jest gotowa.

      • 3 0

  • Z Gdańska do Poznania kończy się A1 na Świeciu i dalej brauje nam trasy Expresowej!!!! (3)

    Do Bydgoszczy od Świeca trzeba zbudować Expresówkę aż do Poznania.

    • 5 2

    • piotrowi internet odblokowali

      Aż się chłopak podniecił

      • 3 1

    • Poszukaj sobie info o tej budowie,a nie się ciśnieniujesz. Akurat budowa S5 ma się nieźle.

      • 3 1

    • w sumie ma rację

      • 2 1

  • To znaczy, że kamieniem wybrukują ?

    • 0 2

  • rychnowy (2)

    Są przecież pod człuchowem

    • 2 3

    • a jak miał napisać? (1)

      • 0 0

      • za olsztynkiem jest RYCHNOWO

        ale tu sami niedzielni kierowcy piszą

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane