• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Trasa słowackiego od początku była źle zaprojektowana (3)

    i wcale nie chodzi o przyczepność a o wyprofilowanie jezdni. Śrutować można i co miesiąc, ale to sprawy nie załatwi

    • 4 17

    • (2)

      Tak tak, na Karczemkach zjazd od strony Lodzi w kierunku Gdanska tez zle wyprofilowany. Dla januszy za kierownica to trzeba by gumowe barierki i drzewa robic. Tam jest 50 km/h, a jak ktos wypada przy wiekszej predkosci to jest to jego wina. Tam nawet zima, gdy jest nie odsniezona jezdnia, przy 50 km/h NIC sie nie stanie. Ale dla polskich miszczow kierownicy trzeba wszystkie zakrety doprowadzic do parametrow autostradowych.

      • 5 2

      • Trudno dyskutować na takiej płaszczyźnie

        Ale skoro taki argument nie trafia, to może ktoś mi napisze, jak to możliwe,że właśnie tej trasie dochodzi do kilkakrotnie większej ilości tego typu zdarzeń? Czy kierowcy przekraczają prędkość jedynie na trasie Słowackiego, zaś na wszystkich innych jeżdżą przepisowo? Czekam na sensowne wyjaśnienia wszystkich niezwykle doświadczonych kierowców, bo zdaje się, że tutaj piszą jedynie fachowcy wysokiej klasy.

        • 1 0

      • wez glupcze idz na komende i sie zapytaj ile tam jest stluczek dziennie

        sam widzialem dwie, przy 40km/h , a jak jestes takim ignorantem na jakiego wychodzisz po tych marnych gumowych wypocinach to sie tam przejedz i zobacz ile barierek jest wymienionych.

        • 0 0

  • Po co?

    Pomiar prędkości i nie będzie wypadków. Polski cham nauczył się łamać prawo to trzeba go oduczyć.

    • 5 4

  • Opinia wyróżniona

    Miałem wypadek na Słowackiego (nie stłuczkę) (7)

    Problemem nie był asfalt, nawierzchnia, jej wyprofilowanie... Nawet nie prędkość bądź jej dostosowanie do warunków.
    Problemem był czynnik ludzki... Niestety. Jak ktoś jest bezmyślny to nic mu nie pomoże.

    • 56 2

    • Ale infrastruktura może pomóc, gdy zawiedzie inny czynnik.

      • 6 1

    • podstawowy błąd kierowców (4)

      hamowanie na zakrętach ze skręconymi kołami. Hamować trzeba przed zakrętem na prostej. Niestety większość kierowców hamuje tam na zakrętach. Na kursach prawa jazdy powinno być obowiązkowe szkolenie na specjalnym torze na trolejach żeby kierowcy mieli pojęcie o zachowaniu się samochodu na zakręcie w poślizgu. Niestety 90% kierowców nigdy tego nie doświadczyło i nie ma o tym pojęcia

      • 15 0

      • Dzbanom nie wytłumaczysz, wiedzą lepiej

        Mistrze prostej

        • 4 0

      • Niby fakt, ale (2)

        Tam w zasadzie to hamulca prawie w ogóle się nie używa, oczywiście gdy jedzie się przepisowo. Pod górę raczej nie ma sensu, a w dół hamujesz silnikiem.
        No ale jak ktoś tam widzi tor wyścigowy i pruje po 150 km/h, a są tacy, to o czym tu mówić.

        • 10 1

        • (1)

          Hamowanie silnikiem to za mało, tam jest takie nachylenie jezdni, ze auto ciagle nabiera prędkości.

          • 3 8

          • zależy jakie

            mam 2 takie same auta jedno w dieslu to musze dodawac gazu, a benzyne wyhamowywać

            • 3 0

    • P

      Prawko hipsy

      • 0 0

  • Może niech klejem posmarują.

    • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    Jako podatnik czuję się oszukany (7)

    Zainwestowali miliony w infrastrukturę do pomiaru odcinkowego. I co? Gnije nieużywane. A cwaniaczki i piraci sobie używają na drogach. Zamiast co rok szorować Słowackiego, to uruchomcie odcinkowy.

    • 44 38

    • Bo to nie chodzilo o to by bylo bezpieczniej, tylko zeby jak to w Polsce jakis szwagier mogl zarobic :)

      • 5 4

    • Policja i ITD odmówiły przejęcie tej infrastruktury (3)

      bo mają za mało ludzi do obsługi swoich fotoradarów, a miasto ani SM nie może robić pomiarów. Do tego jest kłopot z wyliczeniem średniej prędkości, bo są dwa pasy nie da się precyzyjnie określić odległości, a tym samym wynik prędkości też jest nieprecyzyjny

      • 4 4

      • "bo są dwa pasy nie da się precyzyjnie określić odległości"

        Policja jeździ z fotorejestratorami i mierzy na oko i mniej więcej, w dodatku posługuje się predkością radiowozu, a nie pojazdu mierzonego i jakoś nikomu to nie przeszkadza

        • 7 0

      • odległość międzu pasami to 5 m (1)

        suma bezwzględnych wartości zakrętów nie przekracza 360°, różnica między jazdą wyłącznie po zewnętrznych, a wyłącznie po wewnętrznych

        • 0 0

        • No dobra, a ile to różnicy w km/h?

          Przecież wystarczy ustawić widełki nie na +- 5 km/h tylko na piratów, co gnają powyżej 100km/h.
          Wszystko da się zrobić, trzeba tylko chcieć. Ale zawsze znajdzie się wymówka.
          Jak to się mówi - chcący znajdzie sposób, leser znajdzie powód

          • 2 0

    • Na hu

      • 0 0

    • zgoda

      jakaś chora teoria, zeby dopłacać do tego, zeby mogli jezdzic szybciej

      • 0 0

  • Nowomowa (5)

    "Uszorstnienie nawierzchni jezdni" - co to jest? Naprawdę nie można napisać po polsku?

    • 0 11

    • Czyli jak?

      • 3 0

    • Warto sprawdzić najpierw w słowniku (3)

      To, że pan/pani nie zna danego słowa, nie znaczy, że ono nie istnieje - zasób słownictwa nie jest kwestią wrodzoną a nabytą.

      • 3 2

      • Podziel się wiedzą o światły człowieku (2)

        • 1 2

        • Instrukcja obsługi słownika (1)

          Proszę bardzo, jeśli to zbyt trudne by zrobić samemu już piszę instrukcję: proszę wejść na stronę SJP (tak, to słownik języka polskiego) i wpisać słowo "uszorstnić" - wtedy pojawia się definicja. Polecam!

          • 0 1

          • No i co ci wyszło? No powiedz, naprawdę nie ma się czego wstydzić

            • 0 0

  • 400 tys. by szaleńcy nie wypadali z trasy? Przy 70km/h jeżdzi się dobrze (2)

    Śrutowanie nie jest potrzebne. Droga jest w porządku. tylko trzeba się trzymać przepisów, co nie mieści się w głowie tym z ciężką nogą. No to wypadają - lepiej tu niż by komuś zrobili krzywdę.

    • 12 5

    • A jak wpadniesz w poślizg przy 70kmh to przyjdziesz i przeprosisz.

      • 1 1

    • a jeszcze lepiej się jeździ lewym pasem 70km/h obwodnicą

      • 1 3

  • ale po co ? skoro jest ograniczenie prędkości :): (2)

    • 2 4

    • Bo to tansze niz ciagla wymiana barierek (1)

      • 0 0

      • wymiana barirek idzie z OC

        tu raczej chodzi o zlecenie

        • 0 0

  • dla kierofczyka wszystko (1)

    byle tylko mógł "zapitalać". Zamiast ograniczać im prędkość to robią wszystko żeby jeździli coraz szybciej. absurd

    • 2 9

    • Kup sobie arbę i parę wołów albo zebu i stajnię zamiast garażu.

      • 2 1

  • No to teraz zamiast 100 beda jechac 150 i sie dziwic czemu sie rozbijaja na lukach

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane