• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • ale po co ? skoro jest ograniczenie prędkości :): (2)

    • 2 4

    • Bo to tansze niz ciagla wymiana barierek (1)

      • 0 0

      • wymiana barirek idzie z OC

        tu raczej chodzi o zlecenie

        • 0 0

  • Gdzie są pieniądze za las?

    Jako członek PZW pytam się gdzie są deski na molo?

    • 0 0

  • slowackiego odcinek lesny (1)

    pod gore jade 100 w dol na 5tym biegu bez gazu 80. nigdy nie mialem problemu z przyczepnoscia. auto: insignia szerokie opony i rozstaw kol. raz zjezdzalem 60 w obawie przed lodem. w dol lepiej sie nie rozpedzac bo w godz rannych nagminnie zdarza sie ze nagle za zakretem stoja auta (korek). a noca mozna natrafic na spacerujace dziki a te odblaskowych kamizelek nie nosza. podsumowujac: slowackiego nie jest niebezpieczne ale trzeba jezdzic z glowa czyli byc przygotowanym na zagrozenia. to nie jest odcinek na trzymanie nosa w smartfonie albo w
    nawigacji liczy sie kazda sekunda na reakcje.

    • 6 1

    • Dokladnie

      Popieram:inne auto ale podobne podejście.Normalny samochod z niezależnym zawieszeniem na każdym kole a nie budżetową belką z tylu i mcphersonem na sprężynie z rzadkim zwojem z przodu plus prześwit jak w terenówce.Opona w normalnym rozmiarze a nie ciut szersza od rowerowej.I można normalnie tam jeździć.Tylko gdy paniusia w suvie,który ma wysoko srodek ciężkości i gumowate zawieszenie myśląc o zakupach nagle zarzuci kierą na serpentynie lub kierowczyk w skodowce albo seacie na rowerowych oponkach z beleczką z tylu pędzi do szefa to się potem bulwersują jaki to Słowak złe wyprofilowany.

      • 1 0

  • Ktos napisał o złych profilach łuków to prawda , jest tez w innym miejscu

    Zjazd z Sucharskiego na Michałki od strony Obwodnicy , auta zamiast ,,zapierac sie o nawierzchcie zjezdzaja po niej na lewo , dodatkowo umieszczona studzienka kanalizacyjna w sladzie kół ktora powoduje ze nawet przy suchej jezdni auta zsuwaja sie w lewo .....

    • 0 0

  • nikomu nie potrzebne to srutowanie ,,,, wystArczy jak kierowcy beda przestrzegac przepisów drogowych!!!

    • 0 0

  • podstawowy błąd kierowców (1)

    na mokrej ( śliskiej ) jedni hamowanie na zakręcie ze skręconymi kołami. Jeżdżę tam dość często i niestety większość kierowców hamuje na zakrętach zamiast na prostej przed zakrętem. Przy ostrzejszym hamowaniu na skręconych kołach tył ucieka i dzwon pewny.

    • 3 0

    • co ty gadasz, przecie to je "trail braking" :D

      ... jeszcze na lysych, chinskich oponach, nie wspominajac juz o geometrii i zbieznosci kol...
      nic dziwnego, ze takie ASy wypadaja z drogi nawet przy 70

      • 1 0

  • Zacznijcie dbać o swoje pojazdy to będzie zdecydowanie mniej wypadków! Większość kolizji spowodowane jest niepredkoscia a stanem auta. Policja tego nie bada ponieważ im się nie chce. Zakładacie Nowe stare opony z przed 6 lat to się dziwicie? Bo ja nie

    • 0 0

  • Odcinkowy pomiar prędkości ... (2)

    Szeroka ulica i do tego z górki. Idealne miejsce dla domorosłych rajdowców. Problem w tym, że kręto i częsta zmiana warunków powierzchni ze względu na wzgórza i las. I mamy przepis na kolizje. Ja jestem przeciwnikiem różnych zakazów. Jeśli natomiast ma to poprawić bezpieczeństwo jestem za odcinkowym pomiarem prędkości i wysokim karo za przekraczanie prędkości na tym odcinku.

    • 40 15

    • (1)

      Pluj w twarz, to powiedzą że deszcz pada. Po uszorstwienii spadła liczba zdarzeń. To są fakty. Ale nadal gawedz domaga się fotoradarów. Czy wy k. nie rozumiecie, że to infrastruktura jest zła?

      • 5 1

      • Taki kraj, nawet nie rozumieją co czytają. Wracając do tematu to mnóstwo złomu jeździ na naszych drogach, plus łyse opony i umiejętności mniejsze od małpy i później przy nawet 50 się rozbija, ale przecież to zawsze prędkość jest winna.

        • 1 0

  • Ja bym zaczął od zabierania prawa jazdy niektórym dzbanom za kierownicą

    • 3 0

  • Jadąc tam 70 /h nic nikomu nie grozi

    Tylko najgorsze są ,,złotówy" poganiające lewym pasem i d**ile z rejestracjami GKA

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane