• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porozumienie w sprawie roweru metropolitalnego

Katarzyna Moritz
10 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy. Większość systemów wypożyczania rowerów opiera się na stacjach dokowania. Nasz metropolitalny będzie nowocześniejszy.

W poniedziałek zawarto umowę przystąpienia do projektu systemu roweru metropolitalnego pomiędzy Obszarem Metropolitalnym a 14 gminami. Jeszcze w tym roku mają ruszyć przetargi, by do 2019 roku od Tczewa do Władysławowa powstał system wypożyczania roweru z 20 węzłami przesiadkowymi.



Czy często jeździsz na rowerze?

Zawarcie umowy przystąpienia do projektu to kolejny krok w stronę budowy systemu roweru metropolitalnego na terenie Trójmiasta i pozostałych 11 gmin w naszym województwie.

- 42 proc. wszystkich przejazdów samochodem na terenach miejskich Unii Europejskiej można zastąpić komunikacją rowerową, ale żeby takie wyniki osiągnąć rower musi być zorganizowany w sposób systemowy, zintegrowany z innymi środkami transportu - podkreśla Krzysztof Perycz-Szczepański, koordynator projektu System Roweru Metropolitalnego.

Obecnie w tej sprawie przygotowywana jest dokumentacja, w tym przetargowa. Przetargi będą się odbywały na przełomie jesieni i zimy tego roku. W systemie na terenie 14 gmin ma być około 3,5 tys. rowerów, z czego połowa będzie w Gdańsku. Do tego będzie zakupionych około 7 tys. stojaków rowerowych dla parkingów rowerowych.

- System w wersji roboczej chcemy wdrażać już w 2018 roku. Zależy nam na tym, aby te węzły w dzielnicach, wzdłuż SKM czy PKM tworzyły spójny system z węzłami przesiadkowymi, a także z biletem metropolitalnym. Planujemy go wdrażać w 2019/20. Tylko wtedy ten system rowerowy będzie efektywny, jeżeli będziemy w stanie zbudować jedną ofertę taryfową dla osób, które się przesiadają - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
O tym, że system o wymiarze lokalnym może się nie sprawdzić przekonał się Sopot, gdzie funkcjonował komercyjny system wypożyczenia roweru. Znajdowało się w nim 80 rowerów. Jednak ostatecznie okazał się klapą.

- Tamten system potraktowaliśmy nieco doświadczanie, dzięki temu zdobyliśmy też cenną wiedzę - przyznaje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Obecnie w Sopocie w nowym systemie ma być około 160 rowerów, chcemy, by był on głównie elementem poruszania się po mieście. Okazuje się, że w poprzednim systemie najczęstsza trasa to był odcinek Kamienny Potok do SKM w Sopocie Głównym.
- Takie systemy mają rację bytu, gdy są zintegrowane, z tym nie powinno być problemu, gdyż ścieżki rowerowe mamy całkiem nieźle rozwinięte, co nie oznacza, że nie mamy jeszcze nic do roboty - podkreślała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Nasz system rowerowy ma być największy pod względem obszarowym w kraju. Poza Trójmiastem wolę przystąpienia do projektu zadeklarowały Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo.

Co ważne, nie będzie wyglądał jak obecnie funkcjonujące systemy wypożyczania roweru w Polsce. Rowery mają być bowiem wyposażone w GPS i akcelerometry oraz urządzenia umożliwiające wypożyczenie za pomocą karty kredytowej, miejskiej lub telefonu komórkowego (sms lub aplikacji na smartfonie). Uniezależni to rower od kosztownych rowerowych stacji dokujących. Rowery będą udostępnione do wypożyczania w określonych obszarach, a ruch wypożyczania będzie monitorowany dzięki specjalnym modułom.

System ma być całoroczny, na zimę w jego zasobach pozostanie do użytkowania 30 proc. sprzętu. Obecnie jeszcze nie wiadomo, jakie będą koszty wypożyczenia, samorządowcy liczą nie na jednorazowe wypożyczenia, ale na dużą liczbę stałych abonamentów. Nie wiadomo też, ile pierwszych minut korzystania z roweru będzie bezpłatnych. Dla porównania koszty wypożyczenia roweru miejskiego we Wrocławiu: pierwsze 20 min jest darmowe, od 21 do 60 min płaci się 2 zł, a każda następna godzina kosztuje 4 zł.

Odpowiedzialność za projekt roweru metropolitalnego bierze Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Środki na budowę systemu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, wartość projektu to 22 mln zł.

Wszystkie gminy zobowiązały się do zabezpieczenia środków do utrzymania funkcjonaliści przedsięwzięcia w okresie trwałości projektu - np. w przypadku Gdańska koszty te są szacowane na około 2,8 mln zł rocznie, Sopotu ok. 200 tys. zł, a Gdyni 1,4 mln zł.

Dawny system wypożyczania roweru w Sopocie.

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Metropolia + 14 gmin i całe 20 węzłów przesiadkowych. ....

    .... ciekawe czy do wszystkich węzłów będą prowadziły ścieżki rowerowe?

    • 1 1

  • Kiedy parkingi rowerowe dla pacjentów oddziałów traumatologii, chirurgii i onkologii?

    • 1 1

  • rower

    Sam jednak wolę korzystać z mojej indiany. Przejazd całodniowy 2x w tygodniu miejskim wychodzi jednak sporo.

    • 1 0

  • Kiedy porozumienie w sprawie jednego biletu w normalnej cenie? (13)

    • 178 3

    • (3)

      Nie da rady za dużo dyrektorów musiało by polecieć...

      • 57 1

      • (1)

        Dokładnie. Wystarczy popatrzeć ile w samej Gdyni jest różnych miejskich spółek co się zajmuje komunikacją miejską. W każdej jest prezes, masa dyrektorów, kierowników i różnych innych niepotrzebnie powielanych ciepłych stołeczków. Oczywiście wszystko za pieniądze mieszkańców..

        • 20 4

        • taaa... w gdyni :D skoncz juz waść :D

          • 1 0

      • To związkowcy nie dyrektorzy te spółki trzymają

        • 3 6

    • wróciłem z chin, tam jest cywilizacja - a tu dalej za murzynami

      • 1 1

    • wspólny bilet dla Gdańska !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! urzędasy obudźcie się (1)

      wspólny bilet dla Gdańska !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      urzędasy obudźcie się

      • 7 2

      • Mozesz krzyczec - tam wszyscy zajeci wlacznie z tym lazacym

        Adamowiczem

        • 0 1

    • Powinienie dodac LEGENDARNEGO biletu

      bo to przerasta zdolnosci umyslowe lidera zarzadu Gdanska - zwanego chciwym budyniem

      • 2 0

    • Nie na temat (1)

      Bilety? Na rowery? Nie o tym jest ten artykuł.

      • 2 4

      • Jak najbardziej na temat

        tylko nie rowerów, porozumień

        • 1 2

    • Jak uda się wyżebrać na to pieniądze z tej złej Unii. (1)

      • 10 7

      • Jak dajemy to ok,jak chcemy coś to żebramy tak?

        • 7 6

    • Przecież są jednorazowe bilety metropolitarne??

      • 1 21

  • do osmarkanych obcisłogaciowców mistrzów prostej na chodniku czy przejciu dla pieszych (7)

    dojdą niedzielni janusze i grazyny ;) będzie się działo ;)

    • 34 63

    • ale to nie jest wina "obcisłogaciowców", że zmusza się ich do jazdy między ludźmi (4)

      czepiasz się, a widać z tego, że jesteś zwykłym frustratem.

      • 15 15

      • tak, to wina miszczów prostej (3)

        którzy uważają że rower na jezdni to przestępstwo gorsze od morderstwa

        • 5 1

        • rower na jezdni nie stosujący się do przepisów - to przestępstwo gorsze od morderstwa (2)

          • 3 4

          • Ja jeżdżę samochodem i rowerem.

            O naruszeniu jakich przepisów piszesz?
            Z naruszaniem przepisów mam do czynienia na okrągło, ale ze strony kierowców.
            Notorycznie ktoś próbuje mnie zabić gdy jadę rowerem. Arogancja kierowców powinna być karana odbieraniem praw jazdy. Już dawno powinny jeździć ulicami rowery pułapki z pomiarem odległości i rejestracją pojazdów do ukarania. W przepisach powinna być zasada o np. 3 krotnym niezachowaniu odległości i utracie PJ.
            I piszę to jako kierowca, często obserwując zachowanie innych kierowców zza kierownicy i z roweru.

            • 0 0

          • Co powiesz o samochodzie na jezdni nie stosującym się do przepisów?

            Wielokrotnie większa prędkość i masa. Samochodem bardzo łatwo kogoś zabić, rowerem trzeba się mocno postarać. I kto tu jest mordercą?

            • 4 1

    • Janusz (1)

      Janusze i Grażynki jeżdżą ostrożniej i z większym szacunkiem dla pozostałego metra chodnika.

      • 8 2

      • zapraszam na bulwary nadmorskie

        jeszcze dojdą g*wniaki

        • 0 0

  • dlaczego to tyle trwa (4)

    Wypożyczalnia rowerów to nie loty w kosmos, czemu to tyle trwa?

    • 78 9

    • to tyle trwa, bo jeszcze nie wymyślono tylu utrudnień, żebyś tym rowerem

      za daleko nie odjechał w 1h!

      • 0 0

    • Bo zajmują się tym urzędnicy muszący jedynie wysiedzieć od 8 do 15

      A nie ludzie, którym naprawdę zależy na udanym przedsięwzięciu.

      • 2 0

    • bo bora sie za to urzednicy a z rzetelna i wydajna praca maja oni niewiele wspólnego

      • 0 1

    • Bo jak UE rzuca ochłapy to każdy chce wydać, a jak mieliby płacic z kasy, którą dajemy w podatkach to wolą sobie mieszkania kupować.

      • 9 2

  • rowery - komunikacja miejska -NIEEEEEEEEE!

    UWAGA! wprowadzenie rowerów ma na celu zmniejszenie ilości komunikacji miejskiej - POmysły wydać kasę, przytulić premie a mieszkańcom pokazać figę.
    Spójrzcie co zrobiła Zdanowska w Łodzi! Rewolucja w komunikacji. Zmniejszenie ilości kursów, skrócenie tras, zabranie linii nieopłacalnych.
    Nie w tym jest sens! Miasto musi mieć dobrze rozwiniętą komunikację miejską by ludzie z łatwością mogli przemieszczac się. Nikt podczas pracy nie wyobraza sobie jazdy rowerem.
    Zgodzę się na robienie tras rowerowych bo trzeba o wszystkich dbać, ale rowery to już lipa! Oczywiście dla dyrektorów UM to biznes , kolejny przetarg - kolejny wałek! Patrz parkingi przy plażach.
    Zróbcie krok i wprowadzajcie komunikację darmową, zobaczycie ile mniej aut będzie na drogach! Każdy z nas jak ma skorzystać za free, to woli tą kasę na co innego przeznaczyć niż na bilety!

    • 2 2

  • (6)

    Jadę samochodem a nie rowerem.
    W trakcie jazdy słucham muzyki, audiobooka, ewentualnie jest okazja "podszlifować" język obcy.
    Nie denerwuję się, że gdziekolwiek nie będę na czas. Większośc firm stosuje elastyczny czas pracy.
    Korki w Trójmieście w większości są przewidywalne. Wiadomo w jakich miejscach i o jakim czasie się pokażą. Można wyjechać chwilę wcześnie. Nie zawsze się udaje ale można to skalkulować.
    I najważniejsze. Do pracy przyjężdzam czysty i do tej pracy gotowy. Oszołomy rowerowe przyjeżdzają brudni, spoceni, z czerwonymi gębami. Albo potrzebują dodatkowych minut na prysznic, przebranie się itp, albo, jak robi zdecydowana większość, uważa, że jak ochlapie się pod pachami w umywalce i użyje taniego dezodorantu to bedzie miło. I siedzi w pracy taki obcisłogaci i śmierdzi, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, że poci się całe ciało.
    A ja po południu ubieram stary, tani dres i idę pobiegać. I nie gardłuję za budową dróg rowerowych na których koniecznie muszę się lansować..

    • 1 7

    • Wow, ten sam post wklejasz w kilku wątkach na raz? klasa, prawdziwy troll! (2)

      Udało ci się już wybrać do lekarza w sprawie twojego chorobliwego pocenia się? A audiobooka na rowerze, jak rozumiem, słuchać się nie da?

      • 2 0

      • Ma jakiś spory kompleks. Próbuje się widać jakoś dowartościować. (1)

        • 1 0

        • sam sobie odpowiadasz na posty? rozumiem .... cięzki upadek z roweru w dzieciństwie
          hahahaha

          • 0 1

    • jaco83 (2)

      kyselak
      Pan Kierowca
      "elementarz"
      itd
      łącznie dziesięć nicków. Jedna półkula mózgowa

      • 3 0

      • (1)

        Jak mi amputują drugą półkulę to będę gotów do jazdy rowerem.
        hahahahaha

        • 0 2

        • z twoim brzuchem?

          tylko zabierz się do tego powoli, bo sobie krzywdę zrobisz...

          • 2 0

  • Pani Gruszecka to tak na poważnie? Buhahahahahahahahaha (2)

    "ścieżki rowerowe mamy całkiem nieźle rozwinięte, co nie oznacza, że nie mamy jeszcze nic do roboty - podkreślała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni."
    Gdynia to jest tak zacofane miasto, jakby ktoś żywcem je przeniósł z lat 90. To niesamowite, jak np. moi rodzice nie widzą tego, jak Gdyni uciekają inne miasta, jak się zdystansował Gdańsk, nawet Wejherowo. Pralnia mózgów ta Gdynia.

    • 13 2

    • Port (1)

      Gdynia jest miastem zaprojektowanym i wybudowanym w okresie 20 lecia międzywojennego. Wg pewnego porządku urbanistycznego z takimi, a nie innymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. Były one wtedy i do dzisiaj są nowoczesne oraz funkcjonalne. Nie psujmy tego rowerowym przegięciem w modzie.

      • 0 5

      • Wszystko pozastawiane gratami.. tak wmawiaj sobie tą nowoczesność

        • 3 0

  • Każdy rower będzie miał w ramie malutką bombę termobaryczną (2)

    Przestroga dla złodzieji

    • 2 2

    • To będą specjalne rowery na zamówienie. Nie będzie sensu kraść takiego.

      • 1 0

    • Ruchoma zapadnia z rekinami byłaby śmieszniejsza

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane