• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Północny wrzuci piąty bieg dzięki przebudowie linii kolejowej

Maciej Naskręt
1 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
W połowie 2012 r. most nad Martwą Wisłą przestanie służyć kolejarzom - zostanie rozebrany. Powstanie tam nowy obiekt, po którym będą mogły poruszać się jednocześnie dwa pociągi. W połowie 2012 r. most nad Martwą Wisłą przestanie służyć kolejarzom - zostanie rozebrany. Powstanie tam nowy obiekt, po którym będą mogły poruszać się jednocześnie dwa pociągi.

W 2012 r. ruszy przebudowa torowiska dla pociągów towarowych z Pruszcza Gdańskiego w kierunku Portu Północnego. Inwestycja pochłonie 426 mln zł. Niemal połowę tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.



Kolejarze-budowlańcy zmodernizują 11-kilometrowy odcinek linii kolejowej dla pociągów towarowych. Kolejarze-budowlańcy zmodernizują 11-kilometrowy odcinek linii kolejowej dla pociągów towarowych.
Od zawsze ruch pociągów w kierunku gdańskiego portu jest dławiony przez jednotorowy most nad Martwą Wisłą na Przeróbce. Liczba składów kolejowych, pokonujących trasę, jest tam mocno ograniczona. Dlatego w latach 2012-2014 kolejarze-budowlańcy gruntownie zmodernizują linię kolejową dla pociągów towarowych z Pruszcza Gdańskiego w kierunku Portu Północnego.

Przebudowę 11 kilometrów trasy kolejowej, która pochłonie 426 mln zł, zlecą wspólnie Polskie Linie Kolejowe S.A. i Zarząd Portu Morskiego Gdańsk S.A. Przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska. Ponad 184 mln zł trafi na konto inwestora z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- W lipcu ogłosimy przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, która powinna być gotowa w grudniu 2011 r. Chcemy wydać na nią nie więcej niż 16,6 mln zł - opowiada Ewa Symonowicz-Ginter, rzeczniczka gdańskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przetarg na realizację ruszy w 2012 r. Budowa potrwa do końca 2014 r. Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska.

- Jego konstrukcja pozwoli na uzyskanie toru wodnego o wysokości 8 m i szerokości 50 m. Nowy obiekt będzie łączył brzegi rzeki w świetle istniejącego, jednotorowego mostu kolejowego - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.

Modernizacji ulegną przejazdy kolejowe dla aut na gdańskiej Olszynce. Tam zostaną zainstalowane rogatki i bardziej widoczne oświetlenie, informujące kierowców o nadjeżdżającym pociągu.

Dla mieszkańców ul. Modrej zobacz na mapie Gdańska problem stanowi bardzo wysoka kładka dla pieszych, którą muszą pokonywać zawsze, chcąc dostać się do centrum Gdańska. Czy zamierzacie usprawnić tam przejście? - Projekt nie obejmuje modernizacji tej kładki - odpowiada rzeczniczka gdańskiego oddziału PLK S.A.

Z realizacji przedsięwzięcia skorzystają przede wszystkim firmy, rezydujące przy linii kolejowej. - Korzyści odniesie spółka Lotos Kolej, a także zarządcy terminali w Porcie Północnym. Składy pociągów będą miały szybsze i bardziej dogodne połączenie z centrum Polski - opowiada Marcin Kamola, ekspert rynku kolejowego z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" w Warszawie.

- Dobrze stało się też, że zostanie przebudowany most nad Martwą Wisłą. Jego żywotność dobiega końca - dodaje ekspert.

Opinie (51) 1 zablokowana

  • kolejne 'plany' Adamka

    PO wyborach obudzimy się z łapą w nocniku..........

    • 0 2

  • PO staremu

    Reforma i obiecywanki a PKB leci i dług publiczny rośnie. Za ten czas nie będzie kasy na wszelkie zmiany. Trzeba będzie utrzymać ESC i Arene które są jak polskie drogi dziurawe i chłonne w kosztach a brak poprawy...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane