• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • jest akurat odwrotnie (1)

    Zarząd portu np. udostępnił dla mieszkańców w ubiegłym roku falochron zachodni, czyli zieloną latarnie, w wejściu do portu. Terminal DCT się rozbudowuje i na teren budowy nie mają wstępu nawet pracownicy DCT, wiec trudno by wchodzili tam ludzie, którzy chcą zrobić zdjęcie. Po to są zapraszani wówczas dziennikarze, aby przekazać zdjęcia i filmy szerokiemu gronu odbiorców. Trzeba było przyjechać wcześniej a nie narzekać.

    • 30 2

    • dokładnie, Pan Naskręt chyba się spóźnił na imprezę w DCT albo nie dostał akredytacji i teraz wylewa gorzkie żale. Sorry ale skuteczność dziennikarza polega też na tym że zgłasza się do DCT lub władz Portu o zgodę na wejście i filmowanie. Czy to takie trudne????

      • 16 1

  • a mi podobaja sie obrady Sejmu i tam tez nie chca usypac górki

    • 22 0

  • Port a terminal

    Czy autor tego artykułu oraz wypisujący poniżej te wszystkie 'mądre' opnie nie zauważają jednej, ale bardzo istotnej ròżnicy pomiędzy portem, a terminalem?

    • 18 1

  • port

    Stara fotografuj i pokaz nam

    • 5 0

  • Autor:pan Maciej Naskręt, koniecznie musi napisać felieton, o braku możliwości oglądania operacji medycznych.

    A chcąc "dobry" przykład transparentności swojej pracy, da możliwość, każdemu chętnemu, który będzie chciał zobaczyć jak pracuje pan Maciej Naskręt.
    Pan Naskręt, zabierze każdego chętnego do Dacii, kto będzie chciał zobaczyć jak pracuje pan Naskręt.

    • 27 4

  • Kolejny bezsensowny artykuł grafomana

    weź się chłopie ogarnij wreszcie i nie zawracaj głowy głupotami

    • 17 5

  • Polityka portu

    Zmiany w porcie Gdańsk na korzyść są znaczne i widoczne od razu, dla każdego kto pływa w rejonie Gdańska. Opinia autora artykułu jest dyskusyjna. Chyba nie zna specyfiki portu i przepisów. Ale punkty widokowe w bezpiecznym miejscu, z dobrym dojazdem i parkingiem warto zrobić. Pomogą w promocji portu. Tylko nie metoda "wpuszczamy wszystkich i wszędzie". Gdańsk ma opinie bezpiecznego portu. Budowa tej opinii trwała wiele lat. Warto dbać o utrzymanie.

    • 8 2

  • A na pierwszej fotce samochód z Białorusi. Pewnie szpieg

    • 1 0

  • Brak dystansu

    Port to jeszcze nie muzeum, aby wszyscy i wszystko w nim oglądali. Jak ktoś chce z bliska zobaczyć statek powinien wybrać się na zwiedzanie Słodka i Błyskawicy.
    O rozwój portu i jego bezpieczeństwo należy zapytać zainteresowanych, a o tym już pan redaktor zapomniał. To o czymś świadczy...

    • 8 2

  • "Maya" analfabeto !!!

    "Maya" a nie "Mai" analfabeto !!! Co to za "redaktor" co to nawet nazwy statku z burty nie potrafi poprawnie przepisać...

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane