- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (85 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni
Materiał partnera PKM
Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-Kiełpinek oraz Kiełpinek-Rębiechowo. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga" usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Elektryfikacja PKM obejmuje linie:
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
- nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.
- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).
- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.
Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi
Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.
- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.
Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.
- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.
Miejsca
Opinie (198) 3 zablokowane
-
2021-11-28 17:32
Karczemki
po raz kolejny apeluję o przystanek PKM na osiedlu Karczemki , bo tam komunikacja publiczna to prawdziwa udręka, już tyle wykonane , co to za koszt zrobić tam peron
- 10 1
-
2021-11-28 17:32
Elektryczne pociągi będą jeździć "od słupka do słupka"
A dalej - spalinki i cała ta elektryfikacja potrzebna jak przekop na Mierzei.
Elektryfikacja Kartuz oraz Kościerzyny - a więc tam gdzie jeździ PKM - to lata świetlne...
Co będzie jeździć pod zawieszonym drutem? EN57 Turbo czy z popychem?
A krajobraz oszpecony zostanie, efekty ekonomiczne - żadne!- 7 6
-
2021-11-28 16:47
xxx
Nowe słupy, nowy tabor, wszystko nowe, ten Gdańsk lubi dwa razy płacić za to samo;) Brawo
- 12 9
-
2021-11-28 13:23
PKM (2)
Skandalem jest że na etapie projektowania nie przewidziano trakcji elektrycznej
- 14 12
-
2021-11-28 16:23
Przewidziano. Jest miejsce na słupy i druty.
Zgodnie z planem, najpierw wybudowano bez prądu, bo odcinek z Osowej do Gdyni, podlegający pod PKP, nie miał prądu i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle będzie miał, więc pociągi elektryczne i tak nie mogłyby jeździć. Teraz PKP zabiera się za elektryfikację swojego odcinka, więc i PKM buduje słupy i druty na swojej części trasy.
- 9 0
-
2021-11-28 14:10
przewidziano
- 8 1
-
2021-11-28 13:34
Idę o zakład (1)
że po elektryfikacji mimo podpięcia pod trasę Gdynia - Tczew PKMki i tak będą kończyły i zaczynały trasę we Wrzeszczu a nie w Głównym, Pruszczu Gdańskim czy Tczewie. Naprawdę chciałbym wiedzieć kto odpowiada i jak czas pokazuje jest nie do ruszenia za taką patologię?
- 18 8
-
2021-11-28 16:19
Odpowiada PKP
- 4 0
-
2021-11-28 15:28
Kiedy zaczną być wyjaśniane zbrodnie?
Zbrodnie dokonywane na targetach?ostatnio coraz więcej morderstw technologiami mikrofalowymi czyli tzw mind control... mnóstwo zbrodni na młodych ludziach tak jak ostatnio okaleczani są młodzi ludzie z gdańskiej Oruni,patrioci...
- 0 20
-
2021-11-28 12:08
Kiedy PKM do Pelplina? (4)
- 10 27
-
2021-11-28 12:14
kiedy do Częstochowy? (2)
- 10 1
-
2021-11-28 15:24
Niech
ci biskup wybuduje.Kase i to nieopodatkowaną ma
- 2 3
-
2021-11-28 13:23
to nie to wojewodztwo
I nie ta "metropolia"...
- 2 1
-
2021-11-28 12:48
Kiedy do San Escobar?
- 5 2
-
2021-11-28 15:19
A o elektryfikacji LK201 nikt nawet jeszcze nie słyszał.
Rząd PiS znowu wystawił samorząd pomorski do wiatru!
- 7 5
-
2021-11-28 15:19
A ja myślałam, że PKM to też linia do Kościerzyny i tEz dalej będzie elektryfikowana !A tu patrząc na sondę, ile osób jeździ, to marnie to widzę....
- 3 5
-
2021-11-28 15:10
Miś po raz kolejny
- 4 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.