• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka

Patryk Szczerba
17 października 2023, godz. 21:00 
Opinie (151)
Wiadukt na płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.  Wiadukt na płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Dokumentacja projektowa dla nowego wiaduktu na płk. DąbkaMapka jest gotowa od roku. Pod koniec sierpnia Gdynia uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Całość ma kosztować ok. 11 mln zł. Niewykluczone, że potrzebne będzie zewnętrzne finansowe wsparcie.




Kiedy powstanie nowy wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. płk. Dąbka to jedno z najbardziej uciążliwych miejsc dla kierowców z północnych części Gdyni, którzy spotykają się tam z dojeżdżającymi do sąsiednich gmin - zwłaszcza Kosakowa. O jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.



Wiadukt na płk. Dąbka: różne wizje



Przez kilkanaście miesięcy o inwestycji mówiło się niewiele. Jak się okazało, gorące rozmowy toczyły się w zaciszu gabinetów władz Gdyni i wójta gminy Kosakowo. Obydwie strony nie były zgodne co do kształtu inwestycji. Powodem był szeroko przez nas opisany konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Buspas na północ Gdyni powstanie etapami Buspas na północ Gdyni powstanie etapami

Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas. Przedstawiciele Kosakowa uważali, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Gdynia zbuduje wiadukt na płk. Dąbka sama



Forsowali zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

Projekt został przygotowany według propozycji Gdyni, która zdecydowała się na realizację inwestycji samodzielnie. Dokument jest już gotowy od roku.

Wiadukt na płk. Dąbka: co powstanie

  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

- Buspas rozpoczyna się przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, gdzie został także zaplanowany nowy przystanek komunikacji zbiorowej w kierunku centrum. Umożliwi on przesiadanie się mieszańcom gminy Kosakowo na transport zbiorowy - mówi Zygmunt Gołąb z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

Projekt na razie bez dofinansowania z rządu



Na biurkach urzędników jest już także decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Stała się dokumentem ostatecznym i obowiązującym pod koniec sierpnia. Tym samym otworzyła się droga do realizacji inwestycji.



Projekt został zgłoszony do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jego wartość gdyńscy urzędnicy oszacowali na nieco ponad 11 mln zł, wnioskując o połowę kwoty, planując realizację na jeden rok między sierpniem 2024 i wrześniem 2025 roku.

- W ogłoszonych wynikach naboru projekt znalazł się na liście rezerwowej - wyjaśnia Zygmunt Gołąb.

Kiedy przetarg? Nie wiadomo



Urzędnicy przyznają, że realizacja wiaduktu zależy od możliwości finansowych. Bez dofinansowania z zewnątrz prawdopodobnie się więc nie obędzie. Nie ma też co liczyć na powrót do rozmów z Kosakowem w sprawie współfinansowania inwestycji.

- Na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej były prowadzone rozmowy z Gminą Kosakowo. Niemniej wizja rozwoju sieci buspasów oraz dróg rowerowych w Gdyni nie koresponduje z propagowaniem rozwoju transportu indywidualnego przez Gminę Kosakowo - kończy Zygmunt Gołąb.
Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Zrobiliśmy to (2)

    Mam nadzieję że będzie tak można powiedzieć na wiosnę zmieniając władze w Gdyni, samorządność gdyńska skończy się przykładem obecnych wyborów społeczeństwa, inwestycje są potrzebne fakt drogie lecz powinny być przemyślane i zaplanowane na wiele lat, era czerwonej farby i bus pasów wyrwanych z kontekstu drogowego już powinna się skończyć, niestety jeszcze kilka miesięcy przed nami tej biedy i rosnących długów

    • 24 3

    • (1)

      czyli jak wybuduja wiecej dróg i wepchną wiecej samochodów to jest ok? A komunikacja miejska niech stoi razem z osobowkami?

      • 3 2

      • ale przecież oni likwidują komunikację...brak logiki w twoim myśleniu

        • 6 0

  • niech im Donek Da hahaha (1)

    • 13 3

    • Moze

      Horala ?

      Przecież on z Gdyni .

      Zadbał o swoich wyborców.

      • 1 2

  • Pogoniliśmy szkodnika z Żoliborza, pogonimy i tego z Wiczlina. (1)

    Jeszcze pół roku...

    • 29 3

    • Opcje, proszę Pana pomylone.

      • 2 0

  • Zrobić most, który nie poprawi przepustowości, super pomysł! (2)

    Autobusy jeżdżą tam na tyle sporadycznie że to nic nie da.. muszą być po dwa pasy w każdą stronę!

    • 27 3

    • (1)

      sporadycznie? 194 co 10 min, 141 co 20 min, rozumiem że co 2 minuty to byłoby ok?

      • 2 2

      • staniol

        Autotobusy to mamy w powazaniu , bo jak auta przejąda to i autobusy przejadą . Pkm była by wybawieniem . Ale jak chodzi o komunikacje drogową
        . Dwa pasy w kier Gdyni co daje udroznienie z Pogórza i Kosakowa ... i moze byc przez wiadukt jesli w planie bedzie pozniej PKM
        W drugą mańkę , dwa pasy w stone pogórza z czego jeden prawy na kosakowo ale uwaga tak jak jest teraz na dziko alternatywa na kosakowo przez działki i za BP . Idealnie . Tam sie az prosi.
        Generalnie jak do kosakowa nie pojda dwie nitki to lipa... tam sypialnia Gdyni

        • 3 2

  • Wybory samorządowe już 2024 roku

    Mam nadzieje że każdy jeden człowiek z samorządności zostanie pozbawiony stanowiska w urzędzie miasta Gdyni

    • 26 1

  • To Gmina Kosakowo powinna sfinansowanie przebudowę (1)

    Przez mieszkańców Kosakowa, których ciągle przebywa tworzą się korki i wiadukt stracił przepustowość

    • 14 25

    • Śpisz od ściany? Kosakowo dawało 50%. Gdynia nie godziła się.

      • 3 0

  • Myślę że

    Z tych zaśmiecających ulicę banerów nazbierało by sy tyle

    • 9 0

  • Niedasie

    • 11 2

  • Nie wiem czy piszący komentarze (1)

    Mają pojęcie ile kosztuje obsługa długu Gdyni. Jawna i ukryta. Te 11 milionów PLN płacimy co miesiąc. Odsetek. Bo nie wiem czy wiecie że nie spłacamy kapitału tylko każdy kolejny kredyt jest większy

    • 13 1

    • Odsetki raczej 2.5 x tyle?

      • 0 0

  • na lotnisko bylo siano (2)

    na wiadukt juz nie
    to po co tyle pozwolen ba budowe nowych osiedli dano skoro brakuje infrastruktury ?

    • 16 0

    • (1)

      A to puste i nieużywane lotnisko to dla kogo?

      • 0 1

      • Uzywane

        Było cały czas gotowe .

        Komuś się nie podobało.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane