• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka

Patryk Szczerba
17 października 2023, godz. 21:00 
Opinie (151)
Wiadukt na płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.  Wiadukt na płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Dokumentacja projektowa dla nowego wiaduktu na płk. DąbkaMapka jest gotowa od roku. Pod koniec sierpnia Gdynia uzyskała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Całość ma kosztować ok. 11 mln zł. Niewykluczone, że potrzebne będzie zewnętrzne finansowe wsparcie.




Kiedy powstanie nowy wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. płk. Dąbka to jedno z najbardziej uciążliwych miejsc dla kierowców z północnych części Gdyni, którzy spotykają się tam z dojeżdżającymi do sąsiednich gmin - zwłaszcza Kosakowa. O jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.



Wiadukt na płk. Dąbka: różne wizje



Przez kilkanaście miesięcy o inwestycji mówiło się niewiele. Jak się okazało, gorące rozmowy toczyły się w zaciszu gabinetów władz Gdyni i wójta gminy Kosakowo. Obydwie strony nie były zgodne co do kształtu inwestycji. Powodem był szeroko przez nas opisany konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Buspas na północ Gdyni powstanie etapami Buspas na północ Gdyni powstanie etapami

Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas. Przedstawiciele Kosakowa uważali, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Gdynia zbuduje wiadukt na płk. Dąbka sama



Forsowali zaprojektowanie wiaduktu w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Powinno to pozwolić w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas. Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

Projekt został przygotowany według propozycji Gdyni, która zdecydowała się na realizację inwestycji samodzielnie. Dokument jest już gotowy od roku.

Wiadukt na płk. Dąbka: co powstanie

  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

- Buspas rozpoczyna się przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, gdzie został także zaplanowany nowy przystanek komunikacji zbiorowej w kierunku centrum. Umożliwi on przesiadanie się mieszańcom gminy Kosakowo na transport zbiorowy - mówi Zygmunt Gołąb z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

Projekt na razie bez dofinansowania z rządu



Na biurkach urzędników jest już także decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Stała się dokumentem ostatecznym i obowiązującym pod koniec sierpnia. Tym samym otworzyła się droga do realizacji inwestycji.



Projekt został zgłoszony do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jego wartość gdyńscy urzędnicy oszacowali na nieco ponad 11 mln zł, wnioskując o połowę kwoty, planując realizację na jeden rok między sierpniem 2024 i wrześniem 2025 roku.

- W ogłoszonych wynikach naboru projekt znalazł się na liście rezerwowej - wyjaśnia Zygmunt Gołąb.

Kiedy przetarg? Nie wiadomo



Urzędnicy przyznają, że realizacja wiaduktu zależy od możliwości finansowych. Bez dofinansowania z zewnątrz prawdopodobnie się więc nie obędzie. Nie ma też co liczyć na powrót do rozmów z Kosakowem w sprawie współfinansowania inwestycji.

- Na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej były prowadzone rozmowy z Gminą Kosakowo. Niemniej wizja rozwoju sieci buspasów oraz dróg rowerowych w Gdyni nie koresponduje z propagowaniem rozwoju transportu indywidualnego przez Gminę Kosakowo - kończy Zygmunt Gołąb.
Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Gdynia ma 1 mld zł długu...wzięła kolejne 200 mln kredytu...to nie mogła już i tak ogromnego długu powiększyć sobie o te 11 mln?Liczą że następny rząd im da?Przecież pieniędzy nie ma...I nie będzie.Kto się złapał na te wszystkie bajki zobaczy za kilka miesięcy co będzie.

    • 36 5

    • Spokojnie

      Szczurek to reprezentant tutejszego antypisu. Cokolwiek zrobi, to i tak może liczyć na minimum 60% w wyborach. Gdynianie nie są przesadnie wymagający wobec swojej władzy samorządowej.

      • 2 1

    • Ten rzad

      Na pewno Gdyni nie da.

      Nie ich elektorat .

      Lepiej budować CPK .

      • 2 0

  • (1)

    Jestem pewien, że w Trójmieście idą przegrube wały w takich inwestycjach właśnie. Zobaczcie. Wiadukt 11 milionów tak? To jest boi grubsza inwestycja. Teraz powertujcie sobie tu wiadomości i popatrzcie ile niektóre inne kosztowały i jak tamte się mają z kwotami do wia du ktu..

    • 24 2

    • Gruby wał to masz dziś w ministerstwie sprawiedliwości, szybki przetarg na 15mln za prace budowlane, dla swoich oczywiście. Na pożegnanie się chcą nachapać.

      • 2 10

  • Skończy się jak z kładką Strzelców-Buraczana

    • 33 0

  • (2)

    To po co robiono inwestycje które nie są potrzebne albo zburzone. Gdzie są pieniądze za las?

    • 34 0

    • (1)

      Wy w tym UM jesteście tacy sami jak PiS i to trzeba podkreślić grubą kreską żeby była widoczna dla wszystkich

      • 7 3

      • Chyba żartujesz. Toż to opcja totalna. I wtedy co proponujesz?

        • 0 1

  • Miliard dlugu a szorostan niema 11mln

    To 1,1proc długów. Oni płacą rocznie ok 100mln samych odsetek od dlugu!!!!

    • 36 3

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Akurat ten bus pas jest tam potrzebny jak świni siodło

    • 206 41

    • Jutro o 7.15 (7)

      Powiedz to pasażerom 194, którzy stoją w korku tworzonym przez kierowców

      • 24 30

      • (6)

        Stoją w korku przed mostem. Jakby były po dwa pasy w każdą stronę nie byłoby korku.

        • 36 12

        • W dodatku przez światła których nawsadzali mln i są niezgrane.

          • 31 4

        • (1)

          A jak by było 10 pasów to samochodziarze kupili by jeszcze wiecej aut

          • 17 28

          • No, i jeździli by dwoma naraz!

            A nie, czekaj...

            • 4 0

        • Niestety ale byłby :)

          Remont Kwiatkowskiego za grube miliony spowodował, że jest gorzej niż przed. W stronę estakady. Pod górę też byłoby gorzej gdyby pierwotny plan powstał, ale tu się ugięli i jest lepiej. Pewnie trudno gdyńskim władzom to przeżyć. No jak to, lepiej.

          • 23 5

        • Jeszcze nikomu na świecie nie udało się likwidowanie korków przez namnażanie pasów (1)

          • 3 8

          • A przez zwężanie?

            • 7 1

    • Dokladnie, zeby jeszcze tam jezdzilo kilkanascie

      Linii autobusowych...

      • 9 3

    • (1)

      jeżeli poruszasz sie autem to Tobie jest on zbędny, ale dla promowania komunikacji zbiorowej jest on niezbędny. Jak widzisz punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

      • 8 10

      • Buspas 90% czasu jest pusty.

        Takie rozwiązania może i mają sens tam gdzie ruch autobusów jest duży, a nie tam gdzie jedzie autobus co 10 - 15min. W tym czasie przejedzie dużo więcej pasażerów samochodem niż w tym autobusie. Logika i matematyka się kłania

        • 6 0

  • (27)

    Gmina Kosakowo chciała partycypować w kosztach Ale nie zgadzasz się z pomysłem na to by wiadukt posiadał tylko dwa pasy z czego każdy z skrajny będzie bus pasem. Wtedy wiceprezydent miasta Gdyni wie lepiej jak zawsze to dla nas mieszkańców będzie najlepsze! To mistrz hipokryzji który sam jeździ samochodem a likwiduje ruch aut w mieście!

    • 280 18

    • Szkoda że Kosakowo nie chce już tak ochoczo finansować komunikacji miejskiej w swojej gminie (11)

      Za to forsuje przepychanie problemu (korki) na stronę Gdyni. Dorzucą fistaszki do wiaduktu i problem nie ich, to ta zła zakorkowana Gdynia, a że tysiące samochodów płynie rzeką bo wójt nie ma najmniejszego pojęcia gdzie nawet przystanek postawić to już inna sprawa

      • 20 56

      • Jak nie chca jak placa za nową linię

        135, płacą za 165 i za zmianę 105( więcej wzkm)

        • 37 3

      • Lotnisko :) heheh (1)

        Gdynia się rozwija ale nie w stronę rozwoju. Tu trzeba wałków jak Lotnisko Kosakowo, zwykły most... ouch NIE!

        • 12 7

        • Most?

          Tam jest jakaś rzeka?

          • 2 2

      • I słusznie (4)

        Skoro władze Gdyni mają taki straszny problem z samochodami to niech sami się tłumaczą dlaczego psują układ drogowy. Nie potrafią się dogadać ani sami przedstawić sensownego projektu to niech obrywają od publiki. Może wreszcie coś się zmieni

        • 29 7

        • Oczywiście jedyny "sensowny układ", to trzypasmowa autostrada z Twojego zad*pia do centrum? (3)

          A mieszkańcy niech dygają jakimiś tunelami, czy kładkami, bo jeszcze jaśnie panu będzie trochę trudniej jechać z niedozwoloną prędkością?

          • 9 26

          • Na twoje urojenia nic nie poradzę (2)

            Tak, jeżeli w danym miejscu jest duży ruch to droga powinna być do niego adekwatna, a nie po chamsku zwężona. Ale ja wiem, że władze Gdyni nie rozumieją takich rzeczy - zrobili przecież ładną, dwupasmową Kwiatkowskiego planując pozostawienie jednego pasa na wiadukcie. Szkoda tylko, że mieszkańcy jak widać też tego nie rozumieją

            • 10 4

            • Ludzie rozsądni nie osiedlają się w miejscach fatalnie skomunikowanych (1)

              Ludzie nierozsądni oczekują, że będzie dobrze, nieważne jak nieracjonalnie wybrali miejsce do zamieszkania.

              • 1 4

              • Rozsądek czy jego brak nie ma znaczenia, droga jest zakorkowana tak czy inaczej. Jest możliwość rozwiązania tego problemu, to nie, zrobimy remont, ale w taki sposób, żeby nie poprawić sytuacji. To jest chora polityka

                • 3 0

      • Kosakowo finansuje całkiem rozbudowaną komunikację miejską u siebie

        Problem jest taki, że linie co jeżdżą po Kosakowie wszystkie mają bezsensowną trasę. 146 w miarę fajny ale nie optymalny - zwiedza serpentyny i Pogórze Dolne zamiast jechać najkrótszą trasą przy Szperku, 105 jeżdżący takim kosmicznym zygzakiem że rowerem do centrum jedzie się 15 minut szybciej, 165 który mógł pięknie połączyć Kosakowo z najbliższą stacją kolejową ale też jedzie 5 minut dłużej niż trzeba bo kluczy zbędnie po uliczkach zamiast jechać prosto, 173 - tu nawet nie ma się czego uczepić, z autobusu jadącego co godzinę i tak ciężko skorzystać więc trasa może być dowolnie dziwna.

        • 12 1

      • Jakie fistaszki?

        Chcieli dorzucić 50%

        • 5 0

      • Kosakowo godziło się na udział w kosztach 50/50.

        • 5 0

    • Gdynia )_( rozwój hehehh (8)

      100mln na lotnisko widmo TAK, most dla rozwoju miasta NIE

      • 19 8

      • Recesja i marazm w całym kraju. (1)

        W czasach lotniska, budżet Gdyni nawet tego nie zauważył. Teraz nie ma nawet na głupi most.

        Ale przynajmniej mamy przekop dla kajaków.

        • 10 4

        • Mylą Ci się władze. Tu 3m.

          • 1 1

      • Jaki rozwój miasta ma spowodować ten most? (5)

        Chyba szybsze wyprowadzanie się ludzi do sąsiedniej gminy. To nie jest żaden teren przemysłowy tylko mieszkaniowy. Tam powinien być szlaban dla samochodów otwierany na przepustkę potwierdzająca zamieszkanie w mieście żeby każdy wiedział że jak sobie zamieszka w Kosakowie to albo jeździ prze Rumię albo mu tylko zostaną te autobusy za które jego wójt zapłaci.

        • 6 11

        • a wiesz (4)

          ze ludzie jada esakada do Gdanska i rowniez na A1? nie wiesz bo babcia zostawila ci mieszkanie w centrum i nie wiesz jak swiat wyglada, ludzie nie jada do gdyni bo i tak tam nic nie ma. Tenw iadukt laczy Gdynian i Kosakowo z Trojmiasttem ale co ty mozesz zrozumiec jak siodelko cie uwiera

          • 12 3

          • Mogłeś nie kupować mieszkania na wsi. (2)

            Było tańsze? Zapomniałeś doliczyć kosztów dojazdu i czasu straconego na te dojazdy.

            • 1 6

            • Kpisz sobie człowieku oderwany od rzeczywistości? (1)

              • 2 1

              • Zaiste wygląda, jakby sobie kpił

                ale to nie on płacze w komentarzach. Widocznie pomyślał przed zakupem nieruchomości.

                • 1 0

          • No to niech sobie jadą inną drogą

            To nie problem miasta Gdyni, tylko wójta gminy Kosakowo.

            • 0 1

    • Tak Łucyk wie najlepiej czego nam brakuje, nie konsultując robi po swojemu, bez nadzoru aneksujac każdą inwestycję w mieście przykład z Karwin!!!!

      • 17 3

    • Dwaj "panowie" z UM Gdynia nie mają pojęcia o potrzebach zwykłych ludzi, o tym, co potrzebne jest miastu. Kosakowo chciało dobrze, no ale Sz. i Ł. to dywersanci.

      • 13 5

    • kierowcy sami sobie gotują ten los (1)

      głównym powodem korków w mieście jest nadmiar samochodów i skłonności wielu mieszkańców ("autoholików") do korzystania z samochodu nawet na krótkie odległości. Tylko radykalne postawienie na rozwój komunikacji zbiorowej - zwłaszcza szynowej i poprawa dostępu do jej przystanków dla pieszych i rowerzystów może coś poprawić. Żadne inwestycje drogowe nie rozładują korków.

      • 3 9

      • Radykalne postawienie na rozwój zbior-kom"? Szczególnie ue przez likwidację linii i wycinanie kursów dopołudniowych i wieczorny

        • 1 1

    • buspas

      Ale on jeździ elektrykiem po buspasach i do tego służbowym!!!!!!!

      • 0 0

    • "który sam jeździ samochodem"

      Jest wożony...

      • 2 0

  • No to brawo. Gdynie zdecydowala sie sama nie zrobic inwestycji (8)

    Brawo dla wójta Kosakowa za to że się nie ugiął. Lepiej tak, a nowe władze Gdyni zrobią porzadnie.
    Zwróćcie uwagę że Marek Kucyk ani wojciech eS nie odważyli się wystąpić osobiście i wystawili chłopaczka z zespołu prasowego. Bohaterowie!

    • 124 9

    • Jeśli nie umiesz czytać takich wrzutek prasowych między wierszami (5)

      pomogę, bo przekaz jest naprawdę prosty - Kosakowo nie chciało zapłacić połowy przy uwzględnieniu buspasa, to albo zapłaci całość, albo poczeka z 30 lat.

      • 6 17

      • (4)

        Kosakowo chciało się zrzucić po połowie, teraz w ogóle nie da ani złotówki - bo Gdynia poleciała do nieba z pomysłem i zmieniła w trakcie zasady gry.

        Teraz powinni jeszcze w Kosakowie na Derdowskiego - pierwsze skrzyżowanie od Dąbka zrobić skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną i wrzucić tam program, który spowoduje zwiększenie korków w samej Gdyni.

        • 13 4

        • Nie kłam zygmunt

          • 2 5

        • Podpowiadaj Szczurkowi, podpowiadaj

          to będzie Kosakowo do Gdyni jeździć przez Rumię. Gdańsk już to przerabiał w praktyce przy odcięciu Słowackiego i był spokój z najeźdźcami.

          • 2 3

        • Ty lepiej się zapisz do Cepelii. (1)

          Krzywdy doznaliby tylko byli Gdynianie, którzy mieszkają teraz w Kosakowie (i w większości nie do końca zdają sobie sprawę że przeprowadzili się z Gdyni do innej gminy).

          • 3 1

          • Byli Gdynianie nie są problemem Gdyni

            Aktualni są. A jak ktoś nie zdaje sobie sprawy, w której gminie mieszka - cóż.

            • 0 0

    • Gdynia NIC nie robi?

      Oddala, nie przyciąga. Smutna komuna 20lat rządów dziaderstwa.

      Wybraliście dzbany!

      • 9 1

    • "nowe władze zrobią"

      Świetny dowcip.

      • 2 2

  • 11 milionów?

    To małe piwko w porównaniu z lotniskiem ( blisko 100 milionów) i podziemnym garażem ( ok. 80 mln?); chyba żaden z gdyńskich "władców" nie mieszka w okolicy Dąbka

    • 64 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane