• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • nie lepiej zdemontować tory i zrobić ściezke rowerową? tak jak na lini Swarzewo Krokowa. (20)

    • 38 223

    • matna podpucha...

      • 0 0

    • Ze Swarzewa do Krokowa ścieżka rowerowa daje szanse na odbudowanie kiedyś tej lini. Co innego rozbierać rzadko używaną linie a co innego budować ścieżki na szlakach zdemolowanych. W pierwszym przypadku jest to zwykły kretynizm a w drugim zachowanie szansy na przywrócenie połączeń w przyszłości, bo taki teren nie zabudują (przynajmniej jest na to mniejsza szansa)

      • 3 0

    • a może lepiej zdemontować ścieżkę rowerową w Pszczółkach i odbudować linie kolejową do Skarszew?

      • 10 0

    • (3)

      Demontaż torów i robienie tam ścieżek rowerowych to bardzo zły pomysł

      • 56 7

      • budowa dróg rowerowych w śladzie dawno zdemontowanych linii kolejowych ma jakiś sens (2)

        demontowanie istniejących (nieczynnych) linii kolejowych po to, by tworzyć tam drogi dla rowerów jakiś sens może i ma, ale lepiej myśleć o tworzeniu dróg dla rowerów wzdłuż istniejących i czynnych (lub nieczynnych) linii kolejowych.

        Pierwszą sprawą w Trójmieście jest budowa rowerostrady wzdłuż linii SKM od Pruszcza Gdańskiego conajmniej do Gdyni

        • 23 7

        • od pruszcza bardzo wygodnie do gdańska

          jedzie się wzdłuż kanału raduni.

          potem też jest droga rowerowa aleją zwycięstwa i grunwaldzką

          • 5 0

        • Chyba pod ziemią

          • 6 0

    • Zabawny gość

      Ale zabłysnął a może zlikwidować asfalt z kokoszek do Kartuz i zrobić deptak tak jak to zrobili na długiej po wojnie .

      • 4 3

    • założyłeś gacie na głowę i ci mózg ścisnęły zamiast to co zwykle

      • 6 2

    • (1)

      tam odbywają się przewozy towarowe więc jeżeli chcesz wozić kontenery rowerem to bardzo proszę

      • 12 3

      • małe kontenery na rowerach cargo wspomaganych elektrycznie to przyszłość logistyki miejskiej

        do 80 kg nie ma problemu

        • 5 6

    • ja jestem starszy i już nie mogę jezdzic na rowerze,pomysl czasem o innych (3)

      • 30 4

      • Witold, pomyśl o rowerku trójkołowym wspomaganym elektrycznie (2)

        na pewno dasz radę.

        Rowerek poziomy (trójkołowy) napędzany ręcznie (handbike) też pozwala poczuć wiatr we włosach (chyba ci jakieś jeszcze pozostały?)

        • 8 23

        • Pozostań przy rowerku trójkołowym (1)

          A na przyszłość może nie wtrącaj się w rozmowy dorosłych.

          • 14 4

          • znam dorosłych wygrywających maratony na rowerach trójkołowych

            ciągle ten sam kompleks? To się leczy.

            • 3 5

    • BezSensu

      Z tych pieniędzy powinni wybudować Trasę WZ do Granic miasta a nie bawić się kolejkę. Jak wydać 80 mln na trasę która posłuży dwa lata. Bez sensu.

      • 3 26

    • Jak PKM

      Jezeli pociagi maja jezdzic z taka czestotliwoscia i niezawodnoscia jak PKM to chyba lepiej zbudowac ta sciezke

      • 14 10

    • to pisał trol antyrowerowy a wy sie dajecie wciagnąc

      • 16 9

    • Ale łatwo Was podpuścić

      • 19 4

    • Sam się zdemontuj :) rowerem można jechać obok torów i nikomu nie stanie się krzywda , współpraca a nie zawłaszczenie

      • 56 4

  • z całym szacunkiem ale taka linia to co najwyżej atrakcja turystyczna i lokalny folklor (13)

    znaczenia komunikacyjnego nie będzie żadnego, potencjalna populacja pasażerów jest tak niska, że sens ekonomiczny reaktywowania a co ważniejsze utrzymywania potem takiej linii jest zerowy

    • 8 40

    • Przejedź się..

      ... przez Leźno, Sulmin, Niestępowo, Starą Piłę, Przyjaźń, Żukowo, etc.
      Popatrz na te setki nowo budowanych domów, na te pola podzielone na działki budowlane.
      Najlepiej zrób taką wycieczkę zamiast gołosłownie pie.rzyć, jakoby "populacja jest za niska"

      • 0 0

    • (7)

      jasne lepiej wybudować kolejną drogę a potem martwić się co zrobić z autami w mieście. Na jakiej podstawie twierdzisz że nie ma znaczenia komunikacyjnego? Mieszkańcy Żukowa, Starej Piły, Leźna mieliby lepszy dojazd do Gdańska

      • 21 3

      • mieszkańcy Żukowa już

        mają połączenie linią PKM. Są dwie stacje w Żukowie. Ta na której zlokalizowana jest nieczynna linia Żukowo Zachodnie jest na wygwizdowie. Linia do Kokoszek ma sens pod warunkiem, że będzie to linia odchodząca z linii PKM za obwodnicą przez Kokoszki , Stara Piłę , Kolbudy do Pruszcza. Tam jest potencjał pasażerów. Pociągi mogłaby jeździć z Wrzeszcza linią PKm , potem do Kokoszek, Starej Piły Kolbud, Pruszcza Gdańskiego i Gdańska robiąc pętlę. Natomiast bez sensu jest dublowanie linii do Kartuza na odcinku Stara Piła - Żukowo Zachodnie ( brak potencjału pasażerskiego . Jest to odległość kilku kilometrów i jedna stacja.

        • 0 2

      • Tych 100 mieszkańców faktycznie miałoby lepiej (1)

        Wychodzi 800000 pln na jednego podróżnego. Niech wybudują WZ do lezna jest pozwolenie można zacząć prace a koszt podobny

        • 3 9

        • Wyjedź troszkę poza obwodnicę i skontentuj że jednak mieszkają tam tysiące ludzi. Możesz się zdziwić jak się Twoje podgrodzie zmieniło.. Sama gmina Kolbudy to 12000 ludzi jadacych do Gdanska zapchana 221...

          • 6 0

      • I mieszkańcy Przyjaźni

        • 5 1

      • już widzę oczyma wyobraźni te tłumy pasażerów :-D

        • 3 7

      • po co mają do nas przyjeżdżać? (1)

        • 2 12

        • do Twojej meliny pewnei nie zajadą, więc rozumiem Twój zawód.

          • 8 2

    • przeciez chodzi o to zeby byl dojazd z kartuz i koscierzyny w czasie remont glownej lini . no pewnie troche ludzi mieszka w kokoszkach i tam pracuje

      • 7 0

    • A jaki sens ekonomiczny ma ECS,Sterownie ruchem przez niewydolny system,Bunkier Szekspirowski itd.w Gdańsku. (1)

      • 22 2

      • no też nie ma, to placówki propagandowe i synekury dla członków i sympatyków "malej sycylii"

        • 7 3

    • czegoś Ty się najadł? Czy z przeszłości przybyłes?

      • 7 0

  • po elektryfikacji lini Gdynia Kościerzyna, ta linia nie będzie miała sensu, szkoda kasy. (15)

    • 30 95

    • W pobliżu tej linii mieszkają tysiące ludzi, systematycznie dojeżdżających do 3M

      Powiedz mieszkańcom Leźna, Sulmina, Niestępowa, Starej Piły, Przyjaźni, etc - że ta linia jest im niepotrzebna....
      Linia towarowa jest tam potrzebna i potrzebna będzie tak długo, jak długo będą trwały dostawy paliw lotniczych dla potrzeb lotniska w Rębiechowie. Do lat 90-tych ub. w. kursowały tą linią pociągi osobowe. Co szkodzi,by zaczeły kursować ponownie?

      • 0 0

    • Jak najbardziej będzie miała sens, choćby dla obsługi Karczemek. (8)

      Wystarczy dobudować peron i chodnik z ul. Kalinowej.
      W artykule jest napisane, że pociąg z Kartuz jechałby nawet szybciej, więc można po remoncie zostawić na tej trasie "kartuskiego sprintera" - przyspieszone połączenie z Gdańskiem nie musi być przez lotnisko. Tamtędy pojechały by zwykłe, zatrzymujące się wszędzie pociągi.

      • 44 4

      • Hahaha (3)

        No pewnie i zamiast zrobić dwupasmówkę do Lezna Pan Marszałek z kolegami będzie mógł pobawić się pociągami. Ile osób dziennie jedzie z Kartuz do Gdanska PKM 2 Tysiące ?? A Kartuska dziennie przejeżdża 20000 aut.

        • 9 26

        • Nie poszerzać dróg z wiosek...

          ...bo się miasto korkuje!
          Wyprowadziłeś się na wieś - żyj jak wieśniak!

          • 3 0

        • a potem to 20 tys. samochodów rozpiepza chodniki i rozjeżdża zieleń

          zamiast zostać u siebie na kaszubach

          • 9 1

        • I ta dwupasmówka wtloczy jeszcze więcej samochodów do miasta

          Tak, to dobry pomysł, bo przecież wcale nie ma korków.

          • 12 2

      • Jak najbardziej będzie miała sens, choćby dla obsługi linii Kokoszki- Stara Piła- Kartuzy-Sierakowice

        bez konieczności elektryfikacji tamtego odcinka, po rewitalizacji.

        • 5 0

      • w Gdyni walczymy że szczurem o kolej na północ Gdyni i bez skutku:( (2)

        Życzę wam więcej szczęścia.

        • 43 5

        • Dziękujemy (1)

          Wam też życzę więcej szczęścia w wyborach :)

          • 34 3

          • Tak, bo jak wygra Horała to ta linia powstanie jak za dotknięciem magicznej różdżki.

            • 1 4

    • (4)

      Jako linia pasażerska Gdańsk - Żukowo owszem nie ma sensu. Jest jednak jeszcze tak samo zrujnowana (jeśli nie bardziej) linia Stara Piła - Pruszcz Gdański (przez Łapino, Kolbudy, Bielkówko, Straszyn). Można by spiąć taką pętlę z Pruszcza praz Starą Piłę i objąć transportem kolejowym dalszą część aglomeracji.

      Obecnie jest sporadycznie używana w ruchu towarowym, włączenie tej linii w PKM mogłoby uatrakcyjnić kolej jako transport, bo skróciłby się dystans do Gdańska i Gdyni.

      • 41 0

      • Bez zmiany wójta w gminie Kolbudy ten numer nie wyjdzie. Kolbudy jako jedyna gmina nie wyraziła zainteresowania reaktywacją linii.

        • 5 0

      • nie gdansk zukowo tylko dalej do koscierzyny i kartuz przez kokoszki

        • 4 1

      • Stara Piła (1)

        A dużo??

        • 7 6

        • ale suchar

          • 10 1

  • Kokoszki najbardziej poszkodowaną dzielnicą na linii PKM (4)

    Jedyna dzielnica na linii kolejowej, która nie ma swojego przystanku PKM, a w takiej Matarni są 3, a będzie czwarty, były mnóstwo podpisów pod budową przystanku Karczemki i co? Samorząd to olał, wolał zbudować przystanek przy lotnisku dla Intela, wcześniej dla dewelopera w Kiełpinku, gdzie mieszka znaczenie mniej ludzi, niż na Kokoszkach. Ciekawe jest, że na przystanku Kiełpinek od razu wita nas wielki baner Hossy, przypadek? Prócz rewitalizacji linii do Kokoszek musi powstać przystanek Karczemki PKM, wraz oczywiście z drogami dojazdowymi czy pętlą autobusową.

    • 26 2

    • dla mnie nie musi być pętli autobusowej, najważniejszy jest przystanek

      • 1 0

    • Hahaha (1)

      Mieszkam na Karczemkach i jedyne czego potrzebuje to dwupasmowa Kartuska. PKM nic tu nie pomoże. Przeznaczyć te środki na budowę dwupasmowej Kartuskiej

      • 3 12

      • będziesz na niej stał w korku codziennie rano tak jak na dwupasmowej Armii Krajowej

        którą zbudowano równolegle.

        • 10 2

    • Lekarstwem na odległość między przystankami PKM a osiedlami położonymi w ich rejonie

      jest radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w okolicach tych przystanków.

      Dotyczy oczywiście także Kokoszek, Jasienia i Kiełpinka.

      • 8 1

  • Plus do Pruszcza

    Jeszcze tylko remoncik z Starej Piły do Pruszcza i faktycznie infrastruktura by odżyła!

    • 6 0

  • Jestem za

    Na przejazd się nie załapię, ale na sam pomysł mówię tak
    Patrzę jak niszczeją tory które mogłyby służyć ludziom
    Dzisiaj na PKM/SKM dojeżdzam na Kiełpinek, a tak miałbym krócej na Kokoszki

    • 3 0

  • Może odbudowa linii do Kolbud. (3)

    Tamte rejony obecnie mocno się rozwijają.

    • 23 0

    • Bez zmiany wójta w gminie Kolbudy ten numer nie wyjdzie. Kolbudy jako jedyna gmina nie wyraziła zainteresowania reaktywacją linii - a w tej gminie decyzję od 3 kadencji podejmuje jednoosobowo jeden człowiek.

      • 6 0

    • Grombala

      Oczywiście że do Kolbud moża uruchomić ten kawałek. Problem jednak w tym, że obecny wójt nawet nie potrafi doprowadzić komunikacji miejskiej do siedziby gminy. To jest jedyna gmina granicząca z Gdańskiem (wszyscy inni chcieli i potrafili to zrobić).

      Kolbud nie przejawia inicjatywy. Nawet

      • 6 0

    • Jasne, tylko to się nie obedzie bez pomocy rzadowej.. a polityka oznacza ambę.

      • 5 2

  • Szkoda linii Kolbudy - Stara Piła - Łeba. (4)

    I wąskotorówki z Gdańska stacja pod Biskupią przy Bastionie Gertrudy aż po Krynicę przez Przegalinę, tam do niedawna jeszcze było widać tory, nie wiem czy nadal są, przez Sztutowo... Tą drogą Polacy jechali do obozu, szyny są zabytkiem

    • 63 6

    • Wójt Kolbud nie jest zainteresowany. Do tematu można wrócić po wyborach co najwyżej - jeśli się zmieni.

      • 5 0

    • (2)

      Nie Kolbudy a Pruszcz Gdański bo tam jej początek był.. A waskotorowka ma się dobrze w sezonie regularnie kursuje Mikoszewo- Sztutowo i do Nowego Dworu Gdańskiego

      • 7 0

      • niestety tylko do Nowego Dworu Gdanskiego (1)

        a przeciez rozpoczynala z centrum Gdanska

        • 8 0

        • Zbudować całkowicie nową linię kolejową Gdańsk - NDG - Elbląg.

          • 7 1

  • (1)

    Do d*py z tym pkm, dwa wagoniki i jadą co godzinę, zmienić na atrakcję dla dzieci i kasować po 50 zł

    • 1 6

    • Zapłaciłbym te 50 zł za przejazd całą trasą, gdyby tam jechała SU46 lub chociaż SP42 z piętrowymi wagonami Bhp (dawniej Bipa)

      • 4 0

  • A kiedy PKM na Oksywie? (5)

    • 70 15

    • Zaraz po otwarciu i zwrotu kosztów budowy lotniska :D

      • 2 0

    • szczur wciąż analizuje. (3)

      • 26 2

      • liczy, liczy.... i już mu zer na kalkulatorze zabrakło (1)

        • 9 4

        • w sprawie lotniska zera mu sie zgadzały?

          • 12 0

      • Nie da się

        • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane