- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (189 opinii)
- 2 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (24 opinie)
- 3 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (50 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (48 opinii)
- 5 Tylko w 7 dzielnicach Gdyni wybrano radnych (64 opinie)
- 6 Powinny być alerty RCB o sinicach? (49 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 17:09
Nareszcie :) (1)
Jak zwykle dużo krzyku a potem wszyscy się przyzwyczają i się okaże, że jednak nie jest źle dla ruchu samochodowego. Wydaje mi się, że obecne zmiany idą w kierunku poprawy komfortu dla wszystkich uczestników miejskiego życia. Równowaga, słowo klucz:) Co do samej infrastruktury samochodowej to w ostatnich latach oddano do użytku dziesiątki kilometrów dróg w samym tylko Gdańsku. Przejścia dla pieszych na obwodnicy to głupi pomysł ale w centrum historycznego Śródmieścia jak najbardziej okej:)
- 13 32
-
2017-09-21 19:25
tle tylko, że ci piesi potem pójdą na przystanki autobusów i tramwajów
którym czas jazdy wydłuży się bez wątpienia.
- 4 1
-
2017-09-21 17:10
Proszè (1)
Proszę bardzo. Tylko prosze zlikwidowac to przejscie przy Hucisku na przeciw PZU
- 11 13
-
2017-09-21 22:42
Żeby to miało sens to musieliby całe skrzyżowanie zlikwidować.
- 1 2
-
2017-09-21 17:11
czyli ... ruch drogowy będzie tam ograniczony?
a w zamian powstała jakaś nowa trasa?...
czy wszystko skieruje się do tunelu ?
czy zamknie sie całe centrum Gdańska dla samochodów?
wiele pytań
ale nie spodziewam sie odpowiedzi- 20 6
-
2017-09-21 17:14
Zaraz, zaraz... (2)
Teraz piesi będą mieli i tunel i przejście naziemne. A co zyskają kierowcy?
Kierowcy nie są ludźmi? Nie są mieszkańcami Gdańska?- 22 12
-
2017-09-21 17:15
no wylicz sobie ile dróg zyskali kierowcy w Gdańsku
- 4 6
-
2017-09-21 22:43
Przecież prawdziwy mieszkaniec Gdańska chodzi piechotą ewentualnie jeździ komunikacją miejską, a samochodami jeżdżą tylko te złe przyjezdne słoiki xD
- 3 0
-
2017-09-21 17:14
Przestańcie już pieprz@ć o tych korkach bo to nudne. (5)
Miasto dla ludzi a nie samochodów.
- 18 36
-
2017-09-21 17:18
w samochodach nie ma ludzi? (1)
Wszyscy gdańszczanie muszą cierpieć przez brak dobrych POmysłów u POmagierów Budynia?
- 12 5
-
2017-09-21 17:38
Nie tylko samochody są ważne
- 3 10
-
2017-09-21 19:26
jak mieszkasz na ołowiance, to masz rację
ale jazda tramwajem z północy na południe to już dziś godzina, ale władza stara się o to, aby było jeszcze więcej...
- 7 1
-
2017-09-22 08:17
jestes z GW? oni lybia takie akcje
- 1 1
-
2017-09-24 10:53
Tak ale ten głupi pomysł nie jest dla mieszkańców tylko właścicieli galerii i łapówek urzednikow
- 0 0
-
2017-09-21 17:16
Blachosmrody do tuneli nie ludzie!! Zlikwidowac wszystkie przejscia podziemne !! (3)
- 14 34
-
2017-09-21 17:43
Ja wolę iśc przejściem podziemnym.
Czemu chcesz mi je polikwidować?
- 16 5
-
2017-09-21 22:44
(1)
Samochody też są dla ludzi.
- 5 1
-
2017-09-22 02:40
Korki tez
- 0 0
-
2017-09-21 17:16
schody ruchome do tunelu (2)
a dlaczego centrum radunia ktore bedzie gruba kase trzepac ze swojej inwestycji i ktora bedzie miala dla niej calodobowa ochrone nie moze zaplacic za budowe i utrzymanie i pilnowanie schodow ruchomych ktore beda obslugiwac rowniez jej galerie handlowa. oczywiscie dla niepelnosprawnych trzeba zbudowac winde. to piekne miejsce gdzie bogatego dewelopera mozna przymusic do obslugi infrastruktury w pasie drogowym
- 27 3
-
2017-09-22 16:01
Może deweloper ma plecy w ratuszu i ratusz trzyma jego stronę a nie mieszkańców
Będzie tanio, szybko i byle jak.- 2 0
-
2017-09-22 16:41
i tu jest ten przysłowiowy pies pogrzebany
ale jest pomocna dłoń....
- 1 0
-
2017-09-21 17:21
(2)
Ciekawe ile osób będzie musiało ucierpieć (porządny człowiek któremu gimbus albo dziadzia z wózeczkiem na turbodoładowaniu wskoczy pod maskę i ucierpi przeżyje to strasznie mimo że zrobił co mógł a i tak selekcja naturalna zrobiła swoje) aby uznali to za poroniony pomysł. Już teraz wielu kierujących powinno przejść testy psychologiczne a jak postoją jeszcze dłużej w korkach to taka czy inna tragedia gotowa.
- 5 7
-
2017-09-21 17:24
TRAGEDIĄ to jest twoja głupota miasto jest dla ludzi anie dla trujacego złomu zacznij jeżdzic komunikacja miejka albo złomem (1)
poza centrum miasta
- 4 3
-
2017-09-21 19:31
zacznij jeżdzic komunikacja miejka
A komunikacja w korkach tu nie utknie?
Bo jakoś o żadnych preferencjach np. w postaci buspasa nie słyszę.- 2 2
-
2017-09-21 17:23
Dramat (1)
Byle coś robić.. nie ważne czy dobrze czy źle. Myślę, że potrąceń jakoś specjalnie dużo nie będzie, raczej korki się powiększą.
Nie mają na co kasy wydawać i tyle.- 9 11
-
2017-09-21 17:25
to ty głupia tworzysz korki i tobie podobni przestań je tworzyc to ich niebedzie!
- 3 4
-
2017-09-21 17:27
Beznadzjieja
Co 20 metrów światła albo przejście dla pieszych - to nie jezdnia a deptak!
- 24 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.