- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (76 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (59 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (115 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (284 opinie)
Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?
Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.
Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.
Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum
Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:
- Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
- Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
- Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
- Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
- Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.
Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.
- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:
- utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
- obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
- w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
- strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.
Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.
- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.
- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.
Miejsca
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2018-11-14 22:07
cudnie... (2)
ale po co się ograniczać? wprowadzić 18zł/h 24h/7d wszędzie i od wszystkich, bez zbędnych malowań -żeby na pewno starczyło na ścieżki i estakady rowerowe. Zaorać Starowiejską i WładysławaIV. Dodatkowo zamknąć gdyńską część obwodnicy i otwierać tylko na eventy rowerowe - z lotniskiem wyszło więc trzeba iść za ciosem...
a gdynianie nadal będą głosować na gryzoinia....widac gdynianie lubia być popychani od tyłu..- 13 2
-
2018-11-14 22:46
(1)
Mam pytanie .Jesteś tchórzu internetowy gdynianinem? Jeżeli tak to przestań sr.ć we własne gniazdo i obrażać innych mieszkańców miasta którzy są w przytłaczającej większości zadowoleni z p.Szczurka ,dla Ciebie droga wolna wypad z Gdyni. Jeżeli natomiast nie jesteś mieszkańcem naszego miasta to co tu robisz na tym portalu? Tak czy inaczej spadaj bo my tak mamy że lubimy gryzonie .
- 1 6
-
2018-11-15 11:52
Czekaj, czekaj...to znaczy że w Gdyni jest miejsce tylko dla zwolenników gryzionia
a przeciwnicy są pacyfikowani? Hmmm... Chyba coś ci się pomyliło. Gdynia to nie prywatny folwark szczura i jego klakierów takich jak ty...to że lubisz klęczeć i łykać - twoja sprawa, ale nie generalizuj i nie rób z tego normy
- 3 1
-
2018-11-14 22:11
Nie-Wspólne Miasto
Pomysł bezpłatnej komunikacji w Śródmieściu + wzrost opłat za parkowanie = podział na Śródmieście i resztę miasta.
- 11 3
-
2018-11-14 22:42
Trzeba było w wyborach o tym mówić to bym nie głosował na nich (2)
Jestem zawiedziony panie Zmuda-Trzebiatowski.
- 3 4
-
2018-11-15 06:54
Przecież mówił
Od dawna było wiadomo, że ŻT przytulił upośledzonych cyklistów.
- 0 3
-
2018-11-15 08:38
Miasto Wspólne to nie Wspólna Gdynia
jw.
- 3 0
-
2018-11-14 23:02
Jak najmniej
Im wyższe ceny za parkowanie, tym mniej samochodów, a więc tym lepiej.
- 4 6
-
2018-11-14 23:15
To jest jakiś chory układ Piesiewicza i Szczurka (1)
Jak jeden człowiek mógł wymusić deptak na Starowiejskiej? Wcześniej na Abrahama likwidacja miejsc postojowych i robienie przejść nad tunelami. A teraz to. To nie jest propozycja, oni to wprowadzą jak wszystko pokolei. Sobie układają miasto według jakiejś chorej wizji.
- 13 3
-
2018-11-15 10:47
mi się ta wizja podoba. kibicuję zmianom. oby jak najszybciej!
- 2 4
-
2018-11-14 23:16
Parking
Może warto wybudować duży parking przy dworcu w Gdyni z minimalnymi opłatami. Nie można za wszystko obwiniać kierowców, że parują byle gdzie jak nie ma gdzie.
- 13 1
-
2018-11-14 23:18
Po ch.u.j strefa płatnego parkowania, niech szczurkowcy którzy systematycznie utrudniają życie zmotoryzowanym, to niech raz postąpią uczciwie i zamkną całkowicie śródmieście. Niech otoczą je płotem i niech pobierają opłaty za wstęp od wszystkich.
- 5 2
-
2018-11-14 23:19
parkowanie
szczurek chyba cie pogielo ty nie placisz za parkowanie ani twoi kolesie, a my durni wyborcy mozemy ubolic jak za zboze.
- 6 1
-
2018-11-14 23:27
spitalać
- 4 1
-
2018-11-15 00:20
Sami jesteście sobie winni
Trzeba było pomyśleć o tym przed wrzuceniem cyrografu do urny w ubiegĺym miesiącu
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.