• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Zdziercy!

    Tych tzw. społęczników chyba do reszty poje..ło!!!

    Jak macie dość watach aut, to proponuje zakaz sprowadzania staroci, zamiast tych absurdalnych cen parkowania!!! Co za porąbany kraj.

    • 5 4

  • ich pogrzało (1)

    z ttm pomysłem. wybudowac dodatkowe parkingi, a nie karac ludzi, ze maja samochod.

    • 5 6

    • gdzie? wyburzać domy?

      • 2 0

  • Mieszkałem w centrum i musiałem się wyprowadzić. Przy dworcu na starowiejskiej było pełno pijakow a do tego masa samochodów. Jako mieszkaniec kamienicy nie miałem gdzie parkować. Ponadto system opłat za parkowanie nie uwzględnia że jest wielu kierowców którzy mają auta służbowe a mieszkają w centrum. A to co tzw miasto wspólne czyli przedszkole zmudy trzebiatowskiego zaproponowało to zwykle okradnie gdynian

    • 6 2

  • Zobaczymy co z tego wyjdzie

    Znając rodaków, to niewiele oczekiwać, kolejne kuriozum. Jak widzę u siebie, wielkie dyskusje i gęby pełne haseł i sloganów, że u nich na osiedlu okrążonym płotem nie można parkować, wielcy dumni właściciele pospołu z bankami, to oni sami również tam nie parkują bo musieli by za to zapłacić, za to parkują wszystkim innym pod oknami, pod prywatnymi posesjami jakie znajdują się naokoło. A jeszcze na uwagę że tu nie powinien tylko odburknie że to gdzie ma niby parkować? Przysłowiowy nóż w kieszeni się otwiera. Czasami już wkurzony życzę im głęboko w duchu aby coś się tam zapaliło w tym osiedlu, dojazdu nie ma w ogóle bo drogę zastawiają właśnie ich samochody. Ale identyczna sprawa z załatwianiem się psów. Przyprowadzą aby nasr*ł ci pod bramką i jeszcze oburzeni na uwagę aby posprzątali. Inna sprawa to aby to zadziałało to należy rozwinąć komunikację PKM. Nie od przypadku do przypadku ale co 15 minut regularnie. Ja sam powiem szczerze jak mam jechać do centru, samochodem to nie mam najlepszej miny, i nie chodzi o opłaty, tylko gdzie zaparkować. Ale jak mam jechać PKMką i iść do stacji prawie 20, albo krótszą drogą za to tonąc w błocie - to nie wyjdzie, potem do wyboru tylko albo Gdynia Centrum tylko albo Stadion to sorry, ale to nie chwati. Powinny być trzy dodatkowe stacje w Gdyni, jedna w Wielkim Kacku przy obwodnicy, druga w Małym Kacku i trzecia przy Centrum Riviera. I gwarantuję, że liczba użytkowników wzrośnie kilkakrotnie i będzie bardziej bliższe rentowności o ile nie wystarczalne. Ale także przemyśleć komunikację kołową, aby autobusy trolejbusy nie dublowały swoich tras i trasy PKM czy SKM. Wydajemy dziesiątki milionów na zdublowane trasy, tylko więcej pojazdów, więcej hałasu i więcej emisji spalin.

    • 3 0

  • czynszami zabili handel w centrach miast a parkowaniem usuną samochody czyli turystów.

    Zostaną same banki. Kiedyś się chodziło do miasta na zakupy. Teraz jedzie całe trójmiasto do kilku centrów handlowych i robi się korek od jasienia do Matarni. czynszami zabili handel w centrach miast a parkowaniem usuną samochody.

    • 8 4

  • Przyjazne miasto?

    Ale w Polsce nie da się jeździć autobusami i tramwajami z powodu fetoru

    • 4 1

  • Macie swojego gryzonia

    • 2 2

  • Mam.taki pomysl

    Skoro w Śródmieściu mieszkańcom przeszkadzaj samochody to wprowadźmy.zakaz posiadania samochodów mieszkańcom śródmieścia. Przecież wszędzie mają blisko a jak dalej to proponuję komunikację tak.jak wymusza się by do śródmieścia reszta mieszkańców przyjezdzala autobusami.

    • 5 4

  • Głosowałem na PTrzebiatowskiego i jego listę ale widzę że to pomyłka (2)

    Żąłuję tego bardzo bo oni maja powiązania z tym Piesiewiczem a jego pomysły są z czapy i Szczurek przy nich to dobry wujek -niedługo wymyslą podatek od odychania na terenie Gdyni.

    • 4 5

    • Ruch Miajski Wspólną Gdynia to nie Miasto W, tak a ZZT to e (1)

      • 3 1

      • Napisz jeszcze raz, tym razem po polsku.

        • 1 0

  • Mnie do głosowania na Zygmunta Z T przekonała jedna kandydatka (1)

    Mówiła że on jest lepszy pd Szczurka ale teraz poprzez powiązania niejasne Pana Trzebiatowskiego z Panem Piesiewiczem widzę że ta Pani kandydatka oszukała mnie i moich bliskich namawaiając do głosowania na listę ZZT .To jest V kolumna W.Szczurka i jak on na przykład chce przeforsować jakiś niepopularny pomysł to wypuszcza go Pan Piesiewicz i potem Szczurek się przychyla jako dobry wujek bo tak prżecież chcą społecznicy i zamyka np ulice Starowiejską. Dziękuję już Panu Zygmuntowi za jego niby opozycyjnośc...

    • 4 5

    • Za Starowiejską to tylko winić Piesiewicza, a nie Żmudę

      Żmuda nie chciał deptaka

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane