• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Parking

    Może warto wybudować duży parking przy dworcu w Gdyni z minimalnymi opłatami. Nie można za wszystko obwiniać kierowców, że parują byle gdzie jak nie ma gdzie.

    • 13 1

  • Jak najmniej

    Im wyższe ceny za parkowanie, tym mniej samochodów, a więc tym lepiej.

    • 4 6

  • Ooo (1)

    Chodzi o to żeby na Starowiejskiej było cicho i spokojnie,wygonic sklepy,zrobić trawniki,zrobić deptak,żeby można było jeździć rowerami,a latem to i opalać na ulicy. Pan ŁP tam mieszka i sobie takie postanowienia zrobił,a reszta wynocha

    • 18 2

    • Skuteczny typ

      • 1 0

  • Nie-Wspólne Miasto

    Pomysł bezpłatnej komunikacji w Śródmieściu + wzrost opłat za parkowanie = podział na Śródmieście i resztę miasta.

    • 11 3

  • Wybraliście Szczura i bandę z samorządności (1)

    to macie, są gorsi niż partyjne kacyki

    • 22 3

    • Ale to MIasto Wspólne to Zmuda-Trzebiatowski jest a nie Szczurek

      • 0 3

  • Szaleństwo

    Wszystkie sprawy w Urzędzie i np. Sądzie niestety należy załatwiać osobiście. Może pomysłodawcy spowodują, że nie będę musiał stać pod UM godzinami. Sąd będzie sprawny itd.. Błazeńskie pomysły znudzonych tzw. działaczy

    • 9 2

  • Tak jest Wojtas,

    jak głosują na ciebie bez względu czy stoisz czy leżysz to niech płacą frajerzy.

    • 5 0

  • obniżka dla mieszkańca w sąsiedztwie

    a co w sytuacji kiedy nie będzie w sąsiedztwie miejsca ????? Patologi umysłowej C.D.

    • 5 1

  • Najpierw trzeba zainwestować w parkingi, a potem opłaty! (1)

    Łatwo jest łoić kasę inwestując tylko w parkomat. Ale w świecie komercyjnym najpierw trzeba zainwestować, a potem ciągnąć zyski!

    • 14 5

    • białej farby

      w Gdynii nie brakuje, nie ma problemu

      • 2 1

  • Rozwiązanie problemu parkowania przez wprowadzenie opłat?; (4)

    To jak leczenie syfa maścią na pryszcze. Totalna obłuda. A jak już to bez przywilejów! Dla mieszkańców centrum też, i to bez żadnych abonamentów. Niech wynajmują parkingi w Chwatznie albo Wiczlinie a do domu komunikacją miejską proszę;

    • 29 8

    • (2)

      Obłudą to jest "rozwiązanie" w postaci budowania większej ilości parkingów i dróg. Nie rozwiąże to problemu nigdy. Trzeba usunąć przyczynę (samochody), a nie skutek (mało miejsc parkingowych na taką ilość aut).

      • 6 5

      • To najpierw poproszę o sprawną i niezawodną komunikację miejską i podmiejską aby każdy mógł dojechać do pracy. Także dla tych, (1)

        • 3 0

        • Dla tych, przede wszystkim :)

          • 3 0

    • jestem za, mieszkam w centrum

      jezdze do pracy komunikacja. Im mniej samochodow, tym sprawniej jezdza trajtki

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane