- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (44 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (257 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (129 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (81 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (333 opinie)
Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?
Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.
Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.
Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum
Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:
- Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
- Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
- Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
- Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
- Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.
Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.
- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:
- utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
- obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
- w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
- strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.
Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.
- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.
- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.
Miejsca
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2018-11-14 23:16
Parking
Może warto wybudować duży parking przy dworcu w Gdyni z minimalnymi opłatami. Nie można za wszystko obwiniać kierowców, że parują byle gdzie jak nie ma gdzie.
- 13 1
-
2018-11-14 23:02
Jak najmniej
Im wyższe ceny za parkowanie, tym mniej samochodów, a więc tym lepiej.
- 4 6
-
2018-11-14 19:36
Ooo (1)
Chodzi o to żeby na Starowiejskiej było cicho i spokojnie,wygonic sklepy,zrobić trawniki,zrobić deptak,żeby można było jeździć rowerami,a latem to i opalać na ulicy. Pan ŁP tam mieszka i sobie takie postanowienia zrobił,a reszta wynocha
- 18 2
-
2018-11-14 23:00
Skuteczny typ
- 1 0
-
2018-11-14 22:11
Nie-Wspólne Miasto
Pomysł bezpłatnej komunikacji w Śródmieściu + wzrost opłat za parkowanie = podział na Śródmieście i resztę miasta.
- 11 3
-
2018-11-14 18:29
Wybraliście Szczura i bandę z samorządności (1)
to macie, są gorsi niż partyjne kacyki
- 22 3
-
2018-11-14 22:07
Ale to MIasto Wspólne to Zmuda-Trzebiatowski jest a nie Szczurek
- 0 3
-
2018-11-14 21:57
Szaleństwo
Wszystkie sprawy w Urzędzie i np. Sądzie niestety należy załatwiać osobiście. Może pomysłodawcy spowodują, że nie będę musiał stać pod UM godzinami. Sąd będzie sprawny itd.. Błazeńskie pomysły znudzonych tzw. działaczy
- 9 2
-
2018-11-14 21:36
Tak jest Wojtas,
jak głosują na ciebie bez względu czy stoisz czy leżysz to niech płacą frajerzy.
- 5 0
-
2018-11-14 21:21
obniżka dla mieszkańca w sąsiedztwie
a co w sytuacji kiedy nie będzie w sąsiedztwie miejsca ????? Patologi umysłowej C.D.
- 5 1
-
2018-11-14 20:38
Najpierw trzeba zainwestować w parkingi, a potem opłaty! (1)
Łatwo jest łoić kasę inwestując tylko w parkomat. Ale w świecie komercyjnym najpierw trzeba zainwestować, a potem ciągnąć zyski!
- 14 5
-
2018-11-14 21:05
białej farby
w Gdynii nie brakuje, nie ma problemu
- 2 1
-
2018-11-14 18:48
Rozwiązanie problemu parkowania przez wprowadzenie opłat?; (4)
To jak leczenie syfa maścią na pryszcze. Totalna obłuda. A jak już to bez przywilejów! Dla mieszkańców centrum też, i to bez żadnych abonamentów. Niech wynajmują parkingi w Chwatznie albo Wiczlinie a do domu komunikacją miejską proszę;
- 29 8
-
2018-11-14 19:59
(2)
Obłudą to jest "rozwiązanie" w postaci budowania większej ilości parkingów i dróg. Nie rozwiąże to problemu nigdy. Trzeba usunąć przyczynę (samochody), a nie skutek (mało miejsc parkingowych na taką ilość aut).
- 6 5
-
2018-11-14 20:33
To najpierw poproszę o sprawną i niezawodną komunikację miejską i podmiejską aby każdy mógł dojechać do pracy. Także dla tych, (1)
- 3 0
-
2018-11-14 20:58
Dla tych, przede wszystkim :)
- 3 0
-
2018-11-14 19:09
jestem za, mieszkam w centrum
jezdze do pracy komunikacja. Im mniej samochodow, tym sprawniej jezdza trajtki
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.