• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada. Jelcz PR110 z 1991 r. to najnowszy zabytek we flocie GAiT. Pisaliśmy o nim szerzej w połowie listopada.

W połowie listopada zabytkowa flota Gdańskich Autobusów i Tramwajów wzbogaciła się o kolejny nabytek - Jelcz PR110. To jednak nie jedyny autobus, którym może pochwalić się miejski przewoźnik. Przedstawiamy w skrócie autobusy "retro", które można spotkać podczas różnego rodzaju wydarzeń i przejazdów specjalnych. Opisujemy także plany GAiT na najbliższe lata w tym zakresie.



Jelcz 043 z 1984 r.



  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Jelcz 043 zwany potocznie Ogórkiem.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze Ogórka.
  • Wnętrze przyczepki do Ogórka.

Czy w Trójmieście potrzebne jest muzeum komunikacji miejskiej?

Jelcz 043, popularnie zwany "Ogórkiem", to obecnie najcenniejszy autobusowy nabytek GAiT-u. Został wyprodukowany w 1984 r.

Początkowo był wykorzystywany w swoim macierzystym zakładzie na Dolnym Śląsku jako tzw. pojazd socjalny.

Pod koniec lat 90. trafił do przewoźnika prywatnego z Jaworzna na Śląsku, a stamtąd w 2009 r. dzięki staraniom miasta i Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego udało się go sprowadzić do Gdańska.

W 2012 r. odbudowano do niego przyczepkę zwaną "Korniszonkiem". Wykorzystano przy tym części z dwóch pojazdów tego typu - z 1976 oraz 1974 r. Ponieważ współczesne przepisy zabraniają jazdy w przyczepce, więc pełni ona funkcję "ozdobną" oraz - w razie potrzeby - dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Ikarus 260 z 1993 r.



  • Ikarus 260 na Targu Węglowym przy dawnym znaku oznaczającym przystanek autobusowy.
  • Ikarus 260 podczas festynu komunikacyjnego przy stadionie w Letnicy.
  • Ikarus 260 oraz Jelcz 043.
Ikarus 260 od opuszczenia hal fabrycznych w 1993 r. był eksploatowany wyłącznie w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, działającym obecnie pod szyldem Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Z ruchu liniowego Ikarusa wycofano wraz z innymi pojazdami tego producenta w styczniu 2009 r. Pojazd przeszedł gruntowny remont, choć jeszcze przed wycofaniem z ruchu liniowego był uznawany za jeden z bardziej udanych egzemplarzy.

W okresie jesienno-zimowym w 2017 oraz 2018 r. można go było spotkać wieczorami na ulicach Gdańska, gdzie kursował jako "autobus SOS", w którym udzielono doraźnej pomocy bezdomnym, rozdawano posiłki i pozwalano się ogrzać.

Warto dodać, że innym Ikarusem 260 z 1985 r., eksploatowanym również w Gdańsku (obecnie w prywatnych rękach) w 2013 r. udało się dotrzeć na norweski Przylądek Północny - Nordkapp.

Przejazd Ikarusów 260 z 1993 i 1985 r. Materiał archiwalny z 2019 r.

Materiał archiwalny z 2018 r.

Materiał archiwalny z 2013 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r.



Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001. Mercedes-Benz O405N z 1994 r. Do odrestaurowania jako zabytek przeznaczono pojazd o numerze taborowym 2001.
Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w Gdańsku i zarazem w całej Polsce. W 1994 r. zakupiono 15 pojazdów tego typu, które służyły mieszkańcom przy codziennych dojazdach przez kolejne 25 lat.

W latach 90., gdy na ulicach królowały Ikarusy i Jelcze, oferowały zupełnie nową jakość podróży, choć znaczną uciążliwością był brak drzwi w tylnej części pojazdu, co utrudniało wymianę pasażerską na przystankach.

Pierwszy z zamówionych pojazdów o numerze taborowym 2001 został odstawiony na terenie zajezdni do odrestaurowania jako pojazd historyczny. Pozostałe zezłomowano lub wystawiono na sprzedaż.

- Pojazd o numerze 2001 jest obecnie rekonstruowany. Prace te są prowadzone sukcesywnie przez naszą spółkę. Dokładny termin ich zakończenia nie został jeszcze wyznaczony - informuje Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.

Cztery zabytkowe trolejbusy z Gdyni


Być może pojawią się jeszcze trzy zabytkowe autobusy



  • Neoplan N4016 z 1997 r.
  • Neoplan N4020 z 1997 r.
  • Neoplan N4007 z 1998 r.
  • MAN NM222 z 1998 r., który ostatecznie nie będzie zachowany jako pojazd zabytkowy.
Oprócz wspomnianego mercedesa z 1994 r. GAiT planuje zachować "na pamiątkę" dla przyszłych pokoleń jeszcze co najmniej trzy autobusy:
  • Neoplan N4016 z 1997 r. (nr taborowy 2024)
  • Neoplan N4020 z 1997 r. (nr taborowy 2605)
  • Neoplan N4007 z 1998 r. (nr taborowy 2480)

Dwa pierwsze autobusy zostały wyprodukowane dla Gdańska przez Neoplan Polska, który w kolejnych latach został przekształcony w Solaris Bus and Coach i na bazie doświadczeń z budowy tych pojazdów skonstruował własną linię autobusów. Neoplan N4007 został natomiast odkupiony od szwedzkiego przewoźnika w 2008 r.

- To pojazdy, które stosunkowo niedawno wyłączone zostały z eksploatacji. Spółka GAiT chce docelowo włączyć je do taboru historycznego ze świadomością, że za kilka lat zyskają wartość historyczną i staną się atrakcją turystyczną - zapowiada Dobrowolska.
Obecnie nie są jednak znane żadne terminy rozpoczęcia prac przy tych autobusach.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku


Wiadomo już natomiast, że - wbrew pojawiającym się nieoficjalnie informacjom - do floty historycznej autobusów nie zostanie włączony MAN NM222 z 1998 r. (nr taborowy 2485), który ostatecznie został wykreślony ze stanu taborowego GAiT.

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • To nie są stare modele! (1)

    A czy ktoś pamięta, jak na trasie Gdańsk-Gdynia (nr 101) jeździł autobus piętrowy oraz taki, w którym część pasażerską ciągnął "moduł" z wydzieloną kabiną kierowcy?

    • 3 0

    • 101 pamiętam, ale też ogórkiem tyle, że przegubowym.

      • 3 0

  • (1)

    Czy ktoś się orientuje do którego roku jeździły po Gdańsku "ogórki"?

    • 2 0

    • W stanie wojennym to był jeszcze podstawowy autobus. Jeśli cokolwiek jechało to właśnie ogórek.

      • 2 0

  • W ZKM były też ok. 97r. małe Iveco Otoyol.

    • 4 1

  • .

    Czy oni nie maja na co pieniedzy wydawac? Ile jeszcze tych zabytkow? A potem artykuly ze problem bo nikt tego nie chce kupic chyba ze ukraincy..

    • 5 10

  • Pancerne Ikarusy. Wspaniale.

    • 8 1

  • Odpowiedż na zadane pytanie.

    Jelcze tzw.ogórki" jeżdziły w Gdańsku i Gdyni (WPKG)- do połowy roku 1982 kiedy to sukcesywnie dostarczano autobusy Ikarus Z 260 i Z 280 z Węgierskiej Republiki Ludowej ( b.duże ilości) oraz uzupełniano tabor autobusami Jelcz Berliet PR 110 produkowanymi w Jelczu pod Wrocławiem.. Wtedy też sukcesywnie wycofywano Jelcze.

    • 4 4

  • Szkoda że żaden autobus na czarnych rejestracjach się nie ostał mimo że większość była eksploatowana w Gdańsku od nowości, to by dopiero klimatyczne było...

    • 7 0

  • W Gdańsku wszystkie są historyczne (3)

    • 25 27

    • (2)

      te kupione w tym roku? Czy te 3lata temu?

      • 11 3

      • Co ona kupiła?

        • 6 6

      • pewno te które będą kupione

        • 6 4

  • Podoba mi się taki retro klimat

    Kiedyś przy dworcu Chylonia na taxi stała Warszawa. Pan kierowca nawet zegarek miał z 50tych lat.

    • 11 0

  • (1)

    Jak historyczne jeżdżą na co dzień po mieście i wciąż się psują.

    • 34 17

    • te z 2019 roku?

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane