- 1 Teren przy plaży w Orłowie na sprzedaż (62 opinie)
- 2 Koniec lata na sopockiej plaży przed 103 laty (15 opinii)
- 3 Tajemnicze literki na jedzeniu w sklepach (121 opinii)
- 4 80. urodziny Lecha Wałęsy w ECS (562 opinie)
- 5 Gdańsk na grobach zbudowany. Część 2 (67 opinii)
- 6 W pogoni za znikającym Mevo (204 opinie)
Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT
Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.
- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.
Wcześniej był tramwaj
To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
Drugie życie 28-latka
Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.
- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.
Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.
Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny
Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny
Opinie (171) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-17 12:02
(4)
Super! :)
- 56 19
-
2019-11-17 12:14
Opowiedz cos wiecej, czekamy. :-) (2)
- 6 4
-
2019-11-17 12:19
Jeszcze Ikarus powinien dołączyć do floty (1)
- 1 7
-
2019-11-17 19:54
Przecież jest, jeden Ikarus w flocie zabytkowej GAIT;)
- 0 0
-
2019-11-18 09:20
w czasach E.Gierka to był zakup stulecia
fakt - że konstrukcja nie bardzo na polskie społeczeństwo i polskie drogi ... ale Berliett akurat upadał i faktycznie licencje sprzedał Polsce za bezcen.
- 0 0
-
2019-11-17 12:03
(18)
Pojazd pochodzi z 1991 r, ale jezdzily do konca lat..... 80-tych ;-)
- 85 21
-
2019-11-17 12:07
czytanie ze zrozumieniem (14)
W gdańsku jeździły do końca lat 80- tych.
- 29 9
-
2019-11-17 12:15
W1991 roku takie autobusy (5)
Jeździły takie autobusy jeszcze na linii 129 na początku lat 90.
- 22 5
-
2019-11-17 12:17
(4)
To były M11, znawco
- 19 2
-
2019-11-17 12:58
(3)
Wielka mi różnica, podtypy Jelcza tylko miłośnicy są w stanie odróżnić
- 9 9
-
2019-11-17 13:54
Żaden podtyp tylko całkiem inny typ (2)
Począwszy od silnika
- 7 2
-
2019-11-17 15:40
(1)
Ale pudło w sumie identyczne.
- 1 5
-
2019-11-17 15:59
a to już urok polskiego wzornictwa przemysłowego
i nie to, że projektanci nie mieli fantazji - wykrojniki musiały być używane tak długo, aż naturalnie nie skonają. Tyle, że wtedy już "zaadaptowanego do zgodności" produktu było tyle, że zamiast wprowadzić początkowo przewidziane zmiany -kontynuowano produkcję archaicznej już geometrii pojazdów
- 2 0
-
2019-11-17 13:18
Bzdura kompletna, jeździłem takim jelczem linią 115 i 199 do szkoły ZSM na Sobieskiego od 1998 roku. Co podróż w czasie odbyły? (7)
Najlepiej pisać o czymś, o czym się nie ma pojęcia.
- 9 11
-
2019-11-17 13:26
Na przełomie wieku na pewno też jeździły (2)
Moim zdaniem jeszcze w pierwszych latach tego wieku jeździły w Gdańsku jelcze.
- 3 9
-
2019-11-17 14:49
Jelcze (1)
Zgoda, ale nie takie. Ten to Jelcz PR110M, a w Gdańsku do 2008 jeździły Jelcze M11.
- 11 1
-
2019-11-18 09:22
M11 = hybryda nadwozia berlietta z podwoziem ikarusa ;)))))))))))))
- 2 0
-
2019-11-17 14:51
(3)
Jeździłeś podobnym,mianowicie M11,który był oparty o podwozie Ikarusa 260.Autobus ten miał węgierski silnik Raba osadzony pod podłogą pomiędzy osiami.Most i skrzynia też węgierskie.Wozy te były zwane ,,migami,, że względu na duży hałas jaki generowały.
- 13 1
-
2019-11-17 16:02
(2)
Jeszcze w 2006 lub 2007 takim jechałem. Na Słowaka pod górę ledwo dawał radę, redukcja, redukcja, w końcu na dwójeczce zapewne mozolnie drapał się pod górę, a szyby telepały się niemiłosiernie.
- 1 6
-
2019-11-17 16:48
jechałeś Jelczem M11 opartym na konstrukcji Ikarusa260 (1)
- 4 0
-
2019-11-18 09:35
tworzono fantazyjne hybrydy bo czesi stanowczo odmówili współpracy z polskimi partaczami
nauczeni niemiłym doświadczeniem współpracy z polakami - postanowili odmówić Polsce współpracy przy projekcie następcy sm-11
- 0 0
-
2019-11-17 15:09
słuszna uwaga
Chyba raczej do końca lat 90-tych bo doskonale je pamiętam z dzieciństwa a jestem rocznik 88.
- 1 6
-
2019-11-17 15:33
Czytaj ze zrozumieniem...
- 0 4
-
2019-11-18 10:36
W Gdańsku do końca lat 80 !!!!
- 0 0
-
2019-11-17 12:04
(12)
Super,ja pamiętam przegubowe Ikarusy,na dziurach cały tył skakał o metr) A kierowcy też musieli mieć siły żeby kręcić kółkiem bez wspomagania i machać wajha zmiany biegów. A dziś wspomaganie,automat,Klima.To se ne wrati kochani.Milego weekendu.Na spacerach,grylku czy planszowkach z dziećmi.
- 61 9
-
2019-11-17 12:16
(1)
kup sobie taki bez wspomagania i nie będziesz cierpiał
- 5 4
-
2019-11-17 12:21
Wlaśnie kupiłem na allegro.
- 9 2
-
2019-11-17 15:14
Z kolegami zawsze spóźnienia zwalalismy na hamulce w psikarusie ;) piękne czasy gimby nie znaja
- 3 1
-
2019-11-17 16:17
Hi hi a Tico nie wiele lepsze haha
- 1 0
-
2019-11-17 18:50
Ikarus miał wspomahanie kierpenicy
Ogórek też takie posiadał
- 4 0
-
2019-11-17 19:35
(4)
Co ty przecież Ikarusy miały wspomaganie kierownicy. Wiem bo je naprawiłem. A lewarek biegów w ikarusach to masakra. Krzyżaki były pod podlogą a dostęp do ich wymiany skutecznie blokował zbiorniki powietrza. Komu się chciało tam łapy wsadzac. Całe kasowanie luzow to była wymiana tzw kamieni przy skrzyni biegów. Stąd te luzy i dlatego lewarki wychodziły prawie z kabiny kierowcy żeby bieg wrzucić.
- 7 0
-
2019-11-18 07:18
W 1985 r byłem pierwszy raz w życiu za granicą - w Budapeszcie. (1)
Wszystkie tamtejsze Ikarusy jeżdżące w komunikacji miejskiej posiadały automatyczne skrzynie biegów, więc kierowcy mieli lżej...
- 0 0
-
2019-11-18 09:38
dla polaków to byłaby zbyt zaawansowana technicznie konstrukcja, nie do ogarnięcia
jak to mówią - daj polakowi dwie kulki od łożyska, to zaraz jedną zgubi, a drugą popsuje
- 1 1
-
2019-11-18 11:08
(1)
A te kamienie do skrzyni robiło się pilnikiem na warsztatach w miejscu gdzie dzisiaj jest Żak :)
- 1 0
-
2019-11-19 16:01
Ja je dorabialem na warsztach w Gdyni na pierwszym pietrze tam gdzie teraz jest zdaje się jakiś oddział UM Gdynia Pan Karasewicz chodził sprawdzał mierzył i oceny wystawial
- 0 0
-
2019-11-18 07:37
ikarusy miały wspomaganie
- 1 0
-
2019-11-19 20:00
Akurat Ikarusy i Jelcze miały wspomaganie. Gorzej było w niektórych wysłóżonych ze skrzynia biegów. Ale jak miałeś swój na stanie i dbałeś o niego to chodził elegancko. Na tych autobusach zaczynałem :)
- 0 0
-
2019-11-17 12:05
Marzy mi sie... (3)
Bujnac takim pojazdem, nie wspominajac o tych przegubowych. Lezka w oku. Teraz jakies klimy, lasery, monitoringi, przyciski. Okienka ladnie sie otwieraly. To byly fajne czasy, ehh...
- 37 8
-
2019-11-17 13:06
kur*a, kiedyś to było...
- 5 1
-
2019-11-17 15:09
przegubowców chyba nie robili ...
- 0 4
-
2019-11-18 10:16
Nie, nie były. W środku często śmierdziało spalinami, komfort tych siedzeń żaden. Tfu!
- 0 0
-
2019-11-17 12:11
Paranoja (3)
Kolejny pojazd, który po kilku latach będzie zapuszczony, niestety GAiT nie dba o zabytkowy tabor, widać np po Jelczu "ogórku" który ma widoczne oznaki korozji, 102jka ciągle niesprawna itd.
- 34 44
-
2019-11-17 12:49
Jak nie mogą utrzymać tego co jeździ po mieście na codzień... (1)
- 8 6
-
2019-11-17 18:04
Januszu Ch. zmień nick.
Kojarzy się z Januszem Christą. Ty chyba wiesz o czym piszę?
- 2 1
-
2019-11-17 19:07
A kto ma za to płacić ?????
- 1 0
-
2019-11-17 12:13
Kto na to pozwolił? GAiT to nie prywatna firma dla dużych dzieci ani dla kolekcjonerów. GAiT ma się skupić na tym do czego został powołany!
- 63 81
-
2019-11-17 12:15
Cały tabor GAiT jest zabytkowy i obecnie tylko zabytkani sie chwala !Za 10 lat pewnie sie dopiero zaczna chwalic autobusem (4)
elektrycznym czy innym bez emisyjnym gdy już w całes Polsce będą tylko takie!Ten szrot trujacy na potege spalinami powinien trafic na złomowisko i przepalony w hucie wtedy byłby jedyny pożytek zniego bo tak truja spalinami ze nawet jako komunikacja miejska był szkodliwy tak jak pojedyncze blachosmrody .Jedynym zabytkiem powinien być ten ogórek i nic więcej.Miałem NIEprzyjemność jechać wszystkimi ztych zabytków i tylko atrakcją były ogórki ale ze względów zabudowy wnętrza ,wielkiej kierownicy itp.A uznawanie kultowe złomy z epoki PRLu które jeszcze niedawno były w użytku sa przegięciem!
- 23 80
-
2019-11-17 14:40
kiedy ostatnio jechałeś autobusem? (2)
20 lat temu?
- 10 0
-
2019-11-17 14:49
On tylko z pedałami jeździ ;)
Rowerowymi oczywiscie ;)
- 9 1
-
2019-11-17 17:17
To troll
- 4 1
-
2019-11-17 22:05
Ekolog się znalazł śmieszny jestes
- 4 0
-
2019-11-17 12:17
Nie prawdą jest że (10)
"autobusy zaczęły wypierać m.in. bardziej udane ikarusy i "ogórki"
Ikarus w ostatni swój liniowy kurs po Gdańsku wyjechał w 2009r.
a zaczęto sprowadzać je do Gdańska w 1981 roku i użytkowane były przez 28 lat.
Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów.
Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N- 49 3
-
2019-11-17 12:42
(5)
wymienili stare węgierskie na równie stare ale niemieckie
- 2 23
-
2019-11-17 12:52
? Jakie stare ? (4)
To były nowe autobusy, sprowadzone w częściach z Niemiec przez Sobiesława Zasadę, które składali w montowni, w Głownie koło Łodzi.
Pochyl się nad tematem, a nie klepiesz co ci na myśl przyjdzie, bo bzdury piszesz.- 26 0
-
2019-11-17 17:31
Do dziś pamietam zapach nowości w tych autobusach (3)
Spacjalnie się czekało aby nim przejechać. Pamietam nawet nr linii pierwszej przejażdżki 124 i numery pojazdów zaczynające się od 2000
- 7 0
-
2019-11-17 20:44
A jakie miały przyspieszenie, to był przeskok. 139 jeździłem jako pasażer:)
- 4 0
-
2019-11-17 21:34
2001 - 2015
- 1 0
-
2019-11-18 09:43
Też jeździłem 124
Najczęściej wozem 2009 z bardzo sympatycznym kierowcą, taki czarny z wąsami (p. Witek?)
Jak było mało pasażerów, to lubił przycisnąć na pl. Komorowskiego wlot w Wyspiańskiego, lewym kończącym się pasem. Faktycznie, wóz zbierał się ładnie i niejedna osobówka została w tyle.- 0 0
-
2019-11-17 12:42
Firma Sobiesław Zasada
jak na rok 1994 zrobiła interes życia :D
i to był jedyny udany zakup taboru przez ówczesny ZKM
Wszystkie z nich przejechały łącznie 21 mln km po ulicach Gdańska.- 11 0
-
2019-11-17 15:24
Autobus Jelcz PR 110 to był totalny niewypał !!! (2)
Jelcze PR 110 eksploatowane w Gdańsku bardzo szybko zostały wycofane z eksploatacji z powodów przeróbek polskich inżynierów w celach oszczędnościowych . Jego główną wadą były silniki Leylanda które zostały przerobione przez naszych " fachowców " z konstrukcji pionowej na leżącą a w efekcie słabe smarowanie silnika co powodowała bardzo częste jego awarie . M110 były w trybie awaryjnym zastępowane przez węgierskiego Ikarusa a następnie fabryka w Jelczu podjęła produkcje modelu M11 we współpracy z Ikarusem i silnik z tyłu pojazdu trafił na środek tak jak w Ikarusach . W Gdańsku model Jelcza M11 był wycofany dużo wcześniej niż ostatnie Ikarusy . Pierwowzór Modelu M110 o symbolu M100 był we Francji produkowany bardzo długo i był jednym z najlepszych autobusów produkowanych w tym czasie w Europie . Jako ciekawostkę można podać to , że kończono jego produkcje pod nazwą Renault M100 po przejęciu upadającego Berlieta przez koncern Renault . Ówcześni nasi " fachowcy " przymuszeni do szukania oszczędnościowych rozwiązań spaprali naprawdę dobry autobus jakim był Berliet M100 .
- 9 0
-
2019-11-17 16:53
nie M100 tylko PR
- 0 1
-
2019-11-17 17:05
Największym problemem PR110 była kratownica,a dokładniej jej tylną część obciążona silnikiem SW680,który był znacznie cięższy od francuskiego.Suma obciążeń od silnika i pasażerów powodowała wyginanie się i pękanie kratownicy za tylną osią i w konsekwencji szybką kasację tych autobusów.
- 8 0
-
2019-11-17 12:19
Jest jakiś klucz dla tych zakupów? idea? cel? (3)
tak można dziesiątki innych ledwo zipiących złomów kupić z całej europy.
- 34 50
-
2019-11-17 12:23
(2)
Nie ma. Wyrzucajmy wszystko. Jakies zdjecia rodzinne, autobusy, wspomnienia, auta... Po co? Na smietnik.
- 13 8
-
2019-11-17 13:45
bezmózgu nie przepuscisz zadnej okazji by sie głupotą chwalic
- 5 10
-
2019-11-17 14:17
Po.co te nerwy. Tym wpisem chciałem poruszyć temat czy probujemy zrekonstuowac flotę pojazdów jakie były w Gdańsku. Czy kupujemy bo stare i warto. Czy jakiś inny plan. I tyle.
- 6 4
-
2019-11-17 12:24
(7)
Kolejny zabytek...oj ile ich już jest? Przecież co drugi to zabytek który wozi pasażerów. Już chyba zapomnieli o kontroli przez ITD na pętli w Oliwie.
- 28 35
-
2019-11-17 12:39
Chyba dawno nie jechales
- 8 1
-
2019-11-17 14:59
Jezdze codziennie
I dawno nie widzialem starego autobusu. Same nowki sztuki wiec nie wiem skad masz taka opinie na ten temat
- 4 4
-
2019-11-17 17:14
Tramwaj Konstal 105 to przecież zabytek
A sporo ich jeździ codziennie na liniach 5 i 8, nawet jedna ósemka ma trzy wagony
- 4 0
-
2019-11-17 18:28
Ile zabytków ma gait? (3)
100%
Niestety taka prawda, gdańska komunikacja to skansen, szczególnie jeśli porównamy z pobliskim śledziowem..- 2 4
-
2019-11-17 18:53
(2)
No patrz. A kiedy nie jade to podrozuje nowka sztuka rocznik 2019
- 2 2
-
2019-11-17 21:53
pfffffffffffffff, doskonały dowcip milordzie (1)
gdybym nie dojeżdżał zbiorkomem do pracy to może bym ci uwierzył :D
Tramwaje? Złom.
Torowiska? Złom.
Autobusy? Złom.
SKM? Lepiej już było.
PKM? Nie złom, ale niedostosowane do potrzeb.
Co ty masz w Gdańsku z 2019? Chyba karnet na mecze dla menadżerów gaitu...- 1 1
-
2019-11-17 21:58
Wam jest zawsze źle, dlatego nigdzie was nie chcą i nie lubią. ;)
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.