• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT

Maciej Korolczuk
17 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Jelcz PR110 kosztował 20 tys. zł i do historycznej floty GAiT ma zostać włączony w przyszłym roku.
  • Pojazd został kupiony w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  • Teraz przejdzie niewielkie prace konserwacyjne i remontowe. Ich koszt poznamy wkrótce.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.



Czy jeździłe(a)ś którymś z zabytkowych tramwajów lub autobusów należących do GAiT?

Jelcz PR110 to uproszczona i bardziej udana adaptacja jego francuskiego poprzednika "berlieta". Autobusy sprowadzone do kraju w latach 70. przez Edwarda Gierka z Francji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu, a nie z przodu pojazdu. Z miejsca - decyzją mocodawców - autobusy zaczęły wypierać m.in. bardziej udane ikarusy i "ogórki", co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców.

- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.

Wcześniej był tramwaj



To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku



Drugie życie 28-latka



Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.

  • Pojazd pochodzi z 1991 roku.
  • W przeszłości na ulicach Gdańska jeździło ponad 120 takich pojazdów.
  • Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
  • W wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • Jelcz PR110 jest bardziej udaną wersją francuskiego poprzednika "berlieta".
  • To kolejny historyczny pojazd w zabytkowej flocie GAiT.


- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.

W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".


W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.

Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.

Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny


Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • Masakra (5)

    Co za paranoja. Przecież takich autobusów w Gdańsku było pełno tylko ktoś je sprzedał lub wyzłomował a teraz ponownie kupuje. Gdzie tu sęs i logika. Tam gdzie jest kasa państwowa i miejska to jest niestety brak logicznego myślenia. Podobnie rzecież było z pentlą na Jana z Kolna. Najpierw była potem ją zlikwidowano a na koniec odbudowano z węzłem sanitarnym dla kierowców.

    • 16 6

    • Zeby " sęs" napisac w ten sposob (2)

      To by mi chyba do głowy nie przyszło.

      • 13 1

      • Weź sobie kens lózu ;-)

        • 2 0

      • No i jeszcze ta pentla..

        • 2 0

    • Na tym polega pojazd zabytkowy. Kiedys Warszaw tez bylo na peczki a dzis kosztuja krocie

      • 4 1

    • Sęsu to na pewno nie ma może mieć sens. Ortografia!

      • 0 0

  • Pr110 (2)

    W Gdańsku jeździły Jelcze pr110?? Chyba w PKSie... Ja pamietam tylko M11.
    Zakup "trochę" na siłę

    • 12 6

    • PR 110 w Gdańsku jeździły . (1)

      Zostały wyparte przez Ikarusy a następnie kupowano Jelcza M11 . Ikarus był jednak dłużej eksploatowany niż Jelcz M11 . Z tego co pamiętam Jelcz PR 110 nawet nie był jednocześnie eksploatowany z Jelczem M11 .

      • 8 0

      • Dziekuje

        Za młody, widocznie, jestem i 110 nie pamietam :)

        • 2 0

  • Może trzeba było wydać te pieniądze na zakup jakiejś maszyny do prania i dezynfekcji autobusowych siedzeń? (1)

    • 12 1

    • szczają też w tramwajach

      • 2 0

  • Niech zrobią te autobusy co jeżdżą nacodzień

    • 6 0

  • Jelcz (2)

    Dziwne..taki autobusy przecież u nas jeździły,zamiast zostawic chociaż po jednym ,to wszystko poszło na złom a teraz kupują za dość wielkie pienidze

    • 9 3

    • 20tys to wielkie pieniadze? Litosci

      • 4 0

    • Typowe w Trójmieście, w Gdyni są jeszcze lepsi, bo pokasowali ziutki, a potem sprowadzili jednego z Ukrainy. I jeszcze nie jest odwzorowany idealnie.

      • 4 0

  • Do dzisiaj posiadam przekażnik (1)

    który był potrzebny by wyjechać z bazy sprawny.

    • 5 1

    • Do dziś tego nie mogę zrozumieć

      Po jaką cholerę kierowcy wyciągali te przekaźniki idąc do domu ?
      Chyba ustawiali sobie je w domu obok kryształów , bo są one z przezroczystego plastiku .
      Elektryk nie miał drugiego więc zakładał ,, baypasa '' z kabelków.
      zakład pracy chronionej żeby nie napisać ostrzej .

      • 2 0

  • Super

    Super sprawa dla mieszkańców i turystów lubiących sentymentalne podróże i wspomnienia.Wielkie dzięki za to.

    • 5 4

  • Niedawno taki 188 jezdzil

    • 4 3

  • Super atrakcja dla turystow. Przyjechalem do was z Syrii

    i chetnie przejade sie tym zabytkowym pojazdem. U nas w kraju glownie nowoczesne autobusy z napedem elektrycznym.

    • 3 6

  • Tam same zabytki jeżdżą jak tramwaje wies miodem plynaca

    • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane