• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj największą nastawnię kolejową w Trójmieście

Maciej Naskręt
13 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz pracę dyżurnych ruchu w nastawni kolejowej na stacji Gdynia Główna.


Zwiedziliśmy największą i jedną z najnowocześniejszych w Trójmieście nastawni kolejowych, która znajduje się na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdańska. W sezonie letnim dyżurni ruchu odprawiają tam ok. 200 pociągów dziennie.



Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65. Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65.
Zanim jednak opiszemy pracę dyżurnych w Gdyni, warto przypomnieć czym w ogóle jest nastawnia. Znajdują się w niej urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, czyli urządzenia nastawcze, blokowe i łączności (radiotelefon). Z ich pomocą ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały. Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.

- Nastawnię w Gdyni Głównej obsługuje trzech dyżurnych ruchu podczas 12-godzinnej zmiany. W sumie, by zapewnić obsługę ruchu we wszystkie dni tygodnia, zatrudnionych tu jest 15 osób. Musiały one przejść odpowiednie szkolenia, by móc zasiąść przed pulpitem nastawczym - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna. Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna.
Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku. Całość wygląda niepozornie. Serce nastawni jednak znajduje się piętro niżej - to cztery komputery o dużej mocy obliczeniowej, zarządzane przez specjalistyczny system sterowania ruchem kolejowym Bombardier.

Ale na co dzień pracują tylko dwa komputery, a pozostałe dwa czuwają i włączają się jedynie w razie awarii. Ze względów bezpieczeństwa nie można oglądać części nastawni wyposażonej w jednostki centralne.

Zobacz nieczynną nastawnię we Wrzeszczu.

- Wprowadzenie komputerów do nastawni w Gdyni całkowicie zmieniło pracę dyżurnych ruchu. Przede wszystkim mogą oni wreszcie usiąść. Nie muszą przerzucać potężnych dźwigni, które można napotkać w dawnych mechanicznych nastawniach. Nie muszą obserwować ruchu gołym okiem. Niezbędne informacje m.in. o położeniu pociągu są prezentowane na monitorach komputera. Stąd z łatwością możemy odprawiać ok. 200 pociągów na dobę w okresie lata - mówi Leszek Lewiński.

Jednak z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych, pewne czynności i procedury wciąż się nie zmieniły. Każdy ze składów, który opuszcza stację w Gdyni Głównej, jest zapowiadany na dalszej stacji przez telefon. Ponadto w razie awarii rozjazdu np. braku informacji o jego położeniu, dyżurny ruchu musi udać się, często na drugi koniec stacji, by go skontrolować.

System sterowania ruchem Bombardier posiada wiele zabezpieczeń uniemożliwiających doprowadzenie do wjechania na ten sam tor dwóch pociągów. Do takiej sytuacji mogłoby doprowadzić wyłącznie działanie umyślne dyżurnego ruchu, który obchodziłby kolejne zabezpieczenia systemu.

Nastawnia w Gdyni podpięta jest do trzech źródeł zasilania. To na wypadek gdyby nastąpiła przerwa w dostawie prądu do stacji. Pierwsze źródło zasilania - tzw. kolejowe - to niezależna od miejskich linia energetyczna, zasilająca wyłącznie obiekty i urządzenia niezbędne do obsługi infrastruktury. Z niego kolejarze korzystają standardowo.

Drugie źródło zasilania nastawni to sieć energetyczna, do której podpięte są również domy mieszkalne w Gdyni. Wykorzystywana jest ona gdy zawiodą dostawy prądu z pierwszego źródła. Natomiast ostatnim - tzw. awaryjnym - źródłem zasilania są generatory prądotwórcze.

Czy kolej jest bezpiecznym środkiem lokomocji?

A co jeśli wszystkie źródła zasilania zawiodą? Wtedy ruch prowadzony jest ręcznie. Grupa kolejarzy zajmuje pozycje przy rozjazdach i przekłada zwrotnice na polecenie dyżurnego ruchu.

Jaki był koszt przebudowy nastawni w Gdyni Głównej? - Z uwagi na zaawansowaną technologię sterowaniem ruchu musieliśmy rozbudować nastawnię w Gdyni o dodatkowe pomieszczenia. Stąd przebudowa nastawni z mechanicznej na komputerową pochłonęła 3,5 mln euro - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Oddział w Gdańsku.

W przyszłości w nastawni w Gdyni Głównej powstanie także Lokalne Centrum Sterowania dla linii dalekobieżnej, na odcinku od Żabianki do Gdyni Cisowej. W tym celu już wygospodarowano pomieszczenie dla kolejnych dyżurnych ruchu. Będą oni zarządzać ruchem między stacjami, a w przyszłości być może wspomnianym fragmentem linii.

Podobne Lokalne Centrum Sterowania zostanie uruchomione niebawem w Gdańsku na wysokości dawnej przychodni przy Dworcu Głównym PKP. - Aktualnie trwa jej wyposażanie. Niebawem ruszy montaż urządzeń sterowania - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter.

Opinie (64) 7 zablokowanych

  • Prawdę mówiąc to lubię podróżować koleją!

    W niektórych kwestiach np. wygody to jest to jeden z najwygodniejszych środków transportu, generalnie jest bezpiecznie, standard pociągów na prawdę powoli ale się poprawia, w minione wakacje kilkukrotnie podróżowałem koleją i jakieś 60% pociągów miało klimę, było czysto, nie tłoczno, ale oczywiście zdarzają się kwiatki w postaci np. Trójmiejskiej SKM. Najgorszy jest tylko ten czas przejazdu, jak sobie pomyślę że można by rano wsiąść w Trójmieście i pojechać na obiad do Zakopanego, a potem przed nocą sobie wrócić do domu, to aż się przykro robi że obecnie żeby zrobić coś takiego trzeba poświęcić cały weekend.

    • 7 0

  • Szkoda tylko tej nastawni we Wrzeszczu pokazanej na filmiku. Jest naprawdę malownicza i autentycznie żal mi, że jest gołębnikiem zamiast ładnie odnowioną techniczną pamiątką wpisującą się charakterem w okolicę. Ktoś wie cokolwiek na temat jej przyszłości?

    • 3 0

  • żone poznałem w pociągu

    miałem jechac autem ale była straszna ślizgawica, wybrałem pociąg...można powiedziec że złej pogodzie zawdzięczam super kochaną żonę.

    • 9 0

  • Zacofanie technologiczne na polskich kolejach - powolna poprawa (2)

    Kiedy zwiedzałem tę nastawnię w 2006 roku w ramach jakiegoś dnia otwartego, doznałem szoku i po prostu nie wierzyłem własnym oczom (zdjęcie w artykule), że funkcjonowanie tak dużej stacji było oparte na rozwiązaniach technologicznych z początku lat 60ych. Kiedy zapytałem, czy są w Polsce obiekty sterowania ruchem wyposażone w komputer/monitor/klawiaturę, pan który nas oprowadzał, wymienił wówczas jedno czy dwa miejsca (niewielkie węzły kolejowe) jako "eksperymentalne" realizacje skomputeryzowanych nastawni.
    Dobrze, że chociaż bardzo powoli, to jednak do przodu,.

    • 3 0

    • od wdrażania systemów "na hurra" mieliśmy tylko zbędne wypadki

      Jako ciekawostkę podam tylko, że przed remontem E65 przez półtora roku SKMki były trasowane w takcie pięciominutowym na sygnał zastępczy z powodu awarii przekaźnikowni. Ilość wypadków: zero.

      • 3 0

    • W Gdańsku do zeszłego roku działała nastawnia z lat 40 tych około, i doskonale się sprawdzała.

      • 0 0

  • Zmodernizowane, skomputeryzowane, a przed każdym monitorem papierowy notes (3)

    I to ma być nowoczesne? Kto to projektował? Czego ten system nie zapisuje, nie pokazuje, nie planuje? Szkoda że obok notesu nie leży liczydło. No i dlaczego trzeba dzwonić do następnej stacji?

    • 1 8

    • ten notes to na wypadek całkowitej awarii systemu (1)

      pociągi trzeba wtedy trasować ręcznie i nic poza notesem wtedy nie działa.

      • 6 0

      • Ale oni stale coś w nim notują!

        Także wtedy, gdy system działa. Wystarczy, że będzie to drukował. Po co odwracać uwagę ludzi? W razie awarii systemu wezmą wydruk i będzie tam wszystko.

        • 0 0

    • Nigdy nie zastąpisz człowieka. Można ruch prowadzić w oparciu o samą blokadę liniową, ale ze wzgląd na bezpieczeństwo Dyżurny prowadzi komunikację z przednim jak i tylnym posterunkiem zapowiadawczym, a do tego wypełnia dziennik ruchu.

      • 1 0

  • Autorze

    Przykro się czyta ten artykuł ludziom takim jak ja tzn pasjonatomatom/miłośnikom kolei. Zamiast kopiować tekst definicji nastawni z Wikipedia, można było przytoczyć słowa dyzurnego ruchu. Piekny temat ale zmarnowany, już nie raz pisałem że artykuły takie jak ten (specyficzne, tematyczne) powinni pisać pasjonaci. Przykre.

    • 3 1

  • Historia nastawni w Gdyni Głównej

    W artykule jest parę nieścisłości. Otóż urządzenia mechaniczne na przekażnikowe zostały wymienione na tej stacji jeszcze w latach 60 - tych ubiegłego wieku. Póżniej były jeszcze raz przebudowane po pożarze nastawni kilkanaście lat temu. Obecne urządzenia gabarytowo są bardzo małe i przyjemne w obsłudze a stacji z takimi urządzeniami w Polsce jest już kilkanaście i budowane są następne. Pozwalają one z jednego miejsca sterować semaforami i rozjazdami na kilku stacjach zlokalizowanych na obszarze 50 - 60 kilometrów.

    • 3 0

  • Pamiętam jej pożar 11 czerwca 2001 roku ... wtedy w Gdyni stanęło wszystko.... (1)

    • 0 0

    • jak ma pociag to i liże, naturalny odruch ruchu

      • 0 0

  • Miło mi Państwa poznać

    • 2 1

  • Technologia przyszłości -myszki komputerowe (1)

    "Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku."
    Wiedziałem, że PKP ma super sprzęt, ale że mają myszki komputerowe - to już szok!
    Ciekawe, czy używają jescze dyskietek 3,5

    • 10 1

    • je tam

      majom 5,25

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane