• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj największą nastawnię kolejową w Trójmieście

Maciej Naskręt
13 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz pracę dyżurnych ruchu w nastawni kolejowej na stacji Gdynia Główna.


Zwiedziliśmy największą i jedną z najnowocześniejszych w Trójmieście nastawni kolejowych, która znajduje się na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdańska. W sezonie letnim dyżurni ruchu odprawiają tam ok. 200 pociągów dziennie.



Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65. Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65.
Zanim jednak opiszemy pracę dyżurnych w Gdyni, warto przypomnieć czym w ogóle jest nastawnia. Znajdują się w niej urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, czyli urządzenia nastawcze, blokowe i łączności (radiotelefon). Z ich pomocą ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały. Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.

- Nastawnię w Gdyni Głównej obsługuje trzech dyżurnych ruchu podczas 12-godzinnej zmiany. W sumie, by zapewnić obsługę ruchu we wszystkie dni tygodnia, zatrudnionych tu jest 15 osób. Musiały one przejść odpowiednie szkolenia, by móc zasiąść przed pulpitem nastawczym - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna. Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna.
Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku. Całość wygląda niepozornie. Serce nastawni jednak znajduje się piętro niżej - to cztery komputery o dużej mocy obliczeniowej, zarządzane przez specjalistyczny system sterowania ruchem kolejowym Bombardier.

Ale na co dzień pracują tylko dwa komputery, a pozostałe dwa czuwają i włączają się jedynie w razie awarii. Ze względów bezpieczeństwa nie można oglądać części nastawni wyposażonej w jednostki centralne.

Zobacz nieczynną nastawnię we Wrzeszczu.

- Wprowadzenie komputerów do nastawni w Gdyni całkowicie zmieniło pracę dyżurnych ruchu. Przede wszystkim mogą oni wreszcie usiąść. Nie muszą przerzucać potężnych dźwigni, które można napotkać w dawnych mechanicznych nastawniach. Nie muszą obserwować ruchu gołym okiem. Niezbędne informacje m.in. o położeniu pociągu są prezentowane na monitorach komputera. Stąd z łatwością możemy odprawiać ok. 200 pociągów na dobę w okresie lata - mówi Leszek Lewiński.

Jednak z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych, pewne czynności i procedury wciąż się nie zmieniły. Każdy ze składów, który opuszcza stację w Gdyni Głównej, jest zapowiadany na dalszej stacji przez telefon. Ponadto w razie awarii rozjazdu np. braku informacji o jego położeniu, dyżurny ruchu musi udać się, często na drugi koniec stacji, by go skontrolować.

System sterowania ruchem Bombardier posiada wiele zabezpieczeń uniemożliwiających doprowadzenie do wjechania na ten sam tor dwóch pociągów. Do takiej sytuacji mogłoby doprowadzić wyłącznie działanie umyślne dyżurnego ruchu, który obchodziłby kolejne zabezpieczenia systemu.

Nastawnia w Gdyni podpięta jest do trzech źródeł zasilania. To na wypadek gdyby nastąpiła przerwa w dostawie prądu do stacji. Pierwsze źródło zasilania - tzw. kolejowe - to niezależna od miejskich linia energetyczna, zasilająca wyłącznie obiekty i urządzenia niezbędne do obsługi infrastruktury. Z niego kolejarze korzystają standardowo.

Drugie źródło zasilania nastawni to sieć energetyczna, do której podpięte są również domy mieszkalne w Gdyni. Wykorzystywana jest ona gdy zawiodą dostawy prądu z pierwszego źródła. Natomiast ostatnim - tzw. awaryjnym - źródłem zasilania są generatory prądotwórcze.

Czy kolej jest bezpiecznym środkiem lokomocji?

A co jeśli wszystkie źródła zasilania zawiodą? Wtedy ruch prowadzony jest ręcznie. Grupa kolejarzy zajmuje pozycje przy rozjazdach i przekłada zwrotnice na polecenie dyżurnego ruchu.

Jaki był koszt przebudowy nastawni w Gdyni Głównej? - Z uwagi na zaawansowaną technologię sterowaniem ruchu musieliśmy rozbudować nastawnię w Gdyni o dodatkowe pomieszczenia. Stąd przebudowa nastawni z mechanicznej na komputerową pochłonęła 3,5 mln euro - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Oddział w Gdańsku.

W przyszłości w nastawni w Gdyni Głównej powstanie także Lokalne Centrum Sterowania dla linii dalekobieżnej, na odcinku od Żabianki do Gdyni Cisowej. W tym celu już wygospodarowano pomieszczenie dla kolejnych dyżurnych ruchu. Będą oni zarządzać ruchem między stacjami, a w przyszłości być może wspomnianym fragmentem linii.

Podobne Lokalne Centrum Sterowania zostanie uruchomione niebawem w Gdańsku na wysokości dawnej przychodni przy Dworcu Głównym PKP. - Aktualnie trwa jej wyposażanie. Niebawem ruszy montaż urządzeń sterowania - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter.

Opinie (64) 7 zablokowanych

  • Nastawnia (1)

    To ja poproszę artykuł o nastawni w Tczewie

    • 2 2

    • re

      tczew to nie trójmiasto

      • 2 0

  • Pamiętam jej pożar 11 czerwca 2001 roku ... wtedy w Gdyni stanęło wszystko.... (1)

    • 0 0

    • jak ma pociag to i liże, naturalny odruch ruchu

      • 0 0

  • Technologia przyszłości -myszki komputerowe (1)

    "Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku."
    Wiedziałem, że PKP ma super sprzęt, ale że mają myszki komputerowe - to już szok!
    Ciekawe, czy używają jescze dyskietek 3,5

    • 10 1

    • je tam

      majom 5,25

      • 0 0

  • poznaj nawiększą Dyrekcję Kolei bo niedługo budynek zabytkowy się rozsypie jak Baszta pod Zrębem

    • 2 0

  • 200 pociagów na dobę chyba SKM bo tych dalekobieżnych

    jest 10 razy mniej niż kiedyś. Wjeżdżasz do Gdyni Głównej Osobowej a tu puste perony i bełkot z megafonów. Kiedyś nie było miejsca gdzie przyjąć na wolne tory, teraz hula wiatr.

    • 5 2

  • Miło mi Państwa poznać

    • 2 1

  • Historia nastawni w Gdyni Głównej

    W artykule jest parę nieścisłości. Otóż urządzenia mechaniczne na przekażnikowe zostały wymienione na tej stacji jeszcze w latach 60 - tych ubiegłego wieku. Póżniej były jeszcze raz przebudowane po pożarze nastawni kilkanaście lat temu. Obecne urządzenia gabarytowo są bardzo małe i przyjemne w obsłudze a stacji z takimi urządzeniami w Polsce jest już kilkanaście i budowane są następne. Pozwalają one z jednego miejsca sterować semaforami i rozjazdami na kilku stacjach zlokalizowanych na obszarze 50 - 60 kilometrów.

    • 3 0

  • Autorze

    Przykro się czyta ten artykuł ludziom takim jak ja tzn pasjonatomatom/miłośnikom kolei. Zamiast kopiować tekst definicji nastawni z Wikipedia, można było przytoczyć słowa dyzurnego ruchu. Piekny temat ale zmarnowany, już nie raz pisałem że artykuły takie jak ten (specyficzne, tematyczne) powinni pisać pasjonaci. Przykre.

    • 3 1

  • Szkoda ze nie dowiemy jak bedzie w Gdyni za np. 200 lat !!!!!! To mnie smuci ! (5)

    Beda zapewne poduszkowce z napedem jądrowym mkneły a ludzie beda siedziec na peronach w kapsule komputerowej ktora bedzie polaczona z siecia i sobie beda mogli zrobic wszystko co im sie zamarzy w drukarce 3D ! Hamburger z drukarki 3D z miesem 3D :) Ech marzenia ! Beda czytac wspomnienia i jak zobacza nas na fotkach sprzed 200 lat to powiedza ze to dopiero byli prymitywni frajerzy i mieli jakies komputery prymitywne :) A my bedziemy juz wtedy w swiecie wiecznego szczescia :)!!! Wspomna moze prapraprapra dziadka jadac jądrowym pojazdem bez kól !

    • 17 11

    • arka będzie drukowała mecze na drukarce 3D? Czy dalej w PZPN?

      • 2 2

    • ludzie beda siedziec w swoich komodach... i nie beda musieli wychodzic, wszystko na miejscu

      • 3 0

    • za 200 lat to kamień na kamieniu

      nie zostanie. Spełni się wizja Kononowicza.

      • 3 1

    • (1)

      pewne rzeczy da się przewidzieć i właśnie je przewidziałeś jak np napęd elektromagnetyczny ("Wspomna moze prapraprapra dziadka jadac jądrowym pojazdem bez kól!").

      Idę też o zakład o dowolną kwotę, że za 200 lat nie będzie już kapitalizmu, więc życie będzie ogólnie całkiem przyjemne: bez wyścigu szczurów, konkurencji, kredytów, oszustów na każdym kroku...

      • 3 8

      • hmmm ! Moze tak a moze nie ! niczego niestety nie da sie przewidziec

        to raczej wizja ktora my sobie aktualnie snujemy opierajac sie na naszym mysleniu a moze byc calkiem inaczej ! moze ludzie beda chipowani i beda niewolnikami sterowanymi jak maszyny a kapitalizm zastapi religia terroru maszyn :) moze lub swiat wroci do epoki kamienia lupanego . Moze beda calkiem inne napedy o ktorych nie mamy pojecia a poruszac sie beda ludzie na zasadzie '' teleportacji '' ..moze , moze a moze nie .Choc patrzac na Polske to tak naprawde przez ostatnie 200 lat wcale az tak wiele sie nie zmienilo oprocz tylko tego ze przybyly samochody i nowe technologie lecz sama budynki nadal stoja bo 200 lat to wcale nie jest az tak wiele .

        • 2 2

  • żone poznałem w pociągu

    miałem jechac autem ale była straszna ślizgawica, wybrałem pociąg...można powiedziec że złej pogodzie zawdzięczam super kochaną żonę.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane