• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • Łubu dubu....

    • 13 2

  • Frustratów jeszcze nie ma ? (5)

    Moge zacząć ? To tylko plany, nic z tego nie będzie, w miescie brud, marazm i ubustwo. Dantejskie sceny. Zamiast tuneli, dają na kulture. W Gdańsku jest bajecznie , Gdynia to wieś rybacka. Tylko Jaruś nas uratuje ;D

    • 21 19

    • Dz

      To w Danzing jest syfon totalny

      • 2 4

    • Uważaj (1)

      Ordynator sie Tobą interesuje.

      • 3 3

      • O ja nie moge !

        Cięta riposta :D

        • 0 0

    • (1)

      Bawisz się w Horałę i jego Miśków? :D

      • 1 1

      • Po troszy :D

        Hej hej bawmy sie hej hej Horała z pisu fajny jest :D

        • 0 1

  • Trzymam kciuki za ten projekt. (1)

    • 21 11

    • "O wysokościowcach na Międzytorzu na razie można zapomnieć, bo miasto daje zielone światło dla budynków o wysokości do 55 metrów." Cytat z poprzedniego artykułu pana Szczerby o tych terenach.

      Czyli zamieszczanie tych wizualizacji, które i tak nie powstaną to zwykła manipulacja by pokazać jak Gdynia się rozwija

      • 7 1

  • Gdzie będziem wino pić? (2)

    jeste przeciw

    • 8 7

    • Będzie lokal pod Wiatą!!!

      • 2 1

    • stary gdynanin

      pięknie to ująłeś gdzie pijusy będą mieli szczać i chlać jabole i denaturat niektórym się to podoba

      • 0 0

  • Jak najszybciej !!!! :)

    • 11 5

  • Projekt planu ??? (1)

    Może projekt planu koncepcji ?

    • 26 0

    • Dla pana Szczerby to projekt planu heh

      • 2 0

  • słaby projekt

    wizulizacja podkolowana jak się da.

    • 13 7

  • (4)

    Czemu sa te ograniczenia z wysokością w centrum miasta? Przecierze Gdynia ma być nowoczesnym miastem.

    • 9 7

    • Nowocześnie oznacza wyłącznie wysoko? e he .....

      • 4 3

    • Nie ma zapotrzebowania na tyle mieszkań (1)

      Powyżej 55 metrów trzeba spełnić bardziej restrykcyjne normy przeciwpożarowe, a to kosztuje bardzo drogo

      • 5 2

      • Jak nie mieszkania to biurowce

        • 0 3

    • przecierze, a dokładniej przepierki robię w łazience. raz majtki na lewą stronę, raz na prawą

      • 1 0

  • maja rozmach! jesli chodzi o plany i wizualizacje... he he he

    • 18 2

  • Międzytorze (4)

    Galeria z pewnością spowoduje pozamykanie okolicznych sklepów. Przy dworcu kolejowym powinien powstać prawdziwy dworzec autobusowy

    • 40 1

    • i parking wielopoziomowy (1)

      • 9 0

      • i parkowanie oczywiscie za darmo ;)

        • 3 0

    • i normalna infrastruktura drogowa, z dobra droga rowerowa przez cale centrum

      • 8 0

    • senior

      w każdym dużym mieście przy dworcach pkp są galerie więc i w gdyni też tak musi być bo tak się rozwijają miasta i basta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane