• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • A powstanie basen na polance?

    • 5 0

  • Wincyj "galerii", wincyj!!!

    • 3 1

  • Oby nie taki jak w Sopocie

    No na razie wszystko jest OK, może najładniejsze otoczenie nie jest ale czy widzieliście ten"dworzec" w sąsiednim Sopocie? Pasuje jak pięść do nosa, nawet o nowoczesności tak się komponuje z otoczeniem. Dodatkowo miasto przekazało grunty pod dworzec CAŁKOWICIE ZA DARMO, za to płaci teraz 930 tys. rocznie na utrzymanie miejskiej biblioteki znajdującej się w tymże "przeuroczym dworcu".

    Jeśli jakieś podobieństwo to Warszawskie Złote Tarasy są galerią handlową przylegającą do dworca Centralnego, a dalej normalne wysokościowce CENTRUM MIASTA. Wiadomo, gdzie kończy się cześć komunikacyjna i zaczyna część handlowa. W Gdyni można by przerzucić kładkę funkcyjno-handlowa od planowanej Galerii poprzez zejścia na poszczególne perony aż nad ul. Morska. Każda z tych funkcji mogłaby funkcjonować oddzielnie, choć owszem, Złote Tarasy także i w Gdyni można by korzystać z efektu synergii. Oby nie było jak w Poznaniu gdzie zastąpiono dworzec galerią handlową, bezczelnie wmawiając klientom PKP i poznaniakom, że to dla ich dobra i korzyści, a faktycznie dworzec jest dodatkiem. Zwłaszcza, że prawdopodobnie w Gdyni obok jeszcze w tym miejscu powstanie... biurowiec i cześć hotelowa,...

    • 5 1

  • Dziwne.....

    Wiecie Panstwo, czytajac te wszystkie artykuly, zastanawia mnie jedno...

    - Dlaczego wladze Gdyni darza do calkowitej zabudowy Centrum?
    Dalmor teraz Miedzytorze!

    -Kolejna sprawa to galerie handlowe. Mamy wielka Riviere, Batory Kwiatkowski, Szperk I innemiejsca do robiesia zakupow!Ilosc tych centrow handlowych jest moim zdaniem jest wystarczajaca!

    Szkoda ze Miasto nie mysli o tych sklepach na ul. Starowiejskiej I Swietojanskiej ktore walcza by przezyc z miesiaca na miesiac! Tylko udaje jak to Gdynia potrzebuje rozwoju...
    Potrzebuje rozwoju, ale moim zdanie3m kierunek w ktory idziemy jest troche bledny!

    -Kolejne osiedle mieszkalne... Rozumiem osiedle w centrum przyniesie duze zyski dla dewelopera budujacego jak I miasta! Ale co z Tymi Kamienicami w centrum? Miasto Ty powinno sie bardziej zainteresowac I najpierw odrestaurowac stara czesc Gdyni by moc potem budowac NOWA!

    Ale tak jak juz nwczesniej powiedzialem, Miasto Lapie kazdy kawalek gruntu I Go sprzedaje!

    Pozostawiam temat do dyskusji!

    • 14 1

  • o w morde

    Normalnie jestem w szoku, wizualizacja jakby z filmu sci-fiction, to będzie moja Gdynia? Eno,eno,może być. Jedziesz sk-mką i widzisz ! A czemu nie? Tylko żeby gnojki graffiti nie namazały.

    • 4 4

  • Więcej galerii, więcej

    • 7 0

  • Idę o zakład, ze tak to wszystko sknocą, że aż będą oczy bolały

    Nie wiem dlaczego, ale w tym mieście wszystko potrafią spartolić.

    • 9 0

  • Beznadziejny plan zagospodarowania. (1)

    Bardzo mi się nie podoba ten projekt !!!
    W Gdyni dzieję sie coraz gorzej :-(

    • 15 2

    • Nie piernicz od rana ;)

      Beznadziejnie jest tam teraz, dzieci można straszyc tym miejscem

      • 1 6

  • Kto zwiedził polske zna różnice

    Przytocze slowa mojego ulubionego rapera " tu sie urodziłem i tu chce umrzeć" ale czytając te komenty jest mi wstyd z faktu bycia polakiem i gdynianinem. Osobiście uwazam ze czegokolwiek by ta nie zrobiono będzie na plus bo miejsce jest poprostu paskudne. Dużo racji w tym ze po raz kolejny mamy artykuł o planach. Swoim zwyczajem, pozdrawiam porannych kawoszy i wszystkich pracujących

    • 6 2

  • znowy galeria handlowa (1)

    Po co marnować kolejne tereny na galerie handlowe? Polski bezsensowny sport- na kazdym rogu galeria, kazda taka sama z tymi samymi sklepami. Gdynia chyba chce naśladować Gdańsk, tylko po co?. Piękne miasto i szkoda je szpecić kolejnym kolosem handlowym dla tłumu galerianek.

    Bardzo dobrze, że będą zmiany w tym miejscu. Tereny leżą odłogiem. Centrum miasta to nie miejsce dla działalności przemysłowej. Przemysł, i słusznie, nalezy przenieść na sąsiadujące z gdynią obszary. Międzytorze to idealne miejsce na biurowce i dobra lokalizacja do zamieszkania. Jak się okazduje w Gdyni nie ma dogodnych lokalizacji biurowych przyciągających oddziały korpo. Istniejące biura może i są wystarczające dla kilkuosobowych działalności, ale gdy szukamy biura dla kilkudziesięciu osób plus kilkadziesiąr miejsc parkingowych dla potencjaknych partnerów biznesowych to już zostaje tylko lokalizacja biura w Gdańsku.
    Dlatego szkoda tego terenu na galerię handlową, która w tygodniu stoi pusta (z wyjątkiem szwędających się gimnazjalistkek na wagarach). Z drugiej strony rozumiem, że przykładna polska rodzina gdzieś w niedzielę musi spędzić czas, a gdzie będzie lepiej niż w galerii :p

    • 2 4

    • Kiedy inwestycje dla mieszkancow

      Budowa tunelu na Puckiej czy polnocnej ,ronda na plk dabka/kwiatkowskiego,
      puckiej /unruga,puckiej/hutniczej. Kiedy inwestycje w przemys.
      Dosyc punktow sprzedazy chinskiej tandety za duze pieniadze !!!
      Mirek

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane