• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • Nie, no...

    Projekt planu!
    :D

    • 8 0

  • wreszcie jakas galeria... (1)

    • 10 1

    • Ma być większa niż ta

      przed urzędem miasta gdańska, bo tamta łączy prawie dwa dworce Gdańsk Centrum i Główny

      • 2 0

  • troche ciasna ta zabudowa

    no i znowu galeria handlowa? na całym świecie zakupy w galeriach są juz niemodne

    • 3 4

  • ludzie czy wy macie kompleksy

    budować wyzej, wyżej, to nie Dubaj

    • 4 4

  • A kiedy zaplanują tunel na Puckiej?? (1)

    takiej prostej sprawy nie umieją zaplanować....a biorą się rzeczy nie potrzebne..

    • 18 0

    • Realnie w 2089, ale najbiższy deklarowany termin to zaraz po wyborach samorządowych.

      • 7 0

  • Na projekcie-obrazku brakuje jeszcze palem z Maspalomas, albo zostały wycięte w phoshopie,

    bo tak taniej. Taaak, będzie wyglądała Gdynia w 2045r. :D

    • 7 0

  • o matko

    kolejna galeria a gdzie miejsca pracy, produkcja firmy , tych galerii jest za dużo i powoli umierają , praca w galerii jak mniemam za 1800 zł za sprzedawcę

    • 8 1

  • baju baju

    baju baju jutro wybory szczurek bedzie w raju

    • 7 1

  • Czy to się komuś podoba, czy nie, Gdynia skazana jest na rozbudowe, a mieszkańcy uwielbiają spędzać czas w galeriach.

    Aktywiści mogą sobie dywagować, bo nie wykładają swoich pieniędzy nawet nie potrafią dogadać się w spr. Starowiejskiej nie mówiąc o tym, że nic fizycznie sami tam nie robią, a przecież wystarczy miotła, zmywak, i ciągłe doprowadzanie tam do czystości i uporządkowania. Panie Piesiewicz weź się człowieku do konkretnej roboty a nie do mieszania i antagonizowania z biznesem. Gdyni nic nikt nie da za free nie wybudują nam pod morzem tunelu, muzeum z 0,5 mld. czy drugiego za o,3 mld. i następnych na M. Emigracji musieliśmy wziąć pożyczkę.

    A tu nadarzyła się historyczna chwila i musimy ją wykorzystać jak robią to m inni mądrzy mieszkańcy i ich władze.
    I powinniśmy zrobić wszystko, aby ich właściciele umożliwili przyszłym klientom ułatwić dostęp do odpowiednich mieszkań, ulubionej rozrywki, odpowiednio wysokiej architektury - ponieważ to pozwoli ekonomicznie wprowadzić więcej zieleni w przestrzeni. A już majstersztykiem jest nadbudowa nad ulicami, chodzi o to aby architektura była ciekawa i nawiązująca do modernizmu. Przecież ostatnia moda to budowa ogromnych galerii tuż przy albo wręcz na dworcach kolejowych z wielofunkcyjnymi zapleczami. Teoretycznie wtedy wszyscy będą zadowoleni - zarabia PKP, zarabiają galerie, ludzie będą po drodze mogli zrobić zakupy w sklepach i będą tłumy. Może i mniej korzystne dla miasta zwłaszcza najbliższych ulic przyzwyczajonych do nicnierobienia bo i tak klient trafi do nich bo nie ma innego wyjścia a jego mieszkańcy ewentualnie wyprowadza się tam gdzie to wszystko będą mieli i do tego jeszcze mniej takich PiSiewiczów, a ludzi mylących trzeźwo i obiektywnie.
    Protesty na nic się powinny zdać. Jeśli już to tylko po to, aby wprowadzić parytet wysokości za osiągniętą dogodność i rozwiązania komunikacyjne np. stworzenia placu pomiędzy Dworcem a ul.Starowiejską natomiast jezdnie i hale postojowe przenieść pod ziemię. Stworzyć Dworze PKS i Centrum Przesiadkowe także w przyziemiach. W końcu kolej podpisała umowę zagospodarowanie i na odpowiednie przebudowę dworca więc uatrakcyjnimy go, a Semeko specjalizuje się w budowie mieszkań, ale i ulic w ciężkim terenie np. takim jak robi to na Grabówku i aquaparków, galerii handlowych. Ich plan od razu był znany i nie wzbudził kontrowersji.

    To co proponowała firma pokazała, co planuje i jak to miej więcej ma wyglądać: - Dla miasta ważna jest komunikacyjnosć i dostępność dworca, jego reprezentacyjność. Chodzi także, aby turysta odwiedzający nasze miasto jak najwięcej zostawił w nim nie tylko pieniędzy, ale i miłych wspomnień, a sam dworzec niech zostanie ukryty w objęciach nowoczesnej super-dzielnicy.

    • 5 11

  • Dubai sie chowa !...

    a jak się będzie nazywało nabrzeże przy szczurka domu na Wiczlinie ?

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane