• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaliśmy projekt planu dla Międzytorza w Gdyni

Patryk Szczerba
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku. Plan miejscowy obejmujący okolice Międzytorza powinien być przyjęty w tym roku.

Plan miejscowy dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zakłada w okolicach dworca powstanie galerii handlowej, dwóch budynków o wysokości do 55 metrów oraz przebudowę ulicy Władysława IV, która będzie łącznikiem pomiędzy centrum i nową Węglową. Publiczną dyskusję nad koncepcją zaplanowano na czwartek.



Czy po uchwaleniu planu dla Międzytorza ruszą zapowiadane inwestycje?

O tym, co może zawierać nowy plan miejscowy dla Międzytorza w Gdyni pisaliśmy w listopadzie. Kilka dni temu światło dzienne ujrzał projekt planu opracowywanego przez urzędników od 2012 roku, na co czekał przede wszystkim inwestor - firma Semeko, która wraz z PKP planuje zabudować w najbliższych latach 14-hektarowy teren.

Czytaj o innych wyłożeniach planów miejscowych w Gdyni

Nie ma w nim wielu niespodzianek, jest za to wreszcie kilka konkretów, które pozwalają zobrazować, jak planiści zaplanowali przyszłość śródmieścia Gdyni.

Obok dworca galeria

Przede wszystkim znacznie ma zmienić się otoczenie dworca. Tereny po obydwu stronach ul. Janka Wiśniewskiego przeznaczono na funkcję usługową z dopuszczeniem handlu o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości w tym miejscu będzie mogła powstać kolejna wielka galeria handlowa. Zgodnie z zapisami wysokość zabudowy będzie mogła wynosić do 19 metrów od poziomu ulicy i do 5 kondygnacji nadziemnych. Dopuszcza się podwyższenie zabudowy do 22 metrów w przypadku oddalenia od ciągów drogowych.

Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza. Koncepcja planu planu miejscowego dla Międzytorza.
Co istotne, będą mogły pojawić się tam dwie dominanty w postaci budynków o wysokości nawet do 55 metrów po każdej ze stron ul. Janka Wiśniewskiego. Są jednak warunki. Obiekty będą musiały być oddalone od ulic: Wiśniewskiego, projektowanej Nowej Węglowej oraz połączenia jej z placu Konstytucji o 10 metrów. W przypadku tego ostatniego, będzie on mógł być przebudowany w ramach stworzenia węzła przesiadkowego z podziemnym parkingiem i oddalony o 30 metrów.

Obydwie części zabudowy pomiędzy Janka Wiśniewskiego będą mogły być połączone kondygnacją nadziemną, by klienci mogli przemieszczać się z jednej części do drugiej. W planach jest także stworzenie miejsca dla komunikacji autobusowej. Teren może zostać wykorzystany jako pętla, ale także nowy dworzec autobusowy, o którym mówi się w Gdyni od dłuższego czasu.

Mieszkania wzdłuż Jana z Kolna i Nowej Węglowej


W dokumencie zaplanowano także zabudowę wielorodzinną, gdzie będzie mogło powstać nawet kilka tysięcy mieszkań z dopuszczeniem na parterze funkcji usługowej. Jeśli powstaną, to w oddaleniu od dworca pomiędzy połączeniem z Nową Węglową a Świętojańską przechodzącą w pl. Kaszubski i Portową.

Na końcu poszerzonej ul. Władysława IV będą mogły powstać budynki z dominantą do 55 metrów. Docelowo na park zostanie przeznaczony teren pomiędzy Jana z Kolna i Tadeusza Wendy.

  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
  • Wizualizacje możliwej zabudowy na Międzytorzu.
Aktywiści miejscy już teraz zapowiadają złożenie wielu uwag do projektu. Jak mówią, przede wszystkim po to, by zabezpieczyć interesy kupców ze śródmieścia Gdyni.

- Może okazać się, że nowa galeria będzie kolosem, zajmie większość miejsca, a zabraknie terenu np. na postój autobusów ZKM. Obecnie nie ma w zapisach określonej powierzchni przeznaczonej na ten cel w miejscu potencjalnej inwestycji. Jest miejsce dla autobusów turystycznych, ale też nie jest określone, ile dokładnie ma jej być - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Jak dodaje, dobrze, że miasto wskazało dominanty w postaci budynków z wysokością do 55 metrów.

Aktywiści: Trzeba uściślenia zapisów

- To nic złego, że na obrzeżach powstają wysokie budynki. Ważne jest co innego - kształt nowej galerii handlowej. O ile jest wysokość maksymalna, nie ma minimalnej, a warto, żeby całość odpowiednio komponowała się z pozostałymi częściami zabudowy miasta i nie była jednym zwartym "klockiem", jak to jest w przypadku innych galerii w Trójmieście. Sporo podobnych zapisów w planie wymaga doprecyzowania. Będziemy o nie wnioskowali - wyjaśnia.
Kontrowersyjne z różnych powodów już są propozycje drogowe. Dotyczą m.in. projektowanej Nowej Węglowej, dla której nie ma nawet projektu. Miasto pozostaje bowiem w sporze z jednym z właścicieli działek. Rozstrzygnie go Naczelny Sąd Administracyjny. Dopóki nie będzie wyroku, nie będzie mógł być ogłoszony przetarg na prace budowlane warte kilkadziesiąt milionów złotych.

W dokumencie zawarta jest również m.in. konieczność przebudowy ulic Janka Wiśniewskiego i 3 Maja, połączenie pl. Konstytucji z Nową Węglową oraz rozbudowa ul. Władysława od Jana z Kolna do Nowej Węglowej w postaci dwóch jezdni po dwa pasy. To już od dawna budzi kolejne obawy mieszkańców centrum.

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni
- Bardzo prawdopodobne, że podobnie w przyszłości będzie wyglądał odcinek ulicy pomiędzy 10 Lutego i Jana z Kolna. Poza tym widać w planie sporo niekonsekwencji jeśli chodzi o szerokość dróg planowanych w okolicy w przyszłości. Dwujezdniowe Władysława IV i Nowa Węglowa będą przecinane przez jednojezdniowe, jak chociażby planowany łącznik pomiędzy pl. Konstytucji i projektowaną Nową Węglową. Powinien być jasny sygnał od miasta, jaką przestrzeń chce tam stworzyć. Brakuje go - uzupełnia Piesiewicz.
Ingerencja w układ drogowy koniecznością

Urzędnicy odpowiadają, że dwujezdniowa ulica Władysława IV jest koniecznością, by doprowadzić ruch do Nowej Węglowej, na co wskazują analizy. Dalsze poszerzenie ulic na terenie, którego nie obejmuje plan, nie jest wykluczone.

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśniał kilka miesięcy temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Dyskusja nad projektem planu miejscowego odbędzie się w czwartek, o godz. 17 w Infoboksie. Swoje uwagi do dokumentu, który można znaleźć na stronie internetowej Gdyni można składać do 24 lutego.

Miejsca

Opinie (210) 1 zablokowana

  • (4)

    Czemu sa te ograniczenia z wysokością w centrum miasta? Przecierze Gdynia ma być nowoczesnym miastem.

    • 9 7

    • przecierze, a dokładniej przepierki robię w łazience. raz majtki na lewą stronę, raz na prawą

      • 1 0

    • Nie ma zapotrzebowania na tyle mieszkań (1)

      Powyżej 55 metrów trzeba spełnić bardziej restrykcyjne normy przeciwpożarowe, a to kosztuje bardzo drogo

      • 5 2

      • Jak nie mieszkania to biurowce

        • 0 3

    • Nowocześnie oznacza wyłącznie wysoko? e he .....

      • 4 3

  • Koniec Miasta Portowego Gdynia (1)

    Po realizacji planowanego projektu powstaną zapewne skargi nowych mieszkańców(brudne okna,hałas,gołębie giganty na soji chowane),a szkoda bo przemysłu stoczniowego to w Gdyni już prawie nie ma,Bałtycki Terminal Drobnicowy poszedł w Francuskie rączki...i wszystko co Gdynia osiągneła jako miasto zostaje w niewytłumaczalny sposób zmarnowane...Nie wspomnę o Polskiej Żegludze....Swego czasu jednej z największych Flot na ŚWIECIE

    • 10 3

    • szczurek i samorządniaki robią to już od dawna - wide plany dla dawnego dalmoru i chęć wejścia z marketem na sąsiednie nabrzeże

      • 3 0

  • pytanie czy będzie lotnisko bo jeżeli nie (1)

    to nie warto.

    Pytanie do władz w Gdyni - kto będzie tam mieszkał? Po co ktoś ma tam mieszkać skoro firmy które inwestują w Gdyni i tworzą miejsca pracy jak na lekarstwo.
    Władze Gdyni powinny się zastanowić nad tym dlaczego firmy omijają Gdynię szerokim łukiem i dlaczego Gdynia się niestety coraz bardziej pogrąża w zacofaniu, głupich decyzjach, brakach inwestycji i NIE ROBIENIEM nic dla mieszkańców.

    • 31 3

    • Tak bardzo bym nie chciał popierać Twojej opinii... :(

      • 2 0

  • toż to Dubaj północy! (13)

    • 153 17

    • Zaden Dubaj, zaden Radom (4)

      Nasza swojska morska Gdynia, moje miasto. W przeciwienstwie do was trolle forumowe ;)

      • 29 18

      • RACZEJ (3)

        Nasza swojska wioska rybacka

        • 10 17

        • raczej nie

          Zanim Gdynia otrzymała prawa miejskie to znaczna ilość mieszkańców zajmowała się rolnictwem/letnictwem więc już wtedy Gdynia była miejscowością wypoczynkową, rybaków było niecałe 1/5 i ciekawostka: pierwotnie miasto miało nazywać się Oksywie :)

          • 5 0

        • No nie da sie ukryć ze od tego sie zaczeło (1)

          Po czym , 10 lutego 1926 roku otrzymala prawa miejskie. Wychodzi na to ze na twoją niekorzyść ;)

          • 16 1

          • gdynia to byl strategiczny projekt dla naszego panstwa, jakim sprzedawczykiem trzeba byc

            zeby w pelni polskie miasto, budowane w czasach nedzy po zaborach dla przyszlosci calego narodu wysmiewywac dla poklasku jednej partii politycznej?

            • 17 3

    • spokojnie to tylko wizki. nasi architekci sprowadza te projekty do nieciekawej papki

      • 5 1

    • Chyba Radom północy ;) (3)

      • 20 21

      • bolkowo =mozambik

        • 0 5

      • (1)

        PiS przenosi do Radomia zarząd Stoczni, więc wiesz....

        • 11 3

        • No niestety. A razem z siedzibą do Radomia odpłynie kasa z podatków

          Dlaczego o tym nie piszecie na trojmiasto.pl?

          • 12 4

    • sen o potędze (2)

      teraz lotnisko ma sens
      sami szejkowie będa tam lądować i do tych szklanych domów dojeżdżać 5 pasmową autostradą lub kolejką linową

      • 23 6

      • Dobrze niech budują. Przynajmniej jak prom wchodzi

        do Gdyni to widac Sea Towera, a nie jak w Gdansku wioska od morza. Nawet malutka Karskrona ma wysokosciowce. A u nas kilku krzykaczy, co wynajmuje kwatery zrobiło raban. Ciekawe czy maja kasy fiskalne i odprowadzają podatki?

        • 9 4

      • będziesz miał kogo leczyć :D

        od zmiany klimatu jak nie co "inne" to chociaż deprechy dostaną :P

        • 0 1

  • Glupszego planu nie widzialem '

    Kolejna galeria. Dla kogo. Mamy rivière I starczy. Mieszkania ok, ale beda drogie i sasiedztwo raczej uciazliwe wiec bedzie pusto. Ten teren byl i powinien byc zapleczem portowo przemyslowym. Gdzie sie da to oczywiscie pobudowac ladne lofty, miejsca uslugowe itp. Upiekszyc i ucywilizowac ale nie takie durne plany.

    • 9 2

  • Ściema (1)

    To po co pokazywać wirtualizację jak plany sa zupełnie inne

    • 22 1

    • klasyczna deweloperska podpucha dla naiwnych

      Ludzie maja sie podniecic ta lipna,z d.... wzieta wizualizacja i dac poparcie dla inwestycji.Jak juz bedzie poparcie spoleczne,to dewelopåer wybuduje ordynarne blokasy ,byle taniej i byle max kasy za podle mieszkanka wyciagnac.

      • 6 0

  • Dubai !!!

    • 1 1

  • Beznadziejny plan zagospodarowania. (1)

    Bardzo mi się nie podoba ten projekt !!!
    W Gdyni dzieję sie coraz gorzej :-(

    • 15 2

    • Nie piernicz od rana ;)

      Beznadziejnie jest tam teraz, dzieci można straszyc tym miejscem

      • 1 6

  • Kto zwiedził polske zna różnice

    Przytocze slowa mojego ulubionego rapera " tu sie urodziłem i tu chce umrzeć" ale czytając te komenty jest mi wstyd z faktu bycia polakiem i gdynianinem. Osobiście uwazam ze czegokolwiek by ta nie zrobiono będzie na plus bo miejsce jest poprostu paskudne. Dużo racji w tym ze po raz kolejny mamy artykuł o planach. Swoim zwyczajem, pozdrawiam porannych kawoszy i wszystkich pracujących

    • 6 2

  • Idę o zakład, ze tak to wszystko sknocą, że aż będą oczy bolały

    Nie wiem dlaczego, ale w tym mieście wszystko potrafią spartolić.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane