• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda, że nie wykonano zamknięcie 'pętli" na Słowackiego,

    a tak tramwaj kończy swój bieg do "nieba"

    • 3 0

  • Trasa przez Boh. Getta to jakiś żart?Śmieciarka ma problem z wjazdem na tę ulice. Bedzie likwidacja chodników dla pieszych, a tramwaj pojedzie przy budynkach.Kombinujcie dalej, jak rozwiązać problem sensownego dojazdu do Kliniki na Smoluchowskiego. Tramwaj byłby bardzo potrzebny.

    • 3 2

  • Dlaczego nikt nie sprawdza (3)

    Tematu posiadania dzialek przez radnych na trasie wlasciwej i wycofanej. Ten tramwaj moal jechac do Sadu ! I w okolice lema by to rozladowac. Tam sa tereny na parkingi itp. Ehhh gdzie jest cba! Trasa byla zatwierdzona 30lat temu i nic sie nie zmienilo.

    • 11 2

    • Podjazd w ciągu Wileńskiej to moim zdaniem absurd. (1)

      Zakorkują morenę przy skrzyżowaniu przy McDonald, które całkiem niedawno zostało całkiem fajnie wykonane od nowa.
      Tramwaj pod estakadą ominął by morenę... Nie wszystkim z Piecek/Migowa to się podoba, bo mieli by dojazd do Wrzeszcza. Ale czy na pewno mają rację? Tramwaj koło sądu odciążył by komunikacyjnie morenę, mieszkańcy szybciej by zjechali do Wrzeszcza autobusem niż do tej pory bo osoby z zachodnio-południowych terenów omijali by dzielnicę bokiem. Dla każdego plusy.
      Radny Dzik ma posesję na granicy z pierwotnym przebiegiem tramwaju na tyłach Schuberta.

      • 4 0

      • nie tylko ten radny

        jeszcze kilku waznych i 1 byly radny, zatwierdziło sobie 3 linię zabudowy dzięki tej zmianie trasy.

        • 0 0

    • Dokladnie!!!!!!!

      • 0 0

  • (2)

    Niestety teraz przez wirusa i zbliżający się kryzys będą wszystkie nowe drogi w etapach albo przeniesione na inne terminy. Budowa dróg w Gdańsku zawsze trwała długo, ale teraz będzie trwała jeszcze dłużej. Tym bardziej powinno się przeanalizować priorytety... Gdzie się najwięcej buduje mieszkań .... Gdzie jest problem z drogami i komunikacją... Gdzie nie ma nic... Dlaczego radni dzielnic południowych w tym temacie nie interweniują... Ciekawe wszystko się robi dla mieszkańców, za ich pieniądze bez konsultacji z nimi... bo urzędnicy lepiej wiedzą... szczególnie jak nie jadą komunikacją i nie mieszkają w południowych dzielnicach... Choć wydaje mi się że Pan Grzelak był z południa Gdańska jak startował pierwszy raz w wyborach. Ale pewnie się dawno przeprowadził...

    • 9 3

    • Polecam Gdynię

      Nie można mieć problemów z długo trwającą budową dróg, jeśli nie buduje się dróg. Szach-mat!

      • 2 0

    • Nowe drogi

      Dokładnie, nie widać jakichkolwiek działań radnych w sprawie Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej, Nowej Leszczynowej, Stężyckiej. A Jabłoniowa miała powstać przecież wiele lat temu i to z tramwajem, w sprawie Warszawskiej też cały czas cisza, dlaczego nikt głośno o to się nie upomina.

      • 1 0

  • Bez sensu..autobus z Moreny jedzie do Wrzeszcza 7 minut.Jedyny sens to tramwaj (21)

    Jedyny sens to tramwaj w tunelu pod stawkiem na Wilenskiej i w gore na Cyganska Gore...Bylo by 5-7 minut do Gdanska...ale do Wrzeszcza to glupota i zmarnowana kasa...Powinien byc kret i tunel w strone Cyganskiej Gorki a drugi do Akademii medycznej..tzn pod nia.Bylo by miejsce ewakuacji polaczone z preznym osrodkiem medycznym...a tak kasa w bloto.

    • 122 127

    • Dlaczego do Wrzeszcza to zmarnowana trasa? (11)

      Proszę o wyjaśnienie. Z mojego punktu widzenia, trasa do Wrzeszcza jest niezbędna.

      • 35 26

      • Dlatego,poniewaz autobus pokonuje te trase bardzo szybko i niema potrzeby jej dublowania przez tramwaj. (8)

        • 40 34

        • Widziałeś autobus przy Swissmedzie? (7)

          Jak się dostać z "Moreny" na Politechnikę?. Na piechotę idę 25 min. Autobusem pewnie wyszło by z 45 min bo trzeba dojechać zakorkowaną Jaśkową o Grunwaldzkiej . Tramwaj i budowa ścieżki rowerej to priorytet

          • 45 14

          • tam mieszkaja ludzie w domkach z garazami (4)

            moga zejsc grodzienska na dol do sobieskiego

            • 5 5

            • (2)

              a ja dybam ul. Wileńską w górę, polecam ;-) Nie jest łatwo

              • 5 1

              • sprobuj w druga strone. czyli z gory w dół. poczujesz zmiane natychmiast

                • 1 0

              • zawsze mozesz wjechac do gory i zejsc

                • 2 2

            • Ale nie o domki chodzi tylko o tereny po ogrodach na RODOS

              • 3 0

          • Komunikacja morena - PG

            Popieram, ja w okolice PG jadę 7-12 minut autem (oczywiście nie w szczycie komunikacyjnym), piechotą trasa zajmuje mi 40-45 minut, a komunikacją około 30-50 minut, zależy jak się trafi...

            • 13 5

          • Widzialem 115 Sobieskiego ..a przy Swissmedzie kazdy ma samochod.

            Dla tej garstki robic wielomilionowa inwestycje>? Chyba ,ze nie chodzi o ta garstke a o to ,ze Bojanowski z kumplami odbiora ludziom ich dzilaki a teren sprzedadza deweloperce?

            • 24 34

      • bo to kasa dla miejskiego i tramwajarskiego lobby (1)

        które zaprzepaściło szansę jaka była przebudowa Słowackiego i obecnie stara się przebijać przez stary Wrzeszcz w sytuacji, gdy istnieją alternatywy w postaci autobusów Słowackiego, Jaśkowej i
        Sobieskiego.
        Głupota do kwadratu...
        O bajaniach na temat komunikacji w ten sposób dzielnic poludniowych to prosze nie wspominać, bo kogo interesuje transport 2h w jedną stronę?
        "Gdzie moda panią, tam rozum sługą..."
        O wyborze najgorszego wariantu przebiegu z deweloperami w tle to nawet wspominać nie warto, bo to oczywistości widoczne gołym okiem i na które już nikt nie zwraca uwagi...

        • 26 13

        • No właśnie jest 2h w jedną stronę, bo brakuje tej nitki.

          • 3 1

    • Zgadza sie buspas i atobus wyjdxie 5 razy taniej

      I szybciej ,i nie będzie protestów

      • 6 4

    • 7 minut (1)

      To autobus jedzie z jednego konca moreny na drugi...

      • 35 2

      • Ale z koncowego przystanku w dol tylko 5-7 minut,

        Niech Zlomkowski odda kursy co 5-7 minut a nie co 20.

        • 7 7

    • (1)

      W godzinach szczytu podróż z Wrzeszcza na Morenę to ponad 30minut, bez względu na to czy jedzie się 227 czy 127.

      • 29 5

      • nie mysl, ze tramwaj

        to mieni.

        • 14 16

    • Ty już 2 linie metra zaplanowałeś będzie lepiej niż w wawie :)

      • 4 1

    • Ci wszyscy ludzie jadą w kierunku Wrzeszcza i dalej, s bym przesiadł się z auta na tram ale jadący Słowakiem.

      • 8 1

    • jedzie 7 minut

      po godzinach szczytu i jak przyjedzie.
      Bo najpierw trzeba się na niego doczekać, co po ostatnich "optymalizacjach" 162 i 262 wcale nie jest takie oczywiste.
      No i "wk...nie" ludzi rośnie... Więc tramwaj im to rozwiąże...
      Podstawy manipulacji, stworzyć problem i zaproponować rozwiązanie.

      • 20 2

    • Fantazja bo fantazja jest od tego..

      • 6 2

  • Głupota i deweloperka nie zna granic.

    o właśnie się dowiedziałem, że będę miał tramwaj pod oknem, cudownie ;/
    niech zaorają mi jeszcze parking, park, będzie się żyło cudownie... chory Gdańsk..... chore władze....

    • 6 4

  • (1)

    Co z Nową unruga to ulica która by połączyła świętokrzyską z Jabłoniową czy Warszawską. To ważna droga i co ważne one nie ingeruje jak Nowa Bulońska południowa w Zbiornik Świętokrzyska 1 i 2 i wąwóz . tam jest rezerwa, ale już obok buduje się górski koło dworku jakby tą rezerwę zabierając...unruga by wstarczyła. dlatego uważam że Nowa Bulońska Południowa powinna być nie połączona z jaworzniakami tylko z kłoczkowskiego lub Porębskiego . tramwaj tylko do wąwozu bez ulicy . ludzie by tam zeszli schodami z jaworzniaków na przystanek. a jak ktoś autem ma jechać to pojedzie na rądzie z guderskiego w stone lawendowego wzgórza. to przecież blisko. tam widaćże będzie połączenie, którego jeszcze nie ma. a czy ktoświdział jaka wąska rezerwa jest po drogę i tramwaj od swiętokrzyskiej na kowalach do pętli Jaworzniaków, Tam też jest różnica wzniesień.

    • 1 1

    • Po co spamujesz 3 razy? Jak wyprowadzisz nowa swietokrzyska w porebskiego? Logiczym jest polaczenie nowej swietokrzyskiej pozniej z bulanska poludniowa, w jakiej formie to sie okaze.

      • 0 0

  • Zmarnowane pieniądze

    Zamiast budowac tunele to Gdańsk buduje tory... ośrodki hałasu i ogromnych drgań mechanicznych przenoszących sie na budynki!
    tunele !!!!

    • 4 3

  • Nowa Bulońska Południowa łącząca Adamowicza (1)

    Ktoś genialny wymyślił że Nowa Bulońska Południowa będzie pomiędzy dwoma stawami Świętokrzyska 1 i 2. Tylko zapomniał że jest tam głęboki wąwóz z pięknymi drzewami, lasem, ścieżką z kostki i lampami oraz potokiem co łączy oba stawy. Miejsce zielone, magiczne. Ludzi tam full bo to łącznik pomiędzy zbiornikami. Jeśli tam zrobią wiadukt dla aut i tramwaju. To miejsce będzie wyglądało tragiczne. Zniszczy się to co jest atutem naszej dzielnicy. Zieleń... Mamy wysypisko blisko, będzie spalarnia, chce się robić jakieś wiadukty. A zieleń zaorać i same blokowiska. ... Jak macie tak niszczyć to ja wolę by tak zostało jak jest. Jedynie wydłużyć o jeden lub 2 przystanki tramwaj do wąwozu. Swoją drogą dlaczego planiści nie zaplanowali tramwaju Z Jaworzniaków nie między zbiornikami tylko za zbiornikiem Swiętokrzyska 1. Tam gdzie polnord wybudował nowe bloki na flisykowskiego, Tam było miejsce ...i żadnych wiaduktów by nie było potrzeba...

    • 4 0

    • Jaki potok? Nic innego jak sciek z szadulek. Miejsce idealne by wykonac wiadukt. Nikt nikomu nie bedzie wadzil, a osiedla musza zostac polaczone, aby mialo sens budowac nowa swietokrzyska i juz wybudowana bulonskiego polnocna.

      • 0 2

  • (1)

    Nie widzę tego... Jak Nowa świętokrzyska od kowal ma się połączyć z al adamowicza??? jak ktoś w tych okolicach mieszka to wie że jest rezrewa równeległa do guderskiego między jaworzniaków ale tam jest bardzo wysoka górka i potem z tej górki w dół do pętli na jaworzniaków i jest wąwóz też duża róznica wzniesień. dookoła zbiorników wodnych są osiedla na wysokich górkach dzielnica pięciu wzgórz i potem osiedle miłe czy na kowalach tbsy też na górce... nie wiem jak chcą zrobić tramwaj, dwupasmówkę tam jest wąsko ... i na wysokosci dachu blocków byłby tamwaj... jak ten wiadukt by mieli poprowadzić zobaczcie na mapie ile jest miejsca lub zapraszam na spacer w te okolice. uważam że nowa świętokrzyska nie powinna się łączyć z jaworzniaków. tylko zakończyć na siętokrzyskiej na wysokości koło lidla kowale... dalej jest guderskiego więc po co... a tramwaj z pętli lostowice do lidla i sporotem tą samą trasą jak było na morenie wcześniej...

    • 1 3

    • Bez tego polaczenia poludnie sie nie odkorkuje. Polaczenie tramwajów az sie prosi w tym miejscu, by zapobiedz ciaglym awaria.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane