• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • 2 wejścia (1)

    Co za mądrala wybrał autobusy bezprzegubowe z dwoma wejściami? Już teraz kilka takich jeździ, a wsiadanie i wysiadanie przy dużej ilości pasażerów to koszmar...

    • 23 2

    • 2.0

      To tak jak w SKM. Miały być (2 wejścia) tylko na chwilę, a stały się standardem.

      • 2 1

  • natychmiast po rozpisaniu przetargi napisałem ze gwarantuje ze wygraja stare trujace mietki z Turcji

    I jak widać miałem racje ,pewnie jetem jasnowidzem :) Prawda jest taka ze dystrybutor to kolejny koles politycznego układu od lat ten sam!I przetargi są ustawiane pod niego.Dlatego nawet w Gdyni kupili elektryczne autobusy! Unas nadal trują dieslami które nigdzie na zachodzie sie juz nie sprzedaje!!

    • 17 5

  • (1)

    Czy jakiś zwolennik wynajmu byłby mi w stanie wytłumaczyć, dlaczego to lepszy wybór od kupna autobusów na własność za tą samą cenę?

    • 15 4

    • Brak kosztow utylizacji I utrzymania srodkow trwalych?

      Nizsze koszty utrzymania w pomiocie wyspecjaliowanym we flocie autobusow miejskich?
      Tylko gdzie taki podmiot znalezc?? ;) O odpowiedniej skali dzialania (wojewodztwo? ) aby efekt skali dal sie zauwazyc. Tak duze podmiot nie obejmuje wyobraznia "podsiebiorcow". Lepiej "szwagreksowac" na styku z urzedem.

      • 4 1

  • Czy byla jaks konkurencja? Wyglda, ze nie. Kiepski interes.

    • 11 5

  • Zdrajcy (1)

    Kupowac szwabski chlam

    • 16 11

    • ALLA

      To turecki chłam.

      • 3 5

  • A kto będzie nimi jeździł ?

    A kto będzie nimi jeździł ?

    • 6 4

  • Wg mnie przekret

    Bus z serwisem drozszy o okolo 750tys sztuka a po 8latach zostajemy z niczym. Kierowcy beda tym jezdzic jak nieswoim a serwis ....tez pewnie byle sie turlalo jak to jest teraz bo przeciez musza zarobic. A jakby byly na wlasnosc, z przypisanymi kierowcami dbajacymi o styl jazdy tymi pojazdami i wlasciwa obsluga....to mozna je zawszr komus sprzedac i zarobic.

    • 13 7

  • Serwis będzie jak najtaniej czyli w strach tym jeździć

    • 11 5

  • Nic dziwnego, że Gdańsk nie ma pieniędzy na pilne sprawy.

    Autobus kosztuje od miliona złotych do dwóch. Najstarsze jeszcze wiele lat będą w stanie używalności. Należy je zezłomować tylko dlatego, że nie wyglądają jak statek kosmiczny? Wyrzucanie pieniędzy przez okno. O!

    • 11 7

  • Mercedes to dziadostwo (1)

    Solarisy to w porównaniu z MB dużo lepszy autobus. Ale nas mechaników nikt nie pyta. Prezes nie jest ciekawy opinii brudasów . Po za tym z zawodu jest prezesem a na autobusach zna się jak ja na balecie. A on ja trzeba będzie to może być prezesem baletu - bo też będzie wiedział lepiej.

    • 26 11

    • Wynajem i serwis

      Po co pytać mechaników gdy oni nie potrafią niczego naprawić. Przecież jest wynajem z serwisem. Taniej zlikwidować darmozjadów mechaników z zajezdni.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane