• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • deweloperzy i hotelarze rządzą . (1)

    A w okolo hotele motele ,mieszkańców się ma za nic im się szkodzi ,a deweloperom i hotelarzom buduje się piękne trakty chodniki ,czerwone dywany rozkłada kosztem mieszkańców Gdańska ! Sprzeciwmy się wszyscy takiej polityce bo nie długo nie będzie w Gdańsku mieszkańców rodzimych tylko przepływ turystów i nic po nas nie zostanie !

    • 18 5

    • ciekawe kto cię minusuje

      hotele żądają i tak będzie. Jest przejście przy chmielnej będzie przejście przy dworcu, a parkingi tez im miasto zbuduje szybciej niż drogę na południe miasta.

      • 1 0

  • Parkingi w śródmieściu to nieporozumienie

    Uważam, że parkingi powinno się wybudować na obrzeżach a nie w centrum i dobrze to skomunikować. Ja szanuje turystów ale przez nich nie da się w Gdańsku normalnie żyć. Już pomijam drożyznę. Ceny w Gdańsku są kilkadziesiąt procent wyższe niż kilka kilometrów za Gdańskiem. A do tego korki powodowane przez obce rejestracje.

    • 25 6

  • Powino się zrobić BigParking w rejonie Angielskiej Grobli (2)

    i okolicach. Ale taki na 2 tys. aut - podziemny i naziemny.
    I zakaz ruchu blachosmrodów po Starym Mieście.
    Taką mam jedyną słuszną koncepcję.
    Aaaa i abonament dla samochodów zaopatrzenia płatny 300 zł/miesiąc.
    Mieszkańcy - abonament 100zł m-c
    Najemcy i właściciele lokali,, sklepów, hoteli, knajp. itp - 500 zł/m-c.
    Od samochodu lub motocykla. Za sztukę czyli.

    • 5 12

    • (1)

      Suzie Quattro. A co Angielska Grobla do Starego Miasta? Czyli co - chcesz Rajską z ruchu wyłączyć, a może Stolarską ;)?
      Wiem, wiem... Czepiam się. Ale skoro ma się pomysły, to może warto choć odróżniać Stare Miasto od Głównego Miasta?

      • 3 0

      • Chcę, aby od Podwala Staromiejsciego do Ogarnej był całkowity zakaz

        z warunkami jak wyżej. Dla mnie czy Stare czy Główne to może mniej ważne - bo jestem zagraniczna. Podoba mi się np stara Kopenhaga - ruch samochodowy zredukowany do minimum. Można? - można! I nikt nie narzeka - no, może Polak, że swoim trupem wjechać nie może...

        • 1 0

  • w każdym nowoczesnym mieście (2)

    są parkingi podziemne ... a nowe drzewa są sadzone w miejsce starych

    • 15 19

    • Ale zmienily sie stosunki wodne ziem gruntowych.

      I miasto Stare miasto pojdzie przez taka zzabudowe w.d gruz...ale w koncu moze o to chodzi deweloperom...Nowy teren,nowa zabudowa,pieniadze do ich napasionych i tak juz portfeli.Ktos kto wyddje decyzje srodowiskowa musi miec bardzo pojemne sumienie.

      • 1 0

    • Nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz. W większości nowoczesnych miast ogranicza się wjazd samochodów do ścisłego centrum. Po drugie na wybetonowanej powierzchni nie zakorzeni się żadne drzewo. Proszę o zastanowienie.

      • 2 1

  • (4)

    Takie parkingi istnieją we wszystkich większych miastach zachodniej europy własnie pod ziemią pod budynkami ulicami parkami tak aby auta w mieście sprowadzić pod ziemi a górę zostawić dla ludzi i to ma sens, a u nas jak zwykle jest problem bo komuś coś się nie podoba. Zdarzyło mi się korzystać z parkingu który był umieszczony pod ruinami zamku we Francji, nie wspominając o np Paryżu i parkingami pod prawie każdą kamienicą w centrum.

    • 16 17

    • Nie przekonasz. U nas "się nie da", "zabytki się zawalą" itd. Powołują się na kraje europejskie - a wygląda na to, że albo niewiele widzieli albo nie chcą widzieć, jakie rozwiązania są gdzie indziej.

      • 3 4

    • lata 70 (2)

      ale to jest XX wiek, a my jesteśmy w XXI wieku

      • 4 3

      • A no jesteśmy. Parkingi podziemne dalej istnieją w miastach zachodniej europy, a ludzie z nich korzystają.

        • 3 1

      • Cóż począć - oni potrzebowali tych parkingów w latach 70-tych, my dopiero teraz.

        • 0 0

  • 1000 podpisow

    za fryzjerem dla tego "radnego"!
    Ah, przepraszam, barberem!

    • 5 5

  • Kierowca (2)

    Pomijając ta i g burze to czy przypadkiem nie jest tak ze młode drzewo w etapie szybkiego rozwoju zurzywa więcej co2 niż stare drzewo.?

    • 3 6

    • (1)

      Drzewo nie zużywa CO2 tylko go magazynuje. Im starsze drzewo, tym więcej zatrzymanego CO2, więc mnie CO2 latającego luzem w atmosferze i ją podgrzewającego. Ścięcie drzewa i jego rozkład prowadzi do uwolnienia się zmagazynowane w nim CO2 z powrotem do atmosfery. Młode drzewka magazynują dużo mniej CO2 bo są fizycznie mniejsze (CO2 stanowi główny budulec masy drzewa).

      • 3 0

      • W jaki sposob sciecie drzewa spowoduje uwolnienie zmagazynowanego co2

        Jesli np przerobisz drzewo na wygodny fotel?

        • 0 1

  • Wody podziemne

    Czy może jest opracowanie naukowe czy studium kosztorysowe budowy parkingu podziemnego? Bo jeśli nie, to państwo protestujący mają absolutnie rację. Prace odwadniające zajmą długi czas i środki, potem archeolodzy wejdą.
    Parking, patrząc np na tempo prac nad megaskomplikowaną ścieżką rowerową przy Legionów, to może w 2040.

    • 4 0

  • Podnos ceny parkingów żeby ograniczyć ruch samochodow

    A tym samym zbuduj parking na za duża ilość aut.
    Dulka i ferajna ma chorobę dwubiegunową?

    • 6 2

  • brawo

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane