- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (89 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (58 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (308 opinii)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (130 opinii)
- 5 Wieczny problem z dzielnicami: "na" czy "w" (98 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (65 opinii)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-08-04 11:05
Czar (9)
PO ma rację, przecież wszystko jest w Niemczech, nawet robotę przy szparagach mają dla nas.
- 38 44
-
2021-08-05 06:06
Chyba dla nas..
Bo wy pisiaki doicie ze spółek Skarbu Państwa...
- 1 0
-
2021-08-04 12:13
bylo sie uczyc
ja tu w Niemczech szparagów nie zbieram.
- 4 3
-
2021-08-04 11:17
oj biedny ograniczony umyslowo człowieku wyznawco Jarka (6)
Twój rzad okrada wszystkich łącznie z Tobą a ty jeszcze klaszczesz i bijesz brawo.
A co do portów nie dziwi mnie import towarów przez Niemcy gdzie VAT jest 15 procent ( i można to w całej UE sprzedać) zamiast płacić 23% jak w Polsce. Ale Ty i tak nie umiesz liczyć więc pewnie nie zrozumiesz- 18 14
-
2021-08-04 11:31
Tak i to PiS podniósł VAT do 23% (5)
- 7 11
-
2021-08-05 06:09
Za to ja pamiętam, gdy kaczor stał z kanistrem bełkocząc coś o wysokich podatkach i akcyzach - paliwo drogie jak nigdy, gdzie on teraz jest? Przypomnę że pinokio kilka lat temu dorzucił opłatę paliwową +10 gr/litr. Jakoś nie kwapi się z jej zniesieniem...
- 1 0
-
2021-08-04 11:44
a pamietasz jak pis obiecał obnizyc VAT , i opłaty paliwowe czy masz tylko ku..wizje w domu ?? (2)
a 10 gr do kazdego litra na drogi gminne to PO dołozyło ?? że o innych podatkach nie wspomnę...
- 11 3
-
2021-08-04 12:22
Pamiętasz jak Tusk też to obiecał? (1)
- 5 6
-
2021-08-04 18:43
Tusk nie rządzi od ponad 6 lat - rządzi kto inny. Gdybyś oglądał TVP to byś wiedział. Chociaż - czy aby na pewno?
- 5 1
-
2021-08-04 11:41
tak bo przedłuzył blędną decyzję, i nie obniżył a rządzi nie od wczoraj.
- 12 4
-
2021-08-04 12:40
(4)
Nikt normalny się nie zgłosi jak ma mieć dzierżawę tylko na 30 lat. Przy tak ogromnych kosztach i nakładzie jaki należy przeznaczyć na ten projekt i braku pewności co do rządu i jego pomysłów to nie ma co się dziwić. Tu wszystko zmienia się z dnia na dzień
- 84 17
-
2021-08-04 14:22
tradycyjne porykiwania "nie da się, nie opłaca się"
Na takich warunkach australijski fundusz emerytalny sfinansował budowę DCT i po 15 (!!! a nie 30), skapitalizował zyski, sprzedał z założoną górką i poszedł robić kasę gdzie indziej.
A kasa wcale nie jest taka kosmiczna (przynajmniej za nabrzeża) i w Skandynawii takie "zalądowienia" są permanentną działalnością od 19w.
Widziane to rzeczy, panie dzieju?!- 10 1
-
2021-08-04 14:04
(1)
Taki okres dzierzawy portowej jest normalny, w niczym nie odbiega od praktyk na swiecie.
- 8 3
-
2021-08-04 14:22
i można być z niej zwolnionym...
np. w zamian za przejęcie majątku po wygaśnięciu.
- 6 1
-
2021-08-04 12:49
Polski grajdoł
Co partia i nowy rząd to gorsza.
- 9 1
-
2021-08-04 12:05
Efekt do przewidzenia (1)
Po pierwsze błędna koncepcja, 30 lat a potem zwrot do Państwa?? To juz przerabialiśmy przy budowie autostrad, już wtedy było tylko kilku chętnych. Po drugie przy antyinwestycyjnej polityce rządu, żadna umiejąca szacować ryzyko firma nie wejdzie w tak ryzykowny ( z przyczyn politycznych ) projekt. Po trzecie, dwa najlepsze tematy są już zagospodarowane, przeładunki paliw i kontenery, reszta to margines.
- 15 1
-
2021-08-04 14:37
"najlepsze tematy są już zagospodarowane"
więc pozostaje skalowanie.
Jak widać, to działa.
Poza tym jakoś nikt nie klaskał jak Brytole z Australijczykami brali się za DCT. Raczej było pukanie sie po głowach. Bo oni wiedzieli, co jest, a co nie jest zagospodarowane. W odróżnieniu od krajowych gerontów i emerytów.
"Bo dobrze jest, jak jest" - to hasło nie ma zastosowania wwięc pozostaje skalowanie.
Jak widać, to działa.
Poza tym jakoś nikt nie klaskał jak Brytole z Australijczykami brali się za DCT. Raczej było pukanie sie po głowach. Bo oni wiedzieli, co jest, a co nie jest zagospodarowane. W odróżnieniu od krajowych gerontów i emerytów.
"Bo dobrze jest, jak jest" - to hasło nie ma zastosowania w obecnym świecie. Raczej wszyscy liczą na "disruptive".
"błędna koncepcja, 30 lat a potem..."
Ty się nie martw co potem, ty martw jak kasą obrócić. Dokładnie na tej zasadzie powstał DCT i obrócono nie w 30 a w 15 lat.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.